حکومت ۴۵ تن را برای مذاکره مشخص کرده‌است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۵    ۱۳۹۸/۶/۷ کد خبر: 159955 منبع: پرینت

در آستانۀ امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان و آغاز گفتگوهای میان افغانان، حکومت افغانستان برای پیشبرد گفتگوهای میان افغانان، ۴۵ تن را مشخص کرده‌است.
در میان این ۴۵ تن، مقام‌های حکومت، نمایندگان احزاب و جامعۀ مدنی شامل هستند.

محی‌الدین مهدی، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی یکی از کسانی است که در میان این ۴۵ تن حضور دارد.
آقای مهدی، در گفتگو با طلوع‌نیوز می‌گوید که نخست، شورای عالی مصالحه به رهبری رییس‌جمهور ایجاد خواهد شد و پس از آن، این ۴۵ تن به چهار تیم تقسیم شوند.

شورای عالی مصالحه، گروۀ مذاکره کننده، گروۀ حمایت کنندگان از مذاکره و گروۀ فنی، چهار گروهی هستند که از سوی حکومت برای پیشبرد گفتگوهای میان افغانان مشخص شده‌اند.

محی‌الدین مهدی، می‌گوید که این ۴۵ تن، برای پنج روز «فنون مذاکره» را آموزش دیده‌اند: «ورگشاب توسط جناب آقای سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح افتتاح شد. ایشان فرمودند که قرار است اول یک شورای عالی صلح ساخته شود – که طبعأ در رآس آن رییس‌جمهور قرار دارد و رهبران بلندپایه سیاسی و رهبران احزاب سیاسی افغانستان.»

بسیاری از این افراد، کسانی هستند در نشست اخیر میان افغانان در دوحه نیز حضور داشتند. این افراد از سوی نهاد «بیرگاف» آلمانی، در کابل، تحلیل منازعه، درک طرف مقابل، اهمیت آتش‌بس و ارتباطات راهبردی را آموزش دیده‌‎اند.

بشیراحمد ته ینج، عضو شورای رهبری حزب جنبش ملی نیز گفت: «امیدوار هستیم کسانی‌ را که ما با توجه به موثریت و یا صلاحیت آن‌ها برای گفتگو از جانب حزب خود معرفی می‌کنیم، باید در فهرست مذاکره کنندگان حضور داشته باشند.»

در همین حال، وزارت دولت در امور صلح، می‌گوید که باید پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان، آتش‌بس دایمی در افغانستان برقرار شود.

ناجیه انوری، رییس ارتباطات استراتژیک وزارت دولت در امور صلح در این باره اظهار داشت: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مردم افغانستان، انتظار دارند تا یکی از نتایج توافق مذاکرات بین امریکا و طالبان، برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان باشد و هرچه زودتر مذاکرات بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز شود.»

اما، شماری از سیاستگران، حکومت را مانع روند صلح می‌دانند و می‌گویند که شورای عالی مصالحه و تیم مذاکره کننده باید هفته‌ها پیش ایجاد می‌شدند.
انوارالحق احدی، رییس حزب جبهۀ نوین ملی گفت: «من تعجب می‌کنم. این حکومت می‌شرمد. امروز و دیروز که حکومت دربارۀ صلح گفته‌اند، چرا صلح به زودی در کشور تأمین نمی‌شود.»

منابع به طلوع‌نیوز تأیید کرده‌اند که طالبان و امریکا، به یک توافق دست یافته‌اند. دو طرف، از ده ماه بدینسو نُه دور گفتگوها را پشت سر گذشتانده‌اند. انتظار می‌رود، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و مذاکره کنندۀ ارشد امریکا با طالبان، به کابل بیاید و متن توافق‌نامه با طالبان را با رهبران حکومت وحدت ملی در میان بگذارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
مذاکره
نظرات بینندگان:

>>>   نیم قرن با سرنوشت این ملت بازی کردید بس نیست؟ ننگ و عار ندارید که ندارید غیرت که ندارید تمام کار تان تشکیل کارگروه و نان مفت خوردن است.

>>>   محي الدين مهدي از جمله اعضاي مهم جمعيت نيست او يك فرد عادي جمعيت است . همچنان مذاكرات صلح به ٤٥ نفر ضرورت ندارد . صرف چهار نفر ضرورت دارد يكي از طالب يكي از جمعيت يكي از وحدت و يكي از جنبش . اين اين چهار نفر خانم هاي خود را هم بياورند تا نمايندگي از زنان افغانستان نماييند و مشكلات زنان را بحث كنند .
باييد گفت كه صلح به وارخطايي نميشود. باييد ما اول يك دولت مشروع داشته باشيم تا صلاحيت هر نوع فيصله را داشته باشد دولت مشروع از دل يك امتخابات سالم بيرون مياييد. درلت فعلي كه در راس ان اقاي غني و عبدالله قرار دارد به چهار نوع بحران مشروعيت مواجه است.
١- رييس جمهور ان يك تقلب كار است
٢- به اساس قضاوت جان كيري شكل گرفته
٣- دو رييس جمهور دارد كه يكي گپ ديگري را قبول ندارند
٤- معياد ان تكميل شده و به شكل خود سر ادامه دارد.

نظر به شرايط فوق انتخابات باييد اول صورت گيرد و بعدا مذاكرات بين الافغاني اغاز شود.

>>>   اعتماد بر طالب نباید کرد چون مامور است و معذور

>>>   افغانستان بیچاره که تمام عمر اش در آموختن فنون جنگ تیر شده است،حالا باید فنون مذاکره را یاد بگیرد.
این که چه وقت فنون حکومت داری و دولت داری را یاد خواهد گرفت،آدم باید داخل یک سیاه چاله در فضای کیهان باشد که در آنجا زمان توقف میکند و زمین را نظاره کند و ببیند که افغانستان چه وقت حکومت داری را یاد میگیرد.
اگر در کهکشان اندرو میدا که دو میلیون سال نوری و یا کمتر و یا زیاد تر از ما فاصله دارد،موجودات پیشرفته زنده جان وجود داشته باشند و وسایل قوی مخابراتی داشته باشند و کره زمین را با آن تماشا کنند،در حال حاضر خواهند دید که چگونه انسانها در روی زمین از نسل شادی جدا میشوند و انسانهای اولیه مشغول شکار در روی زمین هستند.
اصلاً ار کشت و زراعت و تمدن و آسمان هراش ها و برق و وسایل نقلیه هیچ خبری نیست.
زیرا آنها دو میلیون سال پیش زمین را میبینند،نه زمان فعلی را.
ما نیز که به آفتاب مینگریم،هشت دقیقه پیش را میبینیم.ستاره های الفا سنتاوریا که نزدیکترین ستاره به زمین است،چهارسال پیش اش را میبینیم و کهکشان اندرو میدا،دو میلیون سال پیش.
هنگامی که ما به دور ترین نقطه فضای کیهان همراه تیلیسکوپ ها و یا و سایل دیگر مینگریم،سبزده و نیم ملیارد سال پیش را میبینیم.
بنأ وقتی که ما با تیلیسکوپ به فضای کیهان نظر می اندازیم،نه تنها فضای دور را میبینیم،بلکه به زمان گذشته نیز نظر می افگنیم.
متأسفانه در کتاب های دینی بشمول قرآن،جهان را به چشم خلقت میبینند و ازین گپ ها هیچ خبر ندارند و معلم ها نیز برای دانش آموزان نمی آموزند و حالا با آمدن طالب ها،وضعیت تدریس در مکاتب و دانشگاه ها ازین نیز بدتر خواهد شد.

>>>   لست اشخاص دولت براي مذاكره صلح:
١- خلقداد ضيايي
٢- اول خان مومند
٣- شاه محمود افغان
٤- فدا محمد قندهاري
٥- فريد صافي
٦- مولوي تره خيل
٧- اسمعيل يون
٨- انوار الحق احدي
٩- زاخيلوال
١٠- فاروق وردك
١١- كريم خرم
١٢- رحيم وردك
١٣- قيوم وردك
١٤- شاكر وردك
١٥- تميم نورستاني
١٦- ضيا الحق امرخيل
١٧- حبيب الرحمن حبيب
١٨- كريم براهوي
١٩- محسن خان كتوازي
٢٠- عبد الروف ابراهيمي
٢١- شيخ قلندر سهاك
٢٢- گل اغا شيرزي
٢٣ - حبيبه سرابي
٢٤ - اعتبار خان كوچي
٢٥- نواب كوچي
٢٦- سمر گل احمد زي
٢٧- مير قيام الدين
٢٨- صفدرعلي همت
٢٩- ضرار مقبل
٣٠- گل محمد اچكزي
٣١- دين محمد شريف
٣٢- عطا الله خوگياني
٣٣- شكريه باركري
٣٤- قطب الدين حلال
٣٥- مولوي كريم مطيع
٣٦- مولوي اياض نيازي
٣٧ - محمود كرزي
٣٨- اختر محمد احمد زي
٣٩ - ضيا احمد گرديزي
٤٠- اشرف خان هلمندي
٤١ - صمد دراني
٤٢- عبدالقيوم مهاجر
٤٥- امرالدين زاري


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است