ترامپ گفتگوهای صلح با طالبان را لغو کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۲    ۱۳۹۸/۶/۱۷ کد خبر: 160095 منبع: پرینت

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا می‌گوید که گفتگوهای صلح میان امریکا و گروه طالبان را متوقف و برنامه دیدارش با رییس جمهور غنی و رهبران طالبان را که قرار بود در کمپ دیوید امروز یک‌شنبه، هفدهم سنبله به صورت جداگانه انجام شود، لغو کرده است.

رییس جمهور امریکا روز شنبه، شانزدهم سبنله در یک رشته توییت نوشت، به دلیل حمله‌ای در کابل که در آن یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی کشته شدند و مسوولیت آن را گروه طالبان بر عهده گرفت، این تصمیم را گرفته است. گروه طالبان روز پنج‌شنبه هفته گذشته در ساحه شش درک شهر کابل با موتر تونس بمب‌گذاری شده، حمله کرده بود.

آقای ترامپ هم‌چنان گفته است که طالبان ظاهراً این حمله را به دلیل تقویت موقف‌شان در مذاکرات صلح انجام داده و با این کار موقف‌شان را بدتر کردند. به گفته ترمپ گروه طالبان اگر نتواند به آتش‌بس در جریان گفتگوهای صلح توافق کند، هیچ گاهی قدرت مذاکره‌ را معنادار ندارند و در ادامه پرسیده است که طالبان برای چند دهه دیگر حاضر هستند که بجنگند؟

این در حالی است که پیش از این زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته بود که متن موافقت‌نامه امریکا و طالبان نهایی شده است و منتظر تأیید از سوی دونالد ترامپ است. خلیل‌زاد این موافقت‌نامه را به رهبران حکومت وحدت ملی «نشان داده» بود. حکومت افغانستان نسبت به پیامدهای احتمالی این توافق‌نامه ابراز نگرانی کرده و طالب وضاحت در مورد آن شده بود.

آنچنانی که آقای خلیلزاد گفته بود، در این تفاهمنامه جزییات کامل چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و ضمانت طالبان مبنی بر قطع رابطه‌شان با گروه‌های تروریستی دیگر، درج شده است. زلمی‌ خلیلزاد گفته است که پس از امضای این تفاهم‌نامه از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، قرار است در ۱۳۵ روز نخست، حدود پنج هزار سرباز امریکایی از پنج پایگاه نظامی‌ امریکا در افغانستان، بیرون شوند.

در روزهای اخیر نُه دیپلمات امریکایی که سابقه کار در افغانستان داشتند، نسبت به خروج شتاب‌زده سربازان امریکایی از افغانستان هشدار داده بودند. آن‌ها در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که اگر سربازان امریکایی، افغانستان را به صورت شتاب‌زده ترک کنند، این کشور به یک جنگ تمام‌عیار داخلی سقوط خواهد کرد. به دنبال آن، کنگره امریکا از زلمی خلیلزاد خواست تا با حضور در جلسه علنی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور، درباره این توافق‌نامه توضیح بدهد. روز گذشته، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا، در یک نشست خبری در فرانسه گفت که امریکا تلاش دارد به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابد، اما معنای آن هر نوع معامله با این گروه نیست. او با اشاره به افزایش سطح خشونت‌ها در افغانستان گفت که این خشونت‌ها، گفتگوهای صلح را در سایه قرار داده است، به همین دلیل امریکا تن به هر معامله‌ای نخواهد داد. حکومت افغانستان از این اظهارات وزیر دفاع امریکا استقبال کرده است.

همزمان با آن ارگ ریاست جمهوری گفته است که برای شروع گفتگوها بین دولت و طالبان باید خشونت‌ها متوقف و آتش‌بس جامع و سراسری در کشور برقرار شود. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، روز شنبه، شانزدهم سنبله، به روزنامه ۸صبح گفت که شرط نخست دولت برای شروع مذاکره با گروه طالبان، توقف خشونت توسط این گروه و توافق روی آتش‌بس است. صدیقی افزود که دولت افغانستان به دنبال صلح دایمی و پایدار است و بدون توقف کامل خشونت‌ها ممکن نیست چنین صلحی به دست آید. او تأکید کرد که دولت به خاطر «ضعف» به دنبال صلح به راه نیافتاده است، بلکه صادقانه به دنبال آن است تا جنگ جاری پایان یابد و برای تمامی افغان‌ها زمینه زندگی صلح‌آمیز در کشور فراهم شود.

۸صبح، کابل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   محمود منجم زاده
دنالد ترامپ دیدار با اشرف غنی را رد کرد
اشرف غنی به دونالد ترامپ بادار آیا وقت دارم شما را از نزدیک زیارت کنم ، ترامپ نه بچم حالا وقت ندارم هر وقت طالبان افغانستان را گرفتند آن وقت هردوی ما وقت زیاد داریم ، تو هم برای همیشه نزد ما خواهی امد ، در غیرآن طالبان ترا مانند داکتر نجیب به دار می زنند . اشرف غنی به دونالد ترامپ صاحب ، صاحب ، ترامپ بچم گپ نزن نا لایق تو ما را رسوا کردی عساکرما را توسط خودی ها به کشتن دادی ، پول های ما را با دوستان ات به سرقت بردی . حالا دیگرطرف ما طالبان است ما با انها جورخواهیم امد ، به خلیل زاد سفارش کردم بالاخره با طالبان جور بیا ، هر چه می خواهند برای شان بده ، فقط به آنها بگو منافع ما و دوستان مان را درنظربگیرد دیگرهرکارمی خواهد بکنند شلاق زدن را هم کم کنند ریش های شانرا هم کمی کوتا و تمیز کنند نزد خارجی نسوار نیاندازند به رادیو و تلویزیون هم کاری نداشته باشند برو بچم خوب کردی همان لوده ای چرسی را از ریاست امنیت ملی برون کردی. ما امارت اسلنی افغانستان را به رسمت نخواهیم شناخت ، ولی دفتری مانند دوحه بدون بیرق به آنها خواهم داد . تو هر روزه تلفن کن تا ببینم چه وقت میتوانم با تو گپ بزنم درغیرآن میتوانی به من نامه بنویسی انگلیسی ات که چندان خوب نیست زبان پشتو را هم مشاورمن خلیل زاده خدا زده خوب خوانده نمیتواند کوشش کن به فارسی دری بنویسی ، چون اکثر مشاوران مان زبان فارسی را خوب می دانند . کارانتخابات را هم بچم فراموش کن ، چون طالبان تا سه یا چهار ماه دیگرافغانستان را تصرف می کنند . اشرف غنی به ترامپ چندین سال به تو (خزمت) کردم ، چاپلوسی ترا در همه جا کردم ، حالا این پاداش من است ، ترامپ یعنی انتظار بیشتری داشتی توهنوز ما را خوب نشناختی برو نچم حالا دگه وقت ندارم .

>>>   چقدر میتواند این فکر و منطق افغانستان را آباد کند، اقای منجم زاده با تقدیم احترام به شما فکر میکنم این حرف ها نتنها بهسود افغانستان اند، بلکه میخواهید بیشتر روان مردم را متلاشی سازید امیدوارم منحیث یک روشنفکر روشی را پیش گیرید که به سود ملت افغانستان باشد. تشکر

>>>   صلحی که دو طرفش از یک قوم است چی معنی دارد
صلحی که ریشه قومی دارد چی معنی دارد
کاکا ترمپ تازه کم کم فهمیده که دزد و دزد گیر هردو از قوم است فقط لباس ها فرق میکند ، یک لنگی دارد یکی نیکتایی
اگر امریکایی ها واقعا در صلح صادق باشد باید مصلح را از دیگر اقوام برگزیند
اگر امریکایی ها واقعا در جنگ منافع ندارند باید به اقوام آرام و صلح دوست و مفید به کشور امتیاز بدهد و آبروی از دست رفته خود را در قوم فاسد جستجو نکند آیا 18 سال امتحان بس نیست؟؟؟
من مطمنم اگر از هر قومی دیگر به اوغان حمایت کند دیگر نه جنگ است و مشکلات

>>>   چرا غنى ميخواست مخفيانه با طالب ها در كمپ ديويد بدن اطلاع رسانى به مردم ديدار كند؟

>>>   اگر امریکا واقعا قصد گوشمالی طالبان را دارد
پس باید سرچشمه آن را در اسلام آباد
و ارگ کابل بخشکاند .

>>>   اگر یک روز اعاشه طالب را قطع کند دیگر نه طالبی است و نه اوغانی خودترقان
همه آدم می شود و دیگر از خر گری بیرون می شود

سرنوشت تمام کشور از دست یک قوم فاسد و جاهل خراب است
از بس که حرص و ولع دارند آنطرف خط دیورند را هم به جمع خود حساب می کنن

اگر دنیا با فرق سر هم ایستاده شود آنطرف پاکستان است پاکستان است پاکستان است ، فقط اینها باج گیری و امتیاز خواهی یک قوم خر و زورگیر است و بس

گاهی به نام صلح باج میگیرند
گاهی به نام کوچی باج میگیرند
گاهی به نام امنیت ملی باج می گیرند
در امنیت نا ملی چرا از اقوام دیگر نیست؟

اگر ترامپ می خواهد واقعا این خرگری را متوقف کند باید از اقوام دیگر حمایت کند برضد این قوم فاسد و خونریز و جاهل

تا خر است لگد زدن است و لگد زدن
تا دغه است همین جنگ است و جنجال

>>>   تنها کاری عاقلانه بود که آقای ترامپ گرفته.از ابتدای که آمریکا با طالب وحشی وارد مذاکره شده تا حالا چقدر مردم بیگناه و عادی کشته شده به شمول اتباع خارجی کشته شدن.جاهل و حرام زاده وميکروب جامعه همین طالبان است

>>>   .....های بی شرف می خواستند که تفریح و استراحت بادارشانرا خراب کنند
چقدر جالب است شاه شجاع اوغان در سابق پیش پای انگلیس سجده می کرد
امروز غنی احمدزی گوچی اوغان و طالب استانک زی اوغان می خواهد سجده کند بادارشان می گوید بروید وقت ندارم کثافت های بی شرف بروید که کمپ دیوید را کثیف می کنید ههههههههههه
نوکری همین است دیگه
بلی اوغان به اینگونه تاریخ های 5000 ساله افتخار می کنننننننن ههههههههههه
واقعا چی تاریخ های درخشانی ؟؟؟؟؟

>>>   ما با همین طور آدم های انتحاری و افتخاری 30 ملیون نفریم !!!
جالب است دم زدن از اکثریت

>>>   ما افتخار تاریخ 5 هزار ساله داریم یک روزش هم کم حساب نمی کنیم
ملا نصرالدین هم بعد از ده سال هنوز 40 ساله بود چون ده سال پیش گفته بود 40 ساله است و صد سال بعد هم اگر بپرسند بازهم 40 ساله خواهد بود
خری ملا دم اش یک وجب است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است