ملت که نیستیم پس هر قوم را آدرس اش!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۸/۶/۲۱ کد خبر: 160135 منبع: پرینت

افغانستان یک جامعه قومی است. این جامعه آیده آل برای من نیست. ولی تا زمانیکه این چنین است قومی بدون آدرس، بدون رهبر کاریزماتیک و قابل قبول به حاشیه رانده میشود، برخی شان در خوان خان بزرگ (پشتون) نان میخورند و برخی دیگر اینجا و آنجا بدون برنامه و پروژه و پایه عمیق مردمی روز میگذرانند.

در میان ۴ قوم عمده، پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک در این زمینه وضع در چه حال است؟
ـ پشتونها دشواری زیادی برای یافتن یک رهبر ندارند زیرا آنها قبل از رهبر یک آدرس دارند. این آدرس دولت است. آنها در این آدرس هر کی را منصوب کردند رهبر میشود چه کرزی باشد چه غنی.

ـ تاجیک ها که سرگردان خانه به خانه دنبال آدرس میگشتند، دارند در یک مرحله ای پا میگذارند که ممکن است دارای یک آدرس مدرن و یک رهبر کاریزماتیک شوند، با شم سیاسی یک مرد ۳۰ ساله، تحصیلکرده، با جهان آشنا ولی در میان مردم اش، که برای آنها تصویر احمد شاه مسعود را زنده خواهد کرد .

ـ ازبکها علیرغم صدها توطئه هنوز هم از آدرس دوستم حرف میزنند و قابل اعتبار است.

ـ هزاره ها در چه حالی هستند ؟ آنها تا حدی شبیه تاجیک ها اند، متفرق، بی برنامه در خدمت این و آن. ولی آنها هم آدرسی دارند و رهبرکاریزماتیک و مردمی که دوستش دارند. این رهبر مزاری نیست. وارثین سیاسی و فامیلی او هم نیستند. نه نه این آدرس فقط عکس مزاری است.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم
آدرس
نظرات بینندگان:

>>>   عکس مزاری بزرگ نیز آدرس است.ما دور این عکس جمع میشویم.برنامه مشخص است.خود باوری وگرفتن سر نوشت خویش به دست خویشتن.(مردمی که به سرنوشت خویش حساس نباشد مرده است.)گفته مزاری بزرگ.ما به سرنوشت خویش حساس استیم.هنوز سلاح در دست داریم.آقای پاکزاد خاطر تان جمع باشد.عکس مزاری هم یک آدرس مشخص وتعین کننده است.وای به حال مردمی که یک عکس ندارند که پشت سر خویش آویزان کنند .وبر روی یک عکس توافق کنند.هزاره ها امروز روی یک عکس توافق جمعی دارند.ودور اش جمع شده اند ومیشوند در آینده هم.

>>>   درهند امریکا ودیگرکشورها بیشتر از ده ها قوم است چرا مشکلی ندارند؟؟
ر

>>>   مرحوم مزاري دعواي تشكيل دولتي دموكراتيك با مشاركت تمام اقوام افغانستان راداشت چيزي كه آرزوي امروز مردم هزاره هست . امروز هزاره دور چنين محوري مچرخند و كسي را به عنوان رهبر قومي تنها در چوكات قانون مپذيرند

>>>   دير يا زود مردم تاجيك ، ازبك ، پشتون مسيري را انتخاب مكنند كه هزاره پيش گرفته ! رهبران قومي با اريكه قدرت بايد خداحافظي كنند چرا كه بسياري از مردم افغانستان جزء چهار قوم بزرگ افغانستان نستند و تمايلي هم ندارند تا مثل ديگران باشند. مردم اين حق را دارند هر طور كه خودشان مخواهند زندگي كنند نه طوري كه رهبران سيري ناپذير قدرت مخواهند

>>>   اقای پاکزاد !
ایکاش روی حرفهای خود بی ایستید وملت بیچاره را تحریک نموده باز وقتی منافع خودتان تامین گردد مارا تنها نگذارید باشما بلد نیستم مرا ببخشید میگویند مار گزیده از ریسمان ابلغ میترسدعده ای چون سعیدی ومولانا غربان ودیگران امدند بسیار حرف های شایسته ومناسب میگفتند چندی بعد دیدیم که درست در سمت وسوی خلاف انچه میفرمودند سیر نمودند حتی ملا غربان به اندازه ای خودرا ذلیل ساخت که دیگر اخلاص هر انسان را از محللین سیاسی کم نمود به یکبارگی از تیم عبدالله کچه به سمت به قول خودشان تیم حکومت ساز!!!رخ نمود وسیصد وشصت درجه تغییر جزری نمودانسانها گاهی از مجبوری خواری وذلت را قبول مینمایند ولی تا این حد پاین امدن ملا قربان وسعیدی از عقل بیرون بود بهتر انست که هرکه از ادرس خود صحبت کند ودیگر ملت بیچاره را بازیچه واله ای دست قرار ندهند
قاضی فضل الله

>>>   رهبران تاجک ها و هزاره، پشتون و ازبک همه فقط در غم پُرکردن جیب و شماره های بانکی شان اند. اگر رهبر هرقوم که داد از قوم خود میزنند، کارِ مؤثری برای قوم خود میکرد، تا حال نباید هیچ قوم افغانستان به این اندازه فقیر می ماند.

>>>   هرکس دلش وبایسکلش ،

>>>   در زمان های قدیم آدرس هزاره ها کاتب هزاره بود.
در زمان داود خان حسن شرق که او هم یک کاتب بود و سکرتر داود خان بود و آنهم بخاطر تخلص اش که شرق بود و داود خان را ازین تخلص خوشش آمده بود.
در زمان پرچمی ها آدرس هزاره ها سلطان علی کشتمند بود که اگر هزاره را چیزی میگفتی،اخطار میداد که به رفیق کشتمند میگم.
در زمان جنگ های داخلی آدرس شان مزاری شد و آنهم بدلیل پشتیبانی رژیم آخوندی ایران و متحد ساختن گروپ های هشت گانه ایران تحت رهبری مزاری بود.
بعد از حادثه یازدهم سپتامبر و تشکیل دولت جدید،زیاد تر محوریت شان خلیلی و محقق است.
اما بزرگ ترین آدرس هزاره ها همانا دوران پرچمی ها بود که صدارت را در دست داشتند و آنهم بخاطری که کسب و کار های نانوایی و سقاوی شهر کابل را به دست داشتند و بخاطر جلوگیری از اعتصاب آنها و مشکلات اقتصادی شهر کابل،دارای صدر اعظم شدند.
دیگر فکر نمی کنم که هزاره ها دارای چنین آدرس مهمی شوند.
شاید چوکی های نمایشی برایشان داده شود،اما قدرت و تقسیم قدرت با هزاره ها به هیچ وجهی امکان پذیر نیست.

>>>   چرا آدرس ها را اشتباه می کنید
هر کس بهترین مزدور باشد بهترین آدرس را دارد
همه می بینیم چی در جریان است

>>>   بهترین آدرس این است که باید آدم زن یهودی بگیرد که هم آدم رییس جمهور می شود و خودش بانوی اول
اگر او رییسه جمهور شد آدم می شود مرداول هههههههههه
در هردو صورت اول هستی آدرس تان معلوم دار

>>>   هر وقت لقمه باشی به نام اوغان استی
هر وقت خار در گلو باشی نه اوغان استی نه از اوغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است