فلسفه حج و عید قربان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۹    ۱۳۹۸/۵/۲۰ کد خبر: 159757 منبع: پرینت

انسان های مومن که در شبانه روز پنج وقت با هم در سطح مسجد محل اقامت خویش جهت ادای نمازهای پنجگانه دید و بازدید کرده و به صورت دستجمعی (جماعت) با هم نماز می گذارند و در هفته یک مرتبه در روز جمعه جهت ادای نماز جمعه از چندین محل و منطقه در مصلی و یا مسجد جامع بزرگتری جمع گردیده و از احوال خود و وضعیت مسلمانان دیگر و سرنوشت امت اسلام و انسانیت مطالبی را توسط خطبا و وعاظ شنیده و معلوماتی را کسب می نمایند و عملا حضور خویش را در صحنه حیات اجتماعی و سیاسی جامعه خود نمایان می سازند که با این حضور خود ثابت می سازند که در مقابل سرنوشت سایر انسان ها بخصوص مسلمانان، بی تفاوت و بی علاقه نبوده بلکه کمال علاقمندی را دارند.

در سال دو مرتبه هم جهت ادای نماز عیدین فطر و اضحی در مصلی های شهر جمع گردیده و دو رکعت نماز عید را ادا می نمایند و در سال یک مرتبه هم برای ادای مناسک حج بیت الله الحرام از گوشه و کنار جهان از مناطق دور و نزدیک سواره و پیاده، همه کسانی که توانایی این سفر را دارند با لباس واحد، الفاظ و کلمات واحد، همه در اطراف خانه واحد، برای عبادت خدای واحد ولاشریک، لبیک گویان به طواف کعبه و ادای مناسک حج می پردازند و عملا برایت و بیزاری خود را از شرک و نفاق، دورنگی و دودلی نشان داده، با زمزمة کلمات و جملاتی چون "لبیک الّلهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمة لک والملک لاشریک لک لبیک" (بار خدایا! به خدمت ایستاده و آماده ایم، ذات مقدس تو را شریک و همتایی نیست ما همه به خدمت آماده ایم، همه ستایش ها و ثنا و صفت ها بدون شک سزاوار تو است و همه نعمت ها از جانب تو است و تمام ملک و اقتدار و انواع نعمت ها از آن تو است، تو آن ذاتی هستی که شریک و انبازی با خود نداری) را زمزمه می نمایند که بدینوسیله ایمان و عبودیت خویش را خاص به حضرت پروردگار عالم اعلام می دارند و موجی از انسان ها (زایران حج) را می بینید که در اطراف خانه خدا مانند پروانه هایی که در اطراف شمع می چرخند و حاضراند تا خود را فدا سازند.

زایران همچنین در دورادور کعبه با زبان تسبیح و تحمید خدای بزرگ و واحد طواف کرده و مانند همان پروانگان عاشق عشق و محبت خویش را با محبوب و معشوق خود به نمایش می گذارند و با این طواف در اطراف کعبه یکبار دیگر نشان می دهند که آنها برای تعمیل اوامر خدای بزرگ آمادگی کاملی دارند. حتی حاضر اند که در این مسیر قربانی در راه خدا را نیز به آغوش باز بپذیرند و با این مانور دسته جمعی در اطراف خانه خدا به دشمنان اسلام نیز می فهمانند که مسلمانان قدرت عظیمی را در جهان تشکیل داده و به سرنوشت یکدیگر علاقمندی کاملی دارند و در زمان لزوم از حقوق همدیگر دفاع و محافظت خواهند کرد. اختلافات ظاهری، نژاد، زبان، رنگ، قوم، منطقه و کشور نمی تواند مانع وحدت عملی شان گردد و آنها را از یکدیگر جدا نموده و دور نگه دارد.

زایران حج در این سفر مبارک و میمون با اولین دیدار خانه خدا اشک شوق از دیدگان شان بدون اراده جاری گردیده و فیوضات رحمت خداوندی را با چشم سر و دیده دل در همه مراسم و اماکن مقدس به خصوص در ایام مبارک حج و زیارت اماکن مقدسه و ادای مناسک واجبه مشاهد می کنند. فیوضاتی که همه آنها رحمت، نور و هدایت بوده و سبب آرامش روح و روان انسان های مومن و زایران عاشق می گردد زیرا همه زایران خانه خدا در این ایام مبارک حج با طلب استغفار و آمرزش از جانب خداوند بزرگ می توانند زمینه تزکیه نفس و آمرزش از گناهان را برای خویش به خوبی کمایی کنند و در صورت قبول حج ایشان (حج مبرور) از جانب خداوند، دیگر آنها به منزله مولودان تازه تولد شده ای خواهند بود که از گناهان پاک گشته و گویا مجددا به دنیا آمده اند.

حاجی در اثنای طواف کعبه با لمس (حجرالاسود) و در وقوف به عرفات و جبل الرحمه (جایی که همه حجاج با لباس سفید رنگ کفن گونه که خود نمادی از یک محشر کوچکی است) به خوبی می توانند با تضرع به درگاه خداوند کریم از ذات پاک او بخواهند تا همه گناهان شان را ببخشد و آنها را از رحمت بیکران خویش بی نصیب نگرداند که یقینا خداوند کریم و رحیم دست های نیازمندان و متضرعان به درگاه خویش را خالی بر نمی گرداند و توبه و استغفار بندگان خویش را می پذیرد و قلوب آنها را به نور رحمت خویش منور گردانیده و گناهان آنها را مورد غفران خویش قرار می دهد که او غفور و رحیم است.

خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید قربان
نماز
نظرات بینندگان:

>>>   بدینصورت کسی که پول داشت و به حج رفت،تمام گناه هایش بخشیده میشود و مثلی که نو از مادر تولد شده باشد،کاملاً پاک و بیگناه میشود و در روز قیامت انواع و اقسام شراب و کباب و حور های جنتی نصیب اش میشود.
اما کسی که پول نداشت و به حج نرفت و گناه هایش زیاد بود،عاجل روانه آتش دوزخ میشود و اگر گناه هایش کمتر بود،یگان لقمه نان برایشان داده میشود که نه بمیرند و نه زنده بمانند.
چقدر مردم را لوده گیر کرده اید و از چهارده صدسال بدینسو از لودگی آنها استفاده نموده یا اًنها را بنام جهاد به قتل و کشتار دادید و یا هم بنام سرنوشت،آنها را در فقر و تنگدستی نگاه کردید و حالا آخرت خیالی تان را نیز در خدمت پول داران و کسانی که توان حجکردن را دارند،قرار دادید.
جالب تر این که مسلمانان را دوست و غیر مسلمانان را دشمنان خویش میتراشید.
از الحمد لله رب العالمین تان الحمد لله رب المسلمین جور کردید.

>>>   Ariaie
حرفى كه ما هميشه تاكيد كرده ايم. فرزندان تان را فداى اجنداى ناپاك قبيله نسازيد. اين جنگ ميهنى نيست. جنگ ميهنى مقاومت بود وممكن باز تكرار شود. خون خود را در راه تحكيم و يا
اختلاف نظر قبيله نريزانيد
فريب شعار هاى ناسيونالستى مكاران قدرت و مزدوران فرا قومى انها را نخوريد. اگر فردا جاى انها در قدرت معلوم شود با طالب مشكل نخواهند داشت.

>>>   بلى او رب العالمین!
عید قربان? مراسم قربانى براى پسر پيامبر ابراهيم چندان روز خوب نبود. پدر او را پسر را يک شى فکر کرده بود که ميتوان قدرت کشتن پسرخود را داشته باشد. من ناچيز سوال مى کنم که اين پيامبر يهودى و عيسوى واسلام ابراهيم چرا پسر را آگاه نساخت و امر خدا را از پسر پت کرد.
اکنون دختران بيچاره از سوى پدران قربانى مى شوند ولى و افغان در تولد پسر پنج فير تفنگ مى کنند و براى تولد دختر يک و يا هيچ فير.ابراهيم انواع رب هاى گوناگون مردمان را در کعبه شکستاند و دين اسرائيل يهوديت را نجات داد. بخاطر بچه قربانى نشده اش - خداوند (نه تولد شده و نه تولد مى کند نه زن است و نه مرد نه خانه دارد و نه چادر گرد جر و جگره و خداوند در همه جا است. و هر کس تفکر کودکى خود در بزرگى خداوند که او مانند يک مردبزرگ تنومندو قوى باشد.
در تفاسير غير علمى خداشناسى (Theology Theo = God) يعنى غير علمى هيرمنوتيکى تصوير که بزرگان يهوديت و عيسويت واسلامت در زمانهاى تاريکى هاى مذهبى
از خدا يگانه تراشيده اند به خداوند خاصيت و چگونگى و صفات انسانى داده اند. او را خشمناک٬ ترسناک٬ لعنت خدا غضب خدا " خدا بزن ايد" خدا در قهر خود گرفتار کند.
اکنون وقت آن رسيده که پس به خدا رجوع کنيم به قرآن و به پيامبر: به نام خداوند "بخشاينده و مهربان" و 99 نام اش و هر نام اش مظهر عشق ومحبت رحمت و اکرام و کريم و امين است.
خداوند من هميش به من مهربان وگرانقدر بوده است. خداوند من نه نر است و نه ماده. خداوند من نياز به قربانى ندارد. بزرگان علمى اسلام شجاعانه عليه وهابيت و سلفى -طالبانيزم و دولت اسلامى دايشى و همه ترورستها مبارزه نمايند. بين دو تا سه ميليون مسلمانان جهان هرگاه هزار دالر در ايام شريف در عربستان مصرف کنند سه ميليار مى شود. ولى در حج عمره را جمع کنيم تريليون دالر مصرف مردمان به کيسه خاندان سعود وهابى جنگ افروز مرکز شرارت تروريستى مى افتد.
مسلمانان جهان فرض خود را پوره مى کنند.اگر پروردگار کاينات از ما پرسش کند که چرا رژيم يا دولت فاشيستى و ظالم و جنگ افروز پنجهزار شاهزاده عربستان که با دولت اشغالگر قدس و پوليس جهانى امريکا زير يک لياف همکارى و خوشگذرانى هنوز پول کمک کردىچه پاسخ دهيم. اگر گويم اى بزرگترين فرمان تو را انجام دادم. اگر نه مرا جزأ مى دادى.
خداوند: " آدم از فرمان سرکشى کرد. نه کشتم اش و نه جزأ دادم او با دست خود کار کردو با کار و عقل و دانش خود زمين را حاصلخيز کرد استقلال عمل وتنبلى را از خود دور کرد.آيا تو به توعقل نداده بودم ?"
در هر صورت مراسم و جشنهاى آخر سال روز 12 و ماه 12 قمرى يهودى - قمرى عيسوى- قمرى اسلامى خجسته باد!
مراسم دينى يهودى (بيبيل اول خشت کهن) و عيسوى (بيبيل دوميا خشت نو يا انجيل ) بر مبناى گاهنامه قمرى برگزار مى شوند.
مراسم مذهبى اسلامى مثلا قربانى و گردش براى پاليدن آب ابراهيم براى پسر به مبنى خشتهاى بخته کهن ونو و برپايه گاهنامه هجرى قمرى!
مبارک بر همه

>>>   کسیکه درقرن۲۱ نمیداند سربریدن یک حیوان بی زبان وبیگناه٫ریختاندن خونش٫ کباب کردن گوشتش وزهرجان کردن ان گناه است نه ثواب٫خودش قابل ذبح کردن است.
عاقل

>>>   کشتن آنهمه حیوانات زبان بسته در یک روز ، کار بس ظالمانه است .‌شیوه کشتن حیوانات قربانی در عربستان خیلی وحشیانه است. نه شکم فقیر در یک روز سیر می شود و نه انسان با کشتن حیوانات به خداوند متعال مقرب می شود. بخاطر خشونت انسانها بانگاه کن که عید قربان چه فلسفه‌ مزخرف دارد ، حیوان مظلوم را قبل اعدام چگونه می آرایند و آواز هلی دلخراش عیدی می خوانند . حیوانات من‌گیاهخواری را ترجیح می دهم و تلاش می کنم که با اعمال نیک و کردار نیک بخداوند مقرب شوم.
عرفان الله همدم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است