مسوولیت کمرنگی اشتراک در انتخابات بر دوش کیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۸/۷/۹ کد خبر: 160370 منبع: پرینت

این یک واقعیت است که اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری، چنان کمرنگ بود که نباید می بود. اما بیایید دلایل این کم رنگی و مسوولان آن را دریابیم:

1- خواست و تلاش خلیل زاد و سفیر امریکا برای لغو انتخابات و تعویق آن تا بعد از موفقیت پروسه ی صلح با بدرقه ی تبلیغات در این زمینه.
2- خواست و تلاش عمران خان صدر اعظم پاکستان و آی اس آی برای لغو انتخابات و تشکیل حکومت موقت همراه با تبلیغات.
3- غیر مشروع خواندن حکومت از جانب طالبان و حاضر نشدن شان برای مذاکره با آن، راه اندازی تبلیغات گسترده مبنی بر این که گویا راه برای برپایی دوباره ی امارت طالبانی باز گردیده، انتخابات غیر مشروع است و به زودی سر قدرت می آیند.
4- خواست و تلاش حکومت فدراتیف روسیه برای تعویق انتخابات و تشکیل حکومت موقت، در حمایت از طالبان و مافیای فساد.
5- خواست و تلاش مافیای فساد رانده شده از قدرت، تحت رهبری بنیان گذار آن حامد کرزی، برای دور زدن انتخابات و تشکیل حکومت موقت، در تبانی با پاکستان، طالبان، خلیلزاد و کابلوف.
6- شتافتن مافیا به مسکو، لاهور و دوحه، برای پابوسی طالب، روس و پاکستان، در یک اتحاد نامقدس برای سرودن نوای حکومت موقت و لغو انتخابات.
7- خلق جو بی اعتمادی از جانب مافیا، با تبلیغ این که انتخابات صورت نمی گیرد.
8- تهدیدهای مکرر طالبان و برحذر داشتن مردم و همکاران کمیسیون انتخابات از رفتن به حوزه های رایدهی و همکاری با کمیسیون.
9- لغو انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی از جانب امریکا، امری که منجر به کساد در شمار سوق شده گان به انتخابات گردید.
10- کاستی های اداری و تخنیکی کمیسیون انتخابات.

در حالی که این ذهنیت تبلیغ شده بود که طالبان نمی گذارند انتخابات صورت گیرد و طالبان نیز تا آخرین روز تهدیدهای شان را تشدید کرده رفتند، ولی تدابیر جدی امنیتی و پایمردی نیروهای امنیتی، اعم از افسر، سرباز و همکار، این رویای طالبان را خاک و دود ساخت. یک نگاه به فهرست بالا آشکار می گرداند که خلق تصنعی فضای بی اعتمادی، تردد، دهشت و ایجاد موانع، مسوولیت عمده و دست اول کمرنگی حضور هموطنان را در پای صندوق های رایدهی، بر عهده دارند که عاملان آن از مسکو تا اسلام آباد، دوحه و کابل شناخته شده استند.

نتایج و دست آوردهای این انتخابات:
ملت افغان نشان داد که رغم تمام تهدیدها و سنگ اندازی ها، به طالب و امارت نه می گویند و به جمهوریت و دموکراسی رای می دهند. افتخار بر محنت کشانی که در سنگر حق قرار دارند!

نیروهای دفاعی-امنیتی با بیداری و شجاعت چنان امنیتی را تامین کردند که دشمنان با وصف تلاش های مذبوحانه موفق به هیچ دست آوردی نشده، شمار تلفات انسانی و مالی چنان پایین بود که گاهی در سال های پسین، چنین نبود. زنده باد قوای دفاعی و امنیتی افغانستان!

آنهایی که از داخل و خارج برای ناکامی این پروسه توطئه کردند و دسیسه ساختند، چنان رو سیاه و سرگشته شدند که اگر کوچکترین حیایی داشته باشند باید از شرم آب گردند و اگر وجدانی دارند از ملت معذرت خواهی کنند. ننگ و شرمساری باد بر مافیای زور و فساد و حامیان شان!

ملت افغان راه خود را برگزیده است. اکنون رییس منتخب شان در جنب وظایف معمول، می تواند با صلاحیت تام، پروسه ی صلح را مدیریت و راه دستیابی بر صلح کامل با وقار و عادلانه را با حفظ منافع بلند ملی و ارزش های حقوقی، هموار گرداند.

صمد ازهر
۳۰ سپتمبر ۲۰۱۹


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
کمرنگ
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات تمام شد فردا پس فردا فتنه خابات شروع میشه
.نبی.جاغوری

>>>   چند دلیل است که مردم در انتخابات اشتراک نکردند
*:در دروه های قبل به ارای مردم احترام نگذاشتند
*: هر چند مردم رای می دهند ولی متاسفانه انتخاب کننده کسی دیگر است
*: تقلب های گسترده و سیستماتیک در دوره های قبلی
*: بی باور بودن مردم به کاندید ها که تمام این کاندید ها در سالهای گذشته در چوکات حکومت بودند لهذا (ازموده را ازمودن خطاست)
*:نبود امنیت

>>>   چه چال هایی نیست که تیم دولت ساز بکار نمی برد!
رییس مجلس سنا را وظیفه میدهد که بگوید که رای های بیومتریک ناشده تیز باسد قابل اعتبار باشد که حق مردم نسوزد.
با این کار عکس العمل دیگر تسم های انتخاباتی را بر می انگیزد که به این کار انتقاد کنند که این یک تقلب است.
بعداً خود تیم دولت ساز تمام دستگاه های بیومتریک را با تقلب دستکاری کند و تمام رای های بیومتریک شده دیگر کاندیدان را پاک کند و هنگام شمارش آرا،آرا دیگر کاندیدان را بخاطر بیومتریک نبودن،باطل اعلان کند.
تا چه وقت مه همه مسایل را به شما افشأ کنم؟
یک کم ذره از عقل خود کار بگیرید!
روز اول برایتان نگفتم که در صورتی که شمارش آرا در ساحات انتخاباتی بعد از ختم انتخابات صورت نگیرد و جدول آنها در ساحات نصب نشود و در دید تمام رای دهندگان قرار نگیرد،صد فیصد در انتخابات تقلب صورت میگیرد.
شما بادر نکردید.
حالا بیایید و نتیجه آن را ببینید.
خود کرده را نه دردی است و نه در مان.
جالب این است که بکی از اعضای کمیسیون انتخاباتی اعلان میکند که در بعضی ساحات ما انترنت با سرعت بالا نداریم،بدین ملحوظ ما نمیتوانیم نتیجه رای گیری را زودتر بدست بیاوریم.
در حالی که انترنت هرچقدر ضعیف هم باشد،شما یک جدول نتیجه انتخابات را که حتی به یک کیلو بایت نیز نمیرسد،میتوانید حتی توسط اس،ام ،اس،عکس آن را توسط موبایل گرفته ارسال کنید.
من نمیدانم که این ژورنالست ها که خود را حرفه یی نیز میگیرند،اینقدر سواد کم دارند که حتی این موضوع را درک نمی کنند و هیچ کس سوال نمی کند که انترنت کم سرعت را به فرستادن یک جدول نتیجه انتخابات ساحات،توسط یک تسلقون موبایل چی؟
همانطوری که من یک عکس سلفی خویش را از هر نقطه افغانستان توسط موبایل ارسال میکنم،یک جدول نتیجه انتخابات را نیز از هر ساحه انتخاباتی افغانستان میتوانم ارسال کنم.

تا لوده در جهان است،مسکین در نمی ماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است