واکنش‌ها به گفته‌های غنی دربارۀ مارشال فهیم
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۵    ۱۳۹۸/۷/۱ کد خبر: 160263 منبع: پرینت

شماری از اعضای مجلس نمایندگان و هوادران مارشال محمد قسیم فهیم، گفته‌های اخیر رییس‌جمهور غنی را دربارۀ مارشال فهیم، سخنان انتخاباتی، نادرست و اهانت‌آمیز می‌گویند.
به گزارش طلوع، اشرف غنی، در یکی از سخنرانی‌های اخیرش گفته‌است هنگامی که او وزیرمالیه بود، مارشال محمد قسیم فهیم از او خواست که دوموتر را از محصول گمرکی معاف کند اما به گفتۀ آقای غنی او در نشست کابینه خواست نبشته شده مارشال را پاره کرد.

این گفته‌های آقای غنی باعث شد که شماری از نمایندگان مجلس و هواداران مارشال محمد قسیم فهیم، معاون رییس‌جمهور پیشین، در یک نشست در کابل به آن واکنش نشان دهند.
سید عبدالله هاشمی، رییس مجمع ملی افغانستان در این باره گفت: «کارنامه‌های آقای غنی ترویج فساد و فحشاگری در کشور، ترویج تعصب و قوم‌گرایی در کشور است.»

غنی، همچنان گفته‌است که به خواست دیگر قیسم فهیم که پرداخت معاش پنج صدهزار نیروی مسلح او بوده‌است نیز پاسخ رد داده‌است: «گفت که پنجصد هزار عسکر دارم مرا معاش بده، گفتم پنج‌‎هزار نفر هم نداری و بخدا اگر بدهمت؛ یک سال کامل من به او معاش ندادم.»

این اظهارات غنی، واکنش حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین و کسی‌که سال‌ها محمد قسیم فهیم هم‌چون معاون نخست او بود، نیز برانیگخته‌است.
حامد کرزی در اعلامیه‌یی‌که در صفحۀ فیسبوک خود پخش کرده، گفته‌های رییس‌جمهور غنی را «ناشایسته» دانسته‌ است و از مارشال به‌عنوان یک فرد با وقار، وطندوست و متعهد به منافع ملی کشور یاد کرده‌است.

اما هوادران مارشال، هشدار می‌دهند که هرگاه رییس‌جمهور از گفته‌هایش پوزش نخواهد، واکنش‌های تندتری را گواه خواهد بود.
عاطفه محمدی، یکی از هوادران مارشال محمد قسیم فهیم گفت: «هیچ شخصی چه او غنی باشد چه کدام بادآوردۀ دیگری، این اجازه داده نمی‌شود که در عقب او و آنهم پس از وفات یک شخص فقید چون یگانه مارشال کشور، که شخصیت، صلابت و تاثیرگذاری او در نظام کنونی برهمه مردم افغانستان مبرهن بوده، صحبت‌هایی داشته باشند.»

مارشال محمد قسیم فهیم، دو دور معاون نخست حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین بود. قسیم فهیم هنگامی‌که معاون نخست ریاست‌جمهوری بود، اشرف غنی وزارت مالیه کشور را مدیریت می‌کرد.
قسیم فهیم از چهره‌های پرنفوذ جهاد و مقاومت به شمار می‌رفت و در تحولات دو دهۀ اخیر نقش برجسته‌یی داشت که پس از ۵۶ سال عمر در سال ۱۳۹۲از اثر بیماری که داشت درگذشت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
فهیم
نظرات بینندگان:

>>>   چیزی را که غنی می گوید! شاید راست باشد! تحقیق شود!
حاضرین شاهدی دهد!
مارشال از کرزی است نه از ملت

>>>   مارشال چی، فهیم بیسواد ؟ او مارشال جور و چپاول، غضب دارایی های بیت المال. مارشال اصلی و دانش نظامی را مسعود زنده یاد داشت . ساعت های بند دست وی و حواریون اش کمتر از ۳۰۰ هزار دالر نبود و نیست ، برادرش حصیم فهیم ملیون ها دالر پول کابل بانک را به سرقت برد . قوای آمریکایی حکومت و امارت قرون اوسطایی طالبان را ساقط کرد و قسیم شد مارشال، شرم آور است افزودن پیوند مارشال پهلوی نام او .
شمس تمنا

>>>   اشرفغنی چطور جرات نموده بود که چنین بگوید، حتی باداران اشرفغنی زبان گفتن چنین جملات را نداشتند. اشرفغنی بالاخره یک مرض روانی است. روز وفات مارشال فقید همین دیوانه مادر زاد گفت افغانستان یک مارشال بزرگ خود را از دست داد. اصلاً در مرگ مارشال مرحوم همین چهره ها دست داشتند. خوب روز این دیوانه بیوطن و متعصب نیز میمیرد.
مهاجر وطندار

>>>   حامد کرزی خودش یک دزد است که از یک دزد حمایت میکند دزدی چور وچپاول قنل و قتال مردم بیگناه توسط مارشال مصنوعی فهیم در شهر کابل از چشم هیچ هموطن ما پنهان نیست خیانت های که قسیم فهیم در حق مردم افغانستان مرتکب شده در تاریخ بشریت نظیر ندارد نصف شهر کابل توسط همین مارشال ماشینی بیسواد غصب شد همین مارشال ماشینی مردم مظلوم و بیچاره را از خانه های شان کشیدند و به زور انرا غصب کرد حتی به زن های بیوه هم رحم نکرد انها را از خانه های شان به زور تفنگ کشیدند و خانه های شانرا غصب کردند واین بدبخت حتی بعد از مرگ هم به صدها جریب زمین دولتی را در بادام باغ کابل غصب کرد ومرده کثیف ایشانرا دران دفن کرد خداوند متعال جای این جلاد را در اسفل السافلین داشته باشد
یکی از باشنده های مظلوم شهرکابل

>>>   قسیم فهیم را مسموم کردند و کشتند. هیچ کسی از غیر پشتون که سرش بر تنش می ارزد از سوی مافیای پشتونیزم غنی سالم نخواهد ماند. چنانکه در این هیجده سال تمام کشته های مرموز از میان اقوام غیر پشتون بوده است.

>>>   کسییکه فهیم را یک ادم با وقار می‌گوید و او را یک انسان پاک میداند از این معلوم می‌شود که از جمله خبیث ترین انسان جامعه خواهد بود غنی حقیقت می‌گوید و این برای همه هویدا است که فهیم بینی به جز یک دزد و چپاولگر چیزی دیگری نبود فهیم دزد همرای یک پکول چرکین به کابل آمد ولی حالا پول دزدی ‌چور آن حساب نمی‌شود کرزی خاین بخاطر خیانت که کرده و حالا از یک خاین ملی دیگر دفاع میکند کرزی خبیث باید جواگوی خود باشد برادر کرزی دزد ترین از فهیم بود که به جهنم روانه شد و هر دو خبیث ها در جهنم جواب دزدی خود را خواهد داد و لندغران فهیم دزد باید از غنی معذرت بخواهد چون در مقابل ریس جمهور بی احترامی نموده اند

>>>   دوذد دوذد است در سرشت شان دوذدی است همینها بودند که افغانستان را به این حالت کشاند اگر او وطن پرست بود این همه پول رااز کجاکرد این همه بلدمنزل در کابل وافغانستان از کجاشد به یاد داشته باشید همین دوذها که از بودنه باز بیسواد فهیم حمایت می کنند به زمامداران سابق افغانستان دشنام میدهند اشرف غنی به بیسواد بودنه باز توهین نه کرده ګفته که کارشان انجام نه داده اند درکجای ان توهین است شما بی وجدانان عکس ریس کرزی وغنی را لګدمال ومرمی باران نه کردید ما ازدوذدان حساب می ګیریم مطمین باشید وقت ان فرا رسیده
بی خبر ازکابل

>>>   غنی بچیم تو خو راست میگی لعنت به دروغ گوی
از این معلوم است که غنی در قتل مارشال دست دارد
مارشال در آن شب مهمانی ارگ مسموم شد ورنه معاینات قلبی اش در برلین جرمنی قلبش را قویتر از قلب متقلب زمان نشان میداد.

غنی تو باید خجالت بکشی که در این سن و سال که شاید امروز یا فردا عمرت به پایان برسد دروغ میگویی
شرمت باد ای غنی ای نادان جاهل ای
بی غیرت بی عزت قوم شرم

>>>   اګر کرزی هرکس را توصیف کند بفهمید که آنکس قابل توصیف نیست و اګر کسی را نکوهش کند بفهمید که آنکس قابل توصیف است معیار خوب بودن یابد بودن را به کرزی ندهید بخاطریکه کرزی یک مداری است مثل لغمانی ها به یکنفر ګپ میزند به نفر دیګر چشمک میکند که ګویا همه ګب هایش دروغ است و شخص مقابل را فریب میدهد

>>>   حقیقت گفتن تلخ است

>>>   نظر به وظعیت های ان زمان صد فیصد امکان دارد که مارشال فهیم همچو امر کرده باشد پول های که برای اعضای خانواده فهیم مانده از کجا شده
احمد از کابل

>>>   جند نکته:
اول اینکه مارشال فهیم یگانه مارشال کشور نبوده است.
دوم: وقتی کسی فساد یک شخص را برملا میسازد، چرا به تعصب گرایی متهم میشود.
سوم: کسانیکه کاسه لیسان مارشال اند، باید بفهمند که روزی از آنها نیز جواب خواسته خواهد شد.
چهارم: تاثیرات فهیم قسیم را انکار نمیتوانیم کرد چرا تمام بدبختی های امروزی از دست لندغران او جناب است.
کابلی

>>>   مارشال بمه گفت : که همراه تو چه کنم نه به زن علاقه داری نه به زر -ازارشادات متفکر دوم

>>>   شما را به خدا بگویید کدام سخن اشرف غنی درست و عاری از اشکال است. او در عمرش سخن منطقی نزده.

>>>   اشرف غنی بی ریشه و کمبخت نادان معتصب مغز خالیست وزن خود را با مارشال فهیم نمیداند کسیکه سال ها در امریکا بود و بخاطر اوردن اش که بریاست جمهوری بنشانندش و چور و چپاول کند و به امریکا انتقال دهد این انسان ....که خودش بخاطر زنش از دین اسلام به دین عیسویت رفته جز دروغ گویی خیانت به ملت و کشور و عوام فریبی و نادانی دیگر چیزی ندارد به همین اساس است که یک مجله انگلیس انرا متفکر دوم جهان خوانده و منظورش انسان کودن دوم جهان است نه نسان اگاه و با خلاقیت غنی با برادر خود حشمت غنی روی مادیات از سال ها به اینطرف است که باهم گپ و سخن ندارند پس از چنین انسان نادان پولپرست خاین نبید توقع خوبی را در برابر دیگران کرد جنرال دوستم که انرا به چوکی ریاست جمهوری رساند غنی بی پاس نمک حرام دیدید که در مقابل چه خیانت را انجام داده است پس بگذارید که هرچه پف و لاف میزند بزند حرف انرا جدی نگیرید مانند کاز شکم خر چند لحظه بوی دارد بعد بویش گم میشود .

>>>   غنی فاشیست و قوم پرست مزدور کمپاین میکند او مردم بی خبر ، مارشال فهیم اگر خوب بود یا بد تاریخ قضاوت میکند ، ولی غنی و امثال غنی که با یک دستمال به زور امریکا بالای شما مردم نادان و قوم پرست تحمیل شده ، جرات این را نداشتند تا مقابل مارشال فهیم سخن بگویند ، چی رسد به اینکه فرمان او را در مقابلش پاره کنند.
کوه کن

>>>   حقیقت است همان زمان معاش دزد ها واوباشان فهیم را مسدود کرد وهم پول جدید را اشرف غنی چاپ کرد چون دزد های شما ل آن پول را در روسیه چاپ واستفاده می کردند
ر

>>>   شرم به حال ملت كه يك بي سواد را مارشال خطاب كند ، و به دفاع يك دزد
ملت را در مقابل همديگر قرار بدهد .

>>>   من یک مامور در دستگاه دولت بوده که مدت بیش از 40 سال درامورات حکومت کارکردم درزمان نجیب سهمیه یک باب اپارتمان در تهیه مسکن در هوا تثبیت شد وبعد اعمار ګردید که اشرار داخل کابل شدند وکار این اپارتمان ناتکمیل بود که به تصرف اعصای کثیف شورای نظار افتید وفهیم دوذد امرتزیع اپارتمان نیمکاره این جانب را به فرزند سالنګی ظاهر سالنګی که درا ان وقت ۱۵ ساله بود صادر کردند واین اپارتمان که به رای من توزیع شده بود به زور تصاحب کردند ومن تاهنوز بی خانه هستم یکی از مضالم این وحشی
مامور بی چاره

>>>   همین غنی را گل آغا شیر زی میخواست بعد از ختم یکی از جلسات کابینه در حکومت کرزی در دهلیز صالون جلسه به حقش برسد و سیلی کاری و زیر لغد بی اندازد اما زمانی که کرزی از موضوع خبر شد گل آغا شیر زی را تهدید و از اقدامش منصرف ساخت. غنی همین قصه را هم باید خودش بگوید چون وقت کمپاین است بهتر است مردم از تمام قصه های گذشته غنی خبر شوند.

>>>   متفکر دوم تو که به زن علاقه نداری پس مریم و طارق اولاد کی است؟

>>>   و اگر به زر علاقه نداری به صد ها ملیون دارایی ات از برای چیست؟

>>>   چندروز پیشتر جنرال جوزف دانفورد در جلسه‌ای که با حضور معاون ارشد اقتصادی آمریکا گفت: براساس گفته های جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان که از من خواست در جلسه ای خصوصی اشتراک کنم به واقعیتی تلخ رسیدیم و آن این بود که بخش اعظمی از هزینه هایی که به شمول درخواست مالی از سوی دولت غنی می رسد سندسازی جعلی است وچه بسا که میلیون ها دالر توسط غنی و مشاورین ودولتی ها به یغما رفته است.

وی با ارائه بخشی از این اسناد که توسط اداره توسعه بین‌المللی آمریکا افشاگری شده است به نحوه سوء استفاده از دالرها و پول خيرات جامعه بين المللي ومیلون ها افغانی که از راه مالیات و صادرات اندوخته شده وبا اسنادی جعلی نیمی از آن به نام های مجهول وناشناس در بانک های سوییس وکانادا به صورت سرمایه سپرده شده است که حتی نمی توان این پول های به تاراج رفته که نزدیک به پنجاه میلیارد دالر است از بانکها بازپس گرفت وبه دنبال راه حلی هستند تا بوسیله و حکم اداره خزانه داری آمریکا عودت شود که بعید به نظرمی آید.
اما اشرف غنی بعد از باخبر شدن از این رسوایی برای فرار روبه جلو ناگهان در رسانه دست به افشاگری زد وگفت: اداره توسعه بین‌المللی آمریکا یکی از بی کفایت‌ ترین نهادهای کمک کننده است.او گفت از هر دلار پولی که این نهاد در افغانستان مصرف کرده اضافه‌تر از ده سنت به مردم افغانستان نمی‌رسد ودر پنج سال گذشته این نهاد حتی یک گزارش در مورد فعالیت‌هایش به او نداده است.

آقای جان بس هم اعلام کرد: "ما از اینکه غنی کار عالی اداره توسعه بین‌المللی آمریکا و جزئیات مشارکت پایدار ما برای بهبود زندگی افغان‌ها در سراسر افغانستان را نادیده گرفته است، مایوس شده‌ایم. وبدتر اینکه پس از این حرف غنی تمامی کمک ها قطع و دالرهایی که در خزانه دولت بود بلوکه شد واین بدترین وضعیت برای مردم افغانستان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است