روسیه، چین و آلمان خواهان از سرگیری مذاکرات
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۷    ۱۳۹۸/۶/۲۱ کد خبر: 160132 منبع: پرینت

در پی توقف گفتگوها میان امریکا و طالبان، کشورهای روسیه، چین و آلمان خواهان از سرگیری این گفتگوها هستند.
به گزارش طلوع، نمایندگان دایمی این کشورها در سازمان ملل متحد، راه حل سیاسی را یگانه راه برای پایان دادن به جنگ در افغانستان می‌دانند و می‌گویند که به باید گفتگوهای صلح هرچه زوتر آغاز شوند.

لی‌جویی، نمایندۀ دایمی چین در سازمان ملل در اینباره گفت: «چین از ایالات متحده و طالبان می‌خواهد که پیش‌برد مذاکرات را ادامه دهند و توافق نامه را اجرایی سازند. ما از تمامی جناح‌ها به شمول طالبان در افغانستان می‌خواهیم که منافع ملی و منافع مردم افغانستان را اولویت دهند و از این فرصت تاریخی برای راه اندازی مذاکرات استفاده کنند.»

کریستوف هاسگن، نمایندۀ دایمی آلمان در سازمان ملل نیز افزود: «با وجود ملغاسازی یا برهم خوردن گفتگوهای امریکا با طالبان، ما باید وضعیت امروز را با سال گذشته مقایسه نماییم؛ سال گذشته هیچ نشانه‌ای از روند صلح نبود، اما امروز چشم‌انداز یک روند واقعی صلح وجود دارد.»

از این میان، واسیلی نبنزیا، نمایندۀ دایمی روسیه انتظار دارد تا تعلیق در مذاکرات امریکا با طالبان با تآخیر دراز مدت روبه‌رو نشود: «ما از تعلیق گفتگوها میان امریکا و جنبش طالبان ابراز تآسف می‌کنیم. نتیجۀ مثبت این گفتگوها زمینه‌ساز روند صلح وآشتی ملی و راه حل سیاسی صلح‌آمیز در افغانستان شده می‌توانست. ما باور داریم که این گفتگوها میان امریکا و طالبان با تأخیر دراز مدت روبرو نشوند.»

گفتگوها میان امریکا و طالبان، چهار روز پیش از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا متوقف شد. طالبان و امریکا در حدود ده ماه در حال مذاکره بودند و روی یک توافقنامه، در اصول، به توافق رسیده‌ بودند.
قرار بود پس از امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان، گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شوند.
سازمان ملل متحد بر آغاز هرچه‌ زودتر مذاکرات میان افغانستان و طالبان تأکید می‌ورزد.

تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل در افغانستان که از اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌داد، گفت: «جنگ تنها از راه گفتگوهای رو در رو میان مردم افغانستان حل شده می‌تواند. این گفتگوها باید فراگیر باشند و از همه لایه‌های جامعه افغانستان نمایندگی کنند. پس مهم است که گفتگوهای رو در رو میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به زودترین فرصت ممکن برگزار شوند.»

در این میان، عادله راز، نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل خواهان برگزاری یک انتخابات معتبر ریاست‌جمهوری در افغانستان شد.
عادله راز افزود: «با وجود همه تهدیدها و چالش‌های امنیتی، مردم افغانستان برای برگزاری و شرکت در انتخابات مصمم هستند. ریختن هر رأی یک باردیگر ارادۀ مردم ما را به ادامۀ سفر به سوی ثبات، دموکراسی و به‌روزی بازتاب خواهد داد.»
پیش از این، طالبان تهدید کرده بودند که از برگزاری انتخابات در افغانستان جلوگیری خواهند کرد.

نمایندۀ سازمان ملل متحد، تهدید طالبان را در برابر انتخابات ناپذیرفتنی می‌دانند و هشدار می‌دهد که هرگونه حمله بر مرکزهای رأی‌دهی و شرکت کنندگان انتخابات نقض روشن قوانین جهانی خواهد بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
روسیه
چین
المان
نظرات بینندگان:

>>>   اظهارات نماینده سازمان ملل در افغانستان جالب است که به طالبان خطاب کرده است: هرنوع حمله به مراکز رای دهی نقض حقوق بشر است.
یک گروپی که با عملیات انتحاری هر سال هزاران نفر را کشته و زخمی میکند،ازین گروپ خواستار حفظ حقوق بشر میشود.
مثلی که یک آدم با سلاح بالای تودفیر کند و تو داد بزنی که مرا نکش که باعث نقص حقوق بشر میشوی!

>>>   بعد از سالها ومدت ها نیرنگ وخدعه وفریب امریکای ها برای یکبار هم که شده این صلح ومذاکره ای قلابی را کنسل وبه زبان حال گفته اند که مذاکره وصلحی درکار نبودخلیل زاد در پشت در های بسته طالب هارا تعلیمات نظامی وسیاسی میدادند وانهارا از اینده امید وار میساختند و...

کسی را دیدی که با اجنت ودست نشانده ودست پرورده ای خود روی مساءله ای که درحیطه ای قدرت انها نیست مذاکره نمایدوباز کسی را دیده اید که با اجنت وغلام وساخته وپرداخته ای خود مصالحه کند؟هرگز اینهمه اوازه و خبر واطلاعات ازیک طرف برای تخدیر اذهان عامه وهم جهت بزرگنمای وبلند بردن مقام خیالی وصوری طالب وغنی بوده حال که مامول براورده شده وبرنامه با موفقیت انجام گردیده دیگر باره مذاکره مفید فایده نبوده بی ثمر است نمیدانم این کشور های که خواهش از سر گیری مذاکرات را نموده اندتا اینحد غافل وبی خبر اند ویا میخواهند گروپ های تربیت یافته ای خودرابه این مذاکرات مزعوم شامل سازند بهرصورت همه اگاه باشند وبدانند اصلا ضرورتی نیست که امریکای ها نیروهای خودرا از افغانستان خارج نماید اینها عساکر اصلی خودرا در همچو کشور ها نمی اورند یک تعداد مجرم ها ومحکومین به حبس ابد ومستحق های اعدام را به اساس قرار دادهای خاص احتمالا اورده اند اگر اتفاقا یگان نفر شان کشته هم میشود چندان مهم نخواهد بود وطالب وداعش طبق هدایات انها فقط افغان وغیر نظامی هارا هدف قرار میدهند انهابدون مزاحمت به پلانها وبرنامه های خویش ادامه میدهند
قاضی فضل الله سابق مشاور ارشد وزارت تعلیم وتربیه

>>>   طالبان صلاحیت مذاکره را ندارد و ایران بنام آنها شمال کشور را درگیر جنگ ساخته و روسیه هم در اصل مخالف صلح آمریکاست و چین باید کاملاً با آمریکا جور بیاید تا آمریکا صلح بیاورد.
اس پ هزار۶

>>>   معلم عطا هم گفت كه باييد صلح شود و طالبان تسليم شوند. و ولايت بلخ را طالبان به او وعده داده اند. در غير ان هشدار داد كه به زور والي بلخ خواهد شد

>>>   همه فریب امریکارا خوردندنه جمهوری درکارنه امارتی درکار هست هردو ازیک کاسه نان میخورند امریکاپاکستان وانگلیس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است