این کمیسیون صلاحیت برگزاری انتخابات را ندارد (4)
طراحی سایت انتخاباتی و امنیت و بررسی اطلاعات رای دهندگان توسط یک شرکت خارجی بنام "درملو" انجام شده و ارگ ریاست جمهوری این شرکت را معرفی کرده است در حالیکه باید به داوطلبی گذاشته می شد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۴    ۱۳۹۸/۷/۴ کد خبر: 160308 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)در ادامه بحث های گذشته، از موضوع های مطروحه که بگذریم! دلیل دیگری که بر ایجاد تقلب و جعل کاری های فراوان در کمیسیون انتخابات و شاخه هایی از ارگ دیده می شود، مفقود شدن آرای مردم در صندوق ها و یا خود صندوق ها و یا دستگاه های ثبت اطلاعات و پاوربانک های اطلاعاتی "آفلاین" در مراکز متعدد است.

مثلا در انتخابات پارلمانی گذشته در کابل سه هزار و هفتاد محل رای گیری دایر بود و رای گیری در آنها انجام شد. در حالیکه از دوهزار شصت و چند محل شمارش آرا و لوازم اداری و دستگاه های بایومتریک به دفتر مرکزی کمیسیون رسید و بقیه مفقود شد.
از کجا معلوم که در انتخابات پیش رو چنین معضل بزرگی دوباره تکرار نشود؟

موضوع دیگری که در این خصوص باعث تشویش است، دستکاری اطلاعات ثبت شده در مراکز رای گیری است.
قرار بر این است که رای گیری در اوراق و در سیستم های کامپیوتری و در دستگاه های بایومتریک ثبت شود. اوراق مانند گذشته جای تقلب دارد و این کار چندان سختی برای متقلبین حرفه ای و با تجربه نیست، اینجا است که باید فکری بحال دستگاه های بایومتریک و سیستم های ثبت کامپیوتری بکنند که این کار را هم کردند!

اطلاعات رای دهندگان بصورت "آفلاین" صرفا در همان سیستم در محل مرکز رای گیری ثبت می شود و اطلاعات رای دهندگان تا آخر وقت در همان سیستم باقی می ماند و تا کنون هیچ روشی برای بیرون آوردن اطلاعات از سیستم در صورت خرابی پیش بینی نشده است.
گفته می شود که یک فرم دیجیتالی در هر دستگاه نصب است و قرار است در آخر روز بصورت آنلاین به مرکز فرستاده شود. این اطلاعات در آخر وقت به وسیله یک پاور بانک یا فلش نیز قرار است که به دفتر مرکزی انتقال پیدا کند. اینجا یا اینترنت در آخر وقت کار نمی کند و یا کارمند آشنا به کار نباشد و یا پاور بانک خراب شود و یا فلش مقود گردد و یا اطلاعات به راحتی پاک شود و امکان دارد اطلاعات دیگری بجای آنها به دفتر مرکزی انتقال پیدا کند.

در هر حال قبل از هر اقدامی لازم بود که سیستم آنلاین درنظر گرفته می شد و دستگاه های بایومتریک و سیستم های کامپیوتری دقیق تر طراحی می گردید تا از طریق عدسی چشم افراد از تقلب جلوگیری شود و یکبار بصورت کامل جلوی دید همگان از جمله سران احزاب و نماینده های نامزدان انتخاباتی، امتحان می شد تا یقین حاصل شود که این دستگاه ها درست کار می کند و مانند انتخابات گذشته با مشکلات عدیده مواجه نیست و همچنین آموزش های لازم به کارمندان نیز داده می شد، هرچند کمیسیون ادعا دارد که این کارها انجام شده اما ناقص بوده است.

نگرانی مهمتری که در این زمینه وجود دارد، هک شدن اطلاعات دستگاه های بایومتریک و یا سیستم مرکزی دیتا و اطلاعات رای دهندگان است.
ازهمین حالا شنیده می شود که تعدادی هکر از خارج به افغانستان آورده شده و در هتل سرینا مستقر شده اند تا سامانه فنی کمیسیون انتخابات و دفتر یوناما را تحت مدیریت بگیرند.
وهمچنین گزارش شده است که از همین حالا تعدادی رای های آماده و بایومتریک شده از ولسوالی هایی که ناامن است و مراکز رای دهی آن مکان ها باز گزارش شده است، تهیه دیده شده تا در پایان روز انتخابات به دفاتر مرکز ولایات انتقال داده شود.

نگرانی دیگری که در این قسمت وجود دارد، طراحی سایت و امنیت آن و بررسی اطلاعات رای دهندگان است که توسط یک شرکت خارجی بنام "درملو" انجام شده و ارگ ریاست جمهوری این شرکت را معرفی کرده است. جالب است که این شرکت در دو کشور دیگری که مسوولیت طراحی سایت انتخاباتی و امنیت آنها را عهده دار بوده، کامیاب بیرون نشده است. در حالیکه باید اینچنین پروسه ملی به داوطلبی گذاشته می شد و طراحی سایت انتخاباتی و امنیت آن و بررسی ثبت اطلاعات به یک شرکت و یا افراد برنده داوطلبی واگذار می گردید اما ارگ خود تصمیم گرفت و تمامی امور را به این شرکت واگذار کرد.

با این وضعیت تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل....

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
بایومتریک
نظرات بینندگان:

>>>   از غنی خلاص است
حتی به قیمت بی بی گل هم درد در نصیبش نیست
وقتی کمتر از ده درصد رای دهندگان به غنی رای دهند آنوقت توان متقلبین هم به بالا بردن آن تا ۵۱ فیصد کم شیمگی میکند.
مهم این است که غنی بعد از باخت نباید فرار کند و اینجا باشد تا حساب پس دهد

>>>   اختصاص ماهانه ۴۰۰ هزار افغانی برای معاش و خرج دسترخوان فضل فضلی
ریاست دفتر مقام ریاست‌جمهوری پس از تقرر فضل محمود فضلی به‌عنوان مشاور ارشد رییس‌جمهور، در پیشنهادی به مقام ریاست‌جمهوری می‌نویسد از آن‌جای‌که فضل محمود فضلی یک تن از اشخاص بانفوذ اجتماعی و اهل خبره است و همیشه با متنفذین مختلف کشور در ارتباط بوده، ایجاب می‌کند که خرج دسترخوان و یک معاش مناسب برای وی اجرا شود. رییس‌جمهور غنی به‌تاریخ ۱۷ سرطان ۱۳۹۷ اجرای معاش ماهوار مبلغ ۲۵۰ هزار افغانی برای آقای فضلی و ماهانه مبلغ ۱۵۰ هزار افغانی خرج دسترخوان وی را از کود ۹۱ منظور می‌کن

>>>   Shoja Mohseni
از قضا سركنگبين صفرا فزود!
پارادايم دموكراسي كه در اين ١٩ سال، مُد سياسي و اجتماعي جامعه ما بود، ديگر در مقام هژمون نظري سياست در افغانستان قرار ندارد.
انتخابات هاي پس از ١٣٨٣ به جاي اينكه سبب تقويت نظام سياسي شوند، در اثر دستبرد مكرر سفارت هاي خارجي و اليگارش هاي داخلي، عامل تضعيف تدريجي نظام سياسي شدند. اكنون پارادايم دموكراسي، توان حل مسائل و قدرت پاسخ گويي به مشكلات را از دست داده.
مواضع طالبانيزه شده خارجي ها و قدرتمند شدن دوباره نيروهاي سنتي قومي و ديني، نشان مي دهد كه خارجي ها، طالبان و اليگارش هاي قومي آماده احيا و باز آوري مد سياسي سنتي در افغانستان هستند و انتخابات فردا، باز هم نتيجه معكوس مي دهد و شتاب بازگشت به نظام سنتي را بيشتر مي كند.

>>>   Aziza Hashimi
.........انتخاب درست در مسیر درست .....
همشهریان گرامی ...با توجه به اوضاع نابسامان در کشور الزاما لازم دانستم که حق شرعی خود را بر باور ایمانی وحق تفهیم بشمارا بجا سازم ...درین پروسه انتخابات ..از جدیت برخوردار باشید .ونگذارید که زلزله نفاق قومیتی بر باور وجدانی شما حق تصمیم گیری را از شما صلب کند ....انچه بر باور شما لازمه وواجبه امر در رای تان است برخودتان بحتر هویداست .....
شکر با توجه به شرایط حساس کشور برای مان فرقی نباید داشته باشد کی میخواهد ریاست این کشور را بدست بگیرد ....مهم خدمت صادقانه است .....واین را بگویم ...آزموده را آزمودن خطاست ......امید است با انتخاب درست ورای دادن درین پروسه ملی بر باور ایمانی ووجدانی خود سحه گذاشته ..وحق ملی وانسانی خودرا با انتخاب درست به انجام برسانی ....در کشوری که زلزله قومیت در تزلزل قرار دارد باید خیلی انسانی وشایسته درین کشور وبرای انسانیت خدمت کرد ........با توجه به ترکیبات ومهر های کاندیدی درین دوره ..باید بیشتر تعمق واندیشه نگری داشت برای انتخاب درست

>>>   اگر انتخابات بگونه‌ی شفاف برگزار گردد، روشن است که پیروز این دور انتخابات کیست.
بدون حمایت و کمپاین باید بگویم، تنها نامزدی که رای فراگیر، غیر قومی و قابل ملاحظه در انتخابات ۶ میزان دارد، دکتر عبدالله عبدالله است.
تکیه‌گاه رای رقیب او در این انتخابات بیشترینه قومی است و قوم منظور نیز رای شان به چهار دسته تقسیم می‌شود. بخش بزرگی از بدنه‌ی آن قوم، که بانوان هستند، به دلیل سنت‌های قومی چون غیرت و ناموس و... از حق رای محروم اند و اصلن شناس‌نامه ندارند و اگر شناس‌نامه دارند، بر آن برچسپ نزده اند. بخشی دیگر طالب و مخالف نظام اند و انتخابات را تحریم کرده اند؛ بخش دیگر مردمی استند که در ساحات ناامن قرار دارند و در آن ساحات رای‌گیری نمی‌شود. می‌ماند بخش چهارم که رای می‌دهند و رای آنان نیز میان آقای حکمت‌یار و آقای رقیبِ عبدالله تقسیم می‌شود. حالا شما بگویید که شخص مذکور با کدام شانس و آمارِ رای، خواب پیروزی می‌بیند، مگر این‌که دست به تقلب گسترده بزند. فرض کنیم شخص مذکور با برنامه است، تعصب هم ندارد، اندیشه‌ی مستبدانه و غیر ملی هم ندارد و پیرزوی‌اش نیز به سود کشور است، اما با کدام شیوه و کارشیوه پیروز انتخابات می‌گردد؟ با نقض اصول انتخاباتی و مردم‌سالاری و دست‌برد به رای پاک مردم؟
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا می‌رود دیوار کج
حال مردم چرا و به کدام امید و منطق از یک متقلب و متعصب حمایت کنند و به او رای بدهند؟
نتیجه: اگر شخص نام‌برده منتظر رای شهروندان و اقوام دیگر است، از پیش روشن است که آنان ایشان را با بوتل آب، چپلک و بشقاب پذیرایی کرده اند.
باور بامیک

>>>   تکلیف غنی روشن است؛ اما نگرانم که به عبدالله رأی دهیم و او همان راه گذشته را انتخاب کند. عبدالله امتحان خوبی نداده است.
رحمت الله رضایی

>>>   مردم افغانستان هیچگاه فرصت انتخاب میان بد و خوب را نداشته اند. همیشه محکوم به انتخاب بد، بد تر و بد ترین بوده اند. کم از کم بد از بدتر و بد ترین، بهتر است
محمد اکرام اندیشمند

>>>   هموطن باشرف من فقط تورا خطاب میکنم :
هوشدار" فردا درششم میزان برای ادامه این رژیم وحاکمیت خودکامه فاشیزم قبیلوی « نه » بگویید ، فقط « نه » بگویید....!!
بشنوهموطن من !
برگرد هموطن باوجدان من ، دیگر برای ادامه این رژیم خونبارقبیلوی نعره تکبیر سرمده .
برگرد ازراهی که انجامش تحقیر ،توهین وپایمال نمودن عزت وشرافت شماست.
برگرد ، خون شهیدان گلگون کفن سرزمینت را محترم بشمار.
برگرد هموطن ؛ با این بازیهای مقطعی که انجامش نابودی توست دیگر گوش مده...
برگرد عزیزمن ، دیگراز تحکیم این رژیم فاشیستی ضد مردمی دست بردارشوید.
برگرد همدیار من ، قافله خردجال راد یگر همرایی مکن عاقبت اش جهنم است.
برگرد هموطن باشرف من ؛ به نان نمک وبه شیر مادرت توهین دیگر روا مدار.
برگرد فرزند برومند این خاک ، نشود که خدایی ناخواسته خودت وفرزندانت روزی به ننگ تاریخ همچون شاه شجاع تبدیل شوید.
برگرد ؛ به آه وناله کودکان بی پدر ومادران بی فرزند گوش کن که مسبب اش همین نظام متعصب موجود است.
برگرد هموطن جسور ، برای ریشه کردن دیکتاتوری این نظام قبیلوی کمرهمت بسته کن.
برگرد ، آنانیکه شما را نابود کردند ونابود میکنند وازتعرض به ناموس من وتو وچوروچپاول هستی این سرزمین دردرازنایی تاریخ دریغ نکردند هیچگاهی دیگرهمدست نشوید.
برگرد عزیزمن ، از این زیادتر تماشاه کرخونریزی ، برادرت ؛ خواهرت هم کوچه هم دیارت وبلاخره یک هموطنت مباش.
برگرد عزیزمن بادستان خویش ریشه ات را قطع مکن ، که خشک ونابود میشوی.
برگرد آزمود را باز آزمودن خطاست.
برگرد تا باردیگرتاریخ خونین واسفناک ات را مرور کن تابدانی...
برگرد همتبارمن ، به اصل خویش.!!
برگرد به مصاف آن لقمه نان حرام ویا آن 500 افغانی که همه چیزرا بفروش میرسانی مرو وباغیر وپدرکشته هایت همه کاسه مشو.
اگر مسلمان هستی وبخدا باوردارید برگرد این آیه مبارکه 179سوره اعراف که مرور کن که خداوند میفرمایند :
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِّنَ الْجِنِ‌ّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِکَ کَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَفِلُونَ.
تزجمه ( همانا بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ آفریدیم، که سرانجامشان به آنجا می‌کشد، چرا که آنان دلهایی دارند که با آن حقّ را درک نمی‌کنند و چشمانی دارند که با آن نمی‌بینند و گوشهایی دارند که با آن نمی‌شنوند، گمراه, غافل شده اند به طرف مادیات رجوع کردند آنان همچون چهارپایان اند حتی بدتر از چهارپایان ).

اگر درترجمه اش مرتکب اشتباهی شده باشم ؛ خواهان بخشش حق هستم . زیراسالهای زیادی میگزرد ممکن است فراموشم شده باشد.

اگر هیچ کرده نمیتوانید گلو برای غیر پاره مکن بهتر است سکوت بکن.
به گفته گاندی :" اگر جرات زدن حرف حق را نداری ، ولی برای آنانیکه حرف دروغ وناحق را میزنند حداقل چک چک مکن."
یادتان باشد که " این ماه عسل خیلی زود گزر است ولی نسل امروز وفردا وبلاخره این خاک من وتورا نگاه میکند که مصروف چه کاری هستیم"!!.
باعرض حرمت .
عطا صفوی

>>>   در خوست ، پکتیا و پکتیکا به جای رأی دهی صندوق ها از رأی پر می شود !
همایون همایون ادعا کرده است که یک روز قبل از انتخابات در ولایات خوست ، پکتیا و پکتیکا پرکردن صندوق ها از رأی شروع شده است ، قوماندان های امنیه ، ولسوال ها و مدیران امنیت متحدانه در پرکردن صندوق ها از رأی به نفع یک تیم خاص همکاری می کنند .
اکنون سوال این است که کاندیدا های ریاست جمهوری مگر نمی توانند به کمک همایون همایون در آن مناطق افراد بیطرف را بفرستند تا از چگونگی این ادعا گذارش تهیه کنند .
جالب این است که در ولایات هرات بلخ و اکثر مناطق شمال حوزه های انتخاباتی بسته مانده است و در ولایات جنوب که اصلاً زمینه کمپین وجود نداشت تمام حوزه های انتخاباتی باز است .

>>>   Bawar Bamik
دو نامزد ملی‌گرا و آرمان‌گرا و خواهان امنیت و عدالت؛
عدالت برای همه زیربنای یک حکومت‌داری خوب است عدالت اگر نیاید و نباشد، امنیت و وحدت ملی را هرگز تجربه نخواهیم کرد.
بیایید به عدالت، امنیت، فرهیخته‌گی، میهن‌دوستی و برنامه رای بدهیم تا به تعصب، استبداد، چور بیت‌المال، بی‌برنامه‌گی و نبود قاطعیت.
آزموده را آزمودن خطاست.

>>>   رقابتهاو خشونتهای مذهبی شیعه و سنی ، قومی ... در افغانستان، کشور را به این وضع بی ثباتی انداخته است زیرا که اگر شاخص و معیار و ملاکهای ملی و حقوق بشری و دموکراسی دغدغه و مد نظر مقامات و کاندیهاو رقیبان سیاسی بود، یقینا خیلی وقت پیش کشور از دست متعصبین مذهبی چه شیعی و سنی و یا ایدئولوژیکی رها و آزاد گشته و به ثبات رسیده بود.بنابراین هرچی که ما امروز در افغانستان درو و برداشت و می کنیم، همانی هست که با دستان خودمان در گذشته کاشته ایم می باشد. از مکافات عمل غافل مشو *** گندم از گندم بروید جو ز جو. پس حالا ، آینه چون عیب تو بنمود راست *** خود بشکن آینه شکستن خطاست.
زنده باد صلح و آزادی و دموکراسی، پیروز باد مردم افغانستان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است