حامد کرزی خواهان تاخیر در برگزاری انتخابات شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۴    ۱۳۹۸/۷/۱ کد خبر: 160269 منبع: پرینت

حامد کرزی رییس جمهور پیشین در نشستی با رهبران جهادی و شهروندان کشور خواهان متوقف شدن تلاش ها از بهر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده است.
در یک اعلامیه دفتر رییس جمهور پیشین آمده است که انتخابات پیش رو، افغانستان را به سوی یک بحران عمیق سیاسی و اجتماعی خواهد کشاند.

در تصویرهایی که از این نشست از سوی دفتر آقای کرزی به طلوع نیوز رسیده شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی کشور، از آن میان، یونس قانونی، محمد اسماعیل خان، عطامحمد نور، رنگین دادفر سپنتا و همچنان آغاجان معتصم عضو پیشین گروه طالبان، دیده می شوند.

در این اعلامیه آمده است که در شرایط کنونی، سازماندهی انتخاباتی که مردم افغانستان آن را رهبری نمی‌کنند و پیش‌شرط‌های ابراز آزاد اراده مردم وجود ندارد، انتخابات کشور ما را به سوی یک بحران عمیق‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و به داعیه‌صلح هم نمی‌تواند کمک کند.

به گفتۀ این اعلامیه، اوضاع امنیتی جاری، عدم کنترول حکومت بر بخش‌های مهمی از سرزمین افغانستان و عملا نبودن زمینه مشارکت عینی برای تعداد زیادی از مردم نشان از عدم برگزاری انتخابات عمومی و افغانستان شمول است.

در اعلامیه آمده است که نبود اعتماد وسیع مردم افغانستان به مجریان و سازمان‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری و باور عمیق مردم به مهندسی گسترده انتخابات مزید بر علت است. از این‌رو مردم افغانستان با دلسردی و نگرانی جدی به انتخابات پیش‌رو می‌نگرند و ما هم در این نگرانی با مردم خود عمیقا شریک استیم.

بر اساس این اعلامیه، واقعیت‌های بسیاری نشان می‌دهند که این انتخابات نه تنها موجب کاهش بحران در کشور ما نشده بلکه خود موجب بحران مضاعف، تفرقه بیشتر میان مردم و تضعیف نهاد‌ها و کاهش بیشتر اعتماد به دموکراسی و مشارکت سیاسی می‌شود. این جمع نمی‌تواند مسئولیت چنین امری را بر عهده بگیرد..

اعلامیه می افزای: «توجه به روند صلح را نمی‌توان و نباید به تعویق انداخت بلکه باید تمام توجه و هم خود را متوجه تامین صلح و پایان خون‌ریزی در کشور نمود. ما یقین کامل داریم که تمام سیاسیون و وطن‌دوستان کشور ما و انسان‌های خواهان صلح به این ندای ما لبیک خواهند گفت.»

این اعلامیه نکات آتی را برای آغاز روند صلح پیشنهاد می‌کند.
• روند صلح باید یک روند شفاف، ملی، افغانستان‌شمول و زیر رهبری مردم افغانستان باشد.
• صلح تحقق نخواهد یافت مگر این که هیات افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان با تحریک طالبان هرچه زودتر مستقیما و مستقلانه به گفتگو بپردازد.
• این هیات باید به نمایندگی از تمام مردم افغانستان و با یک موضع واحد ملی برای تحقق صلح وارد گفتگو شود.
• از تحریک طالبان افغانستان دعوت می‌کنیم تا با هیات ملی و افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان مستقیما به گفتگو بپردازد.
• روند متوقف شده صلح میان تحریک طالبان و ایالات متحده امریکا باید هرچه زودتر دوباره آغاز و راه برای شروع مذاکرات رسمی صلح میان افغان‌ها هموار شود.
• گفتگو‌های صلح میان طالبان و امریکا باید شفاف بوده و مردم افغانستان از تمام مسایلی که با سرنوشت آن‌ها رابطه دارد، آگاهی کامل داشته باشند.
• هیچ صلحی که در آن حاکمیت مردم افغانستان بر سراسر قلمرو کشور کاملا تامین نشده و موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی افغانستان نشود، نمی‌تواند پایدار و ماندگار باشد.
• صلح ماندگار همان‌گونه که ایجاب داشتن یک اجماع ملی در داخل کشور را می‌نماید، باید از اجماع منطقوی و بین‌المللی نیز برخوردار باشد.
• ما از همسایه‌های خود، کشور‌های منطقه و قدرت‌های بزرگ می‌خواهیم تا با تحکیم اجماع بین‌المللی در امر استقرار صلح با افغانستان نه تنها همکار شوند بلکه به عنوان کشور‌های تضمین کننده صلح و ثبات با ما متحد شوند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   این حرف هارا فهمیدم٫ولی برایم جالب است بعدازخواب بیدار شدن اقای کرزی چه فرمودند؟
عاقل

>>>   وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی اعلام کرد که چند مقام این وزارت در سطح رئیس به اتهام فساد و تزویر در یکی از پروژه‌های اینترنتی به دادستانی کل معرفی شده‌اند

>>>   کرزی لعنتی
کدام صلح؟
با تروریست امکان صلح وجود ندارد
به گفته قوماندان عبدرازق شهید
همان طالب بهترین طالب است که کشته شده باشد.

>>>   اين كل منافق نوكر اصلي امريكا نمي خواهد كه مسأله به نتيجه برسد، سبب تمام بد بختي ها در هژده سال گذشته همين نوكر بادنجان است ، همه چيز از ملت پت اجراء ميشد. قتل هاي زنجيروي رهبران جهادي ، آوردن حكمتيار همه و همه پلانهاي همين نوكر هند و امريكا طرح و به امر امريكا اجراء شده است.

>>>   كرزي .....بنيان گذار تمام مشكلات وفقر مردم است
تما سر مائه مملكت را براي برادران خود. داده است. وختم نفاق را كاستهداف است
مستنفر ترين فرد. نزد جامه خرد مند

>>>   کسانیکه از چه بیرون مانده است . می کویند که انتخابات مزه ندارد. و انتخابات امکان ندارد. و چند دزد بنام مجاهدین جمع میشه . که ما میکیم که انتخابات نشود.که چور و چپاو ل ما یاز شروع شود. دزدی کنید.اما پول دزدی را به ایران- دوبی انتقال نکنید. از الله خواهانم کسیکه به منافع خویش مردم بی چاره مارا بازی می دهد . ا لله چزابی دهد ان کسانیکه برای چور راه را پیدا می کند.

>>>   حامد خرزی در فکر صلح و مردم نیست او در فکر سرنگونی سیاه اوغانی بعد از ۳۰۰ سال است که قدرت نباید به دست غیر اوغان بیفتد . هیچ اوغان خواست مردم را به اوغانیت تا هنوز ترجیع نداده است .

>>>   این ادعای کرزی یک مداری گری و سیاست بازی بیش نیست او میداند که غنی اینبار برنده نمیشود ،یه این بهانه زمینه را برای تمدید کارغنی فراهم میکند، مردم شریف وطن همانطوریکه اراده کرده اند نه به غنی رای بدهند ونه به لاتایلات کرزی خاین گوش دند
مطهر از هامبورگ

>>>   كرزي به اين سبب به تاخير مي اندازد كه هنوز برنامه هايش تكميل شده همراي طالب زياد تر مشوره كند تاتلفات زياد تر شود مردم به خاك و خون كشنانده شود ما تو مداري را خوب ميشناسيم

>>>   حامد كرزي و اسماعيل يون و طالبان هر سه شان يك طرز فكر دارند. هر سه شان ترسيده كه داكتر عبدالله حكومت را ميگيرد هم طالب را گم ميكند هم كرزي را نسبت خيانت هايش مجازات ميكند و هم اسماعيل يون ديگر لهو لعب و قوم جنگي نميتواند. به اين خاطر اين سه تا مخالف انتخابات اند.
سلطان سنجر

>>>   همه مردم باید تلاش کنند که از به قدرت رسیدن اوباشان و لنده غران باند شرارت پیشه شمال ( سقویان و جوالی ها) جلو گیری شود در غیر ان باز همان سال 71 سر مردم بیجاره تکرار خواهد شد حال خو هزاره های جاسوس ونوکر صفت و کلم جمان کله خام به دهل عبدالله مکار وبی غیرت رفص قرصکی کرده اما دیری نخواهد بود که همی دو قوم جاسوس را مانندی سال 71 که مسعود خاین اول چوب دستک را درکون مزاری داخل کرد بعداً در کون گلم جمان مزاری جهنمی را توسط طالبان مردار کرد ودوستم کله خام تا ازبکستان فرار کرد به خیر همان اش است همان کاسه سال 71 است در اخیر هزاره وحدتی و گلم جمان به گل بیدین هم محتاج خواهد شد

>>>   قصه کرزی در کله پزی مفت است انتخابات می شود وهچ کدام گپی رخ نمی دهد خاطر جمع باشید کرزی همیشه گپ مفت می زند لویه چرگه را هم تحریم کرده بود اما هچ کام گپ وقصه نشد کرزی دیگر همه قصه هایش مفت و دروغ است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است