مسعود: تشكيل حكومت موقت در راه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۸/۶/۷ کد خبر: 159961 منبع: پرینت

تشكيل حكومت موقت در راه است، عنقريب همه موضوعات إعلام خواهد شد، كشور ما در يك مرحله حساس سياسي خود قرار گرفته است، طالبان به حيث يك گروه دهشت افگن براي اولين بار بعد از سي سال جنگ تحت فشار امريكايي ها حاضر شده اند تا به پروسه صلح بپيوندند.

زمينه هاي ادغام طالبان در جامعه مدني كشور ما طَي يك دوره حكومت موقت صورت ميگيرد، بعد از دوره انتقالي انتخابات رياست جمهوري برگذار خواهد شد و طالبان در انتخابات بعدي كانديدا ي خود را خواهند داشت.

حكومت موقت تحت رهبري يك شخصيت بيطرف اداره خواهد شد و داراي چهار معاون خواهد بود.
نقش طالبان در حكومت موقت نسبت به هر يك احزاب ديگر بيشتر خواهد بود. از همه مهمتر اينكه اشرف غني و تيّم وي در حكومت موقت هيچگونه نقشي نخواهند داشت اما ميتواند بعد از دوره انتقالي خود را كانديد كند.

در مرحله جديد سياسي كشور عمدتا دو گروه در مبارزات سياسي نقش برازنده خواهند داشت، يكطرف قضيه طالبان خواهند بود و طرف ديگر قضيه احزاب سياسي عمدتا مجاهدين. چون گروه هاي چپ و شخصيت هاي نشنلست قومي از پايگاه هاي وسيع مردمي برخوردار نيستند و جاي شخصيت هاي نشنلست قومي را طالبان پر خواهد كرد.

براي سران جمعيت إسلامي بسيار مهم است كه هر چه زودتر دست به إصلاحات درون حزبي بزنند و جوانان كشور را از برنامه هاي خود در ساحات مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي باخبر سازند تا اينكه حزب جمعيت إسلامي با اوردن تغيیرات أساسي سأختاري و اوردن تغيرات در شعار ها و برنامه هايش قدرت بسيج مردم را از نو پيدا كند.

رقابت سياسي اينبار در برابر يك گروه ايدلوژيك با سابقه ترور ودهشت خواهد بود و اين مسووليت همه احزاب سياسي و گروه هاي مختلف اجتماعي است تا همه بتوانيم از أرزش هاي كه در طَي هیجده سال گذشته به وجود أمده است در برابر يك گروه افراطي دفاع كنيم.
اوردن إصلاحات در حزب جمعيت به خاطري مهم است كه جمعيت ميتواند به حيث يك محور بزرگ سياسي زمينه ساز شكل گيري يك ایتلاف بزرگ سياسي از همه احزاب باشد.

احمدضیا مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت موقت
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   موافقم

>>>   در سال های نود میلادی قرن گذشته،روسیه بخاطر دفاع از سرحدات مناطق تحت نفوذ خویش در آسیای میانه،تا اندازه یی از نیروی شمال در مقابل حمله طالبان به شکل مالی و تسلیحاتی حمایه میکرد.
بالاخره حادثه یازدهم سپتامبر صورت گرفت و قوای امریکا وارد افغانستان شد و طالبان عقب نشینی کردند.
حالا هرکشور در افغانستان،بشمول امریکا و پاکستان و ایران و روسیه و چین و حتی هند،گروه طالبان خویش را در افغانستان دارند.
این که همه این گروپ های طالبان با هم یکجا شده و دولت تشکیل کنند و منافع تمام کشور های تمویل کننده خویش را در نظر بگیرند،کار ساده یی نخواهد بود.
اگر در داخل تشکیلات طالبان نیز بخاطر منافع کشور های وابسطه شان،کودتا هایی صورت بگیرد،امکان دارد که کشور های تمویل کننده این گروه ها،با پشتیبانی ازین گروه ها،تحت نام های دیگری مانند داعش و یا جنبش مقاومت علیه طالبان،دوباره وارد جنگ شده و ازین گروپ ها حمایت خواهند کرد.
زیرا با بر آمدن قوای خارجی به رهبری امریکا از افغانستان،کمک های اقتصادی نیز از بین خواهد رفت و یا کم خواهد شد و کشور های رقیب و ذیدخل در جنگ افغانستان نیز دست باز تر برای فعالیت های علنی خویش در افغانستان خواهند داشت.
بهر صورت شما فکر نکنید که با توافقنامه امریکا با طالبان و آمدن طالبان به افغانستان منحیث قدرت در راس و یا منحیث عضو شامل قدرت در دولت افغانستان،جنگ های نیابتی در افغانستان ختم خواهد شد.
عیناً همان شرایطی که بعد از توافقنامه میان دولت افغانستان و پاکستان و مجاهدین و شوروی و امریکا،در ژنیف در سال های هشتاد میلادی قرن گذشته که منجر به خروج سربازان شوروی از افغانستان و آمدن مجاهدین به کابل شد و جنگ های داخلی در افغانستان شروع شد،دوباره این جنگ های داخلی شروع خواهد شد.
دولت طالبان در افغانستان،کمترین کاری که خواهند کرد،قطع آزادی های زنان به اندازه یی که در ایران است،خواهند انجام داد.
با وجودی که مقام رهبری ایران در همان سال های دولت طالبان در افغانستان،آنها را متهم به دولت قرون وسطی بی میکردند و از کارهای آنها در مقابل قطع آزادی های مردم،بشمول بزور نماز خواندن بالای آنها و برقه پوشاندن زنان و محرومیت زنان از سواد انتقاد میکردند.
بنأ قطع آزادی های مردان و زنان در دولت آینده طالبان حتمی است و امکانات جنگ میان گروپ های مختلف طالبان و داعش و گروپ های تشکیل شده جدید،بشمول اتحاد دوباره تاجکان و ازبکان و هزاره ها نیز حتمی خواهد بود.

>>>   اقای مسعود!اگر در۱۸ سال اخیر دست اوردی وجوددارد برای روشنفکران مهم است.مگر شما اخوانی نیستید؟مگر ذهنیت شما با طالب تفاوت دارد؟جنگ شما وطالب بخاطر قدرت است.دردروغ گفتن مخیرید٫اما لطفا دروغ های بی شاخ.
عاقل

>>>   هموطن عزیز!تودرحکومت ملا(طالبی) ویا حکومت که تحت تاثیر ملا باشد(مثل حکومت امروزی) چانسی برای خوشبختی نداری٫به زعم ملاها همواره باید بجنگی وبکشی(غازی) تا کشته شوی (شهید).چهل سال جنگ وبدبختی هم نتیجه تشویق دوامدار انها به جنگ است.ما صرف به یک جهادواقعی ضرورت داریم (جهادملا کشی)واین یگانه راه خوشبختیست.
عاقل

>>>   در حکومت موقت قمی ایزار بسیار بلند خواهدرفت . و ناکفته نماندقمیت چادر هم بلند.

>>>   احمد ضیا خان تا دیروز میگفتی که همه سران به شمول سران جمعیت کشته میشوند.امروز چطور از شراکت میگویید؟

>>>   اعضای جمعیت باید هرچه زودتر هرچه پول حرام که دربانک ها دارند بیرون بکشند ودرجائی پنهان کنند ،
کجاست جمعیت ؟؟ این فرد عجب غافل است،
از سه سال پیش جنگ سالارهابا اشرذار وپاکستان رابطه برقرار کرده اند تو حالا از خواب بیدارشدی؟؟
درتجلیل روز شهید امسال کسی را نکشید بجای آن ختم قرآن ودعا کنید موتر دوانی وشارگشتک باشد به سال های بعد ، صرف امسال مراعات مردم را کنید ودعای مردم را نصیب شوید، جون جنایت کاران زیاد خون ریخته اند وتعداد بیشمار فامیل هارا به ماتم نشانده اند
ر

>>>   تا در افغانستان یک چکومت نیمه سکولار بستر سازی نه شود و رژیمی که
دخالت ملا ها را ( که با برداشت ها و قراءت های متضاد خود از دین صلح
و زیست با همی را از بین برده اند ) کم نه سازند به این معنی که ملا ها در
امور دینی تحت یک قراءت حمایت مالی شوند و شرایط قرن ۲۱ و آینده را
در نظر بگیرند و دست از سلفی گری و قراءت های داعشی ( در یک کل فندمنتالیستی و اکستری میستی بگزرند .)
این کشور در مسیر توسعه قرار گرفته و در رقابت بین المللی ناکام نخواهند ماند
و الا آش و کاسه همان خواهد ماند که است .
ببینید به سوی کشور های خلیج و کشور های عربی و مسلمان دیگر که راه
توسعه را تا حدودی کشوده اند . به عرب سعودی ببینید که دارد راه کشایی
خوبی را روی دست ٰرژیم سیاسی خود گذاشته ولی ما داریم عقب میرویم .
م. یوسف جلال زی

>>>   اقای عاقل اگر عقل میداشتی طالبان ترورست جاسوسان ای اس ای پاکستان دشمن افغانستان را با مجاهدین مقاومتگرکه در برابر اشغال خاک ما توسط نظامیان و استخبارت پاکستان بزیر نام طالبان امارت اسلامی ساخته خود شان ایستاده گی کرده بودند در یک ترازوی از ذهنت وزن نمیکردی تو هم کمتر از طالب بی فرهنگ مزدور و جاسوس ای اس ای نیستی و نخواهی بود عقل نباشد جان به عذاب است .

>>>   حكومت موقت را نباييد نيرو هاي شمال بپذيرند الا اينكه رييس جمهور ان از قوم تاجك ازبك هزاره باشد و طالب قبل از ادغام باييد دي دي ار شود

>>>   در حكومت موقت باييد يك شخص بيطرف را كه نه پشتون باشد نه تاجك نه ازبك باشد نه هزاره بلكه يك نفر از قوم ايماق باشد باييد رييس جمهور تعيين شود. تا حق به حق دار برسد.

>>>   خواب دزدان پریده است

>>>   اينبار باييد حق تلفي نشود و هزاره ها باييد رييس جمهور موقت شوند تا جلو داعش را بگيرند . هم به نفع جامعه جهاني است و هم به نفع افغانستان. بنابرين قوم پشتون باييد اينبار با رياست جمهوري وداع كند.

>>>   شماازنگاه سیاسی یک مرده به حساب می آید ازشماخواهش میکنم دیگرمیدان رابرای جوانان بسپاریددیگرازشماگزشته است درطول 18سال گذشته کدام کارمفید به مردم رنجدیده افغانستان انجام نداده اید اگریک مجاهدازشماانتقادکردشماپشت دشمن اصلی مردم راپرکرده اید پسرشماچنتابادیگاردراگرفته به درخانه اورفته آبروی وی را درنزد فامیلش برد آیا کدام مجاهددیگر به شما اعتمادخواهد کند.

>>>   دوستان زنان درایران هیچ محدودیتی ندارند یک زن میتواند ماشینش راسواربشود کل ایران راتفریح بگردد وبه خانه اش سلامت برگردد اگرحجاب دارد چون زن مسلمان است اعتقاد به حجاب دارد اجباری درکارنیست درس خواندن ورزش مدیر بودن ووووو جهت اطلاع دوستان که دیدم اطلاع ندارند اما طالب که برای زن ومرد وکل کشورجهنم است عاری ازهرگونه هنر می باشد

>>>   همين طالب اول عليه حكومت اسلامي مجاهدين بغاوت كرد ما خو نگفته بوديمش كه بغاوت كن. خوب وقتي بغاوت كرد و از سپين بولدك داخل شد حتي قشون سياه پاكستان را با خود اورد ، حكومت اسلامي باييد از خود دفاع نميكرد؟ پس سر در گريبان كنيد و خود را ملامت كنيد

>>>   منسجم شدن بزرگان جمعیت اسلامی یک خواب است که هرگز تحقق نمی یابد
آیا امکان دارد که استاد عطا عبدالله را قبول کند
عبدالله برادران مسعود را ، قانونی صلاح الدین را ، امرالله صالح قانونی را همچنان دیگر نخبه گان و اراکین جمعیت همه بزرگواران فوق الذکر را ؟
نی هرگز !!!
متآسفانه که سرنوشت جمعیت اسلامی بدست چند شخص معلوم الحال افتیده که فقط و فقط خود را میخواهند لیدر و رهبر باشند مال و متاع دنیا آنقدر نشه شان ساخته که پروای اسلام و وطن را ندارند چه رسد به مرام و اهداف جمعیت اسلامی.
امروز ریشخند، مسخره و ذلیل ترین سیاستمدار ، سیاستمداران و بزرگواران جمعیت اسلامی اند که یکی پی دیگر دروازه های کاندید صاحبان را بخاطر قبولی معاونیت دق الباب میکنند.
امروز حکمتیار ولایت به ولایت از طریق کوه و سرک بنام کمپاین انتخابات و در اصل بخاطر بسیج حزب اسلامی می گردد لیکن بزرگواران ما در هوتل و رستورانت های کابل یکی در پهلوی سیکولار رقم مرغ دزد نشسته و دیگری از عصا چوب کمونیست محکم گرفته .
راشد هروی

>>>   آفرین هروی صاحب
حقیقت را گفتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است