نیم نگاهی به کنفرانس امنیتی هرات!
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۶    ۱۳۹۸/۷/۲۷ کد خبر: 160592 منبع: پرینت

دوتن از دانشمندان هراتی هریک جناب داکتر اسپنتا مشاور امنیت در حکومت حامدکرزی که از آزمون زمان ناکام بر آمد و جناب داکتر مرادیان که هنوز خوشنام است تا اکنون هشت بار کنفرانس های امنیتی را در شهر هرات برگزار نموده تعدادی از نخبگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، جامعه مدنی، احزاب و گروه های سیاسی، نویسندگان، روزنامه نگاران، شخصیت های مستقل ملی والی اخیر را دعوت کرده اند که، ایشان به قول معروف: ((رفتند، نشستند، گفتند، خوردند، نوشیدند، خوابیدند و برگشتند)).

نتیجه مساوی شد به خرابتر شدن وضع امنیتی و پروتوکول های چاق بسته بندی و بایگانی شده که بی رد وبی پی شد مانند؛ هیات های موظف کرزی و احمدزی اند رباب جنایات طالبان درون نظام و بیرون نظام و دیگر حوادث و اتفاقات ناگوار که از آن خبری نشد که نشد.

به هر حال این هرات مظلوم و بی کس که زعامتی ندارد حکام و سلاطین فاشیست و تمامیت خواه پشتون که جدا از خلق شریف آن باشد آنرا در بازی قدرت به عنوان حوزه نفوذ ایران و انگشت ششم می بینند، از لحاظ بهره گیری و استفاده جویی آنرا نگین خراسان، مرغ طلای افغانستان، حوزه مالیاتی و حوزه رای دهی تعریف مینمایند، شهروندان هرات را تکلیف محور می شناسند، در تقرر و گزینش کادر های پشتو زبان مناطق جنوب و جنوب شرق هرات را بهترین چراگاه فکر میکنند و به منظور جابجایی به اصطلاح آواره های جنگ داخلی به شکل سیاسی و کتلوی هرات را مناسبتر از هرجای دیگر می دانند. اما هراتیان آگاه و چیز فهم که این درد را بقراری میخورند و به آن عادت کرده اند مانند؛ داکتر اسپنتا بی خاصیت و بی برش فقط یاد گرفته است تا بسان حجاج که در سال یکبار در صحرای عرفات یکدیگر را می بینند او نیز در سال یکبار چنین جلساتی را دایر کرده و خود را تخلیه روانی مینماید.

جالبتر اینکه جناب اسپنتا در کنفرانس امروزی اقتدار گرایی قومی را فاسد خوانده است، در حالیکه خودش با پیشوای سیاسی اش حامدکرزی تحت قیادت خلیلزاد شیاد اقتدار گرایی قبیله را بنا کرده است که امروز در تداوم آن مصیبت بزرگ اشرف غنی احمدزی با رویا های فاشبستی که در سر دارد میکوشد و با تمام قوت کار میکند.

از اینها که بگذریم چه میشد که ایشان به عنوان متصدی این کنفرانس به اصطلاح امنیتی به اولویت های هرات چهار میلیونی که در بالا فشرده به آن اشاره کردم میپرداخت و آنها را به کنکاش میگرفت تا به عنوان خمیر مایه فکری قشر دادخواه، مبارز و عدالت پسند هرات انگیزه بسیج و تشکل ایجاد میکرد، تا فردا حداقل جبران اشتباهات و ندانم کاری های جناب ایشان را میکرد که نکرده است.

حفیظ راوند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس امنیتی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   هرات پنج ملیون نفوس دارد انما یک وزیر درکابینه ندارد ، وردک که برابر یک السوالی هرات نیست چندین کزیر دارد

>>>   هرات براي ايرانه بي هود افغانيت بهشون نچسبونيد هراتيها پرچم ايران بدست بگيرند و به مادر وطن برگردند

>>>   آقای راوند: هرات باستان نه مطلوم است نه بی کس؛زعامتی دارد متخلص به (کتالی)رئیس اداره امور که به نمایندگی مردم هرات که در کنار هرم قدرت تکیه زده وازحکام وسلاطین فاشیست وتمامین خواه پشتون حمایت کرده وملیونها دالر برای موفقیت آن هزینه کرده است ودر بازی قدرت شریک است با آن به تماس شوید چاره جوئی کنید.
ع-ب-کابل

>>>   کنفرانس امنیتی از سال های متمادی سالانه در شهر مونیخ آلمان که در اًن اکثراً رهبر های سیاسی و دولتی و نظامی کشور ها،غرض بحث و تبادل نظر روی اوضاع امنیتی جهان گرد هم می آمدند،دایر میشد.
بعداً روسیه نیز با تقلید ازین کنفرانس،یک کنفرانس دیگر امنیتی را در ماسکو سالانه دایر میکرد.
حالا در افغانستان نیز از چندین سال بدینسو،یک کنفرانس امنیتی دیگر سالانه دایر میشود که اکثراً اشخاص ث افراد نه چندان مشهور در آن اشتراک میکنند.
اما این کنفرانس ها در اوضاع امنیتی جهان تا بحال چندان تأثیر گزار نبوده است.
از زمان کودکی تا بحال من هیچ زمانی شاهد این نبودم که در یک گوشه دنیا نی،در یک گوشه یی آن جنگ و زد و خورد ها موجود نباشد.
ما شاهد دو جنگ بزرگ اول جهانی و دوم جهانی بودیم.
بعد از جنگ دوم جهانی شاهد جنگ های ویتنام و اعراب و اسراییل و فلسطین و اسراییل بودیم.
شاهد جنگ های هند و پاکستان بودیم.
شاهد جنگ های افریقای جنوبی و افریقای مرکزی و امریکای لاتین و جنوب شرق آسیا و یوگوسلاویای سابق.
خلاصه کمتر نقاطی در جهان بوده است که یا شاهد جنگ های سرد و یا هم شاهد جنگ های گرم نبوده باشد.
این موضوع تنها به جامعه بشری انسان متمدن امروزی خلاصه نمیشود،بلکه قبل از آن نیز در دوران امپراطوری های مختلف جهان وجود داشته است،قبل از آن نیز طی هزاران سال پیش از آغاز مسکن گزینی انسانها در اطراف رود های بزرگ و روی اًوردن آنها به کشت و زراعت و مالداری وجود داشته است.
قبل از آن ده ها و صد ها هزار سال پیش هنگامی که انسانها مصروف شکار و جمع آوری جبوبات و میوه جات ،غرض امرار معیشت بودند وجود داشته است.
قبل از اًن زمانی که نسل های قبل از انسان امروزی یعنی هومو زاپیس ها و هومو ارکاوس ها و نیاندراتالا ها و غیره موجودات اولیه قبل از انسانها وجود داشته است و به همین ترتیب تا گونه های دیگر زنده جانها و تا اولین موجودات یک حجروی در روی کره زمین که بخاطر بقای حیات میجنگیدند،وجود داشته است.
پس زنجیره غذایی دنیوی را طبیعت چنین بنا نهاده است که موجود زنده قوی تر،غرض امرار معیشت و ادامه حیات و ادامه نسل خویش،موجود ضعیف تر را میخورد.
در بعضی اوقات طبیعت و حوادث طبیعی نیز با عث از بین رفتن حدود صد ملیارد نوع زنده جان در طول تاریخ موجودیت زمین شده است و امروزه فقط حدود سی میلیون ازین انواع زنده جان روی زمین وجود دارد که با گذشت هر سال در اثر تغیرات اقلیمی و تأثیرات انسانی بالای آنها در حال از بین رفتن هستند.
بنأ طبیعت چنین است و شما نمیتوانید در مقابل طبیعت پیروز شوید.
پیروزی همیش از آن طبیعت است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است