تمامیت خواهی و انحصار نه ممکن است و نه مطلوب
بیایید از تمامیت خواهی و قبیله گرایی دست بردارید.‌ بیایید به ایمان، اعتقاد، آداب، عادات و سلایق، زبان و هویت دیگران احترام بگذارید. چرا که تلاش برای انحصار‌، حذف و تمامیت خواهی نتیجه نداشته و نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۸/۸/۸ کد خبر: 160721 منبع: پرینت

‏قرن ۲۱ قرن تکثر‌ و تنوع است؛ قرن پلورالیزم در همه ابعاد آن. جوامع متمدن امروز نه تنها از تکثر و تنوع استقبال می کنند که به وجود آن در جوامع شان افتخار نیز می کنند و آن را به عنوان عامل اساسی قوام و دوام و پیش رفت و پویایی شان قدر می نهند و ارزش می گذارند. اما در جوامع فاقد پیش رفت و رسوب کرده در لجن قبیله گرایی و عصبیت جاهلی؛ مبارزه با ارزش های چون تنوع خواهی و تکثرگرایی یک ارزش والا محسوب می گردد.

تمام تلاش انسان قبیله این است که زبان و فرهنگ و اداب و عادات و حتی لباس و نشانه های قبیلوی خود را بر دیگران بقبولانند! اما با این که تمامیت خواهان با یک دندگی و لج بازی تلاش وافر می نمایند تا هویت و ارزش و آداب و عادات و رسوم دیگران را نه تنها انکار نمایند که از سوی در پی تخریب آن ها هستند و از جانبی هویت های قومی خود که از فاخر و راجح بودن بی بهره و تهی هستند را به عنوان هویت غالب و اصیل قالب و به دیگران تحمیل نمایند.

این رویه در هیج جامعه ی جواب نداده است. نتیجه نداشته و سودی برای تمامیت خواهان به بار نیاورده است. بسا تمامیت خواهان که در آرزوی غلبه فرهنگ و هویت قبیلوی و عقب مانده خود بر فرهنگ و هویت های متکثر با حسرت بسیار چشم از‌این جهان فرو بسته اند!

توصیه صادقانه و دلسوزانه این جانب به قبیله گرایان و تمامیت خواهان جامعه ما این است که بیایید از تمامیت خواهی و قبیله گرایی دست بردارید.‌ بیایید به ایمان، اعتقاد، آداب، عادات و سلایق، زبان و هویت دیگران احترام بگذارید. چرا که تلاش های طولانی و لجوجانه شما برای انحصار‌، حذف و تمامیت خواهی تاکنون و تا ابد نتیجه نداشته و نخواهد داشت. چنانکه گذشتگان شما موفق به اجرای پروژه تمامیت خواهی و انحصار و حذف گرایی نشده اند شما نیز نخواهید شد.

شایسته است که به عنوان انسان های متعلق به عصر تکثرگرایی و تنوع طلبی به هویت و زبان و باور و اعتقادات و رسوم و عنعنات همدیگر احترام بگذاریم و در پی ساختن یک جامعه متمدن و متدین و فاخر و امروزین باشیم، تا پیشرفت کنیم، تا صاحب فرهنگ متعالی و تمدن فراخر شویم تا افتخاری برای خود و آیندگان باشیم.

عارف رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قبیله
لجاجت
نظرات بینندگان:

>>>   کسانیکه این ادعا را دارد که در افغانستان تمامیت خواهی وقبیله گرایی است خود همین خود فروشها این تمامیت خواهی و قومگرایی را به وجود آورده است این اقایی جاسوس که این لاولهب های بی مورد را بیان نموده فکر میکند که مردم نیز مانند خود اش جاسوس و خود فروش است این قوم گرایی را بک مشت جاسوس های خود فروش از دهه هفتاد شروع نمود که کشور را به ویرانه تبدیل کرد نمونه بارز آن مزاری قاتل و مسعود ویرانگر رحمانی جاسوس ما میدانیم در چشم ما خاک زده نمیتوانید

>>>   تلاش های مذبوحانه تیم فاشیستی و سردمداران فحشای سیاسی در ارگ و بیرون ارگ فقط چند روز محدود کار آیی خواهد داشت و با بیرون ریختن این آشغال ها از نظام سیاسی کشور ملت ما سربلند و متین راهش را در جهت آبادی و عمران تا ساختن یک افغانستان استوار بر اصول شهروندی به پیش خواهد پیمود و جایی برای فاشیسم قومی در این ساختار نخواهد بود.

>>>   این جماعت حافظه تاریخی ندارد؛
سال۱۹۲۹م اعدام مظلومانه‌ی کلکانی را از یاد برده اند و تاراج عزت شمالی زادگان با غرور را همچنان.
۱۹۳۰م تجاوز مجدد بر کوهدامن/شمالی و فجایع تلخ آن زمان را از یاد برده اند، حتی دست درازی به ناموس شان را
زمان صدارت هاشم خان و زمین‌های غصب شده کوهدامن-پروان-کاپیسا را از یاد برده اند.
ظلم و ستم حکومت خلق و نا ملایمت‌های آن زمان،
آتش زدن تاکستان‌های شمالی دوره‌ی طالب،
دوره‌ی کرزی، پرپر شدن بهترین گل‌های دوره‌ی مقاومت؛ مانند: مارشال، داوود، سیدخیلی، محسنی، کاظمی.........
اکنون این جماعت بی‌ننگ، دنبال شخصی هستند که تکمیل کننده‌ی برنامه‌های ناتمام فاشیزم است. دنبال مساوات قومی در زندان‌ها، به حاشیه راندن تاجیکان یکی از افتخارات کاری اش است، کسی که قصد نابودی زبان و هویت ما را دارد.
#دکتر_شایق_پرشان

>>>   عارف رحمانی!
وزارت خارجه را دیدی که بچه ربانی سادو چی گوهها خورده بود؟
شکر که او هم به گودال تارخ افتاد!
مگر ازین بیغم باش که باز به وزارت برسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است