ذات بد نیکو نگردد، زانکه بنیادش بد است!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۸/۶/۲۰ کد خبر: 160124 منبع: پرینت

اشرف‌غنی در ۲۰۱۴ با شهرت احمدزی وارد کارزار انتخاباتی شد اما پس از ورود به ارگ با آنکه واژه محمد را در ابتدای نامش افزود و احمدزی را از آخر حذف کرد اما ذهنیت قبیلوی‌اش برجای ماند. با این ذهنیت سیاست کرد و اکنون افغانستان پس از پنج سال زمامداری وی گسست بی‌پیشینه‌ اجتماعی را تجربه می‌کند، شکاف‌های قومی دهن باز کرده، بحران‌‌های سیاسی و امنیتی کشور را تا آستانه فروپاشی پیش برده و ارگ در باتلاق فساد مالی و اخلاقی دست و پا می‌زند.

غنی اخیرا شوق هزاره و شیعه بودن کرده است؛ انتخابات چه اعجازهایی که نمی‌کند!!! اما غنی برای اخذ رای هزاره‌ها نیازی به هزاره شدن ندارد. کارنامه او برای هزاره‌ها روشن است. در کابینه او هیچ هزاره‌ای وجود ندارد. مسلکی‌ترین افسران نظامی هزاره کنار زده شده و حاجی فضلی به جای شان چند سوگلی را نشانده است. جنبش‌های مدنی گل دادند و گلوله دریافت کردند. دهها هزار جوان هزاره با سهمیه بندی کانکور از راهیابی به دانشگاه‌ها یا رشته‌های دلخواه شان بازماندند. رهبران سیاسی هزاره به حاشیه رانده شده و تحقیر شدند. تپه‌های غرب کابل به گورستان جمعی جوانان هزاره بدل شده است. هیچ پروژه انکشافی قابل ذکر در دوره او در هزارجات افتتاح و به بهره‌برداری نرسیده است. هزارجات از پروژه بندهای آبگردان حذف شده است. او حتی از ذکر نام "هزارجات" بد می‌برد و برای این جغرافیای پرافتخار نام مجعول "افغانستان مرکزی" را به کار می‌برد.

غنی به هزاره شدن ضرورت ندارد. او می‌تواند پشتون و احمدزی باشد اما تنها انسانی بیندیشد و ملی رفتار کند. پشتون بودن و احمدزی بودن افتخار است، چنانچه هزاره بودن، تاجیک بودن، ازبک بودن و تعلق به هر تبار و قوم این جغرافیای رنگارنگ افتخار است. هزاره‌ها و ملت افغانستان به دولتمردان عاری از تعصب و عصبیت نیازمند اند. اما دریغ که "ذات بد نیکو نگردد زانکه بنیادش بد است".

محمد امین جوادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
شیعه
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار زیبا این فاشیست عصبی باید از ارگ بیرون رانده شود ورنه چی کارهای دگه بکند.

>>>   اغاى جوادى معنى اين دو بيتى را كه نوشتى ايا مى دانى؟؟ يا از كدام جاى past and copy كردى!! مى دانى مشكل افغانستان جه هست؟ إنسان هاى مثلى تو و امثال تو نيمجه با سواد كه نمى دانند جه مى كو يند و جه مى نويسند!! بسيار افسوس هست كه اشغال در هاى باغ وحش را باز كرد به نام ديمكراسى! خداوند هدايت كند تو را و أمثال ترا!!

>>>   مغز متعفن و چتل جهانی تمام دنیا را الوده به مرض تعصب کرده است

>>>   لازم نیست که پس از ورود به اریکه قدرت واژه ای را حذف و یا افزود کنیم تا خویشرا ملی نشان دهیم . ما میتوانیم که چیزی هستیم باشیم و نیاز به حذف تخلص نیست کافی است که ملی بیندیشیم و در اعمال و کردار ملی باشیم و هم انسانی بیندیشیم و ملی رفتار کنیم. چراکه هر تبار و قوم این جغرافیای رنگارنگ افتخار این کشور است... حیدری

>>>   غنی یهودی همه روزه لاف از زرگو می زند درحالیکه همه روزه مردمان پولدار وزرگو بلند منزل ها بی پلان جور می کند و ناحیه ها وحوزه ها در غم جمع اوری پول از راه رشوت اند

>>>   بزرگترین مشکل کشور از ۳۰۰ سال به این طرف سیستم حکومتداری است ، نظام افغانستان در درازای تاریخ بزرگترین مشکل در پیشرف کشور و اتحاد مردم این سرزمین بوده که متاسفانه تا کنون ادامه دارد ،سیستم حکومتداری متمرکز که توسط عبدالرحمان سفاک پس از قتل هزاران نفر بنا نهاده شده همواره یگانه مانع در اتحاد مردمان این رزمین بوده و است پس این مشکل را باید از بیخ و ین حل کرد ِتغییر نظام از متمرکز به غیر متمرکز بهترین گذینه بیرون رفت از این مشکل ۳۰۰ ساله است.

>>>   غنی از طالب بدتر است و طالب از غنی خونخوار تر است این هردو دشمن مردم افغانستان اند

>>>   محمد امین جوادی انسانهای مانند شما جز نق زدن چیزی دیگری نیاموخته اید. اگر با هزاره ها رفتار خوب یا بد شود، همواره بالای همه بی اعتماد هستید. با این نوع نق زدن های تان این قوم شریف وطنم را به انزوا کشانیدید، تنهای تنها ساختید و طعمۀ حیوانات مانند طالبان ساختید. آقای جوادی هزاره ها نه تافتۀ جدا بافته و نه قوم بر گزیدۀ خداست. مانند دیگر اقوام مظلوم این کشور یکسان در آتش تعصب و جنگ می سوزند. و افراد نیمچه باسواد مانند خودت به این آتش دامن میزنید. هیچ انسان از بنیاد بد یا نیک به دنیا نمیاید، بلکه شرایط که در آن بزرگ میشود، او را بد یا نیکو میسازد. این طرز تفکر تان شباهت با تفکر فاشیستان هتلری دارد.

>>>   نطام فدرالی تنها راه نجات از شر قبیله فاشیست است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است