اگر دوره ریاست جمهوری هشت سال می بود...
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۸/۷/۶ کد خبر: 160325 منبع: پرینت

اگر در قانون اساسی افغانستان یک دوره ی ریاست جمهوری هشت سال می بود و رییس جمهور نمی توانست بیشتر از یک دور خود را کاندید کند، نتیجه اش این می شد:

۱ - مصارف گزاف انتخابات کاهش می یافت و به جای هر ۵ سال بعد، هر ۸ سال و یا هر ۱۰ بعد انتخابات ریاست جمهوری بر گزار می شد.

۲- رییس جمهور منتخب در هشت یا ده سال می توانست برنامه های خود را برای توسعه و اصلاحات تطبیق کند.

۳ - محدودیت ریاست جمهوری به یک دوره ی ۸ یا ۱۰ ساله و نداشتن حق نامزدی در دور دیگر، موجب برگزاری انتخابات شفاف و سالم می شد یا کم از کم تقلب سازمان یافته و سیستماتیک نمیداشت.

آیا ممکن است رییس جمهور آینده قانون اساسی را در این مورد تغییر دهد؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
هشت سال
نظرات بینندگان:

>>>   هزینه نمودن در انتخابات اگر عاری از خیانت باشد یک امر لازم است.آنچه مهم است این است که فرد اصلح و شایسته بر اساس انتخابات رئیس جمهور شود. در تمام کشورهای دیگر دوره ریاست جمهوری چهار ساله است اما در افغانستان قانونگذاران ناشی این دوره را پنج ساله قرار داده اند. بنابراین پنج سال ریاست جمهوری هم زیاد مصالح کشور ایجاب می کنداین دوره پنج ساله به چهار ساله کاهش پیدا کند. اگر دستگاه حاکمه صالح باشد انتخابات هزینه ای ندارد که یک کشور از عهده آن درنیاید. طولانی نمودن دوره ریاست جمهوری فساد آور است هم رئیس جمهور و هم اطرافیان او در مدت طولانی زمینه بهتر و بیشتری را برای فساد و خیانت آماده می کنند. اگر فر صالح و دلسوز در رأس کشور قرار بگیرد اصلا نیازی به انتخابات نیست. رئیس جمهورهای فعلی در کشور ما و یا در برخی از کشورهای دیگر بدتر از دیکتاتورهای هستند که در گذشته حکومت می کرده اند.

>>>   حرص قانع نیست بیدل ورنه اسباب جهان
انچه مادر بارداریم جمله اش درکار نیست اگر هشت سال دوره ای انتخابات میبود ویابیست سال میبود باز قدرت مند ها برای دوام قدرت خود راه های دیگر می سنجیدند این تخت است که برای بسیاری ها تابوت را می اوردپیشینیان هم گفته اند یا تخت ویا تابوت
چشم تنگ دنیا دار را
یا قناعت پرکند یا خاک گور
ولایت خان

>>>   در این صورت کشور ما از همین حالا هم دیکتاتوری تر میشد چون مردم ما فرهنگ و ظرفیت را نشناخته اند که هنگام قدرت یک شخص سو استفاده گر نشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است