چه کسانی می توانند در ایران درخواست تابعیت بدهند؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۸/۷/۲۳ کد خبر: 160536 منبع: پرینت

ایران به تازگی تغییراتی در قانون تابعیت اش آورده است. کودکان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند تابعیت ایرانی را بگیرند. همزمان افراد بالای ۱۸ سالی که در ایران به دنیا آمده اند نیز می توانند درخواست بدهند.

آژانس مهاجرت سازمان ملل از قانون جدید ایران برای دادن تابعیت به فرزندان پدران خارجی استقبال کرد. پیش از این کودکانی که از پدر خارجی و مادر ایرانی به دنیا می آمدند، حق گرفتن تابعیت ایرانی را نداشتند.

به گزارش صدای آلمان، آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد "یو ان اچ سی آر" در تهران با نشر اعلامیه ای از قانون جدیدی که در پارلمان این کشور تصویب شده استقبال کرد. این قانون به کودکانی که از مادران ایرانی و پدران خارجی به دنیا آمده اند، صرف نظر از اینکه در خاک این کشور به دنیا آمده اند یا خیر، تابعیت ایرانی می دهد.

براساس این قانون کودکان زیر ۱۸ سال از پدران خارجی نیز در صورتی که مادرشان درخواست بدهد، می توانند تابعیت ایرانی را کسب کنند. کسانی که بالای ۱۸ سال هستند، خودشان باید درخواست بدهند.

این قانون همچنان به کسانی که ۱۸ ساله شده اند و تابعیت ندارند، اجازه می دهد که درخواست تابعیت ایرانی بدهند؛ البته در صورتی که خود فرد یا یکی از والدینش در ایران به دنیا آمده باشند.

این قانون توسط رییس پارلمان ایران امضا شد و به حکومت سپرده شد. از هشتم اکتوبر امسال این قانون اجرایی می باشد. آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد در تهران در این مورد نوشته است: «این گامی بزرگ در جهت کاهش شمار انسان های بی تابعیت در ایران و سراسر جهان می باشد».

مرتبط: فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی تابعیت ایران را می‌گیرند

یک بررسی حکومت ایران در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ۵۰ هزار کودک بدون تابعیت بوده اند؛ چراکه مادرشان ایرانی و پدرشان خارجی بوده اند.

ایوو فریجسن، نماینده آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد در تهران در این اعلامیه گفته است: «هیچ کودکی انتخاب نمی کند که بدون تابعیت باشد». وی افزوده است: «انسان های بدون تابعیت و سند دولتی، از جامعه جدا می گردند. دولت ایران با قانون جدیدش به عنوان نمونه ای پیشرو شناخته می شود. این یک حرکت بسیار مثبت برای این کودکان و خانواده های آنها است».

این سازمان همچنان قانون جدید را به نحوی گامی دیگر به سوی برابری جنسیتی در ایران خوانده است؛ چراکه در گذشته تنها مردان ایرانی که زن خارجی داشتند، می توانستند تابعیت شان را به کودکشان منتقل کنند.

براساس آمار سازمان ملل سه میلیون و ۹۰۰ هزار انسان در ۷۸ کشور جهان بدون تابعیت زندگی می کنند؛ اما آژانس مهاجرت این سازمان می گوید شمار این انسان ها به مراتب بیشتر از ثبت شدگان است.

این آژانس با راه اندازی کارزار ۱۰ ساله "#IBelong" یا "من متعلقم" تلاش دارد تا شمار انسان های بی وطن و تابعیت را تا سال ۲۰۲۴ به صفر کاهش دهد. انسان های بی وطن و بی تابعیت در سراسر جهان با محدودیت و تبعیض روبرو هستند و حتی در برخی موارد به خدمات اولیه زندگی مثل آموزش، صحت و شغل دسترسی ندارند.

مرتبط: گراندی: در برابر «بی‌وطنی» باید قاطعانه مبارزه کرد
براساس آمار آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد در حال حاضر تخمین می شود که بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند. شمار زیادی از آن ها که سال ها است در این کشور اقامت دارند، با ایرانی ها خیشاوندی کرده و فرزندان شان بدون تابعیت مانده اند. بسیاری از جوانان بالای ۱۸ سال نیز در ایران به دنیا آمده و یا حتی یکی از والدین شان در این کشور به دنیا آمده ا ند.

رضا شیرمحمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
تابعیت
نظرات بینندگان:

>>>   امیدوارم این اعطا تابعیت هرچه سریعتر انجام شود چون مدت زیادی است در مسیر تصویب قرار گرفته است

>>>   من مادر ایرانی و پدر افغانی دارم اکنون باید برای گرفتن تابعیت کجا بروم؟

>>>   نظر دهنده دوم . باید به دفتر امور محاجرین و یا دفتر مربوط به پاسپورت وزارت خارجه مستقر در شهر خود مراجعه کنید
شدیدا از این بابت خوشحالم چون از جمعیت یه میلیون نفری محاجرین افغانستانی دو میلیون نفر در ایران متولد شده اند و بنده شخصا این این افراد را به هر نحوی ایرانی مید$نم که حق داشتن تابعیت ایران را دارند

>>>   این نقص آشکار قوانین کشور هست
در هر مرحله باشد قطعا متوقف خواهد شد
کودکانی که پدر غیرایرانی دارند می‌توانند در کشور پدری تابعیت دریافت کنند آنها بی وطن نیستند اعمال قانون تمی شود
سلیقه ای و احساسی در این زمینه تصمیم گیری شده
حقوق بشر چ دخلی به نقص قوانین کشور دارد نمی دانم!
فاروق، مریوان

>>>   رهبر ایران جدیدا در دیدار با نخبگان گفته باید نخبگان کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی و آزادیخواهان جهان را در ایران جمع کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است