تغییر شیوۀ انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۴    ۱۳۹۸/۷/۲۱ کد خبر: 160500 منبع: پرینت

یک هفته می‌شود که روند انتقال اطلاعات از دستگاه‌های شناخت بایومتریک به بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون انتخابات از طریق وای فای، به علت وجود مشکلات فنی، به بن بست روبرو شده‌است.
اما در نشستی که اعضای کمیسیون انتخابات و اعضای دسته‌های انتخاباتی و ناظران داشتند، تصمیم گرفته شد تا شیوۀ انتقال اطلاعات این دستگاه‌ها تغییر یابد.
به گزارش طلوع، قرار است پس از این، اطلاعات این دستگاه‌‎ها از طریق نصب کارت حافظۀ این دستگاه‌ها به کمپیوترها به بانک اطلاعات مرکزی انتقال یابند.

حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات اظهار داشت: «ما به این توافق رسیدیم که نخست روند انتقال اطلاعات را به این شیوه آزمایش می‌کنیم و سپس تمامی آرا را به بانک اطلاعات مرکزی انتقال می‌دهیم.»

در این میان، نگرانی‌ها از جگونگی شفافیت در کار انتقال اطلاعات که می‌گویند این شیوه آسیب‌پذیری‌های فروانی دارد و مصؤن نیست نیز وجود دارند. اما این گزینه با پیش‌شرط‌هایی عملی خواهد شد.

داوود سلطان زوی، ناظر دسته انتخاباتی اشرف غنی گفت: «بعد از گذشتاندن مرحلۀ امتحانی، آن‌ها [کمیسیون انتخابات] بالای طرزالعمل خاصی کار می‌کنند که بخاطر این پروسه [تغییر شیوۀ انتقال اطلاعات] چه طرزالعملی ساخته شود که در آن دیدگاه‌های تیم‌های انتخاباتی نیز گرفته خواهد شد.»

نور رحمان اخلاقی، غصو دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله نیز بیان داشت: «سیستم باید از حالت وای فای بیاید به حالت کیبل، کمپیوترها باید کاملأ صاف باشد و هیچ سیستم عامل در آن نباشد و زیر نظر ناظرین سیستم عامل در آن نصب شود.»

روند ثبت اطلاعات در بانک مرکزی اطلاعات کمیسیون انتخابات در اوضاعی با این چالش روبرو شده‌است که در حدود هشت روز دیگر به اعلام نتایج نخستین انتخابات مانده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایومتریک
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی پیش از انتخابات به این کمیسیون و دارالانشاء گفتند که گپ را نشنید.

>>>   چقدر جالب است
کسی مثل داود میر در تیم فاشیزم عضو ارشد میشود
کجاست وجدان
کجاست ایمان
کجاست شرف انسانی
....

>>>   غنی این بار یک نیرنگ را به کار بردن.
تمام غو غو کنندگان را از خارج تیم فاشیسم استخدام کرد مانند داود میر و صالح و نجیب دانش و صدیقی و چندین نطاق و برنامه ساز تلویزیون ها
بعد انتخابات مثل کاغذ تشناب همه شانرا دور می اندازد.

>>>   خلاصه حرف های طرفداران تابوت ساز آنست که اگر رای ها بیومتریک هم ندارند باید حساب شوند۰ چرا، چون ممکن است شخص خودش قبلن در جریان ثبت نام بیومتریک شده باشد ولی در موقع رای دادن ماشین بیومتریک کار نداده باشد ویا معلومات یافت نشده باشد؛ یعنی که تقلب باید قبول شود و رای بدون کارگیری بیومتریک در روز انتخابات هم باید حساب شود۰
پس در آنصورت چرا این همه دستگاه های بیومتریک را خریدند و در محل های رای گیری ارسال کردند؟ پس چرا کمسیون ها و ستاد های انتخاباتی قبل از روز انتخات باهم توافق کردند که تنها رای بایومتریک شده باید مدار اعتبار باشد؟
بلی، در نظام های دموکراتیک رای حق مسلم یک شهروند است، ولی از سلامت و پاک بودن رای باید مطمئن بود۰ درین انتخابات موارد که استثنایی هستند و امکان تقلب در آن هستند همه در توافق قبلی نمی گنجند و همه باید باطل شوند، کار ندادن دستگاه بیومتریک استثنائی بوده اند نه کلی و در تمام مراکز۰ آن موارد استثنایی نمیتوانند قاعده کلی برای تمام اصل شوند و مشروعیت به درج نتایج تمام رای های کاغذی بدهند۰ بناعن معیار مشروعیت و پاکی رای ها تنها مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک رای ها است و بدون مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک آن رای باطل است۰
خجالت بکشید بی وجدان های خائن که به هر وسیله که شده کوشش تقلب را میکنید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است