مذاکره امریکا بیشتر به تسلیمی می ماند تا مذاکره
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۲    ۱۳۹۸/۶/۶ کد خبر: 159941 منبع: پرینت

چندی پیش همکارم علی عادلی میزبان پروفیسور ویلیام میلی بود. در جریان نان چاشت فرصتی پیش آمد تا با او روی انتخابات و صلح بحث دلچسپی صورت گیرد.

در مجموع همه روی این موضوع توافق نظر داشتیم که «ایالات متحده امریکا در امر مذاکره با طالبان قواعد ساده اما بنیادین مذاکره را نادیده گرفته است». گفتگو طوری پیش رفته است که طالبان دست بالاتری داشته است. طالبان بیشتر امتیاز گرفته است تا امتیاز داده باشد. در این امر احتمالا دو دلیل نقش داشته است: موقف گیری ناسنجیده رییس جمهور ترامپ و عدم تخصص زلمی خلیلزاد در امر گفتگو.

رییس جمهور ترامپ از طریق تویت هایش مربوط به مذاکره صلح با طالبان بسیار بی پروا و قبل از اینکه مذاکره به نتیجه برسد، خروج نیروهای امریکایی را بارها تکرار کرده است. این به طالبان جسارت داده است تا در امر امتیاز دهی سختگیری کنند. احتمالا این ابراز نظرها کار خلیلزاد در امر چانه زنی با طالبان را نیز دشوار کرده است.

زلمی خلیلزاد بعد از حمله طالبان بر موسسه کاونتر پارت - نهادی که حمایت مالی حکومت امریکا را داشت - با طالبان با جدیت برخورد نکرد. در اینگونه موارد، اصول مذاکره حکم می کند تا طرف گفتگو را مجبور به ترک خشونت کند اما خلیلزاد هیچگونه جدیدیتی نسبت به آن از خود بروز نداد. این امر نیز سبب جسارت بیشتر طالبان شد.

نتیجه امتیاز دهی رییس جمهور ترامپ قبل از نهایی شدن مذاکره با طالبان و نیز عدم جدیت خلیلزاد نسبت به خشونت های طالبان در جریان مذاکره این نگرانی را به وجود آورده است که طالبان به همه سه شرط باقیمانده - آتش بس، آغاز مذاکره میان افغانی و ضمانت عدم استفاده از خاک افغانستان از سوی گروه های تروریست بین المللی - را تعهد نکند یا حداقل جدی نگیرد. اگر برایند مذاکره امریکایی ها با طالبان آتش بس و آغاز گفتگوهای میان افغانی نباشد، در حقیقت این مذاکره برای امریکا بیشتر به تسلیمی می ماند تا مذاکره.

احسان قانع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
مذاکره
نظرات بینندگان:

>>>   دال از پاکستان جنگجو از افغانستان شکست نمی خورد ، روسهارا هم پاکستانی ها شکست دادند

>>>   خنده اور است باور كنيد. اما خدا كند صلح واقعي بوجود بياييد . يكتعداد زياد مردم خصوصا اقوام تاجك هزاره ازبك و رهبران شان تشويش دارند كه كدام پلان شوم عليه شان نباشد اگر اعتماد سازي شود و صلح واقعي بياييد كه در ان به هيچ قومي ضرر نرسد همه ان را قبول دارند. بهتر از صلح واقعي ديگر چه نعمتي براي افغانستان بوده ميتواند؟ اما به شرط كه واقعي باشد و چل بازي نباشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است