هزاره‌ها و بازی‌خوردن به یک ‌چاکلیت
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۷    ۱۳۹۸/۶/۱۲ کد خبر: 160026 منبع: پرینت

اشرف‌غنی در یک ویدیوکنفرانس به مردم یکاولنگ گفته است: «بیشترین کتاب در کتابخانه‌ی شخصی‌ام، مربوط به هزاره‌ها و مناطق مرکزی است».
ایشان دقیق گفته است، زیرا شناخت او از روحیه‌ی هزاره‌ها بسیار عمیق و دقیق است؛ به همین دلیل، رگ خواب هزاره‌ها را خوب پیدا کرده است و می‌داند که بر سر هزاره‌ها هر قدر بلا بیاوریم، با دادن یک چاکلیت همه را فراموش می‌کنند.

پروژه‌های مناطق مرکزی را از لیست تدارکات ملی حذف می‌کند؛ اما در عوض آن، به نام فیض محمد کاتب هزاره، مدال ضرب می‌کند و هزاره‌ها از داکتر و ماستر گرفته تا لیسانس و... در پوست خود نمی‌گنجند.

تمام وزرای هزاره را از کابینه اخراج و تمام ادارات دولتی را از وجود معین، رییس، مدیر، آمر و دیگر کارمندان هزاره، پاک جارو می‌کند، اما در عوض آن، می‌گوید: «دانش مرجع تقلید من است». باز می‌بینیم که هزاره‌ها از خوشحالی در پوست‌شان نمی‌گنجند.

تمام جنرالان و افسران هزاره را از نهادهای امنیتی اخراج و این نهادها را از وجود هزاره‌ها کاملا خالی می‌کند، اما در عوض، وعده می‌دهد که منار کاتب هزاره را از پول شخصی خود اعمار می‌کنم، آنگاه باز می‌بینیم که هزاره‌ها از شادمانی پرواز می‌کنند.

حتی حاضر نیست که یک کندک اردوی ملی را برای تأمین امنیت مناطق مرکزی در این مناطق مستقر کند، لذا هر روز مسافرین هزاره در مسیرها تیرباران می‌شوند و یا مناطق‌شان مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرد، اما ایشان اعلام می‌کند که من در باره‌ی هزاره‌ها مطالعه می‌کنم؛ آنگاه باز می‌بینیم که داکتر و ماستر و... هزاره، از خوشحالی به رقص می‌آیند.

آیا ضرب مدال به‌نام کاتب هزاره، اعمار منار کاتب هزاره، مرجعیت تقلید دانش، کتاب‌های کتابخانه شخصی اشرف‌غنی، برای مردم مناطق مرکزی، پروژه می‌شود، آب و نان می‌شود و یا امنیت می‌آورد که ما اینقدر ذوق‌زده شده و می‌شویم؟.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
چاکلیت
نظرات بینندگان:

>>>   تحقیر حفیظ عنایت، تحقیر هزاره ها

حتی طرفداران عبدالله و غنی نمی توانند انکار کنند آن دو در 5 سال حکومت خویش سیاست ضد هزاره نداشتند. اما با هدف دلالی با شعار فریبنده ی "انتخاب بین بد و بدتر" یا "انتخاب بین جمهوریت و امارت" گذشته ی آن دو ظالم را نادیده می گیرند.

اگر مردم هزاره نتواند جواب خصومت را بدهد؛ خصومت ها و سیلی ها بیشمار در صورت این مردم خواهد خورد. چرا؟ این مردم مانند کودک چند دقیقه ی گریه و ناله می کنند و بعد با یک شکلات چوبین " اجتهاد دانش، مقبره، خواندن کتاب های داستان هزاره ها" فراموش می کنند.

خواست من از فعالان همتبارم این است برای توقف ستمگری حاکمان کاری کنند. 17 کاندید است. تنها غنی، حکمتیار و عبدالله را خط زنید. چون آنها در حق تان بد کردند؛ تبعیض روا داشتند. شما هیچ محدودیت در انتخابات ندارید. تعداد زیاد آدم در لیست است. نام یکی از فرزندان خود تان در لیست است. بسیج شوید برای عنایت. او از شماست. او نماینده ی شماست. تنها عنایت کاندید شماست. صندوق عبدالله و غنی به نام شما ثبت نمی گردد. اما رای عنایت رای شماست و حضور شماست.
به استثنای ازبیک ها، اقوام دیگر به معاون رای نداده اند. به رای فهیم و مسعود از پنجشیر نگاه کنید. دو هزار نفر هم نبود. معاون پست تشریفاتی است.
جعفر رسولی

>>>   جناب ! یکاولنگ نیست بلکه یکه اولنگ است یعنی مرغزار یگانه یا یکتا و بی مانند

>>>   بااین وعده های بی محتواصرف کسانی خوشنود میشوندکه دردوروبر استاد غنی غنبورمیزنند زیراازطرف استاد غنی برای شان کمی گال وارزن انداخته میشود. متباقی تمام مردم هزاره با این شیطان سرسازش واعتماد ندارند.
مردم هزاره کمی بخودبیایند خوب فکرکنند وراه خودرابه درستی تشخیص وتعین نمایند. دیگربه قریب استاد دانش که خوردا به یک چوکی بی صلاحیت فروخته بازی نخورند.
بااحترم
یک همشهری شما

>>>   این یکی را خوب نوشت نسیم خان

>>>   خلاصۀ مطلب، هزاره ها با هیچ کار از جانب دولت، چه خوب چه بد موافق نیستند، زیرا در صورت موافقت دلیلِ برای شکایت و نِق زدن برای شان باقی نمی ماند.
نق زدن و شکوه کردن به فرهنگ هزاره ها تبدیل شده است.
زمانیکه وزرای هزاره در کابینه بودند و در تمام ادارات دولتی معین، رییس، مدیر، آمر و دیگر کارمندان هزاره در قدرت بودند، زمانیکه جنرالان و افسران هزاره در نهادهای امنیتی قدرت داشتند، هزاره ها همواره داد و وایلا را به راه انداخته بودند، که وای مردم حق ما درین حکومت تلف شده است. حالا که تعداد شان در دولت کاسته شده، بازهم داد و وایلا را سر میدهند. هزاره ناف دنیا نیست. درین کشور دیگران نیز حقِ دارند.

>>>   سخت نگیر
شعورشان همینه

>>>   تا زمانیکه مسئله ملیت وقومیت از کشور ما رخت بر نبندد نزاع وکشمکشها ی در افغانستان ما وجود خواهد داشت .پس بیایید عاقلانه بیندیشیم منحیث یک مسلمان با دستورات اسلامی گردن نهیم همچو مساییل مضحک را زیر پا نموده وباهم وحدت کنیم تا شاهد صلح وآرامی در کشور خود باشیم .
شعار نه افغان ونه ازبک نه ترک ونه تاتاریم+چمنزاریم و ازیک شاخساریم را سردهیم تاکامیاب وسر بلند باشیم والسلام

>>>   سگزرد برادر شغال است تا وقت ملت هزاره سواد سياسی خود را تقویت نکندازخود گذشتگي نداشته باشد یک لابی نداشته باشد بااین رجال های خودخواه خودفروخته جیب کلان بلوف زن بجای نخواهد رسید
محمدعلی صادقی ازدایکندی

>>>   بد بخترين و منفور ترين قوم نزد همه اقوام در افغانستان هزاره هستند، ظرفيت پذيرفتن ديګران را اصلا ندارند، شما را ظاهرشاه خوب شناخته بودند.
لطفا به سطح ملى فکر کنيد در غير آن ګيلم تان جم ميشه بخير.

>>>   طالبان با بر بیان اینکه آزادی بیش از حد و لجام گسیخته باعث تضعیف ارزشهای فرهنگی و دینی میشود و دوم اینکه حضور خارجیان مانع ایجاد دولتی مقتدر که منفعت جویی های قومی و سمتی را مهار کند، میشود ، به ابزاری برای رقابت با آمریکا توسط قدرتها و کشورهای منطقه تبدیل شده!
طوریکه ایران ، روسیه و چین میخواهند طالبان بجنگد یا سهم بزرگی در قدرت داشته باشد تا تندروی آنها باعث کندی پیشرفت برنامه های آمریکا در منطقه شود و همیشه ابزار شان در مقابل آمریکا باشد.
صلح و آتش بس با طالبان به مراتب فایده ای بیشتر از انتخابات ناامن و بی اعتبار دارد و ۹۹٪ افغانها صلح و آتش بس طالبان را اولویت میدهند ولو یک حکومت موقت متشکل از سران اقوام ، نمایندگان حکومت و طالبان باشد و درباره حکومتداری و راهبردهای ثبات و پیشرفت کشور مشوره و حمایت کنند.
جنگ و در این اواخر حتی تعصبات مذهبی بین افغانها وجود ندارد و بجز ایران که رژیم آخوندی آن خودخواه هستند، در اکثر کشورها جنگ مذهبی وجود نداشته بلکه زمینه سازی یا تزریق میشود که در افغانستان نیز کشور شیعه همسایه ما میخواهد به بهانه تعصبات، هزاره ها را نیز همراه با هم تباران شمالی خود بسازد تا در بامیان و هزاره جات نیز جنگ تخار ، قندوز و بدخشان گسترش یابد و فرصت یکجا شدن بعد از صلح افغانها و ایجاد یک کشور همپیمان با آمریکا اخلال گردد.
هزاره جات امن ترین جای است و هزاره ها پیشرو ترین قوم در یک و نیم دهه گذشته بوده که فقط با نفوس بیست فیصدی خود نزدیک به ۴۰٪ تحصیل کردگان کشور را بخود اختصاص داده تا به محض ثبات کشور پیشرو ترین نیز در ثبات اقتصادی گردند. کجای این تعصب است یک وزیر هم که خود هزاره بود کنکور را سهمیه بندی کرد و شاید به شک متآثر بودن از ایران، به بدترین شکل برکنار شد.
ولو که اندکی تعصب مذهبی باشد، آیا در کشوری که قابلیت تاثیر پذیری از تندروی مذهبی را دارد و ۷۰٪ آن بیسواد است همان اندکی را ایجاب نمیکند تا احتمال شعله ور شدن تندروی ها را کاهش دهد؟
روسیه و ایران کاملاً هماهنگ هستند و چون توان دخالت مستقیم به مقابل آمریکا را ندارند فقط میخواهند جمعیتی هایی مانند استاد عطا ، اسماعیل خان ، و حتی قومندانهای اشرار درجه۳ جمعیت و معدود طالبانی که جدا از رهبران خود در ماههای اخیر وارد معاملات سودآور با روسیه و خصوصاً ایران بوده اند را ،که فرصت های خود را رو به سقوط میبینند، مورد حمایت قرار داده و صلح را برای آمریکا و نظام آینده افغانستان مشکل تر بسازد.
حاج رضا گرم آب سردی

>>>   ما هزاره ها اگر هوشيار باشيم باييد چاكليت اوغان را نگيريم چون چاكليت اوغان بي هدف نيست ممكن الوده باشد. از زمان عبدالرحمن غدار تا غني غدار تجربه و ثبوت كافي است ديگر چقدر بازي بخوريم . لعنت به ان عده هزاره هاي فروخته شده كه قوم خود را بخاطر چوكي موقتي ميفروشند و يك كار بنيادي جهت ارامش و اينده قوم هزاره انجام نميدهند. من فكر ميكنم ما جوانان هزاره باييد با احمد مسعود بپيونديم چون هم همزبان با تاجك ها استيم و اختلاف زباني بين ما وجود ندارد و هم سرنوشت ما به شكل تاريخي با تاجك ها گره خورده.

>>>   بلی همین شیطنت از دوران قاتلان
به کمک انکلیس مرتد شرع شد تاحالا
ادامه داردمکری اینها بد تر از
مکری روبا است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است