نظامیان امریکایی مخفیانه افغانستان را ترک می‌کنند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۳    ۱۳۹۸/۷/۳۰ کد خبر: 160631 منبع: پرینت

روزنامه نیویارک تایمز در گزارشی نوشت کرد که امریکا به‌صورت مخفیانه در حال کاهش هزاران نیروی نظامی خود از افغانستان است.
به گزارش روزنامه افغانستان، مقام‌های امریکا اعلام کردند که این کشور به صورت تدریجی در حال خارج کردن هزاران نظامی خود از افغانستان بوده و و این موضوع بدون انجام توافق با طالبان صورت گرفته است.
این در حالی است که امریکا پیش از این نیز بدون توافق با طالبان و در حالی که ترامپ بارها تمایل خود را به پایان دادن به جنگ‌های طولانی مدت اعلام کرده، صورت گرفته است.

به نوشته نیویارک تایمز، اسکات میلر؛ فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در کنفرانس خبری روز دوشنبه تایید کرد که امریکا به صورت مخفیانه ۲ هزار نظامی خود را از افغانستان خارج کرده و در حال حاضر تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان به ۱۲ هزار نفر کاهش یافته است.
برخی دیگر از مقام‌های افغان و امریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شوند، اعلام کردند که امریکا در نظر دارد تعداد نظامیان خود را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد؛ این تعداد دقیقا به همان اندازه‌ای است که قرار بود در توافق با طالبان این نیروها خارج شوند.

نیویارک تایمز افزود این عقب‌نشینی به جای آنکه بر اساس یک دستور رسمی صورت گیرد، به صورت تدریجی و براساس برنامه چرخشی خارج و سربازانی جایگزین آنها نشده است.
بر طبق این گزارش، یک مقام ارشد افغان نیز اعلام کرد که دولت افغانستان این کاهش را پذیرفته اما در مورد چگونگی و زمان‌بندی این خروج اطلاعاتی ارائه نکرده است.
خبر کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان در حالی رسانه‌ای شده که مایک اسپر؛ وزیر دفاع افغانستان بعد از ماه‌ها گفتگو در دولت ترامپ برای پایان جنگ‌های ناتمام به این کشور سفر کرده است.
اسپر پیش از سفر به افغانستان اعلام کرده که بود که کاهش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر تاثیری بر عملیات ضد تروریسم در افغانستان نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه امریکایی، در حالی عصبانیت ترامپ در طول سال گذشته افزایش یافته که دیپلمات‌ها تلاش داشتند برای امتیاز گرفتن از طالبان آن را به در توافق بگنجانند.
خبر کاهش خروج نظامیان امریکایی از افغانستان برگ برنده این کشور در مذاکرات بعدی با طالبان را در موضع ضعف قرار خواهد داد.
خروج نظامیان همیشه یک مزیت برای دیپلمات‌ها برای مذاکره با طالبان بوده؛ موضوعی که با تمایل ترامپ برای خروج کامل از افغانستان در حال حاضر ارزش خود را از دست داده است.
از سوی دیگر مقام‌های امریکایی تلاش کردند که توافق میان امریکا و طالبان را زنده نگه دارند، این در حالی است که در اوایل ماه جاری خلیلزاد به هیات طالبان در پاکستان مذاکره و تلاش کرده است که آنها را به مذاکره با طالبان ترغیب کند.
هم‌چنین وزیر دفاع امریکا در سفر به افغانستان تاکید کرد که توافق صلح در افغانستان بهترین راه برای پایان بحران است.

از سوی دیگر کاهش نیروهای امریکایی بار آموزش نیروهای افغان را بر دوش ۸ هزار نظامی امریکایی در افغانستان خواهند انداخت. هنوز مشخص نیست که کاهش نظامیان امریکایی باعث بازنگری در ماموریت ناتو خواهد بود یا خیر. دبیرکل ناتو نیز در مصاحبه اخیر با نیویارک تایمز تایید کرد که ناتو به تعهد خود به افغانستان ادامه خواهد داد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظامیان آمریکایی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر قرار باشد نیروهای امریکای بخاطر حملات خارجی درینجا باشنداین هشت وده وبیست وسی هزار کفایت نمیکند وهرگاهبخاطر سرکوب ملت عزیز باشند باز هم به وجود انها ضرورت نیست چون قطعات تربیت یافته ای شان درینجا بسیار است که بهتر از خودشان در پی تامین امنیت انها بودهومنافع استراتیجیک انهارا بهتر تامین می نمایند ولی این که ازابتدا نیروهای انها را چه کسی حساب گرفته بود که حالا تعداد انهارا محاسبه نماید همه روزه طیاره های نظامی انهادر تردد است میتوانند هر تعدادی را بیاورند وباز انهای که دوره ای خدمت شان پوره گردیده دوباره عودت دهند روسها نیز تا اخیر نگفتند که در افغانستان چقدر نیرو دارند همیشه کلمه ای قطعات محدود اتحاد جماهیرشوروی میگفتندوگاهی هم میگفتند که تعداد ازین قطعات کشور را ترک نمودند ولی باز دوباره بیش تر ازان را می اوردند کشور های که راست میگویند وتعدادواقعی عساکر خودرا بیان میدارندالمان وجاپان اندوشاید هم یکی دوکشور دیگراما باقی همه معلوماتهای غلط ارایه میدارند ودر گفتار خود صادق نیستند چه خودشان حضور فزیکی داشته باشند وچه اجنت ها شان چون حکمتیار وعبدالله وغنی وقانونی وخلیلی وکرزیوطالب وداعش همه یکسان اند
پروبال ما شکستند ودر قفص گشودند
چه رهاچه بسته مرغی که پرش شکسته باشد
گل نبی عیدی زاده

>>>   خداوند متعال آمریکا را از صفحه روزگار بردارد. عامل تمام بحرانها و مشکلات کشورهای جهان به خصوص کشور عزیز ما همین آمریکا است. هم از طالب حمایت می کند هم از اشرف غنی حمایت می کند هم از داعش و القاعده. اگر روزی آمریکا خوار و ذلیل شود باید سجده شکر انجام داد.

>>>   نویسنده گفته12 هزار نفر دیگر باقی مانده.برادر آنها آمدن که افغانستان را چغل کنند مگر شده که این ثروت های زیر زمینی را رها کنند بروند امکان ندارد.آمریکا چهل سال میشود که به افغانستان کمک می کند از همان ابتدا تا حالا میلیارد ها دالر از دوران جهاد کمک می کند.فکر کردید کمک های آمریکا برای اینکه اسلام در خطر بوده انجام شده احمق نباشید آمریکا از ابتدا تا حالا به افغانستان به چشم طمع نگاه نموده

>>>   هر گز این کشور را رها۳نمی کنند خاطر جمع باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است