پناهجویان افغانستانی در حال ترک ترکیه هستند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۳    ۱۳۹۸/۶/۵ کد خبر: 159922 منبع: پرینت

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید شمار پناهجویان افغانستانی که از ترکیه باز می‌گردند، امسال در مقایسه با پارسال تا سه برابر افزایش یافته است.
شماری از این پناهجویان می‌گویند که دلیل این افزایش وضعیت بد پناهجویان، برخورد نادرست پولیس ترکیه و اخراج اجباری آن‌ها است.
اما وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان افغانستان می‌گوید مقام‌های ترکیه در گفتگو با آنان اخراج اجباری پناهجویان افغان را تکذیب کرده است.

مبشر جوان بیست سالۀ افغانستانی هست که می‌گوید از چهار سال به اینسو بدون مدرک قانونی در ترکیه زندگی می‌کند، اما در این اواخر برخورد حکومت به‌خصوص نظامیان ترکی آن‌ها را به ستوه آورده است.
او روز پنجشنبه ۳۱ اسد در تماس تلفنی از ترکیه به رادیو آزادی گفت: "این‌ها مدرک اقامت در ترکیه می‌خواهند، که ما نداریم. به همین دلیل، برای کسی خانه نمی‌دهند. وضعیت مهاجرین این‌جا بسیار خراب است. وقتی مریض می‌شویم، شفاخانه ما را نمی‌پذیرد و به صورت اجباری به افغانستان می‌فرستد."

اما این تنها افغانستانی نیست که از مشکلات خود در ترکیه سخن می‌زند، شماری از افغان‌ستانی های دیگر که از ترکیه به کابل برگشته‌اند این مشکلات را تأیید می‌کنند.
هامون خموش افغانستانی است که تازه به کشور برگشته است. او می‌گوید، "قوانین سخت‌گیرانه را روی دست گرفته‌اند تا خود پناهجو مجبور به ترک خاک ترکیه شود. من از هر افغانستانی که صدای مرا می‌شنود، تقاضا دارم که به ترکیه نرود."

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌اوام) می‌گوید که بازگشت پناهجویان افغانستانی از ترکیه در نیمۀ اول سال جاری میلادی، در مقایسه با نیمۀ اول پارسال میلادی تا سه برابر افزایش یافته است.

محمد حدیث پردیس معاون اطلاعات و ارتباطات این سازمان به رادیو آزادی گفت: "در سال ۲۰۱۹، که در ماه هشتم آن قرارداریم، در جریان شش ماه این سال با اضافه‌تر از‌ پنج‌هزار افغانستانی هایی که از ترکیه به افغانستان بازگشته‌اند، کمک کردیم، اما در کل تلاش ما این است که [مهاجران افغانستان] به رضایت خود به افغانستان برگردند و خود شان بخواهند به افغانستان برگردند، نه این که به صورت اجباری اخراج شوند."

بر اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، در حال حاضر شش میلیون‌ و پنجصد هزار افغانستانی در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند که از آن جمله ۱۲۰ هزار افغانستانی در ترکیه به‌سرمی‌برند.

اما پرسش این است که آیا حکومت افغانستان برای رفع مشکلات و نگرانی‌های اخیر افغان‌های مقیم ترکیه اقدامی کرده است یا خیر؟
رضا با هر، معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید: "در هفتۀ قبل معین پناهندگان وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان با معاون سفیر ترکیه در افغانستان روی مدیریت مهاجرین افغانستانی در ترکیه ملاقات داشت. جانب ترکیه کاملاً این موضوع را رد کرده است که افغانستانی ها از خانه‌ها و یا دکان‌های‌شان بازداشت شده و جبراً اخراج گردیده‌اند."

این در حالی است که شماری از مهاجران افغانستانی در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و ملک و خانه خریده‌اند و تاهنوزهم تصویر روشنی از آیندۀشان در ترکیه ندارند.
جنگ، ناامنی، فقر و بیکاری عامل اصلی مهاجرت هزارها افغانستانی به کشورهای مختلف از جمله ترکیه دانسته می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پناهجویان افغانستانی
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   خدواند کشور ایران را خیر دهد وبه مهاجران سکن ایران معرفت وعدالت نمک شناسی

>>>   يكتعداد افغانستاني ها قاچاق به كانادا ميروند و بعدا از انجا به امريكا و از انجا هم بعضي شان قبول و بعضي شان رد ميشوند و پول شان ضايع ميشود ، اروپا به پول كمتر رفته ميشود ولي فعلا راه ها بند شده و مشكل است. بهتر است يخن اشرف غني را بگيرند تا امنيت را بوجود بياورد ويا قدرت را ترك كند تا يك نفر دلسوز به مردم قدرت را گرفته ارامي بياورد وگرنه وضع مردم خراب است . از يكسو نا امني از يك سو بيكاري و قيمتي از يك سو انتحاري و انفجاري و اختطاف و غارت و قتل. اين چگونه كشوريست كه مردم بتواند در ان زندگي كند؟ بلي وطن جنت نشان است براي ما مادر است دوستش داريم ولي وحشيان اين وطن را دوزخ ساخته و مردم را مجبور ساخته تا به هر جاي دنيا كه ميشود خود را بكشند ولو كه جزاير پا پو گينه باشد و يا افريقا و ايران و پاكستان و زير حقارت و تمسخر مردم ان زندگي كنند تا باشد از خطر و ظلم خود را دور ساخته باشند. شرم است به سياسيون ما از هر قوم كه باشد. شرم است به ظلم ما عليه هموطن خود شرم است به كردار غير انساني ما و بلاخره حيف نام مسلمان بالاي همچو ظالمين كه هموطن خود را بنام قوم و زبان ميكشند و فراري ميسازند. كفر صد بار مهربانتر از مسلمانان ظالم افغانستان است كه تمام روز خون مردم خود را ميريزند و عليه همديگر چهل سال است كه ميجنگند. جنگ هر كشور بعد از چهار سال ختم ميشود ولي اين وطن از نيت بد شان روي ارامي را نميبينند. ايا تنها ما مسلمان استيم در دنيا ؟ ايا وظيفه مسلمان كشتن يكديگر است؟ شرم باد بر شما ننگ باد بر شما مسلمان نما ها
خداوند خوار زبون تان كند و افغانستان را تجريه تجزيه و جز خاك كشور هاي همسايه كند تا خاطر همه مهاجرين جمع شود كه كشوري نداريم و خيال همه راحت شود و هم اوغانت بي وطن شود و هم فارسيوانت بي وطن شود تا ديگر دردي نداشته باشيم.
لعنت بر ظالمين خدا ناترس و جاهل ، حيف نام اسلام بالاي شما. حيف ان كوه هاي بلند كشور كه قامتش را از شرم خم ساختيد.
يك مهاجر بيوطن

>>>   توقع همکاری از سوی دولت افغانستان با مهاجرینی که به افغانستان برگشته اند، توقع بسیار نادرست و بیجا است؛ زیرا همینناکار آمدی دولت افغانستان و سرو سامان ندادن نظان دولتی و اجتماعی در کشور است که مردم مجبور به مهاجرت می شوند. دولت مشغول قوم گرایی و کامپاینهای گوناگون است و فرصت برای خدمت به مردم ندارد. دغدغه دولت متمرکز بر این است که چه کسی در چه مقامی قرار بگیرد تا پول بیشتری به جیب آنان برود. دولت هرگز به وظیفه خود عمل نمی کند بلکه به اموری می پردازد که کشور با چالش بیشتری مواجه می کند. پولهای بادآورده از کشورهای خارج توسط نورچشمهای دولت دوباره به خارج بر می گردد و حقوق و معاش های هنگفت را در برابر خیانت به ملت می گیرند و

>>>   الله یهدینا ویهدیکم خداوند ما وشمارا هدایت کند اگر حرکات وروش بعض افغانهارا در ترکیه بدانید خواهید گفت هزار رحمت به ترکیه که هنوز با افغانها روش مناسب دارند یک روزگاری دولت ومردم ترکیه نه تنها به افغانها کاری نداشت بلکه بسا اوقات از انها تقدیر وقدر دانی هم مینمود یک روز نزدیک عیدبود دونفر ازاقارب من بخاطر عیدی از ازمت به استانبول امده بودند پولیس هنگام چک نمودن پاسپورتهادید که این دو افغان پاسپورت وویزه ندارند بعد از بسیار تحقیق وبازپرسی وانتظار زیاد مسافر ها بلاخره این دونفر را رهانموده معذرت هم خواستند ولی درین اواخر افغانها در روز روشن همدیگر خودرا ترور مینمایند وگروگان میگیرند وموادمخدر توزیع مینمایند وعلنا شبها بچه بازی وعیاشی میکنند وانواع لباس های نامناسب میپوشنددر گردن ودستها شان زنجیر های هپی گری اویزان مینمایندوحتی بعضا کردها وترکها را هم اذیت وازار میدهند وگاهی به قتل میرسانند و...
اما چند بار که مهاجرین تاجکستان ویا یگان ایرانی روز گشته وپاکستانیهای جنگ زده که به کشور ما می ایند اواز وفریاد همه بلند میگردد وهربار رویه حکومت وملت مامابا مهاجرین خشین ونامناسب بودهوفریاد ما به اسمانها بلند میشودوانواع مظالم را درحق انها روامیداریم
تبنگچی

>>>   ترک ترکیه کردم رنج هستی اسان شد
عاقل

>>>   بهترین جای دنیا افغانستان خود ما است. بیایید فرار نکنید و خانه خود را اباد کنیم.
مرگ بر طالب
مرگ بر امریکا
مرگ داعش
زنده باد افغانستان عزیز

>>>   ایا مهاجرین نمیدانستند کعه ترکیه کشور اسلامی است ؟ تمام مردمش را بنام کودتا در زندان انداخته از وظیفه سبکدوش ساخته ،وقتی برای اتباع خودش جای زندگی نیست برای افغان هست ؟؟
ر

>>>   هیچ جایی از دنیا وطن خود ما نمیشود اما کاش وطنی داشتیم

>>>   از افغانها کرده انسانهای ظالم خونخوار غدار خائن بی مرووت موقف شناس ناسپاس وطلب آشنا گدامتکبر خود خواه بیغیرت فریبکار جنایتکار وووو در این خاکی و مخلوقات رب العالمین کسی دیگر نیست من یک افغان استم مگر کسیکه به افغانی کمک و دلسوزی پیش آمد انسانی میکند در حقیقت به همه جملات فوق الذکر ارج میگذارد. که البته انسان بودن خودش هم زیر سوال می رود.

>>>   تركيه صد هزار افغان را تحمل نمي كند هم با ضرب شتم اخراج مي كند اما ميليونها افغان در ايران خانه زارند در سفاخانه ها درمان مي سوند بدون پول در مدارس و پوهنتون تحصيل مي كنند اما نمك نشناس هستند من به عنوان بك افغان كه در ايران بزرگ شده از هموطنانم ميشرمم من در دفتر روزنامه ايران كار ميكنم هيچ ميدانيد خبرنگاران ايران حق ندارن جرمهايي كه توسط افغانها انجام ميشه رو در روزنامه نشر دهند براي حمايت از مهاجران همبن ديروز يك افغان راننده پرايد رو آتش زده و زنده زنده سوزانده تا اموالش رو بدزده اما خبرنگار اجازه نسر نداشت اما اگر براي بك افغان اتفاقي بيافتد تمام سايت ها خبرش پخش ميشه

>>>   يك مهاجر بيوطن
عقده به ایران از نوشته هایت می بارد چقدر کینه و دشمنی ولی خوشبختانه خدا جای حق نشسته وانتقام ما ایرانی ها را از شما می گیرد

>>>   مهاجر بی وطن درد دل همه مردم کشور را در چند سطر به صورت کامل بیان کرده است. این را باید مورد توجه قرار دهیم که هزار بار به ذات پاک خداوند قسم یاد می کنیم که دین اسلام و هیچ دین دیگر با کشتن و بازور نظامی پیروز نشده و نمی شود. کشتن انسان بزرگترین گناه بعد از شرک به خدا است. خداوند متعال مهربانتر از ان است که دستور کشتن انسان را صادر کند. دین مبین اسلام دین عدالت و دین انسانیت و دین شرافت است. اگر واقعا مرد هستین و در ادعای تان راستگو هستین با عمل تان مردم را به اسلام دعوت کنید و کاری کنید که مردم عاشق اسلام شوند. این رفتاری که در کشورهای اسلامی و به خصوص در کشورما تحت نام اسلام از سوی مسلمان نمایان برای جهانیان به نمایش گذاشته شده، نه تنها مردم به اسلام دعوت نمی شوند بلکه حتی مسلمانان از اسلام متنفر شده و از آن فرار می کنند. دینی که خونریز و آدم کش باشد با هیچ عقلی قابل پذیرش نیست. به خدا در زمان رسول خدا (ص) مشرکین، یهودیان و مسیحیان و زردشتیان با زور نیزه مسلمان نشدند بلکه شیفته اموزه های عدالت محور دین اسلام و رفتار ملایم و اخلاق انسانی رسول خدا گردیدند. خداونددر قرآن می فرماید:فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (159آل عمران) یعنی به (بركت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم‏] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى،از اطراف تو، پراكنده مى‏شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در كارها، با آنان مشورت كن! اما هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد. آیا مدعیان امروز اسلام نسبت به مردم مهربان هستند؟ آیا آنان مردم را دوست دارند و برای آنان خود شان را به زحمت می اندازد؟ مسلمانان امروز به جای اینکه به آموزه اسلام عمل کنند به میل و سلیقه خود رفتار نموده و مردم را از اسلام بیزار نموده اند و سنگدلی را پیشه خود قرار داده اند. چرا امروز کشورهای کفار برای مسلمانان پناهگاه شده و در این کشورها با آرامش زندگی می کنند و برعکس کشورهای اسلامی برای مسلمانان به جهنم تبدیل شده نه جانش امنیت دارد ، نه مالش و نه ناموسش؟ آیا با این روش می شود مردم را به سوی اسلام دعوت کرد و ایا اسلام با این رفتار این مسلمان نماها جذابیتی خواهد داشت. خشونت خشونت است فرقی نمی کند یک مسلمان مرتکب آن شود و یا یک بی دین مادی پرست در هیچ فرضی قابل پذیر انسانیت و عقل نیست. به جای اینکه به جوانان مسلمان و کودکان تان آدم کشی یاد می دهید، اخلاق و انسانیت را به آنان بیاموزید و ارزش های انسانی را در ذهن آنان فرو کنید نه اینکه از کودکی آنان را آدم کش تربیت کنید.

>>>   سلام.من ایرانی هستم. از روزی ک چشم باز کردم مهاجران افغان را در همه جای ایران دیده ام. خدا را شاهد میگیرم هرگز با چشم خودم ندیدم کسی آنها را اذیت کند. دو نفر از آنها در ساخت خانه ام برای خودم کار کردن و نهایت احترام را برایشان قائل بودم.( البته منتی هم بر آنها نداشته و ندارم بلکه وظیفۂ انسانی خودم را بجا آوردم).
شکی نیست در ایران هم مثل همۂ ملیتها و اقوام هم آدم خوب هست و هم بد و انکار نمیکنم که گاهی برخوردهای نامناسب و شرم آوری با مهاجران افغان صورت گرفته است ولی در مجموع فکر میکنم رفتار مردم ایران (کاری با دولت ندارم) با مهاجران افغان قابل قبول باشد.
با این وضع متاسفانه همه می بینیم ک خیلی از مهاجران افغان در فضای مجازی به ایران و ایرانی جماعت ناسزا میگویند. میخوام بدونم دلیل این رفتارشون چیه ؟

>>>   مهاجر بي وطن اهل كجاهستي نوشته ات برضد ايران است يا طرف ايران

>>>   تركيه از دو كلمه ترك و يه ساخته شده يعني يعني باييد انجا را ترك كني .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است