نتایج آرای بایومتریک و برگه‌های رأی دهی متفاوت است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۳    ۱۳۹۸/۷/۱۴ کد خبر: 160414 منبع: پرینت

سندهایی‌که به طلوع‌نیوز رسیده‌، نشان می‌دهد که در شماری از ولایت‌ها نتایج آرای بایومتریک شده از برگۀ نتایج رأی‌دهی بسیار تفاوت دارند.

در این سندها که از ولایت‌های زابل، قندهار، دایکندی، هلمند و هرات است دیده می‌شود که شمار رأی در برگه‌های نتایج چندین برابر با رأی دهندگانی هستند که در دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده‌اند.
مثلأ در یکی از این سندها، دیده می‌شود که در یک محل رأی‌دهی در ولایت هلمند، نُه رأی‌دهنده در دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده‌اند، اما در برگۀ نتایج آرای این محل، ۴۱۱ رأی ثبت شده‌است.

بربنیاد این سند، در این محل رأی‌دهی، نام‌های ۳۶۶ رأی‌دهنده ثبت شده‌اند، اما در صندوق ۴۲۰ رأی ریخته شده‌اند.
شماری از دسته‌های انتخاباتی، با نگرانی از انجام تقلب در انتخابات، تأکید دارند که باید آرای تقلبی و واقعی بگونۀ شفاف از هم تفکیک شوند.

نور رحمان اخلاقی، عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله در این باره گفت: «چیزی‌که از قانون و طرزالعمل‌ها بیرون میایند و کمیسیون مکلف به تطبیق آن است، باید شفافیت تأمین شود.»

در همین حال، شماری از ناظران انتخابات در کمیسیون انتخابات، امروز به طلوع‌نیوز گفتند که از سه روز به این‌طرف، اطلاعات دستگاه‌های شناخت بایومتریک در بانک اطلاعاتی کمیسیون انتخابات ثبت نمی‌شوند و کارمندان این بخش تنها اطلاعات برگه‌های نتایج را ثبت می‌کنند.

محمد یونس نواندیش، یکی از این ناظران گفت: «این‌ها انتقال دیتاهای بایومتریک را متوقف ساخته‌اند، درحالی‌که توافق وجود دارد و این تصمیم قطعی کمیسیون است و نیز تمامی ناظران به این توافق کرده‌اند و جامعۀ جهانی هم به این موافق است.»
اما، کمیسیون انتخابات می‌گوید که این مشکل برای چند ساعت بود و اکنون این مشکل از میان برداشته شده‌است.

محمد عبدالله، کمیشنر این کمیسیون گفت: «فقط برای ما آرایی که از طریق بایومتریک طی مراحل شده‌است مدار اعتبار است و آن هم قابل تصفیه است که در داخل آن هم بعضی تخلفات صورت گرفته است.»
اما، تاکنون خبرنگاران اجازه نیافته‌اند تا از بانک اطلاعاتی کمیسیون انتخابات دیدار کنند. امروز نیز ما نتوانستیم داخل مکان این بانک شویم و چگونگی ثبت اطلاعات در این بانک را مشاهده کنیم.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
رای
بایومتریک
نظرات بینندگان:

>>>   همین تاخیر در اعلان نتایج شک بر انگیز است وخود فراهم کردن فرست برای تقلب است. در تمام دنیا همان لحظه که رای گیری تمام می‌شود ‌فورا شمارش آرا شروع و نتیجه اعلان می‌شود وقتی انترنیت هست چرا مانندی دیگر کشور ها در ظرف چند ساعت تمام نتایج را اعلان نمی کند؟ این کشور گسفندی کی آدم می‌شود من متحیر هستم که این چه سیستم مزخرفی است که در افغانستان است؟ ودر دیگر کشورها رای گری و شمارش واعلان نتایج وتمام اش ۲۴ ساعت طول نمی کشد این ستان فغان نه ازخود بلد هست ونه از دیگران یاد می‌گیرد. همین طور هست که این ویران شده اباد نمی شود؟
م ج‌از استرالیا

>>>   کسانیکه خیانیت می کنند باید به اشد مجازات رسانیده شوند. تا دیگر کسی جرات خیانت را نکند.

>>>   اگر کسی ریس جمهور می شود چرا علاقه ندارد تا از طریق رای شفاف و پاک مردم ریس جمهور شود. دست زدن به بی وجدانی و تقلب کار ساز نیست و تقلب کاران و دزدان باید کشور را به دستهای ناپاک شان به بحران نبرد. همان که رای را خریداری کرده اند کافی است.

عدم اشتراک اکثریت مردم درین انتخابات اصلاٌ تفی بود بر روی زمانداران درغگو و متقلب . و این را اینها خود باید بدانند که مردم ازین تقلب کاری ها نفرت دارند و نتیجه این انتخابات نیز بنا بر عدم اشتراک اکثریت مردم لکه ننک و ثبوت اشکار بر جبین خاینان است که پروسه های ملی مانند انتخابات را به مسخره می گیرند و برای رسیدن به قدرت به هر رذالت و پستی دست می زنند.

>>>   احمد سعیدی
با عرض سلام !
در حالیکه ده ها جاسوس بشمول انگلستان و کشور های دیگر بنام مشاور در کمیسیون های انتخاباتی حضور فعال دارند با آن هم بزرگان این کشور آرام ننشسته میخواهند نتایج انتخابات را به بی راهه بکشند. دیدار روز گذشته سفیر انگلستان و سفیر ناتو با اعضای کمیسیون انتخابات چه معنی دارد کی اینها را صلاحیت داده که سفیر انگلیس و ناتو میگویند در شمارش آرا عجله نکنید اینطور و آنطور اجراات نمایید.
من حضور سفرای کشور های بیگانه را در نشست های مختلف با اعضای کمیسیون انتخابات مداخله آشکار در امور کاری کمیسیون مستقل انتخابات میدانم نه همکاری صادقانه در شفافیت، امیدوارم از مداخله اینها جلو گیری شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است