ایران همچنان سردرگم در سیاست افغانستان
سیاستمداران ایرانی در مقابل تصامیم و عملکردهای ناسنجیده شان در قبال افغانستان، در مقابل تاریخ محکوم خواهند بود و این از حالا مشخص است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۸/۶/۳۰ کد خبر: 160244 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)هیاتی از طالبان برای دومین بار بصورت رسمی به تهران رفت.
در خبرها آمده بود که طالبان برای جلب توجه چین، روسیه و ایران فعالیت های شان را چاق تر کرده اند.
در جوزای سال جاری نیز رفتن هیاتی از طالبان به تهران رسانه ای شد اما انجام این سفر از سوی هیچ یک از مسوولان ایرانی مورد تایید قرار نگرفت.

در سال های قبل نیز برخی از سران درجه سه طالبان به ایران رفته بودند و تا کنون هیچیک از رهبران درجه یک و حتی درجه دوی طالبان به ایران نرفته اند.
اینبار هم یک هیات درجه سه طالبان به ایران سفر کرد، در حالیکه هیات درجه طالبان قبل از ایران به چین سفر کرده و انتظار می رفت که همان هیات به ایران برود اما چنین نشد.

سفر هیات طالبان به چین به سرپرستی ملا برادر معاون رهبر طالبان صورت پذیرفت، کسیکه ریاست هیات گفتگو کننده با هیات آمریکایی را در قطر برعهده داشت. در حالیکه هیات اعزام شده به تهران به سرپرستی عبدالسلام حنفی یکی از اعضای شرکت کننده در گفتگوهای قطر انجام یافته است.

با وجود ادعاهای دیپلمات های ایرانی مبنی بر نشست های متعدد و رابطه با طالبان، تا کنون ایرانی ها هیچ نشستی در سطح بالا با مقام های عالی طالبان نداشته اند.
در همین حال، احتمال دارد که ایران برای رابطه با طالبان هزینه های زیادی کرده باشد. هزینه هایی که هیچ سودی برای ایران در دراز مدت نخواهد داشت و بیشتر ایران را در انزوا قرار خواهد داد.

بر همگان واضح است که ایرانی ها در سطح دیپلماسی و ایجاد و حفظ رابطه با سران احزاب و رهبران افغانستان، ناکام بوده اند و هیچ دستاورد قابل ملاحظه ای نه برای کشور خود و نه برای افغانستان از این رایزنی ها و هزینه کردن ها نداشته اند. اما مشخص نیست که چرا دستگاه دیپلماسی ایران بازهم بر اشتباهات گذشته تاکید داشته و آن ها را تکرار می کند؟

حساسیت ضد ایرانی آنقدر در افغانستان اوج گرفته که مردم عوام به اندازه ای که با ایران مشکل دارند و افراد آمده از ایران را جاسوسان ایران می پندارند، با پاکستان که مرکز تمویل و تجهیز تروریستان است مشکل ندارند.... که این مورد قسمتی به برخوردهای عقده مندانه و نابخردانه برخی از مسوولاان اجرایی دولت های ایران با مهاجرین افغانستانی بر می گردد و قسمت دیگر به اتخاذ سیاست های پیش پا افتاده و مقطعی دستگاه دیپلماسی ایران....

اگر قطر و عربستان و چین و روسیه و آمریکا و دیگران با طالبان نشست کرده اند در سطح رهبری و افراد درجه یک آنان بوده است اما ایران چرا حاضر می شود به تکرار با رهبران درجه سه طالبان نشست داشته باشد و آنان را به ایران دعوت کند؟

بهتر بود ایران از طالبان شورای کویته دوری می کرد و به همان طالبان تحت حمایت خود در مرزهایش با افغانستان اکتفا می نمود. زیرا طالبان تحت سرپرستی شورای کویته، بطور مستقیم با حمایت آمریکا و انگلیس و یهودی ها ایجاد شده و تا کنون تحت نفوذ و سیطره آنان می باشند و از خود هیچ اراده ای ندارند و تمامی کسانیکه به هر نحوی از آنان فاصله گرفته اند اب کمک پاکستانی ها کشته شده و از بین رفته اند.
با این وصف، چگونه ایران به آنان اعتماد کرده و آنهم افراد درجه سه آنان را دعوت می کند و برای این دعوتی ها هزینه های گزافی را متحمل می شود؟

این دعوتی ها نه تنها برای ایران سودی نداشته و ندارد که این کشور را تحقیر می کند مردم افغانستان را نسبت به ایران بنابر دعوت قاتلان شان به آن کشور بد بین می سازد.
اما سیاست مداران و دیپلمات های دست اندرکار دولت ایران بی توجه به این مساله فکر می کنند که دستی بر آتش دارند و این نیز در حساب نفوذ منطقه ای شان بشمار می آید در حالیکه چنین نیست...

ایران این اشتباه را در مورد حامد کرزی نیز داشت. اینکه چقدر و چندین بوجی دالر بدون حساب و کتاب، از جانب ایرانی ها به کرزی داده شد معلوم نیست اما آنقدر واضح است که کرزی دالر های ایرانی ها را گرفت و همانگونه که به سران و رهبران جهادی و بزرگان غیر پشتون وعده های فراوان داد و هیچیک از آنان عمل نکرد، ایران ها را هم فریب داد.

اما افسوس که ایرانی ها هنوز متوجه این نکته نشده اند که کرزی و غنی و قوم مرتبط شان در تمامی زمینه ها به پاکستان و آمریکا وفادارند و هرگز به آنان پشت نکرده و نمی کنند.
سیاستمداران ایرانی در مقابل تصامیم و عملکردهای ناسنجیده شان در قبال افغانستان، در مقابل تاریخ محکوم خواهند بود و این از حالا مشخص است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همین که شمابرآشفته شدید معلوم است که رابطه باطالبان که اکثر خاک افغانستان را درامنیت اداره میکند مفیداست

>>>   کرزی از ایران دالر نگرفت یورو گرفت، ایران دالر امریکائی را استفاده نمیکند

>>>   این مقاله را باید برای سیاستمداران خود می نوشتید که در سیاستشان اشتباه رفتار میکنند ایران خوب میداند در سیاست خارجی خود چگونه رفتار کند این سران افغانند که بلا تکلیفند ایران آنقدر در سیاست خارجی قوی است که آمریکا هم حریفش نمی شود
در رابطه با عقده مندی افغانها که دیگر ربطی به ایرانیان ندارد افغانها همیشه نسبت به ایران حسادت وعقده دارند

>>>   به نظر من این تحلیل، بسیار سطحی و احساسی بود؛ مقامات ایران بسیار زرنگتر از آن هستند که بدون در نظر داشت منافع کشور خود و بدون تدبیر و عواقب اندیشی، برای طالبان هزینه کنند؛ چیزی که در آینده، زوایایی آن آشکار خواهد شد.

>>>   ......
امروز ايران مانند قدرتهاى باستانى استقلال دارد زيرا روز استقلال فقط کشورهاى اشغال شده که مستقل شوند.نويسنده از بس که سردرگم است نمى داند که ايران مستقل - ايران بزرگ ايران که نه شرقى نه غربى بلکه جمهورى اسلامى است از سوى 40 کشور ناتو تحت رهبرى شيطان بزرگ باداران رييس جمهوران پشتونتباران کرزى او غنى در محاصره و تحريم است. همان کشورهاى ايکه از هژده سال بدين طرف پستانهاى خود را به دهان حاکمان پشتتون تبارسرقدرت داده اند. ايران بزرگتر مانند خورشيداست که نور اش به هرطرف است و به ميليونها شهروندان کشور هندوکوه پناه گزين و شناسنامه شهروندى گرفته است.سياست راهبردى و ديپلوماتى سياست خارجى و شکل و طرز مذاکرات که با کدام کسى و سازمان صورت گيرد ايران بزرگ ايران مستقل ايران خودآگاه خوداش بنا با منافع ملى ايران تعين مى کند و نه به فرمان امريکا و آلمان.
سياست طالبانپرور امريکا در واقعيت امر سردرگم کننده است.
ايران با رهبران درجه اول و درجه دوم طالبان مذاکره نمى کند. ولى تروريستها وسازمانهاى تروريستى که ايران رامورد حملات دهشت افنگند ريگى و اقسام ترويستهاى برامده ازشکم امريکا را در کشورهاى همسايه اسرائيل نابود مى کند. ايران وحدت ملى دارد. ايران پس از زيادتر چار دهه تحريم چهل کشور ناتو شانزدهمين کشور اقتصادى دنيا است
با عرض حرمت

>>>   طالب فاحشه سیاسی است
هر کسی بیشتر بپردازد زود تر کام میگیرد.

>>>   ایرانی ها مردمی بخیل و خودخواه هستند و خواهند بود که حاکمیت افغانها بالای منافع ملی را چندان تحمل نمیتوانند و حتی فرهنگ و افتخارات فرهنگی افغانستان را به پای خود قلمداد میکنند شاید از داشته ها و خصوصاً شجاعتهای تاریخی افغانها به مقابل شان هنوز کینه دارند.
در کوتاه مدت نیز .... ایران دشمنی استراتژیک با آمریکا ،.... دارند و حاضرند تمام دارایی ها و حتی ملت ایران را قربانی کنند ولی در تخریب و جلوگیری از موفقیت حضور آمریکا در افغانستان دستاوردی داشته باشند و برای رسیدن به این هدف خود؛ هزاران جاسوس در فضای مجازی و واقعی استخدام کرده اند ، بی حساب تیل ، اسلحه و سایر محصولات تحریم شده خود را به مافیا و قومندانان درجه۳ جمعیت و طالبان میدهد ، با حمایت کردن رهبران قومی و تاریخ تیرشده افغان فضای سیاسی افغانستان را به شکست مواجه میسازد و ... .....
لطیف بیژن پور

>>>   اگر تحریم ها بر دولت ایران دوام پیدا کند بدون شک که ایرانی میخواهند با توسل به ابزار های مختلف سخت و نرم بگونه این تحریم ها بر طرف شود ایشان بتوانند به شکل موفقانه پیروز این میدان دیپلوماسی و جنگ شوند . ایران همان طوری که سعی دارد در عراق ، سوریه و یمن مانع مداخلات امریکا شود به همین ترتیب در افغانستان هم مداخلات داشته و دارد . هستندافراد در حکومت افغانستان که نزدیک به ایران هستند . این مشترکات فرهنگی زمینه ای فرصت و چالش را برای دولت ایران فراهم ساخته . فارسی زبانان افغانستان هیچ گاه ایران را یک تهدیدی فکر نکرده اند در حد دولت که کوشش دارد منافع خود را تامین کند می نگرند . ما از ترین به لحاظ اینکه مشترکان زبانی داریم در حد زیاد بازیان فارسی اعتبار داده آلند کتاب های زیادی به چاپ رسانده اند در هر بخش اگر بخواهیم کتاب ضرورت داشته باشیم مجبور هستیم بریم به کتاب های بازیان فارسی نوشته است . یاور کنید پشتو زبان ها کتاب های فارسی مبخواهنند این همه اش در شرایط فعلی از اثر سعی و تلاش فرهنگی های مردم ایران است ،

>>>   اول صبح کلی شاد شدیم از تحلیل شما...
دوست گرامی نگران ایران نباشید. ایران به خاطر ایستادگی اش در مقابل آمریکا و سگ های نگهبانش در منطقه در انزوا هست. ربطی به افغانستان عزیز نداره. سیاست های ایران اگر نسنجیده بود در منطقه اینقدر محبوبیت نداشت و موفق نمیشد. عوام همان بهتر که از ما متنفر باشند و به پاکستان بروند حالا که اینقدر ساده لوح هستند. مذاکره با طالبان هم در هر سطحی دلایل خاص خودش را دارد. ایران دوست داشت که اصلا طالبانی نمی بود. اما حالا هست و کنترل نصف بیشتر کشور را در دست دارد. طبیعی است که آنچه در کشور همسایه می گذرد مورد توجه ایران باشد. اگر تنها قدرت در افغانستان دولت کابل بود ایران فقط با آن مذاکره می کرد. مطمئن باشید در آینده که افغانستان رنجدیده و مورد ظلم روی آرامش ببیند و از مسایل داخلی فارغ شود مانند بقیه کشورها شروع به اعمال نفوذ در مورد مسایل منطقه خواهد کرد و کاملا هم طبیعی است.
کسی که افغانستان را ویران کرده ایران نیست همزبانان عزیز. امیدوارم روزی شر این قوم یأجوج و مأجوج از سر کشور کهن شما کنده شود و افغانستان با استعداد های نابی که دارد به جایگاهی که لیاقتش را دارد در منطقه و جهان برسد. هرچند تا آمریکا صحنه گردان این نمایش است کمی دور از انتظار است.
شهاب

>>>   این تحلیل را بدلایل زیادی رد میکنم وانرا درست نمیدانم وبرای هریک از موارد گفته شده نقد وانتقاد دارم.
نخست اینکه اول از همه جمهوری اسلامی ایران زخم خورده تفکر طالبان است که توسط همین گروه به کنسولگری اش درمزار شریف حمله شد هرچند درپس پرده وهابیزم سعودی وردپای موساد وامریکاییها وISIهم دیده شده ودر این حیات چهل ساله انقلاب اسلامی میبینیم که ایران تا از مهاجم انتقام نگیرد ول نمی کند وحداقل درقضیه جنایت در کنسولگری مزارشریف وشهادت جمعی از دیپلماتهای ایرانی درصف او طالبان بوده اند که ایران بهر شکلی انها را یک گروه تروریستی میداند
دوم اینکه درجنگ تحمیلی صدام دیکتاتور عراق تمامی کشورهای جهان بغیر از سوریه کره شمالی وتا حدودی لیبیا همه به صدام کمک مالی وتسلیحاتی ونیرویی کردند اما ایران اجازه نداد یک وجب از خاکش توسط صدامیان اشغال شود وهمین وضعیت امروز ایران که با همه قدرت رسانه ای غرب ودالرهای اعراب ودشمنی نئو محافظه کاران امریکایی وصهیونیستی واپوزیسیون داخلی وخارجی این ایران است که پوزه امریکا ونوکران منطقه ای اش را برخاک مذلت مالیده وتسلط کامل بر منطقه دارد وتوانسته بعد از دوهزارو پانصد سال در مدیترانه حضور یابد حال کشوری که اینهمه تحریمهای سخت وکمرشکن را با صبر وابتکار به نفع خودتغییر داده چگونه در برابر طالبان که نه یک گروه مبارز سیاسی وازادیخواه وانقلابی بلکه یک گروه مزدور وتروریست که دستش به خون مردم بیگناه ورنجدیده افغانستان اغشته است از خود ضعف4 نشان دهد.
شاعر میگوید انجا که عقاب پربریزد از پشه ناچیز چه خیزد طالبان در برابر ایران پشه هم بحساب نمی ایند.ایرانیها میگویند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .
ترامپ چندین بار خواهش کرده با حسن روحانی رییس جمهور ایران ملاقات کند اما این درخواست او رد شده حال چگونه است ایران خواستار ملاقات با طالبانی باشد که در حد یک مزدور درجه چندم هم بحساب نمی ایند.بنده تا جایی که میدانم تلیغات مسموم وهابیون سعودی وامارات ؛مزدوران اپوزیسیون ایران بنام مجاهد خلق ؛عوامل مزدور بهایی عامل صهیونیستها وسلطنت طلبان فراری وگروههای مارکسیست فراری ایران درپس این سم پاشی ها هستند .
مردم افغانستان وایران دارای عنعنات فرهنگی مشترک دین مشترک زبان مشترک ودر بسیاری از جنگها وتهاجمات خون شریکی دارند.اصلا یک کلام ختم کلام افغانستان ما سپاه فاطمیون دارد که افتخار عظیم وارزشمندی برای هردو ملت ایران وافغانستان است ؛.نگارنده صاحب تحلیلی نموده است که هیچ ارزش ندارد وخواسته عمق کینه وعداوت خود را به ایران وانقلاب اسلامی نشان دهد وتحلیلش غلط است//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   ايرانيها مخواهند طوري شنا كنند كه تر نشند!

>>>   اشتباه ايران همون چهل سال پيش بود كه مرزها رو باز گذاشت ميليونها افغان وارد ايران شدند با جنايتها و تحاوزها باعث بدبيني ايرانيها به افغانها شدند حالا هم افغانها دائم به ايراني ها فوش ميدن و از ما متنفرن اما دودستي چسبيدن به ايران و از ايران نميرن بابا جان اگه از ما بدتون مياد برين يه كشور ديگه دست از سرمون برداريد ميريم شهر ري انگار رفتيم افغانستان ميريم ورامين انگار رفتيم افغانستان نصف جمعيتتون رو فرستادين تو ايران طلبكار هم هستيد بريد بيرون از ايران اگه اينهمه نفرت هست شما راست ميگين اگه سياستمداراي ما آدم بودن مثل تاجيكستان مرز رو وو شماها ميبستن هر افغاني هم كه نزديك مرز ميشد باتير ميزدند

>>>   نظر دهنده سوم
افغانها به کجای ایران حسادت کنند؟؟؟

>>>   آینده بسیار نزدیک خواهید دانست منطقه خاورمیانه روی سرانگشتهای ایران خواهد چرخید پس هرگز ایران سردرگم نیست خوب هم میداند چی کار میکند.
امیرلطیف ار ۱۷ رزمنده فاطمیون

>>>   خیانت های بزرگی را که پاکستان در حق کشور ما کرده و هنوز دوام دارد کشور ایران مانند پاکستان خیانت بزرگ را در حال انجام دادن است رهبران ایران که خود را مسلمان پاک و صادق میدانند بر خلاف ادعای شان به کار ناروا که رشوت دادن است اشکار انرا انجام داده اند و ماهوار بخاطر عدم موانع در اضعافه گیری و استفاده بیشتر از ابهای کشور ما از طریق خاین شیطان عمر داوود زی ریس سابق دفتر حامد کرزی پول رشوت را پرداخت میکرد. حالا بیشتر از ان مقدار پول اضعافه با سلاح و مهمات جنگی برای طالبان میدهند تاازطریق طالبان هداف شانرا براورده سازند چنانی که اشرف غنی به قومگرایی و دوام قدرتش مصروف است و پول بیت المال را بمصرف میرساند و ملت را بقر اقتصادی گرفتار کرده رهبران ایرانی هم عین عین خصلت و گناه را مرتکب گردیده اند البته با شیوه خاص خود و روش خاص خودشان فرقی که بین غنی و رهبران ایران است اینست که غنی دوام قدرتش را در افغانستان دارد اما ایرانیها نفوذ مذهبی خود شانرا درمنطقه و جهان دارند غنی حکومت تگ قومی خودش را میخواهد و رهبران ایران میخواهند قدرت سیاسی کشور های منطقه را در دست داشته باشند فلهذا ....

>>>   من منحیث یک شهروند تاجیک مزاری به اوغانهای جنوبی میگویم او برادران اندک صبر داشته باشید خواهید فهمید همین ایران که شما را به هراس انداخته است بی شک در دوره نزدیک قدرت اول آینده منطقه خواهد بود و نه تنها اسراییل و وهابیت را شکستانده بلکه منافع امریکا و پایگاه های امریکا را هم موشکباران خواهد کرد امریکا تمام قدرت پوشالی و طبل است پهبادهای ایرانی از یمن نیم تولید نفت عربستان را آتشباران کرد که تولید پنج فیصد نفت کل جهان بود که دنیا در بهت و شوک فروبرد اما تجهیزات موسوم به پاتریات دفاعی امریکا هیچ عملکرد در شناخت پهباد نوع ایرانی نداشته است و این یعنی سلاح ایران نامرئی تا هدفگیری مورد خود بدون کدام مقاومت پیش رفته است.
سه روز پیش امیر کویت در نشست سران اعراب اعلام کرد ما در بازی خطرناک عربستان و امارات داخل نخواهیم شد این آتش فقط یک عطسه ایران بود!!
عبدالستار نعمتی

>>>   اول اینکه حکومت طالب درهمان ابتدا حمله جامعه جهانی بکلی نابود شده بود بهترین و کادرهای طالبان در اسارت گرفته شده بود در همان یک دوسال اول اینقدر امنیت و آرامش بود که مردم شب و روز راه میرفتن از خوشحالی به لباس های شان نمی گنجیدن.مردم افغانستان خصوصا آن های که باهوش تر بودند کم کم از حضوری عساکر خارجی برای ماندن شان تعجب میکردن.دولتمردان آمریکا این وضعیت را نظاره گر بودند.
آمریکا برای اینکه پایگاه های شان را در کشور ما حفط کنند برای ترساندن مردم افغانستان.و توسط خود فروخته های داخلی سعی نمودن دوباره طالبان را به صحنه بيآورن کرزي خبیث بجای اینکه پول های کمکی جامعه جهانی را برای بازسازی کشور مصرف کند و مردم را از بدبختی و آوارگی نجات بدهد.بیشتر این سرمایه را برای برگرداندن طالبان وحشی هزینه نمود.حتی در آن زمان پول که از ایران دریافت نموده بود آن را هم درهمین راه مصرف کرد.انشاالله که خداوند از این خبیث نگذرد.هرکسی که دراین 18 سال برای بهم زدن آرامش و امنیت افغانستان وتربيه واستخدام جاسوس در امور افغانستان نموده.خلاصه از هر نظر به کشور ما آسیب رساندن دست دعا بالا می بریم؟ واز خداوند متعال میخواهیم که اینها را به خشم خودش گرفتار نماید.وخون های ریخته شده بیگناهان واشک یتیمان دامنگیر شان گردد

>>>   شهاب خان !
قربون آدم چيز فهم يعنى تو !!!

>>>   ایران و برادران ایرانی ام عزیز دلم هست
میلاد هراتی

>>>   یک چیز در نهانخانه ذهن اوارگان افغانی که مدتی در ایران بوده اند ، همواره وجود دارد ، ایکاش افغانستان جزیی از ایران بود ...

>>>   ایرانی هامردمان شجاع و با غیرت استند که وطن و سرزمین خود را بسیار به خوبی از چنگال امپریالیسم جهانی در امان گذاشته اند.
ایران فعلا با امریکا و اروپا رقابت می‌کند و باعث سربلندی مسلمانان و مشرق زمین می‌باشند.
ایرانی ها در قدم اول تا ریخ و فرهنگ خیلی غنی دارند و دوم نوع اسلامی که. در ایران رایج است یعنی اسلام حسینی که هیچ گاه برایش حلقه غلامی شرق و غرب قابل قبول نیست.
مردم افغانستان بدبختانه با وجودیکه فرهنگ مشترک با ایرانی ها دارند اما بدبختانه دانسته و ندانسته انرا دو دسته به ایرانی ها تهفه داده اند و‌از اسلام هم بد ترین نوع اسلام که همانا اسلام اموی آست در این چهل سال از پاکستان و عر بستان به سرزمین خراسان آورده اند.
من به عنوان یک افغانستانی با کنار گذاشتن بخل و حسد به کشور اسلامی ایران افتخار می کنم.

>>>   در وضعیت کنونی از ترس حضور آمریکا در افغانستان و تغییر نظام حکومتی ایران در حد ظالمانه ای دخالت میکند و اگر هم وضعیت شان نرمال باشد مثل همیشه بخاطر آب ، بازار فروش افغانستان ، نیروی کار و فرصتهای رقابتی دخالت میکند و خصوصاً با تغییرات یک دهه اخیر به بی شرم ترین و مخوف ترین دشمن افغانستان تبدیل شده است.
رحمت الله پدرام

>>>   امکان حضور نوآموزان افغانستانی در پیش‌‌دبستانی‌های ایران فراهم شده است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ایران با اشاره اینکه علی‌رغم محدودیت‌ها امکان تحصیل کودکان افغانستانی در مدارس ایران وجود دارد، گفت: از امسال شرایط حضور نوآموزان افغانستانی در پیش دبستانی‌های ایران فراهم شده است.
امکان حضور نوآموزان افغانستانی در پیش‌‌دبستانی‌های ایران فراهم شده است

«رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به اینکه گذراندن پیش دبستانی بسیار مهم بوده و علاقمند هستیم تا همه کودکانی که به کلاس اول می‌روند بتوانند از این فرصت استفاده کنند، به دنبال آن بودیم تا شرایط حضور نوآموزان اتباع خصوصا نوآموزان افغان را در پیش دبستانی‌های ایران فراهم کنیم.

وی افزود: بیش از 60 هزار نوآموز در مدارس ایران حضور پیدا می‌کنند که اکثر آنان از اتباع افغانستانی بودند و در مدارس ایران تحصیل می‌کردند.

حکیم‌زاده ادامه داد: برنامه‌های آماده سازی تابستانی را با کمک‌ NRC در 4 استان ایران داشتیم که امسال نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و سمنان برگزار می‌شود و خوشبختانه علیرغم وقت بسیار کم، برنامه‌ریزی بسیار خوبی با همکاری مرکز بین الملل معاونت آموزش ابتدایی و اداره اتباع در 4 استان یاد شده صورت گرفت و توانستیم یک دوره تابستانه برای نوآموزان اتباع برگزار کنیم (کودکانی که می‌خواهند به کلاس اول بروند) تا برای حضور در کلاس اول آمادگی لازم را کسب کرده باشند.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم بتوانیم با جذب کمک‌ها و حمایت‌های بیشتر از سازمان‌های بین المللی با توجه به اینکه پیش دبستانی بسیار مقطع مهمی است، بتوانیم فرصت‌هایی را فراهم کنیم تا نوآموزان اتباع پیش دبستانی را بگذرانند چراکه از نظر ما گذراندن پیش دبستانی گرچ

ه اجباری نیست اما الزامی است و بتوانند شانس بهتری برای موفقیت تحصیلی خود پیدا کنند.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه هنوز آمار تفکیکی از ثبت نام اتباع افغانستانی در مدارس ابتدایی در دست نیست، گفت: پیش‌بینی ما این است که بیشتر از سال قبل ثبت نام کودکان اتباع را داشته باشیم.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ایران در ادامه گفت: من به عنوان عضو کمیته همکاری‌های مشترک علمی فرهنگی آموزشی دو کشور در سال 96 سفری به افغانستان داشتم که در جریان آن مقدمات یک تفاهم‌نامه جامع در کلیه زمینه‌ها از جمله آموزش و پرورش کلید خورد و در ایران نیز همکاران ما در وزارتخانه در بخش‌های مختلف همکاری بسیار خوبی در این باره داشتند و فکر می‌کنم که این موضوع باید بیشتر از سوی مقامات افغانستان پیگیری شود تا به امضای مقامات عالی دو کشور برسد.

وی در پایان گفت: بسیار خوشحال هستیم علی رغم محدودیت و امکانات موجود، این فرصت برای همه کودکان خصوصا کودکان افغانستانی وجود دارد که در مدارس در کنار کودکان ایرانی درس بخوانند و آرزو می‌کنم که با حمایت خانواده‌ها ادامه تحصیل دهند و بتوانند افراد بسیار موفق و تاثیرگذاری برای آینده افغانستان باشند.

>>>   مارابه خیر تو امید نیست شرمرسان افغانستانی

>>>   هم زبانهای عزیز افغانی، ایران هیچ نیازی به طالبان ندارد. اگر آمریکا بدون حضور دولت قانونی با طالبان مذاکره کرد. ایران حاضر نشد بدون حضور دولت قانونی افغانستان مذاکره کند و اعلام کرد زمانی بصورت همه گیر و رسمی با طالبان مذاکره می کند که نمایندگان دولت آفغانستان نیز در جلسه حضور داشته باشند. اینگه عده ای طالب درخواست دیدار داشته اند کاری است عادی و خلاف قانون نیست. مطمین باشید ایران تمام مسایل را اول با دولت قانونی افغانستان در میان میگذارد و بعد با طالبان دیدار میکند.
اما نکته مهم اینست چرا افغانهای محترم و هم زبان اینقدر به ایرانیها که هم کیش، هم نژاد و هم ربان شما هستند به دیده منفی نگاه میکنبد.
شما از دولت مردان تان بپرسید کدام کشور هست که صادقانه با افقانستان رفتار دوستانه و برادرانه و به دور از منافع مادی داشته است.
همینکه افغانهای عزیز در رفاه و آسایش باشد برای همه ایرانیها یک آرزو است.

>>>   ما اوج روابط نیک دوستانه با مردم هم زبان هم دیار خود خود را خواستاریم اما چون حکومت دست پشتوتیزم افتاده است فاصله و مرز موجود است اگر تاجیک قدرت میداشت روابط به بالاترین سطح بود.
امیرمهدی خراسانی

>>>   ایران هرگز محکوم نخواهد بود . فراموش نکردیم وقتی طالبان عامل گروگانگیری در روستاهای مرزی ایران یا تجهیز گروهکهای تروریستی در سیستان و بلوچستان ایران بود تمام شما افغانستانی ها سکوت کردید و دولتتان طرف طالبان را گرفت و ایران مجبور شد خود وارد ماجرا بشود
و در اخر مشخص شد تسلیحاتی که رویش نوشته شده بود ساخت ایران با هلیکوپتر های میل17 افغانستان به طالبان میرسید فقط برای بدنام کردن ایران . ما وظیفه داریم امنیت خودمان را تامین کنیم اما شما امنیت مارا بهم زدید
پس حق داریم برای تامین امنیتمان هر کاری بکنیم وقتی نه دولتتان با ایران همکاری میکند نه مردمتان
فقط پنج پهپاد غنیمتی که دست ایرانی ها افتاده از افغانستان امدند . چرا قرارداد همکاری برای کمک به امریکایی ها برای زیر نظر گرفتن ایرانی ها بستید؟ اگر شما حق دخالت دارید ما هم پس حق داریم بخصوص بخاطر هزینه های سرسام اوری که ایران پرداخت کرد برای ابادانی افغانستان اما کسی قدر ندانست ( 20 میلیارد دلار)
ایران در تلاش برای تغییر راهبرد طالبان و سنی های منطقه است و قطعا به این هدف خواهیم رسید

>>>   برادران افغانی تقاضا دارم ، ایران عزیز را که امروز بیچاره ترین کشور در روی کره زمین است تنها نگذارید ما و برادران ایرانی در طول تاریخ در غم ها و شادیها شریمک هم بودیم با هم خندیدیم و با هم گریستیم، با هم شادی کردیم و باهم اشک ریختیم و گاه در کنار هم گرسنه خوابیدیم ، منازل مان را گاه گاهی شریک یک دیگر کردیم ، دشمن قسم خورده مشترک داریم ، آمریکا ، اسرایل ، وهابی و ... همان دشمن مشترکند. اما حساب یک عذه مسول دشمن صفت در هر دو کشور از دو ملت هم خون و هم دین و هم فرهنگ جداٌ جدا هستند . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

>>>   به نام او
عجیب است؛ فضای مجازی پرشده است از توهین به ایرانی ها آن هم از سوی کسانی که سالیان سال در این کشور میهمان بوده اند، نمک خورده اند ونمک دان شکسته اند وهمیشه خدا هم شاکی هستند از وضعیتی که در ایران دارند! که خود این اعتراضات سئوالات دیگری را به دنبال دارد وآن اینکه اگر کشور ایران اینقدر جای بد با مردمانی بیرحم است؛ پس شما در این کشور چه می کنید!!؟ نگویید از سرناچاری است که در این عصر وزمانه هیچ کس نمی تواند به این بهانه واهی از هجرت به سرزمین های دیگر چشم پوشی کند؛ مگر اینکه بیش از حد عافیت طلب باشید...
شما افغانها، ایرانی ها را متهم می کنید به نژاد پرستی! در صورتی که مفهوم نژاد پرستی را هم نمی دانید. نمی دانید که شما وما از یک نژاد و یک کیش و یک زبان هستیم؛ پس کدام نژاد پرستی؟! زمانی این گفته در باب نژاد پرستی صحیح است که شما از نژاد دیگر وایرانیان از نژاد دیگری باشند. پس مشکل از جای دیگری آب می خورد. مشکل اساسی این است که شما هم خدا را می خواهید وهم خرما را؛ هم می خواهید در ایران باشید وهم می خواهید مانند یک تبعه وشهروند عادی با شما رفتار شود در صورتی که طبق قوانین کشور ایران، شما نمی توانید مانند یک ایرانی از سوی کشور میزبان ساپورت شوید. می گویید چرا؟ جواب می دهیم: چون قانون اساسی این کشور اینگونه نوشته شده است وهر کشوری حق دارد قانونی ویژه برای مهاجرین به کشور خود داشته باشد. همان گونه که در قانون اساسی شما شرایطی به مراتب سخت تر وظالمانه تر برای مهاجرین به کشور افغانستان پیش بینی شده است؛ باور نمی کنید؟ به قانون اساسی کشورتان مراجعه کنید؛ (به عنوان نمونه : " در فصل دوم: استخدام و قرارداد کاردر قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان به صراحت آمده است که یکی از شرایط استخدام به عنوان کارکن ساده، تابعیت کشور افغانستان است، مگر اینکه کارگر از سوی کارفرمای خارجی اجیر و دستمزدش با هزینه طرف خارجی پرداخت گردد.") توجه کردید؟ یعنی یک ایرانی حتی به عنوان یک کارگرساده هم حق ندارد در افغانستان مشغول به کار شود. و برا ی اطلاع شما عرض می کنم در حال حاضر تنها ویزای توریستی و سیاحتی برای اتباع دیگر کشورها صادر می شود.
...شما اگر می خواهید اختیارات بیشتری داشته باشید باید به کشورهای غربی بروید که این قوانین را ندارند. پس لطفا به این جدال بی حاصل پایان دهید و به خاطر دلایلی واهی، ایران وایرانی را دشنام وناسزا ندهید که از شما مردمان محترم با آن پشتوانه فرهنگی- اجتماعی در تاریخ کشورتان بعید است با چنین ادبیات سخیفی ملتی را از خود برنجانید.
والسلام... روح الله حجازی فرد

>>>   تا وقتی که جهالت خود را قبول نکنیم و به فکر رفع ان نشویم و مشکلات خود را به گردن این و ان بیندازیم نمی توانیم از این مشکلات رهایی یابیم باید قبول کنیم که امروزه هر درد و رنجی که متحمل می شویم از نادانی و ساده لوحی بعضی از هموطنان خود مان است هر وقت به این مشکل فایق امدیم و خود را یک پارچه و متحد کردیم ایران و پاکستان که چی تمام دنیا نمی تواند نیشگونی به ما بزند

>>>   Bashir Ahmad Qasani
در سفارت افغانستان در اسلام آباد، وضعيت ميان سفير و ديپلومات ها خوب نيست.
ديپلومات هاى افغانستان در پاكستان در كشورى كه همه روزه از آن حكومت و مردم افغانستان رنج مى برند، نبايد نمايش هاى جالب بر پا كنند.

>>>   آقای رحمت پدرام ایران هیچ هراسی از امریکا ندارد اینده تاریخ این را بیش از گذشته یقیینا برای تو اثبات خواهد کرد قدرت ایران حد و مرز ندارد. حسود نباش

>>>   ای کاش که40 سال پیش ایران پاکستان دروازه های خود را باز نمی گذاشتن. چون تمام این بدبختی ها از همان دروازه های باز شروع شد.مخالفان.جاهل علیه حکومت دموکراتیک آن وقت از همان دروازه های باز تغذیه میشدن

>>>   ههههه یک اوغان کله خراب از جانب ایرانی ها نظر گذاشته است :ایران عزیز را که امروز بیچاره ترین کشور در روی کره زمین است!!!! او افغان بی مغز منظورت افغانستان بود؟؟ چون یقیینا تو غیرت ایرانی نمیشناسی چیست دهان کثیفت را ببند خیلی به تو احترام گذاشتم جواب یاوه نویسی ناسزا برایت نگفتم.

>>>   اوغانی که به نام ایرانی پیام گذاشتی خجالت بکش ایران قویترین کشور منطقه است که از بدبخت ترین کشور منطقه مردمان به او پناه آورده اند هرگز قصد توهین ندارم و شما را قلبا دوست داریم ولی خودت خواستی این طور بگویم.

>>>   سلام
برادران عزیز، خواهران گرامی
تمامی مطالبات شما را با دقت خواندم.
موضوع بسیار پیچیده هست اما فقط سه نکته بسیار مهم را بعرضتان میرسانم:
1_افغانستان یکپارچه وقدرتمند برای ماایرانیان بهترین دستاورد است.
2_اینکه حلقه زیر تیغ رفتن حداقل 80 هزار نظامی تروریست آمریکایی با همکاری طالبان کامل شود، برای ما وشما بهترین دستاورد را در آینده خواهد داشت، آمریکا باید ازمنطقه ما سرزمین شما برود.
3_خوب یا بد، طالبان هم جزئی از افغانستان است، شاید اتحادی در آینده بین تمام اقوام در افغانستان شکل بگیرد.
عزیزان ما شما را قدرتمند می‌خواهیم. متحد، عزتمند
مثل تاریخ پربارتان
شما هم خون و هم دین مایید.این منطقه بما وشما تعلق دارد نه امریکا و غرب و مزدورانشان
دوستتان داریم و منتظریم برای پیروزی نهاییتان
محمد جعفری_ایران_شیراز

>>>   ما مردمان ایران و افغانستان فقط بلد هستیم حرف های گنده تر از خود ما بزنیم ازهمان ابتدا اززمان ساسانیان تا حالا.چه افتخارات داشتیم.که اینقدر زوزه می کشیم البته منظورم درمورد نظامی وحکومتهاي گذشته است.اما درمورد علم دانش.فرهنگ.و سلیقه در دنیا اول هستیم.عراب حمله نمود همه سرزمین مارا تسخیر نمودند.اسکندر مقدونی آمد همینطور چنگیز خان حمله نمود هر کدام این ها قرن ها حکومت نمودن کشتن سوزاندن.ویران کردن تجاوز.نمودن.حالا ما ها چه فقط نادر افشار به هندوستان حمله نمود بخاطر غارت از هندی های بیچاره .جنایات قاجار.جنایات کریم زند.جنایات.احمد شاه دراني.جنایات محمود افغان اینها فقط بخاطر منافع پلید خود شان هزاران نفر به کام مرگ فرستادن

>>>   این خبر غیب است و حقیقت و از اسرار عصر که میگویم اولا آینده نزدیک ایران خاورمیانه را فتح خواهد کرد و عمر آلسعود و اسراییل را قطعا پایان خواهد داد بعد از آن مقدماتی انجام شده و سرزمین های اسلامی آماده تسلیم برای فتح و قیام جهانی مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود طبیعتا افعانستان یا خراسان شرقی جزیره جدا از سرزمین های اسلام نخواهد بود و نمیتواند بدون مناسبات و فهم صحیح از قدرت آینده در دست مهدی آل محمد از اهل بیت رسول الله بی تفاوت باشد.
مطمین هستیم دوران قران و اسلام آمده است اما اسلام حقیقی نه اسلام تقلبی داعشی طالبی
به یقیین قلوب انسان های با فطرت پاک بشارت داده خواهد شد استکبار طاعوتی به سرعت در افول است و روز بروز خبرهای عجیب تر از جبهه های یمن و عراق خواهد شنید زمزمه نهصت جهانی اربعین با زایران میلیونی نیست مگر برای نوید به قلوب انسان های پاک برای تمدن الهی به رهبری بقیت الله موعود.
قل انتظروا انا منتظرون

>>>   ایران شده آماده یک جنگ جهانی تا اسراییل و سعودی را از جهان حدف نکنیم ارام ننشینیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است