جزئیات حکومت موقت، مبارک یا تسلیت؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۸/۶/۴ کد خبر: 159911 منبع: پرینت

خبرها حاکی از آن است که جناب رییس جمهور راهی عربستان سعودی گردیده و شاید هم احضار شده باشد تا مسایل مورد توافق میان امریکا و طالبان به سمع شان رسانیده شود.

عربستان سعودی که از بازیگران کلیدی و تمویل کننده طالبان است با اعتبار و نامی که در ذهنیت مسلمانها دارد گپ اخر که بگمان اغلب تشکیل اداره موقت و ترکیب شورای رهبری و انتقال قدرت است خواهد گفت. با توافق امریکا و طالبان و تایید سازمان ملل اداره موقت برای چهارده ماه و به این ترکیب *تحریک طالبان شش نفر، جمعیت چهار نفر، حزب اسلامی سه نفر، حزب وحدت سه نفر، جنبش ملی دو نفر، حزب دعوت دونفر، تکنوکراتها سه نفر و خانمها چهار نفر به ریاست استاد سیاف و معاونیت ملا برادر، استاد عطا و استاد خلیلی تشکیل میگردد. این شورا در این مدت کشور را اداره، شکل نظام را تعیین و کارهای لازم دیگر را برای حکومت دایمی انجام خواهد داد.

صلح امر پسندیده و خوبی است اما صلحی که عوامل اصلی را نادیده، ریشه های نزاع را نخشکانده و با خوشباوری بخواهد که میش و گرگ از یک گودر اب بخورد مطمن بنظر نمیرسد.
اندکی دقت کنید زمانیکه نیروهای خارجی بیرون و نیروهای طالبان داخل گردند در کجا جابجا میگردند، ایا این نیروها حاضرند با نیروهایی که دیروز میجنگیدند در یک کاغوش بخوابند، حالا که طالب در بیرون است و حکومت با این همه امکانات به دستبوسی ان میرود فردا که طالب باشکست امریکا و فاتح میدان وارد میگردد کدام نیرو جلوگیر ان خواهد بود.

ترسم که این شورا یک ترفند و یا تجاهل العارف نباشد احتمال اینکه طالبان در این دوره تمامی اموررا در دست بگیرند و اگر عضوی هم مخالفت بکند به سرنوشتی مانند دوستم در حکومت انتخابی دچار شود و یا... نکته دیگر در ترکیب این شورا این است که از هرطرف حساب کنیم طالب دست بالا را دارد وگرنه همه یکی اند و اما در کشوری که متولیان حکومت که خود را منتخب و خدمتگار مردم میدانند در حالیکه به سرنوشت مردم و کشور در جاهای دیگر بازی و معامله صورت میگیرد انها بی خیال جشن استقلال تجلیل و کمباین انتخاباتی میکنند. کسی نیست که بپرسد دفاع از مردم استقلال و ازاد وظیفه کیست؟ به چشم مردم خاک میپاشید و غیرت افغانی را به رخ میکشید اما...

ای انانیکه حضور امریکا را حلال تمام مشکلات و انرا الکو و حامی دموکراسی و مردم سالاری میدانستید حال بنگرید چی ارزان بفروش رفتید.
ای انانیکه ادعای رهبر داشته و القاب شما در یک صفح نمیگنجید جواب این همه خون انسانیکه به بیان شما علیه نوکران بیگانه، دشمنان دین و وطن، جاهلان و... ریخته شده چی خواهد بود؟

واما ای مردم بخوابید که وقت خواب است، چشم ها را باز نکنید که مبادا حقیقت را ببینید. انزمان که گفتیم هرانکه منافع امریکا را تضمین کند دوست ان است، اگر گفتیم که هیچکدام اینها برای خدا، وطن و مردم جنگ نمیکنند، اگر گفتیم ابشخور همه یکی است و بادار همه یکی است خندیدید و ما را به تمسخر گرفتید. حالا بنشینید و تماشا کنید تادیده شود که چی میشود.
منحیث کسیکه در این چهل سال بیشترین تلفات و سختترین مصایب را متحمل شدم امیدوارم که تمام برداشت هایم غلط ثابت گردد اما مردم و میهنم به ارامش و رفاه برسند و اگر خدای ناخواسته چنین نشد.
ما هستیم به همان عهدی که بستیم.

نور احمد برزین خطیبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت موقت
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   ای کاش که همین حکومتی که گفته اید برسر قدرت شود وکشور آرام گردد سیاف بسیار آدم خوبی است
هراتی

>>>   این همه شکست ها و نابسامانی ها دست اورد باندهای باغی است که هم در حکومت بودند و هم علیه آن توطیه میکردند، دارایی های عامه را غصب و در ازار و اذیت مردم تاکه توانستند کمی نکردند، این گروه های هستند که بر پلان صلح ملل متحد در سالهای 70 نیز کودتاه کردند و در مدت حکومت کرزی همه حکومت را به گروهگان گرفتند، قهر کردند ناز کردند و چور کردند، پس مبارک شان باد یک بار دیگر با همین بدرفتاری های خود طالب را بر مردم حاکم ساختند.

>>>   سلام هموطنان گرامی :
در این شورا 7 تن از زنان و تکنوکراتها را هیچ حساب نمی کنیم چون هردوی شان نمایشنی است .
اما طرف دیگر اگر نگاه کنیم 6 از طالبان 3 از حکمتیار و 2 از سیاف مجموعآ 11 تن از برادران پشتون .
از سوی دیگر 4 تن از جمعیت 3 تن از وحدت تو 2 تن از جنبش که میشود 9 تن .
باز هم اینها همان دعوای 75 فیصد را دارند .
بنآ اگر این شورای اجرائیوی حقیقت داشته باشد - باید 13 تن از جمعیت- وحدت و جنبش جنبش شامل گردد و 11 تن از سه حزب برادران نا راضی .
وسلام
استاد دانشگاه کابل

>>>   اقای خطیبی!ایا واقعا کسی را سراغ داریدکه نفهمد چه امریکاوچه سایردول درهرجایی دنبال منافع خودشان اند؟
عاقل

>>>   اقای خطیبی!شاید امریکایی ها درپهلوی تامین منافع خودشان ارزوداشتند برای ماهم چیزهایی انجام دهند٫ولی نمیدانستند ماتااین حدتاخر عقلی داریم٫وقتی این طالب دوستی سرتاسری رادرک کردند٫عاقلانه تصمیم گرفتندوگفتند این هم شما واین هم طالب مهربانی.
بشارت

>>>   نظر دهنده محترم اول(اقای هراتی)!وقتی سیاف را میپسندید پس با طالب چه مشکل دارید؟سیاف که طالبتر از طالب است.
تخاری

>>>   aderi
جای خیلی ها تائثر است که دولت دست نشانده و یک عده چاپلوسان که از کنار چنین دولت ها نان میخورند ، کشور و نسل جوان را به گذشته ها برگردانند. تا که حمایت از کوچی گری و قبائل کنند و قانون دولت های قرن ۱۹ را پایدار نگهدارند در حالیکه کشور های دگر جهان با شرایط امروزی جهان به پیش میروند و ما به عقب.
با بلیون‌ها دالر یک قصر دارلامان باز سازی شد و‌چاپلوسان دولت غنی خود را پاره پاره کردند. در حالیکه سه هفته قبل کابل بودم و شهر از کثافت دیده نمی‌شود من در شهر نو کابل دستم را به بینی گرفته و رد می شدم و مردم کباب شناوری نوشجان مبکردند و در مقابل شان خندق کثافت و‌جوی های پر از چتلی میباشد. البته در تمام شهر جنین بود.
شما در تمام کابل یک ساحه نیم کیلومتری تمیز نمیبنید.
ملیون ها دالر خرچ جنشن استقلال ، بیرق می‌شود و صد برابر آن دوزدی می‌شود. چه ملتی....
من فعلا در ترکیه هستم ‌و ۶ شهر را با موتر دیدن نمودم.
بلی همین اوردغان که به پای گلبدین می نشست ، بیاید و شهر های ترکیه را تماشا کنید.
یک قدم چتلی نمیبنید و تمام کشور آباد و بهتر از امریکا و اورپا.
و هچ ترک بدون خانه نیست و برای هر باز نشسته یک منزل داده است. البته با بیمه کامل دایمی و همچنان برای فامیلش.
شرم باد ما.

>>>   Rawi
فاشیست ها با هرشکلی که تظاهرکنند همان فاشیست اند ؛
چه با سرخی و سفیده و منیژوب پتلون و نکتایی و شکل لیبرال دموکراسی تظاهرکنند چه با ریش و پشم امارت اسلامی و یابا بیرق سیاه و شمشیر و ساطور خلافت اسلامی همان خری باشند که ما آنها را بنام فاشیست می شناسیم ...
همچنان برای ما فرقی نمی کند که به کمک کدام بادارشان بلاجان ما می آیند ؛ به کمک استعمار غرب و یا شیطان زدگان عرب ؛ هیچ فرقی ندارد ...
من مطمین هستم که یکبار دیگر جبهه مقاومت سربلند می کند و اینبار ما همه پیرو جوان به دور آن جمع خواهیم شد و برای دفاع از کشورمان و آزادی و عدالت اجتماعی برای هموطنان ما خواهیم جنگید ؛ یا مرگ یا آزادی و عدالت اجتماعی .

>>>   من بسیار تاسفم میاید که نفر استاد دانشکاه است . اما حماقت اش در این است که سخن از تعصب میاید.

>>>   امریکاییها اصلا نیت بدی درمقابل مانداشتند.مخصوصا بخاطر جنگ احمقانه مادر مقابل روسها میخواستند کاری برایمان بکنند٫اماوقت درک کردند بیش از۹۸ فیصد طالب دوست وطالب پرست اند.بااحترام به خواست اکثریت قاطع تصمیم گرفتندقدرت راتسلیم طالبان کنند.
دهلوی

>>>   هموطن عزیز!تودرحکومت ملا(طالبی) ویا حکومت که تحت تاثیر ملا باشد(مثل حکومت امروزی) چانسی برای خوشبختی نداری٫به زعم ملاها همواره باید بجنگی وبکشی(غازی) تا کشته شوی (شهید).چهل سال جنگ وبدبختی هم نتیجه تشویق دوامدار انها به جنگ است.ما صرف به یک جهادواقعی ضرورت داریم (جهادملا کشی)واین یگانه راه خوشبختیست.
عاقل

>>>   زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گزارشات منتشر شده درباره توافق این کشور با طالبان درباره تشکیل دولت موقت را تکذیب کرد.
آقای نور احمد برزین خطیبی شایعه پخش نکنید و به نفع قاتلین 65 هزار کابلی تلیغ نکنید. اینها چندین مرتبه آزموده شده اند.

>>>   اگر جناب استادعبدالرب رسول سیاف به قدرت برسد حد اقل یک حزب خرابکار وحدت دیگر جرت نخواهد کرد گستاخی و ادعای پست های مهم بکند چونکه حزب اتحاد اسلامی ضرب خود را بالای هزاره ها شانده هزاره ها درمقابل استاد سیاف جرت هیچ گپ زدن را ندارند و استاد سیاف جواب همه سوالهای هزاره ها را قبلا داده است.
عبداله پغمانی

>>>   ديگر مجاهدين را جنگ سالار گفته كبر كنيد اين هم روز و حال تان اخر طالب و ق
لشكر سياه اي اس اي سر تان حاكم شد و افغانستان به پاكستان فروخته شد از كبر و تكبر و خود خواهي چند تا غرب امده نا فهم. .

>>>   تقسيمات شان غلط است به پشتون ٩ چوكي در نظر گرفته اند به شمول وياست جمهوري . در ينصورت بايد به تاجك دوازده چوكي و به ساير اقوام هم دوازده دوازده چوكي داده شود در غير ان تقسيم قدرت خود بين پشتون ها است. سياف هم چهره اش معلوم شد و دانسته شد كه فرزند واقعي كشور مسعود بزرگ بوده و اينها همه در شهادت او براستي دست داشته اند.

>>>   من طرف دار یک دولت اسلامی که مطابق شریعت اسلامی باشد که همه زنان مطابق شریعت۳ اسلامی عیار شود ودر وجود استاد سیاف من این ریاست را خوب می دانم زیرا اول در پوهنتون استاد سیاف حجاب بصورت کامل رعیات می شود دوم در تلویزون استاد سیاف همه پروگرام هایش مطابق اسلامی است

>>>   فاتحه افغانستان را بخوانید

>>>   در حالیکه پشتون ها از نگاه نفوس ۳۳ فیصد و هزاره ها ۳۵ فیصد و فارسی زبانان ۴۳ فیصد و ازبک ها و ترکمن ها ۳۲ فیصد نفوس را تشکیل میدهد بلی باید در شورای رهبری دولت موقت به تناسب تعداد نفوس تعداد اعضای هیت رهبری حکومت موقت در نظر گرفته شود نه اینکه پشتون ها در هر جا گام های کلان را پیش کنند و در نتیجه همه چیز را برباد و مردم و کشور را به منجلاق دیگر روبرو کنند برادر ها ازین خبر دارید بعد از اینکه اقای فهیم هاشمی را غنی بصفت سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی مقرر کرد تلویزیون یک اخبار شانرا و گذارشات شانرا کاملا بنفع غنی احمدزی بیان میکنند ما مردم چطور پیشرفت و ترقی کنیم که گول عوام فریبان ارگ نشین را بخوریم .

>>>   ایجاد هر نوع حکوتی با موجودیت طرف های درگیر در افغانستان که بار ها امتحان خرابی رشوه خواری چپاولگر ویرانی و ......... را را داده اند‌هیچ دردی را دوا نمیکند . تقسیم قدرت در کشور نتیجه درست نداده

>>>   خر کوچی کاملن مردار کرده. در حالیکه در بیرون از کشور امریکایی ها و اجنت های پاکستان راجع به سرنوشت کشور مذاکره و فیصله میکنند این احمق از پول بیت المال جشن استقلال تجلیل میکند و چند تا الاغ دیگر را هنوز هم الاغ تر میسازد تا دل خوش کنند و اتن برقصند.
بالاتر از ده ملیون دالر خرچ بیجای لویه جرگه غنی و خرچ تجلیل استقلال غنی کوچی شد، کاملن بیجا.
با این پول میشد یک کلینیک تشخیصی مجهز مدرن در داخل کشور ساخته شود تا مریض و مریضداران کشور مجبور نباشند پاکستان بروند و دست عمران خان پاکستانی را ببوسند.
.....متقلب در فکر هیچ چیزی دیگر نیست جز فریب مردم با شعار های عوامفریبانه و کمپاین کردن برای بقای ماندن در ارگ.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است