شمال افغانستان برای قیام آمادگی میگیرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۸/۶/۱۵ کد خبر: 160068 منبع: پرینت

ایگور ثبوتین طی مطلبی می نویسد، سیاست واشنگتن و حکومت رسمی کابل به زودی با مقاومت در افغانستان روبرو خواهد شد. ایجاد جنبش سیاسی جداگانه در شمال کشور به رهبری فرزند احمد شاه مسعود قوماندان بانفوذ اسبق جبهه و وزیر پیشین دفاع که به تاریخ 5 سپتامبر برنامه ریزی شده، به نشانه اضافی آن مبدل گشته است. احمد مسعود جوان پیش از این اعلام کرده بود که بعید است وی از توافق پیش بینی شده میان ایالات متحده و طالبان* حمایت کند. به گفته وی، این گفتگو فقط تروریست ها را تشویق می کند و به طالبان باید وزنه متقابل ایجاد گردد.

مسعود جوان در مصاحبه با آژانس FrancePresse اعلام کرد که جنبش سیاسی جدید از 5 سپتامبر در ولایت پنجشیر آغاز خواهد شد. دره پنجشیر به عنوان سمبول مقاومت در برابر طالبان محسوب می شود.

این تا اندازه زیادی به احمدشاه مسعود مربوط میگردد که در سپتامبر سال 1996 پس از آن که کابل تحت کنترول طالبان قرار گرفت، با نیروهای خود به پنجشیر عقب نشینی کرد و به شبه نظامیان اجازه پیشروی به شمال نداد. حتی در زمان حضور نیروهای شوروی در افغانستان، در پنجشیر منطقه دفاعی مناسب ایجاد شده بود که برای مدت طولانی در برابر عملیات تهاجمی به مقیاس بزرگ از سوی نیروهای شوروی و افغانستان مقاومت میکرد. به پاس خدمات نظامی به احمدشاه مسعود لقب "شیر پنجشیر" داده شد.

با وجود آن که "شیر پنجشیر" در سال 2001 توسط تروریست کشته شد، چهره وی هنوز در افغانستان از اعتبار برخوردار است. همرزمان او در ایتلاف ضد طالبان «ائتلاف شمال» در زندگی سیاسی جمهوری حضور دارند. مسعود جوان که در سال 2016 با نیت روشن برای تغییر چشم انداز سیاسی به کشور مادری خود بازگشت، به خوبی این امر را درک میکند. به نظر می رسد که اکنون مصاحبه سیاستمدار 30 ساله با آژانس فرانس پرس، عمدتاً به این دلیل راه اندازی شده که روند مذاکره در قطر به رهبری ایالات متحده و طالبان در مرحله نهایی قرار دارد و واشنگتن میخواهد قطعات نظامی خود را از جمهوری اسلامی خارج سازد.

مسعود پسر میگوید که موافقتنامه بالقوه برای افغانستان خطرناک است و این علل زیاد دارد. مسعود، ضمن تبصره بر مذاکرات قطر، میگوید:« این پروسه افغانی نیست. این فقط بین امریکا و طالبان صورت میگیرد. به عقیده او، خروج سریع نیروهای خارجی میتواند به تخریب سیستم امنیتی افغانستان منجر گردد. سیاستمدار جوان میگوید که نیروهای مختلف در پنجشیر و ولایات دیگر افغانستان مسلح میشوند و برای آینده بدون خارجیان آمادگی میگیرند. پسر رهبر سابق «ایتلاف شمال» تصریح کرد:« با تاسف، حکومت توان ادامه مبارزه با طالبان را ندارد». او فکر میکند که به نمایندگان مقامات رسمی کابل فساد و نبود تجربه اداری مزاحمت میکند. به همین ارتباط مسعود جوان میخواهد ایتلاف خود را ایجاد کند که با افراد مسلح طالبان هم از نظر سیاسی و هم از نظر نظامی مقابله خواهد کرد.

مسعود جوان میگوید:« من واقعاً امیدوارم که مردم افغانستان هرگز خونریزی دیگری را نبینند. اما اگر این کار رخ دهد، پس در افغانستان صدها هزار جوان وجود دارند که سلاح به دست خواهند گرفت. اگر ما نتوانیم پروسه را پیش بریم که قدرت را بین همه تقسیم کند، افغانستان را غیرمتمرکز سازد، ما به حل مشکلات قادر نخواهیم شد». او معتقد است که ایالات متحده خیلی سریع در برابر طالبان گذشت نمودند و دیگر نیروهای سیاسی افغانستان را از پروسه مستثنی ساختند.

عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر در گفتگو با روزنامه«نی زاویسمایه گازیته» یادآوری کرد: "اتحادیه نظامی-سیاسی «ایتلاف شمال» که در آن گروه های غیر پشتون نقش مهمی را ایفا می کردند، در نیمه دوم دهه 1990 به مثابه پاسخ به گسترش جنبش طالبان تشکیل گردید. طالبان در آن زمان بخش قابل توجهی از خاک افغانستان را تحت كنترل خود درآوردند و روابط نزدیكی اتحادی با گروه «القاعده»* داشتند. پس از مرگ احمد شاه مسعود، رهبر اتحاد شمال كه دو روز قبل از 11 سپتامبر سال 2001 رخ داد و بعداً قتل برهان الدین ربانی رئیس جمهور پیشین کشور، ایتلاف دچار بحران گردید».

این کارشناس به این نقطه توجه مبذول میدارد که در بین رهبران جدید هیچ سیاستمداری وجود ندارد که بتواند ایتلاف گسترده ای را به دور خود جمع کند. به گفته وی، در داخل «ایتلاف شمال» رقابت ها آغاز شد که به تضعیف بلاک منجر گردید.

نثار میگوید:« ولی آن هرچه بیشتر در نتیجه برنامه ایتلاف غربی در باره خلع سلاح گروه های مسلح (دایاک)، که در سال 2004 به پایان رسید، تضعیف گردید. امروز بخش قابل توجهی از قوماندانان پیشین جبهه ایتلاف که هنوز هم از اعتبار در بین باشندگان برخوردار هستند، از رهبران ناراضی اند که نتوانستند از آنها دفاع کنند. به این ارتباط، به مفکوره احیای «ایتلاف شمال» به ویژه در شمال افغانستان تقاضا وجود دارد. به آن در سطح منطقه تقاضا موجود است. از این گذشته، طالبان حتی قبل از ورود نیروهای ناتو در افغانستان با«ایتلاف شمال» می جنگیدند و آنها هنوز هم آنها را به مثابه مخالفان خود بررسی می کنند. بنابراین، با در نظرداشت اینکه، احتمالاً، طالبان نقشی معین در زندگی سیاسی آینده کشور بازی خواهند کرد، بسیج شمالی ها می تواند نقش کلیدی در توازن قوا بازی کند».

به گفته تحلیلگر، بازسازی «ایتلاف شمالی» - در صورت افزایش تهدیدهای تروریستی ناشی از خاک افغانستان - می تواند، مانند سال های 1990، به عنصر کلیدی اصلی سیستم امنیت منطقه ای مبدیل گردد. به گفته نثار، «ایتلاف شمال» در وریانت نو خود، احتمالاً، سعی خواهد کرد، از توافقات که ایالات متحده و طالبان به انعقاد آنها نزدیک شده، فاصله بگیرد. کارشناس پیش بینی می کند، اگر محتوای این سند حتی قسماً نشان دهنده استقرار نظم در افغانستان باشد که طالبان مدت ها می خواهند برقرار نمایند، این فقط به افزایش قدرت جنبش سیاسی جدید منجر خواهد شد.

اسپوتنیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شمال
قیم
نظرات بینندگان:

>>>   #احمدمسعود در همایش بزرگ مردمی در کنار مزار پدر !
امروز پنجشنبه 15 سنبله یا شهریور 1398.خورشیدی

آقای احمدمسعود فرزند قهرمان ملی از سوی هزاران تن از هواداران اش اعم از علما، رهبران و فرماندهان جهادی، مجاهدین، جوانان و نسل سوم جهاد و مقاومت استقبال گرم گردید و مردم رسما" پس از بیعت و تجدید پیمان به وفاداری و ادامه آرمان و راه قهرمان ملی، او را به سروری و سرداری خودشان برگزیدند.
آقای احمدمسعود پسر فرزانه قهرمان ملی شهیداحمدشاه مسعود فرمانده مشهور جهاد و فرمانده کل نیروهای مقاومت در دولت اسلامی مجاهدین است.
حاجی احمدمسعود دانش آموخته حقوق و علوم سیاسی است و همچنان دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه است و از پنج سال پسین بدينسو فعالانه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی در کنار مردم و توده ها بوده و تا اکنون کوشش کرده است تا با اقشار و لایه های گوناگون جامعه از اقوام و مردمان ولایات گوناگون کشور دید و بازدید داشته باشد و از آنها جویای رای و نظر شده است و بر بنیاد خواست و پیشنهاد مردم و با توجه به اوضاع و احوال امنیتی، اجتماعی و سیاسی کشور احساس مسئولیت کرده است و بخاطر انسجام و اتحاد و امیدبحشی و انگیزه میان شهروندان و توده ها و جریان ها و مردم به ویژه مجاهدین و روشنفکران و نسل نو سوم و چهارم جهاد و مقاومت دست به فعالیت های سیاسی زده است که تا اکنون از سوی همه هوادارشان و دوستداران قهرمان ملی کشور مورد استقبال گرم و پشتیبانی همه جانبه صورت گرفته است.
احمدارجمند خداوند هادی و یار و یاور و نگهدارت !
ان شاءالله پیروز و سرافراز باشید
یا حق یا یا هو !
بهابقایی

>>>   باید اعتراف کنم
من شعر پایین را حدود شاید دوسال پیش زمانی سرودم که احمد پس از ختم تحصیل به افغانستان برگشته بود. به محتوای شعر اگر دقت کنید، پیام من برای ایستاد شدن احمد بود. من در یکی از جلسات خصوصی هم برای شان گفته بودم که مسیر احمدشاه مسعود در گیر و دار خانوادگی سیاسیون پس از وی منحرف شده است، شما به حیث کسی که خون او در رگ‌های تان جریان دارد، باید همت کنید و پرچم بر زمین خورده‌ی هندوکش را بلند کنید. پس از چندی من از احمد ناامید شدم، زیرا انتظاری و امیدی که مردم از برگشت وی داشتند، با بی‌حرکتی احمد به یاس مبدل شد. اما امروز او قاطع ایستاد شده است، آن‌چه را که ما می‌خواهیم از گلوی خودش می‌شنویم، من حرف‌ها و برنامه‌های او را شنیدم، در عوض برایش گفتم متوجه اطرافیانت باش که از تو هم مثل معامله‌گران سیاسی ما سوءاستفاده شخصی و خانوادگی کسی نکند. او اراده ایستاد شدن دارد، بناً وظیفه‌ی همه‌ی روشن‌فکران و ناامیدان این است که وی را حمایت کنند، راستش من پس از نوشتن این شعر چندی پشیمان شده بودم اما حالا وقتی می‌بینم که او درست در خط دفاع از مردم در حرکت است، این شعر را دوباره با افتخار منتشر می‌کنم و در کنارش می‌مانم.

کسی با گام‌های هندوکش همراه می‌آید
کسی با مژدۀ آزادگی از راه می‌آید

کسی رهبر نه!
رهبر زاده نه!
هم‌رنگ با مردم
کسی نی بهر قدرت، نی برای جاه می‌آید

کسی در هیئت یک روشنی تازه در آفاق
شبیه نور از عمق تجلی‌گاه می‌آید

چه بیمی دارم از شب، از هجوم تیرگی وقتی
کسی در آسمان با چلچراغ ماه می‌آید

سرود کوهساران در رگانش رخش می‌راند
که با ساز رهایی در اسارتگاه می‌آید

الا ای مصر! از خواب پریشان دیده‌ات برخیز
که یوسف بابت تعبیر آن از چاه می‌آید

به کنعان مژده ده، ای باد! یعقوب خراسان را
که از «احمد» سراسر بوی «احمدشاه» می‌آید

نجیب بارور

>>>   بسیار کار خوب و دشمن شکن است به آن شرط که با رهبری وحرکت درست قیام شود ومال مردم جان مردم حفظ باشد اگر در دیگر سمت ها هم افغانستان اگر قیام ودر یک روز ویک ساعت شود و طالب خائن و پاکستانی بیغیرت وطنفرش کوچه در کوچه وسرک درسرک با بیل چوب تبر بکشند گپ بسیار خوب ودر غیر آن وتفنگ های چریی شکار وبا زدن سنگ‌وچوب صورت بگیرد کار خوب است موفق و کامیاب باشید .

>>>   گلبیدین رهبر حزب اسلامی هم برای تمام حزب خود دستور‌داده که در صورت قیام دیگران شما‌هم‌مثل دوره جهاد حرکت کنید واز وطن و مردم تان دفاع کنید خارجی ها طالبان بدرد ما نمی خورد.

>>>   به این شیرمردان ازاده دردفاع از وطن٫مردم ونوامیس ملی شان موفقیت ارزودارم.
عاقل

>>>   زنده باد مسعود جوان.
جوان ولی اگاه٫غیور ومدبر.
بشارت

>>>   تا حال جنوب افغانستان وطن را خراب کرد حالا شمال شروع کند ،
این صرف سروصدا برای چند روزی است بعد از یکماه دیگر کسی ازان نامی هم نخواهد شنید ، جنوب را پاکستان یا آی اس آی حمایت ورهبری میکند شمال را کی رهبری کند؟؟
آی اس ای لازم است تا با استفاده از جهالت افغانها ملیارد ها دالر سود کند ابر قدرت شوروی را بزانو در اورد ابر قدرت متکبرامریکا را به عذروزاری بیندازد ، از پول قیمت خون افغانهای بی مغز برای خودبم اتم بسازد اردوی قوی با سلاح های مدرن ایجاد کند با تمام کشورهای مطرح جهان رابطه مستحکم بنیاد گذارد ، همه اینها از برکت جهالت افغانهای نصیب پاکستانی های هوشمند شده است
شمال چی ؟ از خود هم دفاع کرده نمیتواند ، این چند فردی که دراجتماع مسعود پسر اشتراک کرده بودند کسلانی هستند که در جمعیت اینها عهستنددر روند سبز هم همین هاستند در روند سرخ هم اینان در ده تا حزب وگروه دیگر هم همین هابا دستمال ها یا پکول های شان نشسته هستند با اینها لشکر پشه را هم شکست داده نمیتوانید چی رسدبه گوریلاهای تر بیه شده توسط آی اس آی،
گیلگمش

>>>   طلوع نیوز، یک منبع آگاه گفت: «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان روز شنبه با یک هیئت ۱۳ نفری به واشنگتن می‌رود.
رئیس جمهور افغانستان، همچنین قرار است روز دوشنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا دیدار و درباره صلح افغانستان رایزنی کند.
ر

>>>   شیر پنجشیر و روباه کابل باز خیال چور را در افغانستان دارد و آن زمان گذشت که پدر روبای وی به کمک کی جی بی افغانستان را چور کرد اگر پسر مسعود اینقدر اطوریته دارد اول از فامیل خود شروع نماید و مادر خود را اصلاح نماید که به کشته شدن مسعود برای خود دوست پسر پیدا کرد و تمام سرمایه مسعود را نثار او کرد و یک بخش انرا که به سه صد میلیون دالر میرسید میخواست از فرانسه به انگلیس انتقال دهد که توسط حکومت انگلیس ضبط شد پسر مسعود اول DNA خود را معاینه نماید که پسر آن دزد است یاخیر بعدا به کار های بی شرمانه پدر خود شروع نماید

>>>   احمد مسعود ستون فقرات مقاومت است
مقاومت در برابر تسلیمی به نوکران پاکستان

>>>   غنی برای چیز مالی ترامپ برای آخرین بار تلاش میکند
اگر فرصت برایش داده شود

>>>   انهای را که باوردارند کشورشان مورد تجاوز واشغال قرار گرفته وسیل لشکر اجانب تحت غطا وپوشش سازمان ملل در کشور عزیز ما حمله نموده نیک میدانند که این میهن ازاده و سربلند به مقاومت وقیام ملی ضرورت داردهرگاه این مقاومت خدای نا خواسته به سمتی وتباری وقومی تبدیل شود انگاه خام وناتمام خواهد ماند قیام ملی مردم در برابر هجوم مفکوره ای کمونیستی ومظالم وقتل عام کمونیست هاملی وهمه جانبه بوده شامل همه اقوام باهم برادر افغانستان بود هیچ قوم وملت وتباری نبوده که ازرنج والام این دوره ای سیاه ومنحط متاثر نگردیده باشد گرچه بعد ها ثمره ای مبارزات ملی مردم مارا خارجی ها اقتطاب نمودند ودرین میان استخبارات جهانی تبهکار عده ای را به دستور به چپاول وتاراج وظیفه سپردند وتعدادی هم روی نادانی وخواهشات نفس به دستبرد اموال عامه وغارت دست یازیدندواین بی بندوباری ووحشت را هم استعمار به دستور ترویج داد تا ملت به ستوه امده از روی مجبوری نیروهای بیگانه وسیستم الحادی اجانب را قبول دار گردند وگروه های تکنوکرات بی دین و بی وطن را درینجا سرازیر نمودند واینها نیز بجای حفظ ابروی استعمار برای شان ننگ وشرم را به ارمغان اوردند
ومکرواومکرالله والله خیرالماکرین وقتی خداوند منان اراده نماید تا مکر متجاوزین را خنثی وابطال نماید مردان بی الایش ونیک نام از فرزندان این مرزوبوم رامتحد ومتفق ساخته در برابر نیرنگ غداران وسفاکان قرار میدهدخارجی ها از چهل سال بدینسو با پول خلیجی ها وتکه داری پاکستانی ها درین دیار خون ریختند وویرانی وخرابی به بار اوردند اگر انها راست میگفتند که مسلمان اند وبه خاطر خدابه ملت افغان کمک می نمایند بعد از سقوط دولت داکتر نجیب هیچ بهانه ای دیگری برای شان باقی نمانده بوداما درست انها برخلاف ادعای شان اجنت های بیگانه بودند وبه امر وفرمایش اجانب در کشور ما اتش جنگ را تا امروز شعله ور نگاه داشتند وخوشبختانه خود نیز درین اتش سوختند وهمه دارای های ملی شان تاراج گردید وهرانچه از عواید ملی دارند به جیب ترامپ واوباما وتونی بیلر ها ریخته شدوکشور هاشان همه در اشغال کامل بسر میبرد وفقط در محدودهای قصر های ملکی وریاست های قلابی تنها ازادی نسبی برایشان داده میشود

بهرصورت انچه طلیعه های انقلاب ومقاومت در میان این ملت بزرگ نمایان گردیده مایه ای امید وسعادت این ملت است اما این راه کوه ها وکوتل های فراوان دارد تا رسیدن به مطلوب فراز ونشیب های زیادی را باید طی کردانها از عناصر ناباب ومغرض را هم درمیان صفوف ملت جا میزنند تا این نوع حرکت ها را اگر در نطفه خنثی نمیتوانند لا اقل ضعیف وکم زور سازندبه امید به لطف ومرحمت الهی وبا احترام به روحانیت بزرگان مقاومت چون مزاری ومسعود وربانی وهمه شهدای ازادی ومقاومت امید واریم که این راه مشکل را طی نمایم وبرای کشور وملت خود حیثیت وابروی از دست رفته رااعاده کنیم

عده ای را باور به این است که به این ذلت واسارت تن دردهیم وازوجود استعمار واشغال به نفع ملت وکشور خود استفاده وبهره برداری کنیم اما دیگر استعمار گران چنان سکس وبی پرده چپاول وتاراج مینمایند که زمینه ای بهره مندی از حق حیات را هم به ملت های تحت استعمار نمیگذارند یک راه بیشتر پیش روی من وتو نمی گذارندفقط تسلیم مطلق ورضایت به خواری وذلت ودست برد وچپاول امید وارم که این حرکت ملی واقعی باشد ودر پشت پردهدست های مرموز وپنهانی وجود نداشته باشد
قاضی فضل الله سابق مشاور ارشد وزارت معارف

>>>   خطاب به نفر اخر نظر دهنده تو که ولد زنا یهودی هستی فکر خود را بالای احمد مسعود نکن دهان کثیفت را ببند تو شان و عزت و غریت فرزند جوان قهرمان ملی را چه میدانی توبره کاه و کنج رباط برای تو کافیست از شیر پسر اش هم شیر است فداکاری و شهامت و وطندوستی قهرمان ملی همان خون در رگهای احمد مسعود جریان دارد پسر شیر شیر است .

>>>   طالبان با بر بیان اینکه آزادی بیش از حد و لجام گسیخته باعث تضعیف ارزشهای فرهنگی و دینی میشود و دوم اینکه حضور خارجیان مانع ایجاد دولتی مقتدر که منفعت جویی های قومی و سمتی را مهار کند، میشود ، به ابزاری برای رقابت با آمریکا توسط قدرتها و کشورهای منطقه تبدیل شده!
طوریکه ایران ، روسیه و چین میخواهند طالبان بجنگد یا سهم بزرگی در قدرت داشته باشد تا تندروی آنها باعث کندی پیشرفت برنامه های آمریکا در منطقه شود و همیشه ابزار شان در مقابل آمریکا باشد.
صلح و آتش بس با طالبان به مراتب فایده ای بیشتر از انتخابات ناامن و بی اعتبار دارد و ۹۹٪ افغانها صلح و آتش بس طالبان را اولویت میدهند ولو یک حکومت موقت متشکل از سران اقوام ، نمایندگان حکومت و طالبان باشد و درباره حکومتداری و راهبردهای ثبات و پیشرفت کشور مشوره و حمایت کنند.
جنگ و در این اواخر حتی تعصبات مذهبی بین افغانها وجود ندارد و بجز ایران که رژیم آخوندی آن خودخواه هستند، در اکثر کشورها جنگ مذهبی وجود نداشته بلکه زمینه سازی یا تزریق میشود که در افغانستان نیز کشور شیعه همسایه ما میخواهد به بهانه تعصبات، هزاره ها را نیز همراه با هم تباران شمالی خود بسازد تا در بامیان و هزاره جات نیز جنگ تخار ، قندوز و بدخشان گسترش یابد و فرصت یکجا شدن بعد از صلح افغانها و ایجاد یک کشور همپیمان با آمریکا اخلال گردد.
هزاره جات امن ترین جای است و هزاره ها پیشرو ترین قوم در یک و نیم دهه گذشته بوده که فقط با نفوس بیست فیصدی خود نزدیک به ۴۰٪ تحصیل کردگان کشور را بخود اختصاص داده تا به محض ثبات کشور پیشرو ترین نیز در ثبات اقتصادی گردند. کجای این تعصب است یک وزیر هم که خود هزاره بود کنکور را سهمیه بندی کرد و شاید به شک متآثر بودن از ایران، به بدترین شکل برکنار شد.
ولو که اندکی تعصب مذهبی باشد، آیا در کشوری که قابلیت تاثیر پذیری از تندروی مذهبی را دارد و ۷۰٪ آن بیسواد است همان اندکی را ایجاب نمیکند تا احتمال شعله ور شدن تندروی ها را کاهش دهد؟
روسیه و ایران کاملاً هماهنگ هستند و چون توان دخالت مستقیم به مقابل آمریکا را ندارند فقط میخواهند جمعیتی هایی مانند استاد عطا ، اسماعیل خان ، و حتی قومندانهای اشرار درجه۳ جمعیت و معدود طالبانی که جدا از رهبران خود در ماههای اخیر وارد معاملات سودآور با روسیه و خصوصاً ایران بوده اند را ،که فرصت های خود را رو به سقوط میبینند، مورد حمایت قرار داده و صلح را برای آمریکا و نظام آینده افغانستان مشکل تر بسازد.
حاج رضا گرم آب سردی

>>>   احمدشاه مسعود قهرمان ملی است درراه دفاع ازکشور بهترین قربانی که ریختاندن خون شان بود دادهرگز با دشمن مکار معامله نکرد پاک زیست پاک رفت.دیگر قضاوت های نادرست واتهامات ناروا بستن دور از انصاف است.پسرشان هم پاک وبادانش میباشد احساس وطندووستی دارند آفرین شان. دشمنان مکارشان شرمسار شوند.

>>>   قبل از هر اقدام دیگر، احمد مسعود باید سعی نماید تا سرمایهٔ سیاسی ای را که از پدر به میراث گرفته است هدر ندهد. این سرمایه زمانی به هدر خواهد رفت که او از دلقق های قومی کنونی تقلید کند و در گرداب داعیه های قومی و منطقه ئی گیر افتد. بدون شک، هواداران او سعی خواهند کرد او را به کجراه ببرند و از او در راه تطبیق برنامه های ناکام قوم-محور و منطقه-محور خود استفاده کنند.

احمد در حقیقت دو نوع دشمن دارد: ۱- دشمنانی که با قومی ساختن معضلهٔ نجات افغانستان، او را در لباس دوست، از درون حلقه تخریب خواهند کرد. ۲- دشمنانی که به نام پشتون و به بهانهٔ پنجشیری بودن احمد، او را از بیرون تضعیف خواهند نمود.

بدین اساس، مؤفقیت احمد به این مهارت بستگی خواهد داشت که او چه اندازه می تواند همکاری و اعتماد سایر اقوام افغانستان (به شمول پشتون ها) را به خود جلب نماید. در غیر آن، او یا به حیث چهرهٔ دیگری در میان چهره های بدنام کنونی ظهور خواهد کرد و یا راه را برای تجزیهٔ اقفانستان هموار خواهد ساخت.

گلداد کابلی

>>>   خداکند که مثل دارودسته جایتکار پدرش وفهیم دست بغارت گری نزند.وگرنه به سرنوشت پدرش وربانی گرفتار خواهد شد.
باشنده کابل.

>>>   کوچی ها و ناقلین اوغان را از اطراف مناطق تان گم کنید طالب ها خود بخود گم میشوند۰
او مردم، نگذارید که کوچی ها ویا بقیه ناقلین اوغان بازهم در مناطق تان جابجا ساخته شوند چون طالبان و انتحاری انفجاری های آینده منطقه شما همان مردم خواهند بود۰ اولاد اولاد تان از دست جهالت و وحشت این بیفرهنگ های زورگوی نا آرام خواهند بود۰
نگذارید

>>>   مقاومت ویا معالمه کدام با طالبان مردم همه معلومات دارد
ه ب از
پنجشیر

>>>   نوشته برای کسی است که سیر پنجشیر روبرو کابل گفته تو هر حتمی از همان خاک ووطنفروش اولاد ....راستی سال ها افغانستان از از طف پشتون ها بفروش رسیده تا شما ل افغانستان نرسیده چپه وارسته با بردار های شان چوب درک کن زده وراثت شان کرده مثل نهاده گندمک مثل معامله مکناتن انگلیس مثل تجاوز های بی جای احمد شاه قندهاری وجندین خیانت های دیگر پشتو زبان ها مثل معاهده کردید آمریکا وواشرع غنی خائن که سر اتمر جاسوس امضا کرد همه وهمه خیانت های پشتو ها است خلفی ها نود فیصد پشتون بود که بالای اتحاد شوروی فروختن یک قوم بی غیرت وکور هستند .

>>>   اين اكر اينقدر مدبر و خود بدان مى بود هركز مثلى بدر خود بكول خو درا كج نمى ماند!! اكر هدفش وطن، مردم و دين باشد او كركتر خودرا به نمايش مى كذاشت نه كه كابى بدر خودرا كرده! فقط كه دو كانيى باشد با بدر خود!!
من در اين بجه جيزى مثبت نمى بينم!! فقط يك بجه فيلم ديكر مثلى شاهين مكر با كمى تفاوت!!!

>>>   به شرطیکه باز به کولاب پائیتخت را انتقال ندهد

>>>   خداوند متعال احمد مسعود را موفق داشته باشد در تمام امورات زندگی ویا وه سرایان را نیز همیشه به درد ورنج مبتلا داشته باشد.
هراتی

>>>   ما مقصر نیستیم چون برای این که مغز سالم نداریم عقل هم نداریم. برای همین خیلی سال میشود که بازیچه دست بیگانگان شدیم. فرقی نمی کند کمونیست باشیم.طالب باشیم .ویا تنظیم های جهادی باشیم همگی این ها وابسته به کشور های بیگانه است .فقط ازیک چیزی که مردم افغانستان خیلی رنج می برند آن است.18 سال قبل نباید فریب آمریکا را میخوردن .متاسفم برای چنین کشور که خودش را ابر قدرت حساب می کند. با یک گروهی آدم کش .و جاهل عقب مانده وبی فرهنگ وارد مذاکره میشود.و سرنوشت 40 میلیون نفر را میدهد به دست دو هزار قاتل.که هیچ بوی از انسانیت نبردن.

>>>   اگر احمد مانند پدرش شهید احمد شاه مسعود، از بیگانگان دستور نگیرد موفقیت او تضمین شده است. هر چند او جوان است اما رهبری ملت به جوان و پیر بستگی ندارد.

>>>   روی آوردن جوانان در شرایط کنونی به سیاست خلای رهبری را پر می کند.

>>>   انشاالله كه همه مودم مظلوم كه از دست ظلم و ستم طالب هاي بغاوتگر وحشي و خونخوار به ستوه امده اند با تو اند و همه مردم متدين و با غيرت كشور در مقابل نوكران پاكستان استاده اند. مقاومت به يك رهبر ضرورت داشت كه خداوند ج به مهرباني خود بهترين رهبر را كه شما استيد براي اين ملت قهرمان تكه تكه شده انتخاب نمود. اولين وظيفه شما يكجا سازي تمام نيرو هاي مقاومت در زير يك چتر است و اين مشكلترين مرحله كار شماست بعدا پيروزي در ميدان ها خود بخود بوجود مياييد .

>>>   به به به به به ای خداوند چه قدر خوشحال شدم که دیدم پرچم خراسان عزیز باز روی دستان مردم ما بلند شده است ای خراسان ای مرز پرگهر ای گهواره تمدن ای مهد شیران و دلیران و بزرگان و دانشمندان و شاعران تو را از قبیله انتحار و انفجار و تقلب باز پس خواهیم گرفت قسم به خون شهیدان وطن قسم به نام آزادی انتقام را از غاصبان خواهیم گرفت و اجازه نخواهیم داد ناله و فغان تداوم یابد ای سرزمین خورشید ای مهد پارسی گویان‌ و غزل خوانان و پارسایان به یاری خداوند جلیل پیروز خواهیم شد.
محمدعلی احمدزاده_بلخ عزیز

>>>   قيام در شمال عليه طالب و طالب پرستها از پنج سال پيش اماده بود صرف يك رهبر ضرورت داشت كه خداوند ج احمد مسعود را برگزيد.

>>>   پدر آقای احمد برای افغانستان چه کرد‌که پسرش کند؟ بزرکترین‌ اشتباه و خیانت احمد شاه مسعود انحلال نیروهای مسلح افغانستان وتحویل دادن جنگ افزارهای نظامی افغانستان از جمله صدها پروند هواپیمای جنگی واکمالاتی به پاکستان وتحویل دهی هزاران تانک و موتر های نظامی به پاکستان و تحویل دهی هزاران موشک ساخت روس به پاکستان وحق ندادن به دیگر اقوام و تحمل نکردن دیگر اقوام افغانستان در کنارش زمینه را برای پاکستان مساعد ساخت تا پاکستان طالبان را درست کرده به کشور ما بفرستد که تا به امروز ملت مظلوم ما تاوان خیانت مسعود ‌ربانی را می پردازد. مسعود یک قومندان چریکی بیش نبود او یک شخص ملی نبود نام گزاری قهرمان ملی برای او‌ یک مبالغه بیش نیست او و شخص آقای ربانی درایت سیاسی نداشت. آقای مسعود واقای ربانی آرمان‌های تمام اقوام محروم ومظلوم درافغانستان را برای همیشه دفن کرد. ملت ستم کشیده افغانستان نسلها باید تاوان خیانت مسعود و ربانی را پرداخت کند. خیانت مسعود و ربانی جبران ناپذیر هست.
ملت نجیب و ستم کشیده افغانستان بایید با درایت فکری ودرک سیاسی کشور مان را نجات دهیم و نگزارید بار دیگر غنی و فاشستان و عبدالله خانم صفت بار دیگر بر گرده تان سوار شود. بیایید فرا قومیتی فکرکنیم و به کاندیدان مخلص و ملی رای دهیم و میدان رای برای متقلبین خالی نگزارید. بهترین گزینه ‌ ومنجی افغانستان را برای تان معرفی کنم. ۱ رحمت الله نبیل شخص ملی و فرا قومیتی و دلسوز برای افغانستان است. ۲ داکتر عبد الطیف پدرام شخص دلسوز برای افغانستان و‌فرا قومیتی است. بنظر من این دو نفر هم فرا قومیتی و هم‌ ملی و هم دلسوزبرای افغانستان هست. وهتمن برای آنهارای دهید.
افغانی دلسوز از استرالیا

>>>   شیر یک حیوان درنده است ولی نگفتید که این شیر جوان نر است یا ماده اگر ماده باشد برای نسل گیری همرای روباه یکجا نماید که شیر ولد روباه تولد نماید

>>>   سلام .
اگر حدف پسر مسعود خدمت است باید پول بیت المال را که پدرش بغارت برده بود.در بیت المال تحویل نماید.پکول که علام چور وجنایت است دور اندازد با لبس که در لندن وکابل استفاده مینمود ظاهر شود آن وقت مورد اعتماد مردم قبول خواهد شد.وگرنه به سر نوشت پدرش گرفتار میشود.
باشنده بازارک.

>>>   آنچه در فوق نوشته شده و نظریاتی هم که در پای این نوشته ارائه شده اند، همه را نادیدع می گیرم اما نظر مشخص بنده:
- احمد شاه مسعود چه اندیشه ای داشت که اینک پسرش مالک میراث وی شده است؟
- احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود در کدام سمت پدرش گماشته شده است؟
- ائتلاف شمال یعنی چی؟ چرا به چشم مردم خاک میزنید؟ ما همه تاریخ زندۀ این سرزمینیم! ائتلافی بنام شمال هرگز وجود نداشته است، اگر منظور تان از اوتلاف شمال همان ائتلاف نامیمون و خائینانۀ گروه های مجاهدین با جنایت پیشه گان دیگری در دامان دولت وقت هر یک جنارل مومن اندرابی، عبدالرشید دوستم و سید منصود نادری کیانی باشد، آن ائتلاف شمال نه بلکی در آغاز جنبش ملی اسلامی سمت شمال بود که بعد ها بنا به عکس العمل های کسانی در سایر نقاط کشور به جنبش ملی اسلامی افغانستان تغیر نام داد و در رأس آن نیز عبدالرشید دوستم نمک ناشناس قرار داشت، البته احمد شاه مسعود از پس پرده در سازماندهی این جنبش رذالتبار نقش داشت.
با در نظر داشت تحصیل و تخصص احمد مسعود، این جوان باید درد مردم را از راه مبارزۀ اصولی سیاسی دوا بکند نه از راه ملیشه سازی! حال زمان احمد شاه مسعود گذشته است، احمد مسعود از همین حالا به چاه غفلت افتیده است و کسانی که امروز در کنار او، اوراه به این رزم آرائی تشویق میکنند، فردا ویرا چون پدرش طعمۀ تروریزم خواهند ساخت، حیث جوانی او که به میراث بی معنی پدر چشم دوخته و غرق مداحی مداحانی شده است که پدرش را با همین مداحی تا کام تروریم بردند.
این سوال به جای خود باقی است که احمد مسعود منحیث چه کسی از مردم به اصطلاح بیعت گرفته است در حالیکه من تعجب میکنم که آیا یونس قانونی و کاکا هایش صادقانه بوی بیعت خواهند کرد؟ خیر اسن ائتلاف شکننده است و زیانش را احمد مسعود خواهد دید چون راه معامله را مانند پدرش بلد نیست و این پبر تولک های سیاست اورا به آسانی بکام تروریزم خواهند انداخت و چند سالی را به بهانۀ سوگواری وی استفاده جویی خواهند کرد، بحال احمد مسعود متأسفم، او راه های بهتر از ملیشه سازی را میتوانست برگزیند.

میهن زرغون

>>>   کوچی ها و ناقلین اوغان را از اطراف مناطق تان گم کنید طالب ها خود بخود گم میشوند۰
او مردم، نگذارید که کوچی ها ویا بقیه ناقلین اوغان بازهم در مناطق تان جابجا ساخته شوند چون طالبان و انتحاری انفجاری های آینده منطقه شما همان مردم خواهند بود۰ اولاد اولاد تان از دست جهالت و وحشت این بیفرهنگ های زورگوی نا آرام خواهند بود۰
نگذارید

>>>   این شیر جوان نر است، داری کدام چیزی برایش بفرما۰۰۰

>>>   شمایی که به ایران توهین می کنی بهتر نیست ناموست را ازیر آمریکایی ها کافر بیرون بکشی؟ایران هر چی هم که هست هیچ وقت به بهانه جنگ نگذاشت کشورهای بیگانه دخالت کنند وسربلند باقی ماند.....

>>>   هر جای که این ....اوغان است همانجا همه در عذاب و مشکلات است
اگر در جاهای که اوغان نیست چرا طالب کاری نمی تواند بکند
به همه باید گفت یک قیام ملی فارسی زبان های جانانه علیه این قوم فاسد و خونخوار نیاز است به پا خیزید
اگر می خواهید زندگی راحت داشته باشید فقط این قوم فاسد جاهل و انتحاری را از دور و اطراف خود دور کنید خودبخود امنیت و آرامی می شود

او فارسی زبانها فریب اوغان ها را نخورید و به قول و گفتار شان اعتنا نکنید همانطوری که اوغان با عهد و پیمان به قرآن که با حبیب الله خان کلکانی شهید وفا نکرد اینها هم از نسل و زاده همان اوغان است ، شما دیدید که با جنرال دوستم چی کار کرد و با همه کسانی که به غنی احمدزی رای داد چی کار کرد
پس بیایید باهم اتفاق و اتحاد و یک صدا یک قیام ملی فارسی کنید و تا ابد فرزندان آینده تانرا آسوده و راحت کنید
نعره تکبیر نعره تکبیر نعره تکبیر

>>>   نيروهاي شمال و در مجموع مقاومت از پامير تا بادغيس و هرات و از باميان تا غزني و ساير نقاط باييد تحت رهبري احمد مسعود مسلح شوند و در مقابل مليشه هاي ظلم و ستم طالب نما برزمند ، ديگر وقت مدنيت و حرف خوب گذشته مليشه هاي طالب غير از زبان تفنگ ديگر حرف را بلد نيستند.

>>>   بازهم در کابل و بعضی شهرهای آبادی صورت گرفته و نیروهای امنیتی کشور ایجادگردیده، در سالهای هفتاد پدرش احمدشاه مسعود این همه ار ازبین برد و اینک میخواهند حالا داشته های فعلی را توسط فرزندش ازبین ببرند ولی حال زمان گذشته به این هدف .... تان نمی رسید، هرکه بغاوت کند کوبیده خواهد شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است