هشتمین دور گفتگوهای قطر پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۸    ۱۳۹۸/۵/۲۲ کد خبر: 159771 منبع: پرینت

هشتمین دور گفتگوها میان نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه پایان یافت.
به گزارش طلوع، سخنگوی طالبان می‌گوید که قرار است اعضای هیات گفتگو کننده امریکا و طالبان، درباره موارد بحث شده، با رهبران شان مشورت کنند.

از سویی هم زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در یادداشتی در صفحه تویترش می‌گوید که امریکا برای به دست آمدن یک توافق صلح دوامدار و با عزت و برای یک افغانستان مستقل که به هیچ کشوری تهدید نباشد سخت کار می‌کند.

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان در صفحه تویترش نگاشته است که دوراخیر گفتگوها میان امریکا و طالبان که در سوم ماه اگست آغاز شده بودند به پایان رسید و در روزهای اخیر هیات‌های فنی دو طرف روی جزییات آن گفتگوهایی را انجام دادند.
خلیلزاد این گفتگوها را سازند میداند و میگوید که برای رایزنی‌های بیشتر در بارۀ قدم‌های بعد راهی واشنگتن شده است.

به گفته طالبان، اکنون قرار است که نمایندگان دو طرف درباره موضوعاتی که چندین روز به بحث گرفته بودند با رهبران شان مشوره کنند.
فیض محمد زلاند- آگاه امور سیاسی در اینباره چنین گفت:« قرار است امضا تفاهمنامه در هفته اینده در حضور نمایندگان کشورهای همسایه و منطقه نمایندگان ناتو و نماینده‌گان جامعه جهانی امضا شود.»

خلیلزاد در یادداشتی در صفحه تویترش می‌گوید که امریکا برای صلح در افغانستان می کوشد و رهبران تمامی طرف های جنگ در افغانستان باید این موضوع را با قلب های شان بپذیرند.
هرچند حکومت افغانستان از ایجاد یک هیات گفتگو کننده همه‌شمول خبر داده است اما محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در صفحه فیس بوکش میگوید که اگر نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در هیات مذاکره کننده نا دیده گرفته شود نتیجه مذاکرات پذیرفتنی نخواهد بود.

در این میان، پس از آنکه به روز شنبه طالبان هفتاد و شش زندانی نیروهای امنیتی را از زندان های شان آزاد کردند اکنون حکومت افغانستان سی و پنج زندانی طالب را از زندان های ریاست امنیت ملی آزاد کرد.
شمس الدین عرب زاده - زندانی رها شده گفت:«جز خون و خونریزی و کشت و کشتار چیزی دیگری ما ندیدیم.»
فضل الرحمان جلالی- زندانی رها شده گفت:«صلح و ابادی شود و دست برادری به همدیگر داده شود.»

به روز جمعه یک عضو هیات طالبان از امضای توافق میان نمایندگان امریکا و طالبان پس از عید خبر داده بود.
اما دو منبع نزدیک به طالبان در کابل، می‌گویند که احتمال دارد توافق میان نماینده گان امریکا و طالبان هفته آینده در حضور نمایندگان چین، روسیه، ناتو و نمایندگان نهادهای بین المللی امضا شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   توافقات خروج نیرو های شوروی از افغانستان در ژنیوا در سویس امضا شد که در آن نمایندگان کشور های امریکا و شوروی و افغانستان و پاکستان حضور داشتند.
حالا ببینیم این توافقات در کجا امضأ میشوند.

>>>   «دوازده سال جهاد،هژده سال دموکراسی، واینک برگشت به نفرت، تحجر وتسلیمی، اینست ! مرگ یک ملت ومرگ یک سرزمین»
فرمولی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است