ضرورت تاریخی اتحاد نیروهایی همسو برای تمرکز زدایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۸/۸/۷ کد خبر: 160702 منبع: پرینت

وضعیت کشور وارد مرحله ای خاص شده ، اختلافات درونی حکومتی بر سر توزیع قدرت وثروت از عمق به سطح آمد ، درگیری هایی لفظی مقامات دست اول حکومت نمایانگرعمق اختلافات بر سر انحصاروتمرکز قدرت وثروت و توزیع ویاتقسیم عادلانه ای قدرت وثروت است.

وضعیت به وجود آمده ناشی از ساختار نظام ، تمرکز گرایی و قومی سازی حکومت توسط غنی و گروه تحول تداوم در حدی است که نه به تحقق توافقنامه سیاسی که بنیاد اساسی تشکیل این حکومت را می سازد و نه هم حتی به خواسته هایی متحدین و پشتوانه هایی صندوق هایی رای خویش که مربوط قوم دیگر است تمکین می کند.

حالا زمان آن فرا رسیده است که باید از این فرصت برای اتحاد و همبستگی نیروهایی همسو که خواستار تغیر ساختار نظام و تمرکز زدایی اند استفاده اعظمی صورت گیرد تا همه این نیروها دور یک محور جمع شوند و به حیث نیروی قوی سیاسی ونظامی برای تحقق توافقنامه سیاسی ، تشکیل کمیسیون انتخابات جدید و مستقل و راه اندازای انتخابات شفاف و بدون تقلب ، نمایندگان مجلس و شورای های ولایتی و بالاخره ، تدویر مجلس بزرگ ملی با اشتراک نمایندگان واقعی مردم برای تعدیل قانون اساسی وتغیر ساختار نظام فشار وارد نمایند.

باید تذکر دهم که بدون به وجود آمدن چنین یک محور با قوت سیاسی ونظامی این گروه یعنی غنی به نظریات و پیشنهادات هیچ گروهی به تنهایی تمکین نخواهد کرد و وضعیت از این هم پیچیده ترخواهد شد.

برای بیرون رفت از وضعیت کنونی ضرورت اتحاد و همبستگی همه نیروهایی همسو برای تمرکز زدایی را برای نجات کشور از رفتن بطرف بحران عمیق که منجر به جنگ هایی قومی خواهد شد می طلبد.

محمداسلیم سلیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
اختلاف
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی به حدی متعصب ودیوانه است غیر از خود کسی دیگررا قبول ندارد حتی پشتون باشد پشتون یعنی احمدزی باشد
وطن به طرف بحران برود برود باید اشرف غنی فاشسیت ودیوانه در قدرت باشد این را هیچ کس قبول ندارد مه ملت ونه متحدین بین المللی

>>>   بالاخره یکی آمد و گپ درست و حسابی زد.
دو نکته را برجسته می سازیم.
نهادینه سازی انتخابات بدون تقلب و حکومت داری بر اساس یک سیستم پایدار نه بر اساس سلیقه افراد.
پس هر حزب یا گروه یا سازمان یا فرد یا افراد که به این دو نکته باور دارند حد اقل برای نهادینه کردن همین دو نکته با هم بپیوندند.
این امر متصور نیست مگر اینکه دیکتاتور فاشیست تمامیت خواه را با اتحاد و جمع شدن پیرامون این دو نکته از قدرت به پایین بکشیم آنهم از طریق شفاف سازی همین انتخابات موجود.

>>>   سران جهادی اقوام، همسو هستند ولی مردم عادی میدانند بوجود آمدن یک دولت یا نظام که مملکت را بطرف امنیت و نظم نسبی ببرد بهتر از تقسیم قدرت یا فرصت به جریانات قومی ای است که جز پیروی همسایگان مخرب و بی ثبات سازی اجتماع، کدام تعهد و تخصصی نسبت به دردهای جامعه ندارند.
جهان و منطقه خواستار فروکش نمودن جنگ افغانستان است و طرفین افغان چاره ای ندارند تا با طالبان کنار بیایند و بهترین وضعیت آن است که سران جهادی همراه با حکومت یکی شده و از ارزشهای ۱۸ساله و جمهوری در مقابل امارت دفاع کنند که نظر به چنین مقاله ها و نسخه های وارداتی و نیز ترس جهادی ها از سوابق خود، ناممکن است.
مردم افغانستان طرفدار افغانستان دهه های نه چندان دور گذشته هستند که تاجیک و پشتون و همه با هم گذران میکردند و یک دولت نسبتاُ آرام داشتند. در این روزها که رقابتهای ایدئولوژیکی جهانی انتظار عمیق تر شدن زخم افغانستان را می کشند ، خطر نفاق قومی و حتی تندرویهای مذهبی ناشی از ضعف سطح آگاهی عمومی احساس میشود ، احتمال باختن شمال و جنوب به قدرتهای اول و دوم اقتصاد جهانی قوی و قویتر میگردد تا افغانها بدون کمترین انکشاف فقط شاهد جور و چپاول شدن منابع طبیعی و ارزشهای اجتماعی باشند ، و ... ، حتی اگر طالب و پشتونها سهم تعین کننده قدرت را بگیرند و موظف به دوره گذار از جنگ و زمینه فعال سازی معادن ، ترانزیت و سرمایه گذاری منطقوی و جهانی گردند، باز هم به نفع سایر اقوام افغانستان نیز خواهد بود و بهتر از آن است که یک دوره دیگر نیز امریکا، دوران سیاهتر از امارت و حتی خلافت داعش را برای بیدار شدن افغانها بوجود آورد.
محبوب الله بدخشی

>>>   هموطن عزیز، آقای سلیم:
در نوشتهٔ کوتاه تان، جان مطلب را بیان کرده اید. نظام سیاسی کنونی این خطه با نیازهای زمان و حقوق اساسی مردم کشور همخوان نیست و بنابرین بایداز تهداب دگرگون شود. این قدم دشوار و پیچیده نیاز به روشنی اذهان عامه و همگرائی نیروهای روشن و پیشتاز زمان دارد. متأسفانه باید اذعان نمود که در اوضاع کنونی، ذهنیت های سیاسی عامه مغشوش اند و شخصیت هائی که بتوانند محور و محرک چنین حرکتی شوند در کشور کم تر به نظر می خورند. در بیان مختصر، پائینی سطح ذهنیت عامه و قحت الرجال معضلهٔ اساسی کشور اند.
آیا شما و یا شخصیت های نظیر شما پیشنهادی برای حل این دو معضل اساسی دارید؟
داود

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند. پشتونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و برابری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را

>>>   دروغ نگو ، مه به قوم احمدزی ہستم در امریکا زندگی می کنمُ داکتر طب هم هستم ، استاد فاكولته طب هم بوديم . تا همين امروز به من نه چوکی یا یک منصب را دادہ و یا خواستہ باشد کہ کدام وزارت یا سفارت را برایت میدہم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است