راه های تقلب انتخاباتی را مرور کنید
تنظیم دستگاه های بایومتریک بگونه ای است که با یک تخصص ابتدایی در زمینه برنامه نویسی می توان در آنها نفوذ کرد و برنامه های آن را تغییر داد. روند کند انتقال دستگاه های بایومتریک، زمینه را برای دستبرد به محتوای این دستگاه‌ها فراهم می‌سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۸/۷/۱۳ کد خبر: 160406 منبع: پرینت

پرزیدنت روزولت، در کتاب هیچکس شهامت ندارد؛ نوشته است: در دنیای سیاست، هیچ چیزی تصادفا روی نمی‌دهد، اگر اتفاقی رخ داد، مطمئن باشید که طرح آن قبلا به همان صورت ریخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در حالیکه بیش از یکهفته از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، هنوز تعدادی از دستگاه های بایومتریک به کابل نرسیده است. در حالیکه باید تا پایان روز انتخابات نتیجه آرای ماخوذه اعلام می شد و فردا ان روز تمامی دستگاه های بایومتریک به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل می رسید.

در این میان، تعدادی از نامزدان ریاست جمهوری و برخی نهادهای ناظر اذعان دارند که روند کند انتقال دستگاه های بایومتریک به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل، زمینه را برای دستبرد به محتوای این دستگاه‌ها فراهم می‌سازد.
همچنان، نظارتی بر انتقال دستگاه ها به کابل وجود ندارد و حتی رییس و کمیشنرهای کمیسیون انتخابات از نحوه نگهداری و انتقال این دستگاه ها اطلاع درستی ندارند.

جالب اینجا است که کمپانی "درملو" که مسوولیت ساخت و امنیت نرم افزارهای بکار گرفته شده در کمیسیون انتخابات افغانستان را عهده دار است، سابقه درست و شفافی ندارد و در دو کشوری که تجربه این کار را داشته انتخابات روشن و دقیقی انجام نشده و ادعای تقلب پررنگ تر از برگزاری انتخابات بوده است.

برخی از ناظران انتخاباتی ادعا دارند که تنظیم دستگاه های بایومتریک بگونه ای است که با یک تخصص ابتدایی در زمینه برنامه نویسی می توان در آنها نفوذ کرد و برنامه های آن را تغییر داد.
درست است که باید فرد بایومتریک شده عکس و اثر انگشت داشته و برگه رای دهی را نیز پر کرده باشد، اما تغییر برگه ها به نفع یک نامزد مشخص، اطلاعات ثبت شده در دستگاه های بایومتریک را قابل تغییر می سازد.

از منظر دیگر، شرکتی که سیمکارت‌های این دستگاه‌ها را فراهم کرده‌است، می‌تواند زمان مشخص‌تری را از زمان استفاده دستگاه بدهد و این یکی از راهکارهای تقلب در زمان ثبت اطلاعات در دستگاه های بایومتریک می باشد که تاخیر در رسیدن دستگاه ها به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل، این گمان را قوت می بخشد.

موضوع دیگر، بیرون کردن اسامی تعدادی از ثبت نام شده ها که در روز رای دهی اسامی شان حذف شده بود، از لیست رای دهندگان بوده است. کمیسیون انتخابات در وقت تصحیحات حدود چهارصد هزار شناسنامه را از فهرست ثبت نام شده ها حذف کرده است. گفته می شود که کمیسیون انتخابات، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از ادارۀ احصاییه و معلومات خواسته بود تا برای شناسایی نام‌های جعلی رأی‌دهندگان در فهرست نام‌های رأی‌دهند‌گان، این فهرست‌ را بررسی کند. ادارۀ احصاییه و معلومات بعد از تحلیل این فهرست، نام‌های ۲۷هزار تن دیگر را که گفته می‌شود شناسنامه‌های شان در دفتر اساس شناسنامه‌های این مرکز ثبت نبوده از این فهرست بیرون کرد و سپس از کمیسیون انتخابات خواست تا در اینباره تصمیم بگیرد. کمیسیون انتخابات هم این تصمیم احصاییه را پذیرفت.
این کار کمیسیون انتخابات و ادارۀ احصاییه و معلومات، با واکنش‌های شماری از نامزان ریاست‌جمهوری و احزاب سیاسی روبرو شد. نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری گفتند که کمیسیون انتخابات با انجام این کار، استقلالیت اش را زیر پرسش برده و کسی با آنان در اینباره مشوره نکرده است.
گمان می رود که بیرون کشیدن بیش از چهارصد هزار رای دهنده از لیست رای دهی، آرای نامزدان دیگر را پایین بیاورد و باید بررسی شود که حذف بیش از چهارصد هزار رای دهنده از یک یا دو سه قوم مشخص نبوده باشد.

در همین حال، یک گزارش دیگر می رساند که با هماهنگی محمد آصف جلالزی رییس تهیه و تدارکات کمیسیون انتخابات و مدیریت حبیب الرحمان ننگ رییس دارلانشای کمیسیون انتخابات، تمامی صندوق های آرا قبل از اینکه به قسمت بررسی آرا برسد در یک هنگر دیگر باز شده و سپس به قسمت بررسی آرای وارده به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات ارسال می شود که این خود تخطی از وظایف و اصول بوده تقلب آشکار به حساب می آید.

جمله اول این نوشتار دوباره تکرار می کنم: در دنیای سیاست، هیچ چیزی تصادفا روی نمی‌دهد، اگر اتفاقی رخ داد، مطمئن باشید که طرح آن قبلا به همان صورت ریخته شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   - داتا سنتر با مشکل نبود انترنت «وای فای» روبرو بود و روند انتقال داتا از دستگاه‌های بایومتریک به «سرور مرکزی» برای ساعت‌ها متوقف ماند.
- مواد حساس انتخاباتی ۲۲ ولایت به مرکز رسیده اند.
- صندوق‌های ولایت هلمند اکثریت شان قفل ندارند و یا هم قفل‌های شان بدل شده است.
- صندوق‌های بسیاری از ولایات جنوب بدون دستگاه بایومتریک به مرکز انتقال یافته اند.
- مشکل تغییر تاریخ و مدت استفاده دستگاه‌ها هنوز حل نا شده باقی مانده است.
- روند جمع آوری اطلاعات و ارقام انتخابات ولایت کابل در حال تکمیل شدن است.
ف_فطرت

>>>   حتی در صورت نبودن اینترنیت انتقال مواد و دستگاه ها از دور ترین ولایت به مرکز تنها یک روز در بر می‌ گیرد و انتقال دیتا به دیتا سنتر نهایتا ۳ شبانه روز (چون برق برق ثابت نداریم😂)!
و اینکه بعد از ۷ روز انتقال صورت نگرفته یعنی رای ها را شخصی با پای پیاده مثل دوره های قبل از آمریکا میاید😂
فهیمه حمیدی

>>>   عبدالستار سعادت:
"خواهران و برادران! ما و شما می‌دانیم که هر رای بدون بایومتریک تقلب است و باید باطل شود. از دست همین تیم (دولت ساز) پشتون ها متهم به تقلب اند. از دست همین ها بود که که اصطلاح رای گوسفندی به میان آمد. دیگر نمی‌خواهیم در چنین موقف غیر اخلاقی قرار بگیریم."

>>>   حدود ۴۷ دستگاه بایومتریک کابل، قرنطین شده اند.
این دستگاه‌ها به دلایل مختلف تخنیکی قابل تفتیش شناخته شده و بررسی تخصصی می‌شوند.
بیش‌تر این دستگاه‌‌ها مربوط ناحیه ۲۱ می‌شوند و بقیه از مناطق خاک‌جبار، موسهی، پغمان و سایر نواحی‌ کابل می‌باشند.
فهیم_فطرت

>>>   ده‌ها دستگاه بایومتریک؛ از ولایت‌های فراه، نیمروز، ارزگان، پکتیا و خوست نا پدید اند.

>>>   صندوق‌های مواد حساس انتخابات بدخشان، بدون حضور کارمندان انتخابات و ناظرین به کابل انتقال یافته اند.
از میان ۱۶۵ صندوق، «قفل‌های کیبلی» ۲۰ صندوق‌ شکسته و کود‌های محافظتی آن مفقود اند.
مسوولان می‌گویند؛ جنرال شریف یفتلی و مریم کوفی از کمپاینران دولت ساز، کارمندان کمیسیون انتخابات بدخشان را مورد تهدید و لت و کوب قرار داده و با زور به طیاره حامل مواد انتخاباتی بالا شده اند.
در عوض ناظران و ماموران انتخابات، کمپاینران اشرف غنی، مواد حساس انتخابات را به کابل انتقال داده اند که این یک نوع تخطی و قانون شکنی بزرگ است.
صندوق‌های قفل‌ شکسته، توسط ناظران و مشاهدین مشخص شده و به همکاری مامورین انتخابات به یک محل امن انتقال یافته اند.
فردا اول صبح این موضوع مهم، توسط مسوولان کمیسیون، مورد بررسی و بازپرس جدی قرار خواهد گرفت.
تیم ناظران ما رسالت‌مندانه برای تحقق عدالت، تامین شفافیت انتخابات و حراست از آرای مردم افغانستان شب و روز کار می‌کنند و تمام موارد را زیر زره بین دارند.
فهیم_فطرت

>>>   آمار رأی‌دهنده‌گان «هلمند، ننگرهار، پکتیا و لوگر» بیشتر از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند.

>>>   کارمندان کمیسیون، مسافرین جاده را بایومتریک می‌کنند تا به ارای گوسفندی مشروعیت بدهند.

>>>   Azizurahman Sakhizada
چقدر زشت است که این آدم با این وضعیت برای رای دادن آمده و از لابلای صحبت شان پیداست که رای اش را استفاده می کند که نسبت وضعیت صحی اش کارمندان از موتر پایان اش نکرده اند و یک شمار گویا روشنفکر تشریف دارند که جسارت و زحمت او را تقلب جلوه می دهند
واقعا شرم آور است

>>>   داکتر فرامرز تمنا:
تقلب‌های عقل ناپذیر دارالانشاء کمیسیون

تعداد آرای این ولایات طی دو روز، از اعلان اولیه تا اعلان ثانویه، طوری که عقل باور نمی کند چندین برابر شده است:

پکتیا: ۱۳ برابر (اعلان اولیه ۱۱۸۲۱ نفر، در اعلان دوم تغییر به ۱۶۱۶۷۸ )
ننگرهار ۱۱ برابر (۲۲۸۱۳ نفر ، تغییر به ۲۵۴۸۷۱)
کندهار ۷ برابر (۲۵۱۵۳ تغییر به ۱۸۲۵۴۰)
لوگر ۷برابر (۲۷۸۴ تغییر به ۱۹۹۸۱)

این در حالی است که بقیه ولایات از نیم برابر تا دو‌برابر افزایش داشته است.
این افزایش ارقام به نفع کیست؟!!

جالب است که دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات معجزه کرده است. چون آرای خیلی از ولایات کوچک و نا امن ، از آرای ولایت بزرگ و پر نفوسی چون «هرات» بیشتر از دو برابر زیادتر است.

از کمشنران کمیسیون مستقل انتخابات جدا خواسته می شود که بر کار دارالانشاء کمیسیون نظارت بیشتری داشته باشند.
تقلب و مهندسی انتخابات را، مثل دورهٔ امرخیل، آنها می کنند ولی اتهام به کمشنران محترم وارد می شود.

>>>   برایند انتخابات هر چه باشد و هر تیمی که به صحنه بیاید برای یک دوره حکومت نخواهد کرد ، اول باید با طالبان از طریق مذاکره به تقسیم قدرت بپردازد و یا با تداوم جنگ فرسایشی جغرافیا و محیط اجتماعی بشتر را به انها واگذار کند و در انزوا و جدال داخلی ، منطقوی و بین المللی ادامه دهد که بسیار ناممکن است ، مشروعیت نظام سیاسی که با کمتر از یک و نیم ملیون رای انهم با تقلب اشکار شکل بگیرد به مراتب نا پایدار و معادل نظام های کودتای مستبد ، انحصار گرا ، انتقامجو و ضد مردم خواهد بود ، پس در نزاع انتخاباتی موجود مناسبات ریشه دار سیاسی گذشته ، پیوند های استوار اجتماعی و مردمی تان را به قمار نزنید ، تحولات سیاسی و نظامی این سر زمین هنوز در دستان مردمش نیست ، و پیچیده گی اوضاع دوباره ما را روی یک گلیم جمع میکند ، نباید از رفتار های مان شرمنده باشیم .
جاوید کوهستانی

>>>   با افشاء شدن تقلب گسترده از سوى تيم دولت ساز و مخالفت وسيع داخلى و خارجى مبنى بر عدم شمارش آراى بدون بايومتريك، ارگ در پى كشاندن انتخابات به دور دوم است.
رفتن به دور دوم، به معناى پذيرفتن تقلب و تداوم حاكميت ناميمون تيم ارگ است
منصوری

>>>   Aziz Rafiee
به نظر می‌رسد، طرفین انتخابات شکست را درک کرده اند، هردو تیمِ به اصطلاح پیشتاز نتوانستند باهم دو‌ونیم ملیون رای بیاورند در حالیکه هر یک پیش از انتخابات ادعا میکردند که در شام روز ششم میزان با سه ملیون رای و بیشتر از آن پیروز خواهند بود. با تاسف که حالا هژده کاندیدآ مقدارادعا شدۀ یک نفره را پوره نمی‌تواند. چه پول‌هایی که به هدر رفت، چه دستبردی‌هایی که زدند و چه نفرتی که در میان مردم کاشتند!
از آنجا که در هر انتخاباتی مردم پیروز می‌شود، این پیروزی را به مردمی تبریک می‌گویم که آگاهانه به زر، زور و تزویر نه گفته اند، هرچند شمار شان اندک باشد. من، بیشترازپیش باورمند شده‌ام که دموکراسی یگانه راه نجات افغانستان از شر فساد، مافیای قوم، زبان، مذهب و ایدیولوژی‌های پوسیدۀ گذشته است.
مردم اند که تاریخ را رقم می‌زنند، زنده باد مردم و پاینده باد آگاهی!

>>>   قرار گزارشات واصله،دولت هند پیشنهاد پناهندگی سیاسی اشرف غنی احمدزی را به دلیل هجوم مردم بالای سفارت هند در کابل رد نموده است!!

>>>   محمود منجم زاده
میزان تقلب انتخابات روز به روز دقیق تر میشود
ناپدید شدن شماری از دستگاه‌های بایومیتریک در۵ ولایت افغانستان
موسسۀ دیدبان آزاد افغانستان می‌گوید گزارش‌هایی در اختیار دارد که حاکی از این است چندین دستگاه بایومیتریک در ۵ ولایت افغانستان ناپدید شده است ولی از گرفتن نام این ولایات خود داری شده است . مبین ایماق رئیس موسسۀ دیدبان آزاد افغانستان به رادیو آزادی گفته که اگر کمیسیون مستقل انتخابات نتواند این دستگاه‌ها را به‌زودی به‌دست آورد، این امر روند شفافیت دست‌کم بخشی از انتخابات را زیر سوال خواهد برد . موسسۀ دیدبان آزاد افغانستان می‌گوید تا کنون ناظران این موسسه در مورد ناپدید شدن این دستگاه‌ها در ولایت‌های فراه، نیمروز، ارزگان، پکتیا و خوست گزارش داده‌ اند ( طوریکه گفته میشود دراین ولایات بیشترین تقلب ها صورت گرفته است) میزان تخاف ها به اندازه زیاد است ، که بعضی ولایات بیشتر از جمعیت خود رآی داده اند بطور مثال ننگرهار حدود دو برابر هرات آرا به صدونق انداخته شده است . این درحالیست که پاکستان تلاش دارد زریعه خلیل زاذ ، مذاکرات متوقف شده بین طالبان و امریکا را به هر قیمتی شده ، دوباره برای توافق دو طرف برای صلح سرعت بخشند.

>>>   شماری از دستگاه های بایومتریک در کابل و حافظه ۲۲ دستگاه بایومتریک در چند ولایت دیگر مفقود شده است.
مولانا عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات طی نشست خبری گفت که حدود هفت دستگاه بایومتریک در کابل ناپدید شده است.
وی افزود که بر سر آرای محلاتی که دستگاه بایومتریک یا کارت حافظه آن ناپدید شده است، مطابق کار شیوه، تصمیم گرفته می شود.

عبدالله در مورد سرنوشت آرای بدون بایومتریک بار دیگر تاکید کرد که آرای بدون بایومتریک باطل است و تنها آرای بایومتریک شده در نزد این کمیسیون مدار اعتبار است.
به گفته او، کمیسیون از کارمندان ولایتی اش خواسته تا در مورد محلات و مراکزی که در آن تقلب صورت گرفته، به دفتر مرکزی گزارش دهند، اگر این کار صورت نگیرد، آنها به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

براساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون اطلاعات ۲۱ هزار محل رای‌گیری به این کمیسیون رسیده و آرای شش هزار محل اسکن شده است.

آقای عبدالله همچنان گفت تاکنون مواد حساس انتخاباتی از ۲۲ ولایت به مرکز رسیده و مواد حساس باقی ولایت‌ها نیز تا پایان امروز خواهند رسید.
وی تاکید کرد پس از اینکه تمامی دستگاه‌های بایومتریک به کمیسیون برسد، آرا در دو مرحله پاکسازی خواهد شد.

به گفته او، در مرحله اول آرای بیومتریک شده از آرای غیر بیومتریک تفکیک و در مرحله دوم، آرای بیومتریک شده نیز برای دریافتن مشکلات و تخلفات احتمالی بررسی و تصفیه خواهد شد.
روند برگشت مواد حساس انتخاباتی از شب ششم بر هفتم میزان آغاز و تا کنون مواد 27 ولایت که شامل خریطه‌های محافظتی و وسایل بایومتریک می‌باشد؛ به کمیسیون مستقل انتخابات رسیده است.

مواد حساس تمام ولایات به جز از ولایت کابل در گدام 3 جابجا شده و از آنجا با حضور ناظرین و مشاهدین به پروسس فرستاده می‌شود.
مواد ولایت کابل در گدام 5 که مربوط به ریاست امور انتخاباتی کابل است؛ جابجای شده وجهت پروسس به مراکز ثبت معلومات فرستاده شده است.
براساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 27 میزان و نتایج نهایی آن به تاریخ 16 عقرب اعلان می شود.

>>>   نتایج آرای بایومتریک و برگه‌های رأی دهی متفاوت است
سندهایی‌که به طلوع‌نیوز رسیده‌، نشان می‌دهد که در شماری از ولایت‌ها نتایج آرای بایومتریک شده از برگۀ نتایج رأی‌دهی بسیار تفاوت دارند.

در این سندها که از ولایت‌های زابل، قندهار، دایکندی، هلمند و هرات است دیده می‌شود که شمار رأی در برگه‌های نتایج چندین برابر با رأی دهندگانی هستند که در دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده‌اند.
مثلأ در یکی از این سندها، دیده می‌شود که در یک محل رأی‌دهی در ولایت هلمند، نُه رأی‌دهنده در دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده‌اند، اما در برگۀ نتایج آرای این محل، ۴۱۱ رأی ثبت شده‌است.

بربنیاد این سند، در این محل رأی‌دهی، نام‌های ۳۶۶ رأی‌دهنده ثبت شده‌اند، اما در صندوق ۴۲۰ رأی ریخته شده‌اند.
شماری از دسته‌های انتخاباتی، با نگرانی از انجام تقلب در انتخابات، تأکید دارند که باید آرای تقلبی و واقعی بگونۀ شفاف از هم تفکیک شوند.

نور رحمان اخلاقی، عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله در این باره گفت: «چیزی‌که از قانون و طرزالعمل‌ها بیرون میایند و کمیسیون مکلف به تطبیق آن است، باید شفافیت تأمین شود.»

در همین حال، شماری از ناظران انتخابات در کمیسیون انتخابات، امروز به طلوع‌نیوز گفتند که از سه روز به این‌طرف، اطلاعات دستگاه‌های شناخت بایومتریک در بانک اطلاعاتی کمیسیون انتخابات ثبت نمی‌شوند و کارمندان این بخش تنها اطلاعات برگه‌های نتایج را ثبت می‌کنند.

محمد یونس نواندیش، یکی از این ناظران گفت: «این‌ها انتقال دیتاهای بایومتریک را متوقف ساخته‌اند، درحالی‌که توافق وجود دارد و این تصمیم قطعی کمیسیون است و نیز تمامی ناظران به این توافق کرده‌اند و جامعۀ جهانی هم به این موافق است.»
اما، کمیسیون انتخابات می‌گوید که این مشکل برای چند ساعت بود و اکنون این مشکل از میان برداشته شده‌است.

محمد عبدالله، کمیشنر این کمیسیون گفت: «فقط برای ما آرایی که از طریق بایومتریک طی مراحل شده‌است مدار اعتبار است و آن هم قابل تصفیه است که در داخل آن هم بعضی تخلفات صورت گرفته است.»
اما، تاکنون خبرنگاران اجازه نیافته‌اند تا از بانک اطلاعاتی کمیسیون انتخابات دیدار کنند. امروز نیز ما نتوانستیم داخل مکان این بانک شویم و چگونگی ثبت اطلاعات در این بانک را مشاهده کنیم.

>>>   بدون دولت ساز دیګر کدام کاندید طرفدا ر انتخابات بودند تمام شان اداره مواقت میخواستند
فکر شود که تصادفا ترمپ توافق را رد نمود
ایا کاندان نماینده ګان شان در ساید ها بودند کارت های قانونی را اخذ نمودند ایا حضور داشتند
تقلب را رد نمی کنم باید و باید شده باشد
یک خبر نګار ما که از عبدالله بود ورق ها و راپور رای دهنده کان را نشر مینمود که اوران ان شخصی زوده و کلمات در ان ذکر بوده مانند تابوت ساز قاتل کابل و امثال ان

>>>   Hamid Rahguzar·
ما تحت تاثير تبليغات سنگين و زهرآگين رياست اجرائيه نمي رويم.

٩٩ در صد كارمندان رياست اجرائيه مشغول فعاليت هاي فيسبوكي اند و جلسات متواتر به خاطر مديريت افكار عامه برگزار مي كنند.
حتا عبدالقهار عابد رييس دفتر رييس اجراييه، در بدل يك متن خوب و نوشته اي كه بيشترين دشنام را بگيرد، معاش امتيازي مي دهد.

مگر جز معاش و امتياز، چي چيزي اين جوانان را وادار به دفاع از ناكارگي و بي برنامه گي داكتر عبدالله كرده است؟!
شماري از جوانان ناآگاه و بي خبر كه قاعده بازي و مناسبات قدرت و سياست را نمي دانند، تحت تاثير يك موج عظيمي از تبليغات دروغين قرار گرفته اند.

ما رأي بدهيم كه داكتر عبدالله به تفريح و تفرج به دهلي برود و از زيللي خريد كند؟!
ما رأي بدهيم كه داكتر عبدالله خواهر زاده خود را وزير مقرر كند؟!
ما چند بار داكتر عبدالله را تجربه كرديم، خوب است كه اين جوانان تازه به دوران رسيده نيز يكبار او را تجربه كند!

>>>   غنی با آن همه لاف هایش و چیغ زدن هایش نه آب های کشور را محار کرده توانست، و نه لاف های فروش جالغوزه او جائی را گرفت، و نه هم چندینبار افتتاح کردن پروژه های کهنه چون تاپی و غیره برای او چیزی آوردند. چند تا پل هوائی را هم که با تبلیغات و مصرف فوق العاده درست کرده از نظر بلندی مصارف آنقدر کمتر عملی هستند که قابلیت پایداری را ندارند و برای تجارت واقعی موثر نیستند.
ناموفق ترین سیاستمدار همین غنی کوچی بود. در عرصه خارجی هم منزوی شد و باخت، تا به سویه که صاحب اصلی خودش بیرون راندش، و با پیشبرد سیاست های فاشیستی قومی همراه با مخکش های احمقش در عرصه سیاست های داخلی هم چنان بد باخت و منفور شد که بجز چند تا هویتفروش غلام بچه و همان بوت پاک های شناخته شده کسی دیگری حتا حاضر نبود معاونیت او را قبول کند.
پای ترقیده که تازه موزه را ببیند همینگونه عمل میکند. یک کوچی متعصب و حکومتداری یک کشور متنوعی چون افغانستان فرسنگ ها باهم فاصله دارند.

>>>   من شکر اوغان نیستم چون پشتون نیستم. این نام اوغان یا افغان به زور و به ریا توسط حاکم های گذشته اوغان بالای همه شهروندان کشورم تحمیل شده در حالیکه اکثریت ما مرمان این کشور اوغان یا افغان نیستیم.
ما به برادری و براری در کشور خود باور داریم و برادران اوغان یا پشتون خود را دوست داریم ولی هیچگاهی به زورگویان و تمامیتخواهان که در بین این اوغان ها وجود دارند تسلیم نمیشویم. با آنها حساب ما جدا است.
نام این کشور را با همکاری انگلیس و رنجیت سنگ هندی تغییر دادید ولی هویت اصلی شهروندان این کشور را که غیر اوغان است به زور و چال به اوغان تغییر داده نمیتوانید.
بس است، واقعیت را قبول کنید. برادری و وحدت به زور نمیشود، و نمیشود مردم را به زور یکسان سازی کنید و نام این یکسان سازی جبری و نادرست را وحدت ملی بگذاری.
وحدت ملی چنین نیست.

>>>   احمد سعیدی
با عرض سلام !
در حالیکه ده ها جاسوس بشمول انگلستان و کشور های دیگر بنام مشاور در کمیسیون های انتخاباتی حضور فعال دارند با آن هم بزرگان این کشور آرام ننشسته میخواهند نتایج انتخابات را به بی راهه بکشند. دیدار روز گذشته سفیر انگلستان و سفیر ناتو با اعضای کمیسیون انتخابات چه معنی دارد کی اینها را صلاحیت داده که سفیر انگلیس و ناتو میگویند در شمارش آرا عجله نکنید اینطور و آنطور اجراات نمایید.
من حضور سفرای کشور های بیگانه را در نشست های مختلف با اعضای کمیسیون انتخابات مداخله آشکار در امور کاری کمیسیون مستقل انتخابات میدانم نه همکاری صادقانه در شفافیت، امیدوارم از مداخله اینها جلو گیری شود.

>>>   بررسی نتایج رسیده به کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که داکتر عبدالله رای اکثریت را از آن خود کرده و‌ داکتر غنی شکست خورده است.حتا در بسیاری از مراکز و محلات، جای‌گاه گلبدین حکمتیار نسبت به غنی بالاتر است و در رده‌ی دوم قرار گرفته است. ارگ ریاست‌جمهوری و دستهٔ انتخاباتی «دولت‌ساز» تلاش می‌کند با استفاده از موجودیت آرای بایومتریک‌نشده انتخابات را به دور دوم بکشانند. قابل یادآوری است که حلقاتِ نزدیک به غنی احمدزی در درون کمیسیون انتخابات تلاش می‌کنند تا آرای تقلبی را به نفع اشرف‌غنی وارد سیستم سازند، اما این روند به شدت زیر نظارت کمپنی «درملوگ» و ناظران قرار دارند که شانسِ دست‌برد و مهندسی نتایج را به حد اقل رسانیده است. گزارش ها تا این مرحله نشان می‌دهد که از مجموع آرای پاک و بایومتریک‌شده که در ششم میزان از ساعت ۷ صبح الی ۵ عصر در صندوق‌های رای ریخته شده، کم‌تر از یک میلیون و نه‌صد هزار رای می‌باشد که بیش‌تر از ۱۳ صد هزار رأی آن را داکتر عبدالله به دست آورده و بقیه‌ی آرا مربوط به غنی و دیگر نامزدان می‌شود.
هارون معترف

>>>   غنی از مصارف کمرشکن انتخابات کمرش خم شده و حساب نشدن رای بدون بایومتریک کمرش را شکست.

>>>   Arif Rahmani
چرا تقلب؟
تقلب که بدترین و زشت ترین پدیده سیاسی و اخلاقی است چرا در انتخابات کشور ما اتفاق می افتد؟ ساده بگویید چرا شماری از آدم ها در کشورما برای پیروزی و غلبه بر رقیب یا رقیبان خود از هیچ ابزاری دریغ نمی کنند؟ آیا آزرم سیاسی و شرم اخلاقی در میان سیاست مداران ما مرده است؟ این روند جامعه و کشور ما را به کجا می برد؟

>>>   Parwiz Basharmal
تفاوت‌های چشم‌گیری میان آرایی‌که در دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده‌اند و برگه‌های نتایج، دیده می‌شوند و نیز روشن می‌شود که شمار رأی‌دهنده‌گان بیشتر از شمار کسانی است که ثبت نام شده‌اند.

در ۱۸۰۶محل رأی‌دهی، ۲۸۰۶۸۸ رأی در برگۀ نتایج رسیده‌اند که ۹۸۰۹۸رأی بایومتریک شده‌اند و ۱۸۲۵۹۸رأی بی بایومتریک استند.

آرای بایومتریک شده زیر دو میلیون است و مطابق به فیصله کمیسیون های انتخاباتی تمام آرای بدون بایومتریک، اوراق قلم خورده گی، آرای قبل و بعد از ساعات هشت الی پنج روز شش میزان، مراکز که بسته گزارش داده شده بودند، آرای که توسط اطفال زیر سن ۱۸ سال استفاده شدند و ثبت افراد تکراری در دستگاه های بایومتریک باطل اعلان شده و قابل شمارش نمی باشند.

>>>   Abdul Hamid
دیدار و ملاقات سفیر انگلستان با حوا علم نورستانی یک خبر نیست. انگلستان با رویکار آوردن احمد ابدالی بحیث موسس افغانستان در سال ۱۷۴۷ تا امروز افغانستان را بدهل خویش زیر نام پدیده شوم افغان رقصاند. اینکه این بار انگلستان از طریق بی بی حوا علم نورستانی تا چه وقت این مردم را بدهل خویش خواهد رقصاند، تاریخ پاسخ خواهد گفت؟

>>>   Hafiz Ravand
اشتراکات اینها در چیست ؟ طوریکه عزیزان آگاهی دارند جناب علومی در انتخابات ریاست جمهوری چهارسال گذشته براساس برنامه حزبش روی اشتراکاتی که با شعارهای دروغین عبدالله عبدالله مانند ؛ نظام نامتمرکز ، والی ها ، ولسوالها، شهردار ها وارگانهای محلی خود مختار براساس رای مردم داشت با تیم انتخاباتی او یکجاشد ، اینکه عبدالله به آن شعار ها باور داشت یا نداشت کاری ندارم ، چونکه از وی انتظاری نداشتم و در آینده هم ندارم . اما ؛ حالا که حزب آبادی به رهبری داود راوش ورشید آرین و حزب متحدملی بریاست نورالحق علومی به تیم تابوت ساز اشرف غنی احمدزی پیوستند ، قابل سوال است که روی چه اشتراکاتی میباشد ؟ در حالیکه باور ، شعار ، خط فکری ، عملکرد و برنامه او شئونیزم قومی ، تمامیت خواهی و برتری جویی بوده که در تداوم سیاست های مستبدانه امیر عبدالرحمن خان و باروایت از سیاه نامه خویش که فصل ناتمام تاریخ است عمل مینماید. اینکه قریب به اتفاق چپی های پشتون در کنار اشرف غنی احمدزی قرار گرفته اند قطعن قابل درک است ، اما پیوستن احزب آبادی و متحدملی درک نشد که روی چه اشتراکاتی به تیم تابوت ساز پیوستند ؟ ساعت پنج کم ۱۲ شب به وقت اروپا .

>>>   Noor M Khurrami
تمام تلاشهای اشرف غنی ، کرزی،خلیلزاد ، حکمتیار وحتی احدی ( هریک به سهم ونقش شان ولی هم آهنگ) ؛ از به گند کشیدن نتیجهٔ انتخابات گرفته تا سرعت بخشیدن مصنوعی به پروسهٔ "صلح با طالبان " ؛ در جهت جلوگیری از انتقال مسالمت قدرت به تیم برندهٔ انتخابات و سنگ اندازی دربرابر نهادینه شدن نسبی روند دیموکراتیک متمرکز است !!!!

>>>   دستور اشرف غنی به راه اندازی تظاهرات اعتراضی درکابل
به فرمان رئیس جمهور قرار است دادگاه عالی احتمالاً به حمایت از تیم دولت ساز به صحنه بیاید!
آخرین گزارش از کشاکش های پشت پردۀ انتخاباتی حاکی است که اشرف غنی به تمام والیان دستور داده که از هر ولایت دو الی شش صد نفر را به کابل اعزام کنند. هدف این است که یک اجتماع اعتراضی در حمایت از شمارش رأی غیر بایمتریک تیم دولت ساز در پایتخت به راه بیفتد.
تظاهرات کوردینه شده ظاهراً علیه تصمیم کمیسیون های انتخاباتی به راه می افتد؛ اما دراصل، ایجاد نوعی عامل بازدارنده گی یا عقب گرداندن پروسه کنونی است که تیم دولت ساز را سخت نومید کرده است.
هم چنان دکترغنی به دادگاه عالی نیز دستور داده تا در مورد آرای غیر بایمتریک به نفع تیم دولت ساز حکم صادر کند.
در صورت تبدیل شدن دادگاه عالی به بازوی حمایتی تیم دولت ساز، بحران چاق تر خواهد شد.
در گزارش آمده است که تیم ثبات و همگرایی به زودی درین رابطه اعلامیه ای نشر خواهد کرد که باید استقلال کمیسیون های انتخاباتی رعایت شود و نهادهای دولتی حق مداخله را نداشته باشند

>>>   احمد سعیدی
شروع کودتای محب در کمیسیون انتخابات
رییس دارالانشای‌کمیسیون انتخابات، محمد کبیر پناهی رییس تکنالوژی این‌‌ کمیسیون را به سارنوالی معرفی کرد. آقای پناهی صبح امروز به رسانه ها گفته بود که در چند روز گذشته هکرها تلاش کردند تا سرور مرکزی را هک کنند؛ ولی موفق نشدند. این هکرها که از سوی حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور استخدام شده اند با استقرار در سرک‌۱۶ وزیر اکبر خان وظیفه دارند که سرور مرکزی کمیسیون را هک و آرای خیالی تیم دولت ساز درج سیستم نمایند.

>>>   Nadir Saikal
كميسيون مستقل انتخابات هم به حمام عبدالحميد مبدل شده است !
تا اعلان نهائي انتخابات همه سفرا از كشور هاي جهان در كابل به دفتر كميسيون مستقل انتخابات يك سر خواهند زِد. البته ديروز نوبت سفير دولت جمهوري اسلامي ايران بود كه براي نوشيدن يك گيلاس چاي سبز با خانم نورستاني يك جلسه داشت. نميدانيم كه آيا سفير افغانستان در ايران همچون بك جرئت را در انتخابات ايران دارد كه در كميسيون انتخابات شان اجازه دخول را داشته باشد و اما متاسفانه در افغانستان تقريبا" روزانه يك مقام از سفارت هاي خارج از كميسيون مستقل انتخابات ديدن و نظارت مينمايند.

>>>   زور گوئی های سلطان زوی بخاطر شمارش آرای بدون بیومتریک این تقلبی دوباره را چطور توجیح خواهند کرد ؟
هادی امیرزاده

>>>   اشرف غنی نه تنها متقلب و عوام فریب است بلکه اصلا در خلقت او تقلب شده و به صورت تقلبی به انسان تبدیل شده است. یعنی او یک انسان تقلبی است نه انسان واقعی.

>>>   پشتون ها قوم مهربان برادر اقوام دیگر هستن اما این لعنتی غنی گزشته از رای خود شان بالای گوسفندانشان رای دهی میکند ههههههههه

>>>   خلاصه حرف های طرفداران تابوت ساز آنست که اگر رای ها بیومتریک هم ندارند باید حساب شوند۰ چرا، چون ممکن است شخص خودش قبلن در جریان ثبت نام بیومتریک شده باشد ولی در موقع رای دادن ماشین بیومتریک کار نداده باشد ویا معلومات یافت نشده باشد؛ یعنی که تقلب باید قبول شود و رای بدون کارگیری بیومتریک در روز انتخابات هم باید حساب شود۰
پس در آنصورت چرا این همه دستگاه های بیومتریک را خریدند و در محل های رای گیری ارسال کردند؟ پس چرا کمسیون ها و ستاد های انتخاباتی قبل از روز انتخات باهم توافق کردند که تنها رای بایومتریک شده باید مدار اعتبار باشد؟
بلی، در نظام های دموکراتیک رای حق مسلم یک شهروند است، ولی از سلامت و پاک بودن رای باید مطمئن بود۰ درین انتخابات موارد که استثنایی هستند و امکان تقلب در آن هستند همه در توافق قبلی نمی گنجند و همه باید باطل شوند، کار ندادن دستگاه بیومتریک استثنائی بوده اند نه کلی و در تمام مراکز۰ آن موارد استثنایی نمیتوانند قاعده کلی برای تمام اصل شوند و مشروعیت به درج نتایج تمام رای های کاغذی بدهند۰ بناعن معیار مشروعیت و پاکی رای ها تنها مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک رای ها است و بدون مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک آن رای باطل است۰
خجالت بکشید بی وجدان های خائن که به هر وسیله که شده کوشش تقلب را میکنید۰

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است