از شومی استقلال
زمانیکه از پرچم گرفته تا آذین خیابان ها از پاکستان وارد شده و ارگ حتی عاجز از تامین امنیت پایتخت برای مراسم استقلال، اشرف غنی کدام استقلال و قوم برتر را به رخ می کشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۳۹۸/۵/۲۸ کد خبر: 159839 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، یک قرن استقلالی که شاهان و دولتمردان افغانستان با جشن برگزار می کنند با نگاهی به تاریخ با اما و اگرهای فراوان، قدرت نمایی های قومی است تا دلیلی برای پایکوبی های ملی و زمانی که کشور زیر سلطه امریکا و جنگ تروریستی پاکستان با بیشمار مداخله جوی خارجی همواره در تهدید سقوط قرار دارد کدام استقلال و آزادی این سرزمین را تجلیل می کند؟

اشرف غنی از ابتدای ریاست جمهوری با شیفتگی بی مانند به دوران شاه امان الله خان همواره به تلخی، سرنگونی این شاه پرحاشیه را یادآور می شود و خود را میراث داری برای اصلاحات امانی می داند، همان اصلاحاتی که در میانه فساد و سلطه گری شاه امان الله خان به سرانجام نرسید و به سقوط توسط کلکانی از قوم تاجیک رسید.

مراسم استقلالی که از سوی ارگ با هزینه ای هنگفت (28 اسد 1396) برگزار شد، قدرت نمایی قومی بود از جانب ارگ تا بار دیگر به مخالفان خود نشان دهد که از افتخار استقلال گرفته تا حکمرانی ها از آن قوم پشتون می باشد و دیگر به هیچ قومی اجازه نخواهد داد حکومتی را به مانند امان الله خان و داکتر نجیب از میان برد.

نگاه قومی به این روز نه تنها در عملکرد حکومت نمود پیدا می کند بلکه هزینه های مراسم از سوی ارگ تنها برای ولایت های پشتون نشین بود و سایر مناطق مجبور به تامین هزینه های خود شدند و به همین اساس، آب و تابی که از جشن استقلال کابل، قندهار و هرات به نمایش گذاشته می شود در ولایت های شمالی و مرکزی تنها معطوف به مقام های حکومتی است با استقبال کم مردمی.

از جانب دیگر، زمانی که به دلیل عدم سرمایه گذاری و حمایت حکومت از کارخانه ها و تولیدات داخلی، مردم با فقر و بی کاری دست و پنجه نرم می کند، هزینه های هنگفت مراسم استقلال سرازیر پاکستان و از پرچم گرفته تا وسایل آذین بستن خیابان ها از این کشور وارد می شود.

رهبران و مقام های بلندپایه که به دلیل سیاست سلطه گری حکومت از قدرت به دور مانده اند در این مراسم یا شرکت نکردند و یا با بی میلی حضور یافتند به مانند اسماعیل خان که با وجود دعوت از سوی والی هرات، با رد شرکت، چنین مراسمی را دامن زدن به اختلاف های قومی عنوان کرده است.

اختلاف های قومی که طی سه سال گذشته به شکاف بی سابقه ای رسید و سبب صف بندی سیاسی از سطح بالای حکومت تا جامعه شده است و در حالی که سران ایتلاف نجات در تلاش های ارگ مورد هدف قرار گرفته اند، شمال ناامن تر از گذشته شد و پرونده ای دیگر به مانند ایشچی در حال شکل گرفتن برای حمله به والی بلخ است.

در همین راستا، زمانی می توان استقلال را از آدرس افغانستان تجلیل کرد که حقوق تمامی اقوام و مذاهب در آن رعایت شود نه اینکه زمینه ای شود برای ایجاد پایگاه های سیاسی و روایت های قومی.

اگر مقام های چون اسماعیل خان، جنرال دوستم و عطا محمد نور خواهان شرکت در مراسم استقلال نیستند نشان از عمق شکاف های قومی دارد که به دست تیم ارگ و رییس جمهور بنا شده و با توسل به هر وسیله ای در پی پشتونیزم کردن کشور می باشند.

زمانیکه حکومت با تبلیغات گسترده از استقلال دوران امان الله خان می گوید در پی به رخ کشیدن قدرت قون پشتون و محکم کردن میلخ برتری قومی است در حالی که با گذشت یک قرن از آن دوران، افغانستان و جامعه امروز نه زیر سلطه یک شاه بلکه با تجربه های تلخ جنگ های قومیتی و کشتارهای بی شمار، خواهان به ثبات رسیدن کشور از مجرای اشتراک قومیتی در قدرت هستند.

اگر استقلال همانگونه که حکومت با جشن های گزاف به تجلیل می نشیند برای افغانستان است پس چرا بیش از دوران شوروی زیر سلطه امریکا و مورد هجوم گروه های تروریستی پاکستان هستیم و هیچ نشانی از آزادی وجود ندارد؟

بهره برداری های قومی که از استقلال در حال جریان است نه تنها بر اختلاف های قومی دامن می زند بلکه موجب دلزدگی و بی اعتمادی هرچه بیشتر دیگر اقوام نسبت به حکومتی می شود که اعتبار و مشروعیت خود را از تمامی اقوام این سرزمین کسب می کند.

اشرف غنی با تمامی ادعاهای توخالی و با وجود در دست داشتن هسته اصلی قدرت، حتی عاجز از برگزاری مراسم استقلال در پایتخت است و مجبور به سفر به هرات شده تا در ولایتی امن تر به تبلیغات تباری خود بپدازد در حالی که استقلال و آزادی برگزاری مراسمی که به آن فخر می فروشد را ندارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شومی استقلال
امان الله
نظرات بینندگان:

>>>   کی گفته شان اگرمیخواستند بامراسم بسیارمجلل میتوانستند تجلیل کنند عوض که وقت وپول شان را به مشکل خلق کردن ضایع کنند درمراسم ملی بگذرانند تا ملت جورشود.

>>>   استقلال زیر امنیت تفنگ امریکائی ها و هزینه مصرف تجلیل آن استقلال با پول خیرات امریکا و شرکا۰ چیغ بزن کلمرغ جان عوامفریب و متقلب۰ اتن رقص کن بیغیرت های قبیله۰ مضحکه ازین بیشتر نمیشود۰

>>>   افغانستانی که انگلیس در قرن نزده ساخت و روس آن را پذیرفت در کشاکش انکشافات بین المللی و تضاد های درونی اش توان ایستادگی را نیافت و درهم شکست. تلاش برای ساختن دوباره افغانستان بر همان تهداب گذشته به خاطر همان عواملی که تاهنوز در کشور موجود هستند، ناکام و محکوم به شکست و فروپاشی مجدد خواهد بود۰ به ویژه پس از تحولات سه دهه اخیر که سرتاسر کشور را به شور آورد و وارد سیاست ساخت، تکیه بر روشهای گذشته سُنتی معنایی جز نادانی حماقت معض ندارد.
نادیده گرفتن سی سال تحولات و دگرگونی های کشور و هنوز هم تلاش برای ساختن یک نظام متمرکز طراز شاهی مطلقۀ مانند قومی، آنهم زیر پوشش نام دموکراسی، تلاشیست مذبوحانه و جاهلانه۰ با راهکارهایی که از کنفرانس بن اول به بعد دنبال شده اند و حکومت اشرف غنی به رهبری افغان ملت بر محور حاکمیت تکقومی دنبال کرده است، سرنگونی و از هم فروشی مجدد کشور حتمی می گردد؛ با این تفاوت که این بار فروپاشی آن خونینتر، گسترده تر، و ویرانگرتر از آن خواهد بود که بتوان آن را دوباره ساخت و روی پایش قرار داد. حمایت انگلیس و شرکاء از روند کنونی اوغانستان سازی، به هیچ وجهی نمی تواند مانع آن فروپاشی شود.
این خاموشی مردم که از این سیاسیون نصب شده در قدرت هنوز هم توقع "آدم شدن" را دارند، به خاموشی پیش از طوفان تبدیل خواهد شد، اگر عقلها در جهت انصاف و عدالت به کار نیفتند!
>>>   اعلامیه ی قوماندانان جهادی، جوانان، فرهنگیان و مردم سلحشور غرب کابل؛
****************************************************************
بسم الله الرحمن الرحیم
غرب کابل میدان بازی کثیف حکومت، طالبان وداعش قرارگرفته است، پس ازهر حمله، حکومت داران فقط به عرض تسلیتی بسنده می کنند، طالبان حملات را به عهده نگرفته و تنها جریان مجهول الهویه ای به نام "داعش" مسوولیت حملات را به عهده می گیرند. پس از چند روزی، حکومت و مردم به "فراموشی" مبتلا می شوند و هیچگاه تدابیری درجهت جلوگیری ازحمله های وحشیانه صورت نمی گیرد، مردم غرب کابل چندین طرح امنیتی را حضورحکومت پیشنهاد نموده اند؛ اما اراده ای، درراستایی اجرایی شدن آن، ازسوی حکومت وجود نداشته است. پس از حمله ی دیشب، سرور دانش، در یک بیانیه ی وقیحانه ای فقط نگرانی اش را به دلیل به چالش کشیدن تجلیل از "استقلال دروغین افغانستان" توسط حمله ی دیشب ابراز نموده است و گویی حق حیات مردم برای او چندان اهمیتی ندارد و فقط برای استقرار "حکومت ستم" تلاش می ورزد و دیگر هیچ برنامه ای برای مبارزه با تروریستان ندارد. بنابراین ما جمعی ازمردم غرب کابل، هیچ امیدی از حکومت نداریم و مجبوریم ازخون، حیات وعزت خویش دفاع کنیم و دیگرمنتظرحکومت بی کفایت نباشیم. چهارچوب کمیته ی دفاع ازحریم، عزت، غرور وحیات مردم غرب کابل، مبتنی برمواد زیرایجاد گردیده است:
۱- کمیته ی دفاعی مردمی درجهت تامین امنیت ایجاد می گردد و ازتمامی جوانان غرب کابل دعوت می نماید تا درمسجدهای بزرگ که به زودی نام های شان اعلام می شود، حاضر گردد و به منظور دفاع ازغرور، عزت ومردم خویش ثبت نام نمایند.
۲- از مسوولان حوزه ی امنیتی ساحات غرب کابل خواهشمندیم، پیش ازاینکه تجربه ی تلخ روزهای حمایت مردمی ازجنرال علیپور تکرارشود، حوزه ها را در اختیارمردم قراردهند و خود شان نیز زیر اثر کمیته ی دفاع مردمی درکنار مردم خویش بایستند و نگذارند تا هرج و مرج به وجود آید و درنتیجه مردم ما صدمه ببیند.
۳- از همه ی مردم هزاره در سرتاسر جهان خواهشمندیم تا به حمایت از مردم‌خویش بایستد و خاطره ی مقاومت سه ساله ی غرب کابل را بار دیگردر ذهن ها زنده نمایند و برذلت، بیچارگی وتنهایی این قوم محروم، نقطه ی پایان بگذارند.
۴- خط فاصل امنیتی ازدهمزنگ ایجاد خواهد گردید، زیرا همیشه سیطره ی مردم ما تا دهمزنگ بوده است. ما با کانتینرجلوِ کسی را نمی گیریم، ما حلقه ی امنیتی را از دهمزنگ تشکیل می دهیم و فقط به کسانی اجازه ی رفت و آمد می دهیم که اطمینان نماییم. به نیروهای کمکی فاشیسم اجازه ی عبورومرور نمی دهیم و تا آخرین قطره ی خون ازاین طرح حمایت می کنیم و ازخدای بزرگ کمک می طلبیم و با بازوان پرتوان جوانان غیورغرب کابل طرح نو درمی اندازیم.
والسلام
کمیته ی دفاع از غرور، عزت و حیات مردم غرب کابل

>>>   علي مدد رضواني
ما جمعی از شهروندان افغانستان، جنایت‌های روزمرهٔ تروریستان طالب و داعش را به شدت محکوم می‌کنیم.
افغانستان هر روز را با فاجعه‌ای آغاز می‌کند. هیولای جنایت، حالا مردم را در مراسم خوشی‌شان نیز دنبال می‌کند و حادثه دیشب یکی از وحشیانه ترین رخدادهای بود که تا کنون دیده ایم. اما در این میان حکومت افغانستان ماه‌هاست توجه را به جشن استقلال معطوف داشته است و مانند گذشته از بسیج ملی در جهت شکست طالب و تروریست‌ها عامدانه اهمال می‌ورزد. نه تنها اهمال، که برای نشان‌دادن حسن نیت، زندانیان خطرناک این گروه را آزاد می‌کند؛ گروهی که در هیچ‌جای و هیچ‌زمان از کشتن ما دریغ نکرده است، و به این ترتیب، صف‌ جنگ تروریست‌ها را مستحکم‌تر می‌کند. این حکومت حتی برای رساندن خبرهای واقعی جنگ، شکست‌های تروریستان طالب و دستاوردهای نیروهای مسلح کشور برنامه‌ای ندارد که در نتیجهٔ این بی‌برنامگی، تروریست‌ها روحیه می‌یابند و مردم روحیه می‌بازند.
امریکا در غیاب مردم افغانستان و ذهنیت عامه مردم امریکا، با طالبان تروریست پشت درهای بسته به مذاکره و تفاهم می‌پردازد. این عوامل سبب شده اند تا گروه‌های جنایت‌کار هر روز وقیحانه‌تر از روز پیش حضور ‌یابند و حالا از پیروزی و فتح سخن بگویند. مسوولان امنیتی کشور، در غیاب ارادهٔ ارگ به شکست طالب و تروریست‌های دیگر، نشان داده‌اند که کفایت و اهلیت لازم برای جلوگیری از فجایع را ندارند و پیام‌های تکراری و وعده‌های میان‌تهی‌‌شان نمک بیشتری بر زخم مردم می‌پاشند. این گونه، مردم در اسارت یک حکومت بی‌اراده و بی‌کفایت در برابر طالب، و عاجز از حل بحران، گیر مانده اند. چنین است که هر فاجعه فقط با اعلامیه‌ای از این حکومت روبرو می‌شود و اقدام معنادار معطوف به شکست دشمن صورت نمی‌گیرد. ما، جمعی از شهروندان افغانستان که نمی‌خواهیم در برابر مرگ هر روزهٔ مردم خو بگیریم و بر جنازهٔ هزاران انسان، جشن بگیریم، اجرای موارد زیر را با صراحت از حکومت افغانستان، می‌خواهیم:
1- رییس امنیت ملی را به صورت فوری بر کنار کند؛
2- عملیات‌های نظامی را علیه تروریستان آغاز کند و شدت ببخشد؛
3- بسیج ملی علیه طالبان و تروریست‌های دیگر را سازمان دهد؛
4- آزادسازی زندانیان تروریستان طالبان را متوقف کند؛
5- حکومت ارادهٔ سیاسی خود را معطوف به شکست تروریستان طالب و داعش آشکار کند؛
6- ماتم ملی را به احترام قربانیان رویدادهای اخیر از جملهٔ جنایت بشری در مراسم عروسی در حوزهٔ ششم امنیتی کابل اعلان کند؛
ما می خواهیم تاکید کنیم که از نظر ما فرقی میان طالب و داعش وجود ندارد و داعش همان طالب است. ما منتظر واکنش حکومت هستیم، در غیر آن در چنین شرایطی که خشم مردم لبریز است، مدیریت خشم عمومی در توان حکومت نخواهد بود. در چنین شرایطی، مسوولیت هر گونه پیامد به دوش تروریستان طالب، داعش و حکومت خواهد بود.

>>>   نجیب بارور
افغانستان سه‌بار استقلال گرفته است، استقلال نخست با بگومگویه‌های فراوانی مواجه است. یکتعداد باور دارند که امان‌الله جنگ را در برابر انگلیس باخته بود، لاکن انگلیس‌ها بنابر ضعیف شدن و تغییر مسیر سیاسی افغانستان را ترک کردند، اما برای من امان‌الله خان به حیث یک شاه تجددگرا همیشه قابل احترام است. بار دوم از چنگ روس و بار سوم ما استقلال افغانستان را از پاکستان گرفتیم. از نظر من اشغال دوم و سوم افغانستان به مراتب شدیدتر و خطرناک‌تر از انگلیس بود. روس به وسیله‌ی‌کمونیستان و پاکستان در تمام دوره‌ی طالبان در افغانستان حاکمیت داشتند. استقلال دومی و سومی را احمدشاه مسعود قهرمان ملی به دست آورد.

>>>   Abbud Haqyar
وقتی برای ارگ نشینان و همدستانش کمپاین می کنید در واقع برای تشییع جنازه خودتان کمپاین کرده اید!
فراموش کرده اید تبسم و همراهانش را سر بریدند و به خاک خون کشاندن عروس فیروز کوه و همراهانش را یادتان رفته است!
جزغاله شدن ممد سیاه و همرزمانش را که مدافع حریم تان بود از یاد بردید!
جنایات و نسل کشی خون آشام ها را در جلریز، ارگو، بدخشان، کهندژ ( قندوز)، هلمند، غزنی، دشت قره باغ، بهسود، کجاب و...، به طاق نسیان سپردید!
تظاهرات مسالمت‌آمیز عدالتخواهی برگزار کردید و ارگ برای شما سمینار آشتی هزاره ها با قدرت را در بامیان به واسطه ای کسانی که شما برای شان روزی کمپاین کرده بودید برگزار کردند!
شما دادخواهی برای عدالت و انکشاف متوازن برگزار کردید، خون آشام ها برای شما جنایت میدان دهمزنگ را مرتکب شدند!
شما احقاق حقوق خود را مطالبه نمودید و خون آشام ها برای شما جنایات هولناک تری رقم زدند!
شما انتقاد کردید و خون آشام ها انتحار کردند!
شما مدنیت را به نمایش گذاشتید و خون آشام ها افغانیت را در قالب جنایت مرتکب شدند!
شما خواستار مبارزه با تروریسم خون آشام شدید و خون آشام ارگ دسته دسته خون آشام ها را از زندان رها کردند!
شما با صدق خدمت کردید و خون آشام ها شما را با تهمت و افتراء محاکمه و به زندان محکوم کردند!
شما صدق حضور به پای صندوق های رأی بردید و خون آشام ها برای شما تابوت ساختند!
خون آشام ها گفتند و امضاء کردند و شما نیز باور کردید!
شما حرمت و آبروی دختران تان را سوژه قرار دادید و خون آشام ها همه شما را هدف قرار دادند!
شما در مرگ کسی شماتت کردید و خون آشام ها بهره برداری کردند!
شما تبیین واقعیت کردید و خون آشام ها شما را از واقعیت با توقیع و توشیح چند دفتر خالی فریب دادند!
شما از خون آشام ها وجدان می خواهید در حالی که خون آشام ها
پس شما در خواب هستید و خون آشام ها هر روز از شما قربانی می گیرند!
پس بدانید!
که امنیت، عدالت و انکشاف متوازن در چنین جامعه ی با انتقاد، خود زنی، شعار و...، محقق نمی شود بلکه باید با بیداری و آگاهی در مسیر مبارزه ی مدبرانه گام بنهیم و نگذاریم بیش از این به واسطه ای تشنگان قدرت و دل دادگان شهرت از مردم سوء استفاده کنند و با رها کردن خون آشام ها هر روز با اشکال گوناگون مردم ما را به خاک و خون بکشند!.

>>>   Khaliq Karimi
اگر واقعا خود را مستحق این حقارت نمی دانیم، اگر ذره ای باورمند به این مقوله هسستیم که ما انسانیم و در قبال زندگی خود وهمنو عان خویش مسئولیم باید به راه ومسیری حرکت نماییم که شرایط ما اقتضا می کند.
ما که با انسان ها طرف نیستیم؛ همه آنهایی که به نوعی ذیدخل دراین قضایا فجایع وبازی های کثیف هستند، سزاوار مخاطب بودن وپاسخ گویی به چون وچراها وپرسش ها را ندارد.
بیاد داشته باشید وحد اقل اکنون باور کنید که 16 سال ما را به بازی ومسخره گرفته اند عده ای بر سر ما شیره مالیده اند تا مخنث ما ن سازند وعده ای هم ما را دست وپا بسته سلاخی ونسل کشی کرده اند وبیگانگان هم با مدیریت هر دو طرف شرف ما عزت ما غیرت ما غرور ما شخصیت وکرامت مارا از ما ربوده اند تا تبدیل به چنین موجودات ذلیل مطیع گول وبی آزاری شویم.
تهی سازی مغز ها برده سازی والقای خوی ومنش گوسفندی اولین پروژه امپریالیسم در طول تاریخ بوده است.
آیا نمی دانید که اشخاص وانسان ها گاهی ناگزیر به مردن می شوند اگر چنین شرایط واوضاعی بر ما تحمیل شده است چه بهتر که خوب مردن را بر مرگ های شبیه حشرات تر جیح بدهیم.
ما اگر بخواهیم هنوز می توانیم فقط کافیست به خویشتن خویش بر گردیم.

>>>   Mahmood Radmal
مليارد ها دالر را خود شما بزرگان حيف ميل كرديد
حالا خود انصاف كنيد كه اگرچند مليونى افغانى به جشن استقلال شما كه به دوران ظاهر خان وداود خان هم مصرف ميشد چرا شمارا رنج ميدهد بياييد حتى يك شبه قبول كنيد كه ما كشور مستقل وازادى بوديم
اگر نيستيم خو شما فروختيد
بيشتر نفروشيد

>>>   پای تلویزیون نشستم و دروغ های اشرف غنی را گوش دادم و گذرِ عمر را نظاره کردم.
خدایا کمی حیا نصیب کن
ایوبی

>>>   بگفته بشردوست بعضی کشورها (همسایه) هوتل عروسی و اقلیتهای مذهبی را به هلاکت می رسانند تا مثل دیگر کشورها (همسایه) حق خود را از صلح با آمریکا طلب کنند و نشان بدهند که ما هم نفوذ و توان تخریب شرایط را داریم.
آریانفر

>>>   کاش این به اصطلاح استقلال نه بود!!!
کاش انگیس همان قسم مثل سابق در این کشور بود نه مثل اینکه فعلا است
ننگ بر تو قوم جاهل به نام اوغان
ننگ بر تمام کسانی که گپ از استقلال و آزادی می زنند
کدام آزادی کدام استقلال خجالت بکشید

>>>   استقلال سياسي در اقتصادي است، و اشرف غني اين را مفهمد.. مگر حيف كه اين خرهاي ديگر هنوز هم به فكر جيبهاي شخصي خود استند

>>>   به نجیب باردار بهتر است همان پیشه ننه کلان خود را به پیش ببرید و همان شیر فروشی برای تان بهتر از این گفتار بی فایده است مسعود خودش یک اجنت روس بود و دعا برای ملت افغان نماید که تمام تان را از شر انگلیس و باز از روس وحالا از امریکا خلاص میکند انگلیس به واسطه کولی ها به افغانستان آمدند و شیران سر زمین افغان دندان های شان را شکست روس به واسطه کارمل خبیس به همکاری مسعود جاسوس آمد ند که شیرمردان افغان باز برایش شکست دادند و بار سوم امریکا به واسطه فهیم بینی و ربانی کولی آمدند و حالا شیر بچه ها جواب دندان شکن برایشان می‌دهد برای شما همان تنبور و رباب که بخوانید و برقصید.

>>>   دامادان اشرف غنی در کابل و ننگرهار جوی خون جاری کردند
لعنت خدا باد بر طالب و داعش و غنی و کرزی و گلو و هوادارانش

>>>   کجای کار میلنگد؟
داستان یک قهرمان فراری!

ظاهر شاه در سفری به ایتالیا که پایگاه شاهان فراری افغانستان شمرده میشود، با امان الله خان دیدار کرد و امان الله اصلاً به دیدار وی به میدان هوایی آمده بود، ولی زمانی که از سفر برگشت هیچ از او تقاضا ننمود که با وی به کشور بر گردد !
حالا پرسش این است اگر واقعاً امان الله را دوست داشتند و با سیاست های مختلف وی موافق بودند، چرا او را دوباره بر نگردانیدند تا افغانستان را در پیشرف و‌ترقی یاری می رساند ؟

و اگر هیچ از او درخواست صورت نگرفت ، پس آیا ظاهرشاه در حق وی که ادعا میشود بانی استقلال بود، جفا و خیانت نکرد ؟
اگر جفا و خیانت کرد ، پس چرا ظاهرشاه را محکوم نمی کنیم که ملت افغانستان را از افکار ترقی خواهانه امان الله خان محروم نمود و لقب بابای ملت هم برایش اعطا شد ؟
اگر کار خوب کرده و امان الله را سزاوار برگشت ندانسته و به عنوان فراری به سوی او می نگریست، پس چرا باید قهرمان سازی ظالمانه صورت گیرد ، زیرا قهرمانان هیچگاه ملت خویش را رها نمی کنند و در کنار آنان تا پای مرگ می ایستند ؟

مردم مظلوم خطه را تا چه وقت بفریبیم و با همچون بازی های متناقض سیاسی یکی را بابای ملت و دیگری را بانی استقلال خطاب نماییم؟!!

>>>   افغانستان هیچگاهی استقلال نداشته تا آنرا شاه امان الله پدرکش دوباره از انگلیس گرفته باشد ، دوم امان الله در هیچ یک از جنگ های سه گانه مردم ما باانگلیس اشتراک نکرده و حتی یک مرمی هم سوی انگلیس فیر ننموده ، پس لقب غازی نباید به او اطلاق گردد ، استقلالی اگر مورد صحبت هم باشد ، غازیانی چون میر مسجدی خان ، نایب امین الله خان لوگری ، محمد جان خان وردک و غیره راد مرادان مستحق ستایش و لقب پیشوند غازی میباشند نه امان الله فراری که از کشور فرار و در ایتالیا زندگی پرزرق وبرق داشت ، ولی غنی احمدزی کوچی این مستبد و دیوانه قدرت میخواهد با استفاده ابزاری از نام امان الله احساسات جوانان نا آگاه پشتون را به جوش آورده و ماهی دلخواه خود را در انتخابات پرازتقلب و غیرقانونی ریاست جمهوری گرفته بار دیگر حکومت فاشیستی و تک قومی و استبدادی خویش را دوام دهد.
کابلی

>>>   اگر به رشد و تکامل و قانونمدیهای اجتماعی اعتقاد داشته باشیم، در اینصورت باید همینطوری روند رشد سیاسی کشور افغانسان باز نگهداشته شده و بماند تا از دل جامعهً آزاد افغانستان اشخاص و رجل سیاسی کارشناس و وطن پرست و مدیر و مدبّری تربیت و پرورش یافته و بطریق انتخابات آزاد، سرنوشت سیاسی کشور با شراکت و رقابت کلیهً احاد مردم افغانستان به منتخبین واقعی و دلسوز و سازندهً کشور سپرده گردد و بدینوسیله کشور مانند آب و رودخانهً جاری، روند رشد سیاسی و اقتصادی آزاد خود را طی کرده و به صلح و ترقی پایدار برسد.اگر این روند رشد به هر طریقی مسدود گردد، دراینصورت بازهم سرنوشت کشور به انحصار گروههایی مانند طالبان در آمده و یا توسط حاکمیت شخص و یا حزب دیکتاتوری به اسارت گرفته شده و به عقبماندگی کشیده خواهد شد. اگر روند رشد آزاد سیاسی کشور سد گردد، بازهم دوباره روز از نو روزی از نو شده و وضعیت کشور به صفر بر خواهد گشت. استقلال اصولاً ربطی به حضور خارجی و داخلی ندارد. استقلال بدون جدایی دین از دولت و استقرار حاکمیت مردم ( دموکراسی)و پایبندی به قوانین حقوق بشر به مانند و مثال کوزهً خالی در دست صاحب و یا صاحبان آن می باشد.

>>>   اگر این .....امان الله نبود امروز مردم به این بدبختی نمی رسید
اگر از این ....جاهل جنایت هم سر بزند به آن افتخار می کنند
مثل کلبدین که انتحار را اشتهاد میگوید
کجای این اوغان ها راست است که کارو کردارشان راست باشد

>>>   تجلیل از روز استقلال در حالیکه امنیت اینها را قوای خارجی گرفته نه تنها یک حماقت و بیغیرتی محض است بلکه سخت قابل شرم هم است.
درخت در ک.. شان سبز کرده و میگویند در زیر سایه آن استقلال تجلیل میکنیم.
در حالیکه سرنوشت شان در دوحه بین پاکستانی ها و امریکایی و سگ های نوکر آنها فیصله میشود و خود نه خبر ندارند نه اجازه اشتراک در کشور این بیغیرت ها استقلال تجلیل میکنند.
عجب بیغیر هایی؟

>>>   کجای کار میلنگد؟
داستان یک قهرمان فراری!

ظاهر شاه در سفری به ایتالیا که پایگاه شاهان فراری افغانستان شمرده میشود، با امان الله خان دیدار کرد و امان الله اصلاً به دیدار وی به میدان هوایی آمده بود، ولی زمانی که از سفر برگشت هیچ از او تقاضا ننمود که با وی به کشور بر گردد !
حالا پرسش این است اگر واقعاً امان الله را دوست داشتند و با سیاست های مختلف وی موافق بودند، چرا او را دوباره بر نگردانیدند تا افغانستان را در پیشرف و‌ترقی یاری می رساند ؟

و اگر هیچ از او درخواست صورت نگرفت ، پس آیا ظاهرشاه در حق وی که ادعا میشود بانی استقلال بود، جفا و خیانت نکرد ؟
اگر جفا و خیانت کرد ، پس چرا ظاهرشاه را محکوم نمی کنیم که ملت افغانستان را از افکار ترقی خواهانه امان الله خان محروم نمود و لقب بابای ملت هم برایش اعطا شد ؟
اگر کار خوب کرده و امان الله را سزاوار برگشت ندانسته و به عنوان فراری به سوی او می نگریست، پس چرا باید قهرمان سازی ظالمانه صورت گیرد ، زیرا قهرمانان هیچگاه ملت خویش را رها نمی کنند و در کنار آنان تا پای مرگ می ایستند ؟

مردم مظلوم خطه را تا چه وقت بفریبیم و با همچون بازی های متناقض سیاسی یکی را بابای ملت و دیگری را بانی استقلال خطاب نماییم؟!!

>>>   اگر این .....امان الله نبود امروز مردم به این بدبختی نمی رسید
اگر از این ....جاهل جنایت هم سر بزند به آن افتخار می کنند
مثل کلبدین که انتحار را اشتهاد میگوید
کجای این اوغان ها راست است که کارو کردارشان راست باشد
تجلیل از روز استقلال در حالیکه امنیت اینها را قوای خارجی گرفته نه تنها یک حماقت و بیغیرتی محض است بلکه سخت قابل شرم هم است.
درخت در ک.. شان سبز کرده و میگویند در زیر سایه آن استقلال تجلیل میکنیم.
در حالیکه سرنوشت شان در دوحه بین پاکستانی ها و امریکایی و سگ های نوکر آنها فیصله میشود و خود نه خبر ندارند نه اجازه اشتراک در کشور این بیغیرت ها استقلال تجلیل میکنند.
عجب بیغیر هایی؟

>>>   باسلام دوستان به جای متهم کردن یکدیگر ودامن زدن به مسایل قومی افغانستان که نتیجه ای جز ضعف وشکست افغانستان ندارد به فکر تقویت دولت باشیم .این افکار قوم گرایی را کشور های همسایه وفرامنطقه برای کسترش نفوذ خودشان در بین ملت ما دامن می زنند
خیلی از افراد می دانند که بودجه ومکانهای تقویت طالب وداعش از کجا به افغانستان می آید ودر نهایت دولت وملت متهم می شوند همه اقوام افغانستان این شعارتان باشد که ملت ما زیر بار زلت هیچ کس چه اسلامی و غیر اسلامی نباشد و افغانستان را همه باهم سربلن کنیم با کار وتلاش
عیسی رضایی

>>>   استقلال یعنی جهالت اجهل الجاهلین دهر یعنی اوغان!!!!!!!!
که دنیا از ماتحت خود به اینها می خندد اما اینها به خود نمیگیرند

>>>   از نظریات بعضی ها فقط و فقط بوی تعصب و نادانی میاید، یک تعداد فقط مصروف ریختن زهر تعصب و پشتون ستیزی هستند، هیچ قومی در باغ های سرخ و سبز نمی گردد زهر تلخ روزگاران بد را همه باشنده های این سرزمین چشیده اند. متاسفانه دلقک های سیاسی، اجنتک های بیگانه هر چیز را قومی میسازند با این افکار خود جنبش ازادیخواهی و ترقی خواهی امانی را خفه ساختند،پلان صلح ملل متحد را ناکام ساختند(سالهای هفتاد) باعث آمدن طالب در سالهای هفتاد شدند واینک باز هم با این سفسطه گویی ها و تعصبات خود حکومت کرزی و اشرف غنی را ناکام ساختند، هنوز که هنوز است به کارنامه های سیاه سکتاریستی و پشتون ستیزی خود ادامه میدهند و علیه کلمه مقدس افغان در این چند سال است که میجفند. راه که میروید به ترکستان است.
افغان

>>>   اګر امان غازی نمی بود:
هزاره ها هنوز هم برده بودند!
تاجیکهارا روس می بلعید و نیم ان زیر سینه انګلیس با همه افغانها می ترقیدند!
شکر که امان غاز ی داشتیم!
بروید ای خرها و خراسها امان را در نشرات پارس عرب و اروپا مطالعه کنید و بعد بشناسید!
من دانست که حس ازادی در تاجیها تا حال مرده بود! از ۱۰۰۰ سال تا حال نعمت ازادی را ندیدند! بنا نمیدانند ازدی یعنی چی؟
هزاره ها با این مردم بنام فارسی دست یکی کرده اند! ولی بیاد ندارند که امان ناجی انسانیت برای هزاره ها است!
زمانیکه امان غازی از دست ساجیکهای سقوی به غزنی رسید ۸۰۰۰ هزاره مسلح داوطلب به دفاع از او امد! این همه شخصیت بزرګ و مرد قابل اعتماد هزاره هابود! او بود که برای اول برادری و انسانیت را به ملت اورد اما مرګ بر اخوانیان مرتجع و انګلیس که سقو را در مقابل او سقوهای شرق و جنوب سګ واری این دولت را دریدند!
راه امان غازی راه همه ملت است یعنی راه برادری برابری و انسانیت!٬
دانا

>>>   واه واه به این غازی خود خوانده اوغانی
قندولک چقدر مقبول گفتی که تاجک ها را روس می بلعید....
اگر تو اوغان آدم شویی همه زندگی آدمی خواهد داشت اما افسوس که نه تو آدم می شویی و نه آدم بشو هستی
خر عیسی گرش به مکه برند چون بیارند هنوز خر باشد
یک انگلیس از ترجمانش پرسید اینها جشن چی است گفت استقلال!!!
انگلیس خندید و گفت ما که هنوز هستیم؟؟؟
این است استقلال و این است غازی خان تو اوغان خری بی شرف که هیچ آدم نمی شی و همه را برباد دادی که دادی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است