انتخابات فردا به دور دوم نمى رود!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۸/۷/۹ کد خبر: 160367 منبع: پرینت

قراین و شواهد نشان مى دهد كه سرنوشت انتخابات پيشرو در دور اول مشخص ساخته خواهد شد.

در مغايرت با تحليل صاحبنظران و عليرغم تعدد كانديدان، روند انتخابات كنونى چنان مهندسى و طراحى شده كه دست هاى مغرض و مرموزِ دخيل در آن، هر طورى كه شده، غنى را بعنوان برنده در دور اول معرفى مى نمايند.

امريكا بخوبى مى داند كه تداوم رياست جمهورى غنى، بستر مساعدى براى تفاهم آنها با طالبان است. ترامپ مى خواهد با بيرون رفت از افغانستان، دستآوردى در انتخابات بعدى امريكا برايش دست و پا نمايد. منافع پاكستان و مصلحت طالبان نيز در ابقاى غنى در قدرت است. بناً تشريك مساعى اين سه فاكتور جهانى، منطقه ى و داخلى، ممد پيروزى تيم دولت ساز خواهد بود.

منفعل بودن روسيه، هندوستان و ايران در قبال دو رويداد مهم جارى انتخابات و مذاكرات، همراه با كمرنگ بودن حضور پشتونها در تيم ثبات و همگرايى و تراكم گروه هاى مسلح ايكه سابقه تخاصم و درگيرى باطالبان را در كارنامه شان دارند، عوامل تضعيف كننده و بازدارنده تيم ثبات و همگرايى است.

مزيدى بر اينها انصراف چهار تكت انتخاباتى درانى ( ابدالى، علومى، الكوزى و زلمى رسول ) به نفع تيم دولت ساز، اگر در عمل چندان مؤثر هم نباشد، مصرف تبليغاتى عوامفريبانه ى به نفع غنى دارد. برعكس عدم انعطاف پذيرى و رقابت ناشيانه احمدولى مسعود و لطيف پدرام موازى با بيطرفى معنادار قانونى، عطا محمد نور، اسماعيل خان و بسم الله خان بعنوان رقباى درونگروهى داكتر عبدالله، رأى جغرافياى اجتماعى تيم ثبات و همگرايى را كاهش و پراگنده خواهدساخت.

بر مبناى همين توطئه است كه زمينه رأيدهى در ولاياتى شمال كه نفوذ بيشتر تيم ثبات و همگرايى است، عمداً مختل و برعكس در ولايات ناامن پكتيا، پكتيكا، هلمند، ارزگان، خوست ، زابل، لوگر، غزنى و نيمروز، هيچ مركز رايدهى مسدود نيست.

بعید نیست كه تيم ارگ با يك تقلب فيصله كن در دور اول، بازى را به نفع خويش مصادره نمايند. زير رفتن به دور دوم، مستلزم تقلب مجدد و رسوايى مضاعف آنها و به بن بست رسيدن انتخابات خواهد شد كه زمينه را براى نقش آفرينى و فرصت طلبى كرزى و حواريونش در رفتن بسوى حكومت مؤقت فراهم خواهد نمود. كه غنى بهيچوجه خواهان آن نبوده و نيست.

ارگ مصمم است تا بعد از كسب پيروزى از مجراى تقلب، به دفع الوقت و كارشكنى هاى كاذبى كه تا حال در روند مذاكرات امريكا و طالبان ايجاد نموده، پايان داده، روند به تفاهم رسيدن آنها را تسهيل نمايد. تا با كمرنگ شدن نقش و حضور امريكا در صحنه افغانستان، نه تنها از فشار سياسى خارجى كه گاه به نفع رقيب شان استفاده ميشود، رهايى يابند. بلكه با كشاندن پاى طالبان بطور مقيد و مشروط در ساختار قدرت، عرصه را براى رقباى داخلى شان تنگتر سازند.

انكشاف اوضاع در روز ها و ماه هاى آينده، مشخص كننده صحت و سقم اين پيش بينى ها خواهد بود.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دور دوم
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   جالب این جا است که غنی با گرفتن دو ملیون رای از سه ملیون رای ادعا شده خود را برنده میداند .
اما
با فشار مردم و نتیجه بررسی شکایات رای ها به دو ملیون و چند صد هزار کاهش پیدا میکند و آنگاه معلوم میشود که نه تنها اطفال و مردگان بلکه گاو ها و گوسفندان هم به غنی رای داده اند.

>>>   در ظاهر اشرف غنی احمد زی رئیس جمهوری هفتاد ساله یکی از کاندیدان های ریاست جمهوری که تیم وگروپ خودرادولت ساز میداند بگفته دیگران دوتابعیتی امریکا است وفرزندان او در امریکا تحصیل وزندگی میکنند.بارویکردی که وی درسالهای در خصوص تمایل به ایل وطایفه وقومیت خود داشته جو وفضای بدبینی را در سایر اقوام وحتی بسیاری از پشتون تباران بافکر و ازاد اندیش ایجاد کرده در بسیاری ازتحلیلهای سیاسی درخصوص افغانستان ؛ انتخابات و اوضاع توافقنامه صلح امریکا باطالبان .خواسته یا ناخواسته جلالت ماب امحمد اشرف غنی احمد زی هم نامش اورده میشود.با توجه به ذیق وقت چند نکته حائز اهمیت است که همه باید بدانند
1-نقش امریکا در اثر گذاری بر انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان اساسی واقعی وحقیقی است2- برای امریکا فردی چون اشرف غنی در پست وجایگاه ریاست جمهوری در وهله نخست ودرغیر اینصورت فردی با خصوصیات وی وحتی تندرو که از امریکا حرف شنوی داشته باشد باید قرار گیرد3-سیاست وراهبرد امریکا تفرقه وجدایی اقوام از یکدیگر بهترین راهبرد است ودراین راستا چه کسی بهتر از اشرف غنی ناگفته نماند فردی مانند گلبدین اصلا برای امریکا مقبولیت ندارد چون جایگاه مردمی درسایر اقوام بجز پشتونها ندارد البته درمیان پشتونها هم گلبدین حکمتیار دشمنان زیادی دارد وچهره ای منفور است بنآءگلبدین اصلا مطلوب امریکا نیست واز وی
فقط بعنوان یک مهره خدمتکار غرب استفاده میشود.نتیجه اینکه روند انتخابات در افغانستان درجهت بقدرت رساندن مجدد اشرفغنی است //داکتر عبدالرب اچک زی


.

>>>   گوساله کنجاره خواب میبیند قوی ترین و متهعد ترین و با اتفاق ترین تیم منسجم و یکپارچه با رای بیشتر از دیگران برنده انتخابات داکتر عبدالله عبدالله است نه داکتر غنی گرچه که غنی پول بیشمار از خزانه ملت که در دستش است بخاطر پیروزی اش در انتخابات کشیده و بمصرف رسانده و همچنان وعده های زیادی به هرکدام داده اما مردم پولش را گرفتن اما رای شانرا برای غنی ندادند و بکسانی که وعده های عوام فریبانه داده بود با تجارب از گذشته غنی بطرفدارانش که یکی را هم عملی نکرده انها هم اکثریت شان رای شانرا به اشرف غنی ندادند به اشخاص دیگر دادند طرفدران تیم غنی شایعه پخش کرده اند که گویا اشرف غنی ۷۲ فیصد و داکتر عبدالله ۳۴ فیصد رای را از مجموع ارا بدست اورند و گلبیدین ۴ فیصد رای را بوی اختصاص داده شده بدین ترتیب خط و نشان تیم غنی دیگر کاندیدان قطعا رای نگرفته اند که این شایعه شان کاملا نادرست و دور از عقل و منطق است طرفداران غنی میخواهند با این شایعه پراگنی شان رای های تقلبی و جعلی شانرا جابجا کنند تا خود را برنده کنند اما مردم منظر اعلان نتایج از جانب کمیسون انتخابات هستند که اگر مانند گذشته و دوران انتخاباتی پارالمانی از تقلب کار گرفته شود مگر کابل و دیگر ولایات به محشر بسر غنی و دارو دسته و کمیسون انتخابات همکار غنی خواهد گردید گذر زمان ثابت خواهد کرد .

>>>   در صفحه های اجتماعی هرچی ویدیو های تقلب خیانت و پر کاری صندوق های رای را می بینم همه گویندگان یک زبان خاص هستند.
آیا این کار عادلانه است؟؟؟

>>>   چو نيست اهل قناعت، نمي شود قانع
بهانه جوي، كجا بي بهانه ميماند؟!
اول بايد منتظر اعلام رسمي نتايج انتخابات بمانيم.
دوم اينكه اگر غني با آراي حقيقي و پاكِ مَردُم هم رييس جمهور شود كساني مثل آقايان منصوري و داكتر اچكزي پيدا ميشوند كه مشروعيت او را زير سؤال برده و پيروزي اش را ناشي از تقلب دانسته و اذهان جامعه را با نوشته هاي مغرضانهء خود، مسموم بسازند.
حتمي نيست كه همان كانديد مورد نظرِ اچك زئ و منصوري حتماً بايد پيروز انتخابات شود. با حوصله مندي منتظر اعلام نتايج باشيم!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است