سیاستی ارباب‌منشانه آمریکا با ترکیه و سوریه
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۴    ۱۳۹۸/۷/۲۱ کد خبر: 160516 منبع: پرینت

آمریکا، سیاستی ارباب‌منشانه دارد؛ با حوصله، خونسرد، بردبار و شکیبا. سیاستِ این کلان‌ارباب، با دیگر ارباب‌های فرودست (روسیه، بریتانیا، المان، فرانسه) از نوع تعاملِ « بده‌بستان» و‌ «کنار آمدن» بر سر منافع دو جانبه با نگاه «فرادستانه» و با دستانی «سخاوت‌مندانه» است.
بر سَرِ خورده‌بورژازهای سیاسی نیز دست پدرانه می‌کشد؛ سیاست‌ِ او با جهان سومی‌ها امّا همان نگاهِ از بالا و پایین و ادبیاتِ «تهدید» و «تطمیع» است.

جهانِ سوم، جهانِ مصرفی است، بازار مصرفِ کشورهای در حال توسعه و کشورهای در حال توسعه بازارِ مصرفیِ کشورهای توسعه یافته است؛ گویا اصول وضع شده این است که کشورها طبق قواعد بازی به پیمایش سیاسی در میدان‌عای مشخص شده بپردازند، خلاف قاعده‌ی بازی کردن تاوان‌های سنگینی در پی خواهد داشت.

اردوغان مزه‌ی تلخِ «سرخوردگی» از پیوست به اتخادیه اروپا هنوز زیر زبان‌اش مزمزه می‌کند، ترکیه با تظاهر به «سرمستی» غوغای امپراطوری عثمانی یا پان ترکیسم را سر داده است تا آن تلخیِ سرخوردگی را برای خود قابل هضم کند. او می‌فهمد با چنین شعارهای ارزشی، اگر عضوِ رده آخر اتحادیه ازوپا نشد ولی می‌تواند در شرق(اسلامی) در صدر لیست قرار بگیرد.

شاخ و شانه کشیدن‌های اردوغان به مزاج آمریکا خوش‌آیند نیست، از سوی دیگر مشروعیتِ خلاف قاعده بازی کردن را بصورت غیر مستقیم از روسیه‌ی فرصت‌شناس دریافت نموده است(اردوغان، ابزار فشار روسیه بر آمریکا جهت امتیازگیری).

این شاخ و شانه کشیدن‌ها باعث گردید تا آمریکا او را وارد میدان جنگِ فرسایشی نماید، آمریکا با شگردهای همیشگی‌اش میدان را برای ورود ترکیه باز کرد، هم‌اکنون دروازه‌های جنگ به روی ترکیه باز شده است.

ترکیه‌ نیز(سرخورده‌ی دیروز، سرمست امروز) بدش نمی‌آید با رویکرد تهاجمی‌، خودی در میدان نظامی نشان دهد؛ تا دیده شود سرانجام این قمار برای ترکیه چه در پی خواهد داشت.

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
سوریه
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   دولت داعش پرور ترکیه بعد از گرفتن اجازه ی رییس جمهور امریکا بداخل سوریه نیرو های عظیمی بمقصد قلع و قمع کرد ها فرستاده است. آنان در اولین روز صد نفر کرد را به خاک و خون کشیدند. این کشتار ادامه دارد. آنان کرد های اسیر شده را محاکمه ی صحرایی میکنند. امریکاییها و بویژه سربازان امریکا در سوریه میگویند که ما در حق کرد ها خیانت کرده ایم. تازگیها ترمپ متوجه اشتباهش شده و ترکیه را تهدید به اعمال تحریم اقتصادی کرده است. مگر متاسفانه این تهدید نا وقت خواهد بود. چون ترک ها بشدت تمام جوانان کرد را بقتل میرسانند. جوانان کردی که پدر داعش را در آورده بودند. جوانان کردی که برای اعاده ی حقوق شان میرزمیدند.
امیدوارم بمن گوشزد نکنید که ما را چی به کرد ها و ما در مملکت خویش صد ها مشکل اینچنینی با طالب ها داریم. پاسخ پیش از موقع من اینست که جنایت جنایت است. مهم نیست که در کجا رخ میدهد.
سید احمد بانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است