افغانستان دستخوش یکجانبه گرایی امریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۰    ۱۳۹۸/۶/۶ کد خبر: 159938 منبع: پرینت

امریکا در قضیه مذاکره مستقیم با طالبان که مطلقا بدون حضور و بدون ایفا کوچکترین نقش توسط دولت افغانستان صورت پذیرفت، بگونه ای عریان و در سیری قهقرایی و واپسگرایانه جامعه بین المللی را به عصر استعمار و دوره "دیپلوماسی محرمانه" یا عصر "معاهدات سری" برگرداند.

عصر دیپلوماسی محرمانه به دوره ای اشاره دارد که کشورهای استعمارگر که تماما اروپایی و مسیحی بودند ضمن گردهمآیی های دوره ای در پایتخت های همدیگر در مورد سرنوشت کشورهای مستعمره بدون حضور آنها با یکدیگر توافق نموده و معاهده منعقد می کردند.

با خاتمه عصر استعمار و دستیابی ملل مستعمره به استقلال این روند پایان پذیرفت. شکل گیری نهضت غیر متعهدها (با تلاش سیاستمدارانی از قبیل تیتو، نهرو، سوکارنو، جمال عبد الناصر،....) و وحدت عملی این نهضت با بلوک سوسیالیسم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موجب شد که دول سابقا مستعمره بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم شوند و عصر دیپلوماسی محرمانه خاتمه یابد.

حال امریکا بدون مشارکت دولت افغانستان با یک تشکل تروریستی مولود خود (نطفه تروریسم تکفیری که تماما وهابی اند پس از کودتای سازمان سیا در پاکستان علیه دولت منتخب ذوالفقار علی بوتو و قرار گرفتن یک جنرال دست نشانده سیا به نام ضیاء الحق در راس قدرت منعقد شد. به این لحاظ سه کشور امریکا، عربستان و پاکستان موسسین تروریسم تکفیری اند که مجاهدین افغان، القاعده، طالبان و در ادامه داعش، النصره، الشباب، بوکوحرام و... مصادیق مشهور آن اند) در مورد سرنوشت افغانستان توافق نموده است. توافقی که عینا مشابه معاهدات عصر انعقاد معاهدات سری در دوره زمانی استعمارگری و شیاع دیپلوماسی محرمانه است.

از این حیث یکی از فجایعی که پس از تلاشی اتحاد شوروی و تضعیف بلوک سوسیالیسم جامعه بین المللی را در خود گرفت، گسست در نهضت غیر متعهد ها بود که در برابر چپاول منابع زیرزمینی دول سابقا مستعمره توسط امریکا و متحدین آن ایستاد. هم اکنون نیز چنانچه نهضت عدم تعهد از اقتدار پیشین خود برخوردار بود، حاکمیت مردم افغانستان بر سرنوشت اجتماعی شان اینگونه دستخوش یکجانبه گرایی امریکا قرار نمی گرفت.

ضیا صدر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
استعمار
نظرات بینندگان:

>>>   يك جانبه گرايي كامل وجود دارد . رييس جمهور پشتون ، طالب پشتون، نماينده امريكا پشتون. پشتون ها بين خود جلسه دارند و سرنوشت ساير مردم را تعيين ميكنند . اين مليت هاي ديگر در كجاي اين جلسات اند و چگونه ميتوانند فيصله هاي شما را بدون اضطراب قبول كنند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است