غنی برکنار کرد، عبدالله نپذیرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۸    ۱۳۹۸/۷/۱۵ کد خبر: 160424 منبع: پرینت

اشرف غنی طی حکمی صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارتخارجه را برکنار کرد اما عبدالله این حکم را نپذیرفت و اعلام داشت تا دولت بعدی وی بکار خود ادامه می دهد.

احمدی در گفتگوی رسانه ای گفته بود: «صلح از اولویت‌ها است، صلح نیاز مردم افغانستان است و ما باید یک روزی به صلح برسیم. طبیعی است که از تلاش هر کشور [در راستای صلح افغانستان] استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها به‌خاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره اینبار با دولت افغانستان رو راست و عملی کار کند.»

ارگ ریاست‌جمهوری، پس از چاشت روز (یک‌شنبه، ۱۴میزان) اعلام کرد که صبغت احمدی بدلیل اظهارات «غیر مسؤولانه» اخیرش دربارۀ سفر طالبان به پاکستان از سمت سخنگویی وزارت خارجه برکنار شده‌است.
در خبرنامۀ ریاست‌جمهوری آمده‌است که رییس‌جمهور، میرویس ناب سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان که به تازگی به‌حیث معین همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه تعیین شده‌است، از امور دفتر سخنگویی وزارت خارجه سرپرستی خواهد کرد.

در پی سفر اخیر هیات طالبان به پاکستان، صبغت احمدی گفت که وزارت خارجه از تلاش‌های پاکستان برای صلح افغانستان و میزبانی از این گروه استقبال می‌کند.
این در حالی بود که پیش از آن، ارگ ریاست‌جمهوری میزبانی پاکستان از طالبان را انتقاد کرده و گفته بود که این کار خلاف تمام اصول میان دو کشور است.

در همین حال، ادریس زمان، معین سیاسی وزارت خارجه نیز اعلام کرد که سخنان آقای احمدی، نه به نمایندگی از وزارت خارجه که اظهارات شخصی خودش بوده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌جمهوری در یک پیام تویتری گفته بود که میرویس ناب، سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان براساس حکم رییس‌جمهور اشرف غنی به‌حیث معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه تعیین شده است.
صدیقی همچنان گفته بود که آقای ناب تا تقرر سخنگوی جدید وزارت خارجه، امور دفتر سخنگوی را سرپرستی خواهد کرد.

در واکنش به حکم اشرف غنی، داکتر عبدالله رییس اجرایی طی اعلامیه ای، حکم اشرف غنی را نافذ ندانسته از سخنگوی وزارتخارجه حمایت کرده است.
در اعلامیه عبدالله آمده است: «انتصابات و برطرفی‌ها را در این موقع تنها می‌توان با انتخابات مرتبط دانست. بناً وی [صبغت‌الله احمدی] الی نهایی‌شدن نتیجه‌ی انتخابات به کارش ادامه می‌دهد.»
رییس اجرایی همچنان تأکید کرده است که موضوعات مربوط به سیاست خارجی و موقف دولت افغانستان در این موارد [صلح] مهم و نیازمند بحث و توافق در بالاترین سطح حکومت است تا تمام بخش‌های حکومت از یک موقف واحد برخوردار باشند و با صدای واحد صحبت کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
عبدالله
احمدی
نظرات بینندگان:

>>>   در حقیقت کار خوبی نکرده عبدالله.
لالا هراتی

>>>   بگذارید از توانایی‌های داکتر صاحب عبدالله شروع کنیم.
ما از ایشان خواستیم نظر مبارکش را در مورد سیاست بیان کند. ایشان چنین فرمود: «سیاست چیزی نیست که خدای نکرده مردم افغانستان، مردم شریف افغانستان با احساسات و عواطف برحقی که دارند و جامعه‌ی بین‌المللی و نهادهای داخلی در سال‌های گذشته همان‌طور که بزرگان افغانستان مخصوصا شهدای نام‌دار جهاد و مقاومت و شهدای گم‌نام افغانستان در جریان هستند و خواهند بود، ما به‌خاطر مصلحت کلان که اگر آن را در نظر نمی‌گرفتیم، بدون شک افغانستان به بحران کلان‌تر می‌رفت و به خواست خدا و یاری مردم نجیب افغانستان ما همواره از نیروهای امنیتی افغانستان به نیکی یاد کرده‌ایم و برای شهدای افغانستان در تمامی برنامه‌ها اتحاف دعا کرده‌ایم و از درگار خداوند لایزال استدعا داریم که دعاهای ما را که بدون شک دعای مردم افغانستان هم است، بپذیرد.» (شما از این 114 کلمه در مورد سیاست چیزی فهمیدید؟) وقتی سخنان گهربارش را در مورد سیاست شنیدیم، از شنیدن دیدگاهش در مورد اقتصاد و امنیت صرف نظر کردیم

>>>   غنی منتظر بماند تا نتیجه انتخابات معلوم شود بعد میتواند عقده های فاشیستی خود را استفراغ کند
مگر متیقن است که از ارگ رفتنی است و در آخرین لحظات گژدم وار نیش زهر ناک فاشیسم قومی را هر کجا که ممکن باشد فرو میکند.
انسان مریض و عقده یی پس از باخت سکته میکند.

>>>   عجیب مردمی هستیم بیار که شدیم باز میگویم غنی بر کنار کرد و عبدالله نپذیرفت
این کدام پروفیسور نبود یا کدام دانشمند مثل ابوعلی سینا بیچاره یک مامورک با معاش ۱۵ هزار افغانی بود .بدون در نظرداشت موقف خویش صد برابر کلاتنر از دهن خود جمله یی را بکار برده .باید برکنار میشد کسی که در دستگاه دیپلوماسی کار میکندولی هنوز دشمن و دوست خود را نمی شناسد باید بر کنار شود .
اگر عبدالله صد بار بگوید که برطرف نشده وقتی مکتوب اش به وزارت مالیه رفته باشد معاش و امتیازاتش قطع شده چی فایده میکند که عبدالله ناخق خود را سرگردان میکند

>>>   اګر عبدالله نپزیرفت ! کشمش جورش خواهد کرد!

>>>   بررسی نتایج رسیده به کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که داکتر عبدالله رای اکثریت را از آن خود کرده و‌ داکتر غنی شکست خورده است.حتا در بسیاری از مراکز و محلات، جای‌گاه گلبدین حکمتیار نسبت به غنی بالاتر است و در رده‌ی دوم قرار گرفته است. ارگ ریاست‌جمهوری و دستهٔ انتخاباتی «دولت‌ساز» تلاش می‌کند با استفاده از موجودیت آرای بایومتریک‌نشده انتخابات را به دور دوم بکشانند. قابل یادآوری است که حلقاتِ نزدیک به غنی احمدزی در درون کمیسیون انتخابات تلاش می‌کنند تا آرای تقلبی را به نفع اشرف‌غنی وارد سیستم سازند، اما این روند به شدت زیر نظارت کمپنی «درملوگ» و ناظران قرار دارند که شانسِ دست‌برد و مهندسی نتایج را به حد اقل رسانیده است. گزارش ها تا این مرحله نشان می‌دهد که از مجموع آرای پاک و بایومتریک‌شده که در ششم میزان از ساعت ۷ صبح الی ۵ عصر در صندوق‌های رای ریخته شده، کم‌تر از یک میلیون و نه‌صد هزار رای می‌باشد که بیش‌تر از ۱۳ صد هزار رأی آن را داکتر عبدالله به دست آورده و بقیه‌ی آرا مربوط به غنی و دیگر نامزدان می‌شود.
هارون معترف

>>>   غنی خاین و تروریست پرور همچنان به آزادی تروریستان انتحاری ادامه میدهد. اما یک عده خود فروخته از وی یک فرشته ساخته اند. نفرین بر تروریستان انتحاری و حامیان شان

>>>   غنی در حال حاضر صلاحیت عزل و نصب را ندارد از شروع کار غنی در چوکی ریاست جمهوری تا امروز غنی خلاف قانون با زور گویی عمل کرده است که به همین اساس مردم غنی را زور گو قانون شکن و فرار از مناطره از ترس افشایی خیانت هایش در حضور داشت خودش از مناظره در تلویزیون اریان در مقابل داکتر عبدالله فرار را بر قرار ترجیع داد و همچنان در مقابلفراه خوان مناظره با فرامرز تمنا کاندی ریاست جمهور و در مناظره از طریق تلویزیون طلوع نیوز در برابر کلبدین حکمتیار و داکتر عبدالله هم حاضر نشد مردم ناقانون شکن زور گو فراری رابنام غنی پیوند گرده اند این یکی از خصلت های بدی غنی است که باید همه چیزی که غنی میگوید لبیک بگویند ورنه مورد نکویش و سر زنش نی قرار داده مشود که نمونه زنده ان اعلان بر طرفی اقای احمدی سخنگوی وزارت خارجه است نازیر که داکتر عبدالله ازین عمل نادرست زور گویی و مجازات غیر اصولی که بالای یک شخص صورت گرفته در دفاع قرار گیرد باید منحیث مسول نزد خدا و مردم داکتر عبدالله چنین ایستاده گی را میکرد که کرد.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
رویارویی و زور آزمایی ارگ و قصر سفیدار بر سر صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه:
رییس جمهور غنی، صبغت الله احمدی را از سخنگویی وزارت خارجه بر کنار کرد و به اتهام «اظهارات خلاف منافع ملی»، «تضعیف موقف دولت در روند صلح» و «سوء‌استفاده از موقف دولتی» برای بازپرسی به لوی سارنوالی( دادستانی عمومی) معرفی کرد.
رییس اجراییه عبدالله عبدالله این برکناری را تا اعلان نتیجه ی انتخابات غیر قابل قبول و غیر عملی خواند، و وزیر خارجه نیز برکناری سخنگوی وزارت خارجه را رد کرد.
آیا لوی سارنوالی با استفاده از نیروهای امنیتی می تواند صبغت الله احمدی را برای بازپرسی ببرد و یا به بازداشت او اقدام کند؟

>>>   بقلم دکتر مصدق پارسا
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، مأمور حاضری شهرداری واخان را برکنار کرد. آقای غنی در یک نشست خبری در این باره گفت: «مسأله وضاحت است. در چهارچوب باید واضح باشد، بر اساس قانون اساسی اصول وضاحت دارد» وی در پایان نشست با فریاد افزود: «سوک کولای شی چی ز ما په دوران کی ماموریت وکی؟».
در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور گفت که دشمنان مردم افغانستان گفته اند که آقای غنی باید به مسألهٔ پروندهٔ تره‌خیل، فساد ۱۱ ملیون‌دالری وزارت مخابرات و مواردی از این دست بپردازد، اما شما حرف دشمنان را گوش ندهید. مسألهٔ واخان اولویت کشور بود. ما فکر می‌کنیم که نظریات مامور حاضری شهرداری واخان با منافع ملی و اصول سیاست حاضری ما مطابق نبوده و رییس جمهور غنی مشغول بررسی سی‌وی‌ها برای تعیین جانشین وی است. ما از شرکت‌کننده‌ها خواسته‌ایم تا برای مصاحبه با شخص نفر اول، به کابل بیایند.
در همین حال، عبدالله عبدالله در اعلامیه‌یی از دوام کار مأمور حاضری شهرداری واخان خبر داد. آقای عبدالله در این زمینه گفت: «وزیر انرژی را به زور کشیدند، چیزی نگفتم. وحیدی را سه بار زندان فرستادند، من در نمازهای شب برایش دعا می‌کردم، اما نشود که باز خدای ناخواسته به این ترتیب برداشت شود که ما کاری نمی‌توانیم. انشاالله به ترتیبی شده که مأمور حاضری شهرداری واخان خط سرخ ماست. باز نفری بیشک دگه، فرار هه‌هه‌هه‌هه».

>>>   مجاهدپسرمجاهدسرفراز صبغت اله احمدی هیچ حرفی بی ربطی نگفته است حرف بسیارخوب ومنطقی گفته است که اینبارپاکستان به درستی عمل کند ما جوانان عدالت خواه درسرتاسردنیا ازصبغت اله احمدی دفاع میکنیم ومامردم ولایت قندوز به اشرف غنی توصیه میکنیم دست ازنژاد پرستی بردارد به بهانه های واهی فارسی زبانان راازبدنه حکومت دورنسازد که سرنگون خواهد شد

>>>   عجب است.
غنی سفر طالبان به پاکستان را نمی پذیر و خلاف عرف دیپلماتیک مینامد و سخنگوی وزارت خارجه را برطرف میکند اما نتیجه سفر و مذاکرات را می پذیرد و یازده تروریست ارشد طالب را رها میکند.
به این میگویند حماقت در دیپلماسی.
فاشیست فاشیست است ولو که دکترا داشته باشد یا زن غیر مسلمان.

>>>   داکتر صاحب عبدالله باید از اول چنین می کرد نمی گذاشت طرفدارانش را برکنار کنند.

>>>   عبدالله .... است و چشم سفید اند!

>>>   غني و هم تبارنش در اين پنج سال چيقدر مردم بي گناه را كشتن در هيچ حكومت چنين قتل عام صروت نگرفته بود مسلميار يك سرباز بيچار را شهيد از خيانت كي كرد باشه سر جايش خون سرباز را پاي مال كردن ....شان كند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است