نخسین جرقه یک اتشفشانِ خانمان سوز در راه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۳۹۸/۷/۶ کد خبر: 160327 منبع: پرینت

ملا قلم الدین رییس اداره ی امر بالمعروف و نهی علی المنکر حکومت طالبان در یک گرد هم ایی بیست و پنج نفری حمایت خود را از تیم انتخاباتی داکتر عبدالله اعلام کرد ، این کنار امدن به دلایل فراوان نمیتواند یک رویکرد کمپاینی باشد، ورنه به این بی نمکی دایر نمیگردید.

ملا قلم الدین برای داکتر عبدالله گوش زد کرد که ( ما برای این نیامده ایم که تو کدام ولی الله هستی ، ما برای این امده ایم که تو یگ مجاهد هستی ، به لحاظ خدا ازین به بعد قاتل ما نباش ، به لحاظ خدا ازین به بعد مجرم جنگی نباش )
ملای مذکور عبدالله را تلویحا هم قاتل خواند و هم مجرم جنگی.

داکتر عبدالله مثلِ بچه های پای گریزِ مدرسه در زیرِ بارانِ سرزنش های قلم الدین ، قلم قلم میشد و همچون افعیِ زخم خورده بر خود می پیچید و پیوسته بر سبیلِ فرنگی اش دست ندامت میکشید.

انگاهی که مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان جریان داشت و تداومِ ان مذاکرات بگونه ی طبیعی پروسه انتخابات را زیرِ سوال برده بود، رهبران جمعیت بشمولِ داکتر عبدالله ، وحدتی ها و جنبشی های دوستم چراغِ سبزِ بعیت به طالبان را بر ایوانِ خیمه شب بازی های سیاسی اویختند.
توقف ناگهانی مذاکرات از جانب امریکا ابِ سَردی بر اجاقِ محاسبه های عبدالله ریخت و افتابِ خواب های طلایی عبدالله بر شانه ی البرزِ نا امیدی غروب کرد و ایشان سوگوارانه توقف این مذاکرات را یک( فُرصت از دست رفته) خواندند.

سفر های اغازینِ هیئت طالبان و (نخبگان سیاسی افعان) زیرِ نامِ دیالوگِ بین الافغانی به مدریتِ حامد کرزی و ملا برادر راه را برای اغازِ پروژه ی تاسیسِ کمربندِ امنیتی اسیای میانه باز کرد. پروردگانِ ISI (مجاهدین و طالبان) تعهد بستند که تا پیش از انکه شمال به پایگاهِ داعشیان مبدل شود ظرفیت های منازعه بر انگیز جهادی و طالبی با مشارکت ملیشای دوستم نخستین تهدابِ قلعه ی عظیمِ استراتیژیک شمال را بگذارند.

روسیه و ایران به عنوان دو شریکِ منطقه یی ، دو ضلعِ قایم بر هندسه ی شمال اند ، این دو کشور در تخلیه ی مارکیت های بنیاد گرایی جنوب و انتقال ان به شمال نقش اساسی را بازی کردند، جمعیت اسلامی حزب وحدت، ملیشای دوستم و طالبانِ بر گشته از جنوب در واقع پرسوناژ های اصلیِ امروز در ستیژِ بازی های شمال اند که بیست و هفت سال قبل از امروز در رکابِ KJB و سازمان استخباراتی ایران بساطِ حامیتِ داکتر نجیب الله را بر انداختند و تراژیدی نا تمامِ شهنامه ی ویرانگری را رقم زدند، واینک ملا قلم الدین بعنوانِ سفیر طالبان در مقرِ سپیدار نخستین نمایشنامه را بعنوانِ (حسنِ نیت) روی ستیژ اورد، این در واقع اغازِ دومین دَورِ پروژه ی سفر بری سیاسی بسوی شمال است که دَورِ اول ان در زمانِ زعامت داکتر نجیب الله اتفاق افتاد و مضمونِ اصلی ان(تضعیفِ جنوب و تقویتِ شمال ) بود.

این سفر بری برای روسیه و ایران چه اهمیتی دارد؟
اگر ظرفیت های سیاسی و رزمی جهادی، طالبی در شمال قایم و دایم شوند ، روسیه و ایران با یک تیر دو فاخته را شکار میکند.
الف: این نیرو میتوانددیوارِ دفاعی استراتیژیکِ شمال را در برابر هجومِ داعشیان بسوی سرحدات اسیای میانه و ثروت های افسانوی نا تمامِ ان اعمار کند.
ب: این نیرو میتواند به عنوانِ قوه ی دایمی فشار بر حکومت های مرکزی افغانستان عمل کند و حضورِ سیاسی و نظامی امریکا را در افغانستان مزاحمت کند.

نتیجه اینکه اگر داکتر عبدالله و متحدین سیاسی سیاسی وی برنده ی انتخابات شوند نقشِ (ب) انها منتفی گردیده و نقشِ(الف) انها در جای خود می ایستد.
و اما اگر عبدالله بازنده شود و دست به اشوبگری نزند یکجا با دوستم و طالبان در شکلِ یک اپوسیونِ بی برنامه بعنوانِ وسیله ی فشار در دست ایران و روسیه باقی میماند.

ع. رحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قلم الدین
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   اگر انسان نظری و یا نقدی در مورد کسی و یا جریانی دارد و بخاطر حس وطن دوستی است باید واقعیت ها را بیان کند و مردم را همه بیسواد محاسبه نکند چون درک مردم ما بالا تر از فهم غرض الود نویسنده متن بالاست .اگر عبدالله طالب میبود پس چرا اشرف غنی انها را از زندان ازاد کرد چرا انها را برادر میخواند اگر مولوی قلم طالب بود چرا در حکومت غنی باین دبدبه زندگی داشت ولی وقتی از عبدالله حمایت کرد طالب شد .هزاران چرا چرا دیگر وجود دارد . که من مطمین هستم جناب ع رحی جواب ندارد .من مطمین هستم که یکی از شاگردان مرتضوی هستی موفق باشی.

>>>   ازیک نگاه قلم الدین را نمیتوان طالب خواند چه اودر زمره ای کسانیست که جایگاه وپایگاه شان کابل است وگه گاهی در برنامه های تلویزیونی زنده اشتراک میکند وبا پول دولت وخارجی ها حیات بسر میبرندولی اگر او ومن علایق قلبی با طالب داریم نه بخاطر این است که طالب خوب است ویا ما طالب هستیم بلکه از مزدورها وغلام های خارجی که سیل اسا به اسم ورسمی دردولت های نابکار جمع شده اند ومصروف وطن فروشی ودین فروشی اند خسته میباشیم عبدالله وکرزی وغنی وحکمتیار وسیاف و...هیچ کدام از دیگری بهتر نیستند همه خار یک بته ودرخت اند انطوری که حضرت امام فرمودندامریکا از انگلیس بد وانگلیس از روس وهمه از همه بدتر میباشند این گروه های دغل نیز همین کیفیت را دارند چه خوش فرموده شاعری شیرین کلام
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کزدیووددملولم وانسانم ارزوست
گفتند یافت می نشود انکه می طلبی
گفت انکه یافت مینشود انم ارزوست
قاضی فضل الله سابق مشاور ارشد وزارت تعلیم

>>>   عبدالله در دعهنش قـروت است حرف زده نمیتواند ، از بسکه چاق شده کومه هایش پندیده وزبانش بئدرستی حرکت کرده نمیتواند

>>>   تنها ریس جمهور غنی بود که از جمهوریت ،نظام و دست اوردهای چند سال قاطعاه دفاع کرد، ورنه هم به دست بوسی طالب رفته بودند و اماده هر نوع فرمان بودند.

>>>   اشرف غنی احمدزی که سخنگوی ملا عمر را مشاور خاص خودش تعین و مقرر کرده و همین اکنون در ارگ نشسته طالب نیست و هزاران طالب را و جاسوس پاکستان را به نام های مختلف از زندان رها کرده طالب نیست و و ده ها خیانت دیگر بضرر ملت و به نفع طالبان انجام داده و در حکومت غنی سرحد تورخم رسما سرحد بین پاکستان و افغانستان افتتاح گردید و سرحد سیم خار دار کشیده شده و طالب برادر خوانده شده از رهایی طالبان از زندان غنی با افتخار یاد کرده طالب نیست اما با پیوستن یک حزب در گمپاین انتخاباتی داکتر عبدالله بریاست مولوی قلم الدین مشاور خاص اشرف غنی که ازدروغگویی زیاد غنی ان شخص به تیم داکتر عبدالله پیوسته حال داکتر عبدالله شد طالب و غنی خاین شد وطندوست عجب قضاوتی شرم خوب است کمی شرم کنید و سر به گریبان تان کنید و هم یکبار روی خود را در ایینه ببینید که چگونه تاریک شده .

>>>   همان طالب را غنی رشد داد واززندنها رها نمود.ازلیست سیاه بیرون شان کرد افسرانی خوب میجنگیدند از اردو بیرون شدند.قومگرایی نمودند سربازان را نسل کشی کردندوغیره.

>>>   نویسنده نظر شما اشتباه است به چند دلیل.یکی اینکه عبدالله دست راست اشرف غنی احمد زی در ممانعت از اینکه غیر پشتون ریس شود میباشد.دیگه اینکه اشرف غنی جنگ را مدیریت دارد و جنگ در شمال یک جنگ تصفیه قومی است که افغان ملتی ها میکنن و پنجشیریها با خودرا نماینده ساختن مانع بسیج مستقل مردم میشوند مانع فدرالی میشوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است