میزان مشارکت در انتخابات ۹۰ درصدی بوده است؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۴    ۱۳۹۸/۷/۱۳ کد خبر: 160407 منبع: پرینت

نیویارک تایمز: در برخی از مناطق افغانستان میزان مشارکت ۹۰ درصد عنوان شده است.
با وجودی‌که انتخابات نسبت به‌دوره‌های پیشین، بهتر و شفاف‌تر بر گزار شده اما با آن‌هم (بسیاری از رای‌دهنده‌ها و نامزدان) می‌ترسند که تقلب، کشور جنگ‌زده افغانستان را به بحران سوق می‌دهد.

نگرانی در مورد میزان پایین مشارکت حالا به شک و تردیدها در باره میزان مشارکت ساختگی برای تقلب جا خالی کرده است. صندوق‌های پُری که از برخی از مناطق به کمیسیون انتخابات رسیده‌اند و از میزان بالای مشارکت و حضور رأی دهندگان در این مناطق خبر می‌دهند باعث تعجب و شگفتی ناظران گردیده است.
کمیسیون وعده کرده بود که با استفاده از تکنالوژی بایومیتریک آرای تقلبی را جدا می‌سازد. اما نگرانی‌هایی در حال شکل‌گیری است که شاید کمیسیون از انجام این کار عاجر بماند.

سیستم بایومتریک که در انتخابات افغانستان استفاده شد به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند نهایتا ۴۰۰ رای‌دهنده را ثبت کند اما در برخی از محل‌ها، تعداد آرا حتی بیش از ۴۰۰ رای گزارش شده است.

در سپین‌بولدک قندهار، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۰۳۰۰۰ نفر بودند که در این میان (بر اساس آن‌چه در صندوق‌ها آمده) ۸۹۰۰۰ تن‌شان رای داده‌اند. این یعنی مشارکت ۹۰ درصدی.
حاجی جمعه‌خان یک بزرگ قومی سپین‌بولدک حضور گسترده مردم را تایید می‌کند و می‌گوید خودم ۴۰ دقیقه در صف، انتظار کشیدم.

عبدالواحد ناصری یکی از بزرگان ولسوالی قیصار ولایت فاریاب می‌گوید: " افراد قدرت‌مند محلی، صندوق‌ها را پر می‌کردند، وقتی برای‌شان گفتم که پس بایومتریک چی می‌شود؟ برایم گفتند: "کسی پرسان نمی‌کند."

بعد از کابل، ننگرهار با ۲۲۵۰۰۰ رای، بالاترین مشارکت را دارد. بیشتر ولسوالی‌های ننگرهار به‌طور متناوب مرکز خلافت اسلامی داعش در افغانستان است. حتی مرکز این ولایت همواره هدف بمب‌گذاری‌های مکرر بوده است.
مکالمه با مردم ننگرهار نشان می‌دهد که هر چند مشارکت مردم در برخی موارد، خوب بوده اما در بسیاری موارد صندوق‌های رای‌دهی در اواخر روز، پُر شده‌اند.

فضل‌هادی مسلمیار از ننگرهار است. او یکی از حامیان آقای غنی در انتخابات بود. مسلمیار به رییس کمیسیون انتخابات ابتدا هشدار داد که "رای‌های بدون بیومتریک بر سر پدر رییس کمیسیون شمرده خواهد شد" اما سپس از زبان زورگویی خود عذرخواهی کرد ولی بر حرف قبلی خود مبنی بر شمارش آرای بدون بیومتریک تاکید کرد.

گفتگو با ساکنان ولسوالی چپرهار ننگرهار نشان می‌دهد که مشارکت در این ولسوالی در روز انتخابات بسیار کم بوده، هرج‌ومرج در اواخر روز توسط برخی از متفقین محلی در این ولسوالی بالا گرفت و شاید آقای مسلمیار تلاش دارد تا همان آرای بدون بیومتریک شمرده شوند.

وحید پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مشارکت
نظرات بینندگان:

>>>   کافر یار خود متقلب است و معلوم نیست که فرزند پدرش است یا نی اگر جرئت دارد تست DNA انجام دهد شاید اصلن فرزندی یا نا مشروع باشد.
دا گز و دا میدان
راشه ویباسه تنبان
که ایزک نه یی
او د خپل پلار زوی یی
نو ول هیریگی د امتحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است