غیبت نیمی از نمایندگان در چهارده نشست مجلس
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۸/۸/۲ کد خبر: 160653 منبع: پرینت

بربنیاد فهرست نام‌های اعضای مجلس نمایندگان که به طلوع‌نیوز رسیده، از میان ۲۴۷نماینده، تنها در حدود نیمی از آنان در ۱۴ نشست عمومی مجلس شرکت کرده‌اند.
این فهرست که نشان‌دهندۀ حضور و غیبت نماینده‌گان از تاریخ ۱۶ماه سنبله تا تاریخ ۲۴میزان سال جاری هجری خورشیدی است، در آن معلوم می‌شود که تنها دو بانو در این چهارده نشست حضور دارند.
در این فهرست دیده می‌شود که فوزیه روفی، یک عضو این مجلس چهارده روز غیبت داشته‌است؛ ده روز غایب بوده‌است و چهار روز هم رخصتی گرفته‌است.


امان‌الله گذر، عبدالرزاق استالفی، حبیب الرحمان افغان و فریدون مومند، از نمایندگان دیگری هستند که در این چهارده روز در نشست حاضر نبوده‌اند.
به همین ترتیب، عبدالروف ابراهیمی، هشت روز غایب بوده و شش روز هم رخصتی گرفته‌است. آرین یون، نمایندۀ دیگر، در این مدت چهارده روز هیچ حاضری امضا نکرده‌است.

حبیب‌الرحمان سیاف، اقبال صافی، میرویس یاسینی، ابرارالله، غلام ولی افغان و شگوفه نوروزی از چهارده نشست عمومی تنها در یک نشست حضور داشته‌اند.
روبینا جلالی و زهره نوروزی، از نمایندگانی هستند که حضور دایمی داشته‌اند.
غیبت دوام‌دار نمایندگان در مجلس، انتقادهای تندی را حتا در میان اعضای این نهاد برانگیخته‌است.

رمضان بشردوست، عضو مجلس نمایندگان گفت: «وکیلی که هفت روز غیرحاضر است، این وکیل باید معاشش قطع شود، از سفرهای خارجی محروم شود – واضیح نوشته شده [در اصول وظایف داخلی] و نامش در رسانه‌ها اعلام شود. در مادۀ ۷۴ آمده، وکیلی که بیست روز مسلسل غیرحاضر باشد، وظیفه‌اش به تعلیق در می‌آید.»
کمال ناصر اصولی، عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز بیان داشت: «مثل دورۀ شانزدهم شورای ملی، بر این [نمایندگان] اصول وظایف داخلی را تطبیق بکنید.»

سرانجام، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز اعلام کرد که از روز شنبه، اصول و وظایف داخلی مجلس نمایندگان را بر کسانی که غیبت همیشگی داشته‌اند عملی خواهد کرد:«اعتبار از روز شنبه، هم غیرحاضر دایمی را اعلام می‌کنیم و هم حاضری روزمره را قرآئت می‌کنیم.»

شماری از شهروندان کشور نیز از غیبت پی‌درپی شماری از اعضای مجلس انتقاد می‌کنند و می‌گویند که برای این نمایندگان کرسی نمایندگی مفهومی ندارد: «بیشترین نمایندگان برای روزها و ماها به مجلس حاضر نمی‌شوند و یاهم ناوقت به وظیفۀ شان می‌روند؛ به این معنی که برای شان کرسی نمایندگی مفهومی ندارد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
غیبت
نظرات بینندگان:

>>>   در قانون اساسی بخش مجلسین باید یک تعدیل اساسی و عمده در نظر گرفته شود و آن اینکه موکلین بتوانند در صورت نا رضایتی از وکیل ساحه مربوطه شان با رای ۷۵ فیصد رای دهندگان رای خودرا پس گرفته و حق وکالت را از وکیل انتخابی شان سلب کنند.

البته ساز و کار این پروسه را لوایح و قوانین تشریح خواهد کرد و مواردی که باعث میشود موکلین حق پس گیری رای خود را بدست بیاورند نشان دهی خواهد کرد.
یکی از موارد میتواند غیر فعال بودن یا غیر حاضر بودن وکیل مربوطه باشد.

>>>   هر روز حاضری بگیرید وغیر حاضران را باید اعدام شوند
اریا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است