خلیل‌الله فیروزی از زندان به خانه منتقل شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۱    ۱۳۹۸/۵/۲۴ کد خبر: 159797 منبع: پرینت

خلیل‌الله فیروزی، یکی از سهامداران اصلی کابل بانک بود که پنج سال پیش به ده سال زندان و جریمه نقدی به خاطر پول‌شویی و اختلاس دارایی عامه محکوم شد.
به دنبال بحران کابل بانک در سال ۲۰۱۰، دولت افغانستان مدیریت آن را به عهده گرفت و دادگاه عاملان بحران را به زندان محکوم کرد.

اشرف غنی در سال ۲۰۱۴ این پرونده را از نو باز کرد و بر اساس حکم دادگاه عالی افغانستان آقای فیروزی و شیرخان فرنود بنیان‌گذاران اصلی کابل بانک هر یک به ده سال زندان و هر یک به پرداخت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار پول اختلاس و بهره آن محکوم شدند.

اما روز گذشته اشرف غنی با انتقال خلیل‌الله فیروزی از زندان پلچرخی کابل به خانه‌اش به خاطر وخامت وضعیت صحی موافقت کرد.
در تابستان سال گذشته شیرخان فرنود یکی دیگر از موسسان کابل‌بانک در همین زندان دچار حمله قلبی شد و بعد از انتقال به مرکز درمانی زندان بگرام حدود نیم ساعت بعد جان داد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فیروزی
زندان
نظرات بینندگان:

>>>   سفیر امریکا در کابل بخاطر آزادی خلیل‌الله فروزی رئیس پیشین کابل بانک در صفحه تویترش واکنش نشان داد.
جان بس سفیر امریکا در کابل، در صفحه تویترش نوشته است که آزادی زودهنگام رئیس پیشین کابل بانک، ناکامی دولت در اجرای حکم بازداشت متمهان به فساد، تعهد دولت افغانستان مبنی بر مبارزه علیه فساد و کمک‌های جهانی را زیر سوال می‌برد
این گفته‌های وی در حالیست که تاریخ 14 آگست خلیل‌الله فروزی پس از دستور رئیس‌جمهور از سوی نیروهای امنیت ملی به خانه‌اش انتقال داده شده‌است.

افزوده اند که خلیل‌الله فروزی به علت بیماریی‌که دارد از بند آزاد شده‌است.
بربنیاد این گفته‌ها، هیئتی ازبهر بررسی حالت صحی و اجرای تعهدات مالی خلیل‌الله فیروزی ساخته شده‌است و ریاست این هیئت را راشد طوطاخیل، رئیس امور حقوق معاونیت پالیسی نظارت و بررسی ریاست دفتر ریاست جمهوری، به عهده داشته‌است.
در همین حال این هیت وضع صحی خلیل‌الله فروزی را نگران کننده گزارش داده‌است و گفته‌است که اگر او در زندان درگذرد، حکومت با انتقادهای حقوق بشری روبه‌رو خواهد شد.

به گفتۀ هیئت بررسی کننده، انتقال وی به خانه‌‎اش صراحت قانونی ندارد؛ چرا که بربنیاد قانون، زندانی باید در زندان و یا شفاخانه باشد. اما در این نامه، این هیئت گفته‌است که تحلیل آنان با رئیس دادگاه و لوی سارنوال از متن قانون این است که خانه هم حکم شفاخانه را دارد.
رئیس‌جمهور، نتیجۀ بررسی‌های هیئت را قانونی دانسته‌است و به رئیس این هیئت هدایت داده است که پیشنهادهایش را عملی سازد و خلیل‌الله فروزی را به خانه‌اش انتقال دهد

>>>   خانه حکم بندیخانه را دارد
ارگ حکم دیوانه خانه را دارد
شراب حکم آب را دارد
زن حکم مرد را دارد
قاضی حکم متهم را دارد

>>>   وزیری که بی کناه است در زندان باید باشد اما دزد که ۱۹۶ ملیون دالر را اختلاس و دزدی کرده باید در خانه اش.
این است جناب سفیر محترم امریکا کار حکومت که امریکا برای بقای آن خون فرزنان خود را به هدر داده و بلیون ها دالر مصرف می کند. سخنگویان حکومت بسیار بیشرمانه و با پر رویی در پرده تلویزیون ها ظاهر و دلایل می گویند. اگر حرف و ادعای نبیل راست نباشد چرا خلیل فیروزی ۴ یا ۵ ماه قبل به شفاخانه انتقال نیافت و تداوی نه شد که در روز های کمپاین انتخاباتی رها و در خانه اش بر گشتانده می شود. مردم به حرف کی باور کند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است