متن بیانیه دکتور عبدالله در نشست شانگهای
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۸/۸/۱۱ کد خبر: 160755 منبع: پرینت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جلالتمآب عبدالله عارف‌اوف نخست‌وزیر جمهوری ازبکستان؛
جلالتمآبان رؤسای حکومت‌ها؛
جلالتمآب ولادیمیر نوروف دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای؛
خانم‌ها و آقایان!
خرسندم که با هیأت همراهم در هژدهمین نشست سران حکومت‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر زیبای تاشکند حضور دارم.
از کشور برادر و دوست جمهوری ازبیکستان به‌خاطر پذیرایی گرم و میزبانی از هیأت جمهوری اسلامی افغانستان و سازماندهی عالی این دور نشست سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای که در آن قضایای مهم سازمان و منطقه را به بحث می‌گیریم، تشکر و سپاس‌گذاری می‌کنم.

جلالتمآبان!
همکاری‌های منطقه‌یی از عناصر کلیدی سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی افغانستان به شمار می‌رود. ما به این باوریم که با استفاده از همکاری‌های منطقه‌یی و همگرایی نه تنها می‌توانیم به تشخیص و استفاده‌ی به موقع از فرصت‌ها برای توسعه و پیشرفت در این منطقه‌ی وسیع و ثروت‌مند دست یابیم، بل‌که می‌توانیم بر موانع ساختاری غالب شویم و با چالش‌های مشترک در همکاری و تعاون با یکدیگر مقابله کنیم.
همکاری‌های موفقانۀ منطقه‌یی نه تنها برای توسعۀ اهداف اجتماعی و اقتصادی کشورهای ما مهم اند؛ بل‌که باعث تولید سرمایه، تحکیم ثبات و برقراری صلح دایمی می‌گردند.
از این منظر، ما به سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یکی از نهادهای مهم منطقه‌ای برای طرح و تطبیق دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های منطقه‌ای چون تجارت، توسعه‌ی زیرساختارها، مبارزه با موادمخدر و تروریزم نگاه می‌کنیم.

جلالتمآبان!
انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۶ میزان ۱۳۹۸ در افغانستان برگزار گردید. مردم افغانستان به رغم چالش‌ها و تهدیدهای طالبان و داعش به خاطر حمایت از مردم‌سالاری و دستاوردهای سالیان اخیر پای صندوق‌های رأی رفتند. برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار از خواست‌های اساسی مردم افغانستان است و کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی روی نهایی سازی نتایج کار می‌کنند. حکومت مشروع و برخاسته از رأی پاک مردم گامی است در راه ثبات و دست‌یافتن به صلح در افغانستان.
افغانستان در خط اول مبارزه با تهدید تروریزم فرامرزی و بین‌المللی قرار دارد. نیروهای دفاعی افغانستان با مجموعه‌یی از گروه‌های دهشت‌افگن با پیوندهای منطقه‌یی و بین‌المللی که تهدید مشترک به همه‌ی کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه است، در حال جنگ می‌باشند. ما جنگ با تروریزم را به همکاری کشورهای منطقه و دیگر دوستان بین‌المللی‌ با قربانی‌های فراوان و هزینه‌های هنگفت مالی و جانی، به پیش می‌بریم.
در حالی‌که ما به روندِ صلحِ از طریق گفتگو و مذاکره متعهد هستیم، به این باوریم که منطقه‌ی ما به اتخاذ یک استراتژی موثر مقابله با دهشت‌افگنی به عنوان یک نیاز فوری برای برخورد با تهدیدهای رُوبَه‌ افزایش دهشت‌افگنی نیاز مبرم دارد. از این جهت، تداوم و گسترش همکاری‌های مشترک کشورهای منطقه و جهان در مبارزه با پدیده‌ی شوم تروریزم و مقابله با تهدیدهای مشترک برخاسته از آن، نیاز مشترک همه ما است.
بر این اساس، ما پیشنهاد می‌کنیم تا سازمان همکاری‌های شانگهای اقدامات لازم را برای اتخاذ استراتژی سازمان برای مقابله با تروریزم و جلوگیری و مهار این پدیده‌ی شوم در منطقه با تعاون و همکاری مشترک و بنیادی روی دست گیرد.
تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح و راه حل سیاسی برای پایان جنگ و خشونت‌ در افغانستان ادامه دارد. مردم افغانستان از تلاش‌هایی‌که به صلح عادلانه، دایمی و با اعتبار منتهی گردد، حمایت می‌کنند. برای دست‌یافتن به صلح باید همه طرف‌ها به خواست و اراده مردم پای‌بند باشند. ما برای تقویت اجماع داخلی در راستای دست‌یافتن به صلح تلاش می‌کنیم و امیدواریم با تمام طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که از جهت‌یابی صلح در مسیر درست حمایت می‌کنند، به صورت مشترک کار نماییم.
جا دارد اینجا از تلاش‌های امریکا، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، جمهوری ازبکستان، جمهوری خلق چین و سایر کشورها برای دست‌یافتن به صلح پایدار تشکر و قدردانی نمایم.

جلالتمآبان!
افغانستان نه تنها قلب آسیا است، بل‌که نقطۀ اتصال اعضای سازمان همکاری‌های شگانهای نیز می‌باشد‌ و با اکثر اعضای سازمان مرز مشترک دارد؛ اما تا هنوز عضویت کامل این سازمان را به دست نیاورده است.
بعد از این‌که افغانستان در خواست خود را برای عضویت کامل در این سازمان در سال ۲۰۱۵ تقدیم کرد، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌يی برای کسب عضویت کامل به دست آمده و با ادامۀ فعالیت گروه تماس سازمان با افغانستان در نشست سران در گواندوی چین در سال ۲۰۱۸ گام مهمی برداشته شد.
بعد از از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس، سه دور نشست موفقانه در سطح معاونان وزارت امور خارجه برگزار گردید و در آن قضایای مختلف به شمول همکاری‌های اقتصادی، تجارتی، امنیتی، مقابله با دهشت‌افگنی و وضعیت روند صلح و آشتی به بحث گرفته شد.
در اوایل امسال گام مهم دیگری را برای توسعه‌ی همکاری با سازمان همکاری‌های شانگهای با امضای نقشۀ راه برای تطبیق پروتوکول گروه تماس سازمان با افغانستان در عرصه‌ی اقتصاد، امنیت، فرهنگ،‌ ورزش و رفت و آمدهای مردمی برداشتیم.
تقویت و رشد همکار‌ی‌ها در بخش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی میان اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای و افغانستان، به شمول تطبیق برنامه‌های کلان زیرساختی، ایجاد فضای مناسب برای توسعه‌ی تجارت‌ میان کشورهای عضو از طریق هوا، زمین و قطار می‌تواند به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه‌ی سازمان همکار‌های شانگهای کمک نماید.

خانم‌ها و آقایان
به علاوه دیگر سازمان‌های منطقه‌یی، افغانستان از روند قلب آسیا برای همکاری‌های منطقه‌ای نیز استفاده می‌کند. این روند با تمرکز روی شش نقطه‌ی بنیادی می‌خواهد به قضایای مهم منطقه‌ای چون زیرساخت‌ها، تجارت، سرمایه‌گذاری، آموزش و فرهنگ، مدیریت حوادث، مبارزه با مواد مخدر و مقابله با دهشت‌افگنی بپردازد. خرسندیم که تمام اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای به صورت فعال در روند قلب آسیا اشتراک می‌کنند.
در ۲۲ جولای ۲۰۱۹ در همکاری با دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل، همایش منطقه‌یی را در باره‌ی مبارزه با دهشت‌افگنی و مواد مخدر برگزار کردیم. می‌خواهم از کشور قزاقستان برای میزبانی این نشست مهم تشکر و قدردانی کنم. این همایش با توسعۀ همکاری میان کشورهای منطقه و یافتن پیوند میان تروریزم و مواد مخدر موفقانه به کار خود پایان داد.

جلالتمآبان!
در پایان اجازه بدهید یکبار دیگر تکرار کنم که رفاه منطقه‌ی سازمان همکاری‌های شانگهای به صلح و ثبات در افغانستان پیوند دارد. بنابراین لازم است تا به صورت مشترک و سازنده برای حل چالش‌های مشترک منطقه، در حالی‌که ما برای یافتن راه حل عادلانه و با عزت پایان جنگ تلاش می‌کنیم، کار نماییم.
تشکر از توجه‌تان

تاشکند-جمهوری ازبکستان
۱۰ تا ۱۱ عقرب ۱۳۹۸
کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
شانگهای
نظرات بینندگان:

>>>   صدراعظم روسیه از عبدالله سوال کرد که چرا پارسی صحبت نمیکنی انگلیسی حرف میزنی؟

>>>   افغانستان و کوریای جنوبی و جاپان و فلیپین و عراق و کویت و قطر و عربستان و ترکیه و دیگر کشور های منطقه،قبل از خروج قوای امریکا ازین کشور ها،نمیتوانند عضویت پیمان شانگهای را بدست بیاورند.
زیرا پیمان شانگهای در مرحله اول عبارت از یک پیمان امنیتی و نظامی است که در مقابل پیمان ناتو و در رقابت با پیمان ناتو در منطقه ساخته شده است.
همکاری های سیاسی و اقتصادی و کلتوری و اجتماعی و غیره،با وجود موجودیت اختلافات کلتوری و فرهنگی در منطقه،مسایل فرعی این پیمان است و این تفاوت های کلتوری و فرهنگی،حتی در بعضی حالات شاید موانعی در راه همکاری های مشترک این کشور ها بمیان بیاورد.خصوصاً رمانی که قوای امریکا از منطقه خارج شوند.
زیرا چین از نگاه اقتصادی و از نگاه نفوس در منطقه برتری نسبت به دیگر کشور های منطقه دارد و ازین امتیاز خود برای توسعه سیاست اقتصادی و کلتوری خود در منطقه استفاده خواهد کرد.
چنانچه همین حالا در منطقه ایالت سنکیانگ چین و در شرق روسیه در سرزمین های سایبریا روسیه و بعضی مناطق دیگر آسیای میانه جریان دارد.
خصوصاً جاده ابریشم که به ابتکار چین ایجاد میشود،مثل دوران سلطه انگلیس ها بر جهان که بنام کمپنی هند شرقی که حاوی مناطق آسیایی مستعمرات شان و کمپنی هند غربی که شامل سرزمین امریکای شمالی امروز میشد،عمل خواهد کرد و کشور های منطقه به این شاهراه ترانزیتی وابسطه خواهند شد و مجبورند ازً سیاست های اقتصادی چین در منطقه پشتیبانی کنند.
اتحاد کشور های عضو پیمان شانگهای،مانند اتحاد مجاهدین در هنگام موجودیت قوای شوروی در افغانستان بود.
به مجردی که قوای شوروی از افغانستان خارج شد،جنگ های داخلی بین مجاهدین شروع شد.
حالا نیز بعد از خروج قوای امریکا از منطقه،اختلافات سیاسی و نظامی وداقتصادی و اجتماعی و کلتوری و مذهبی ،در میان اعضای پیمان شانگهای،باعث از هم پاشیدگی آنها خواهد شد.
همین حالا روسیه با یکصد و سی میلیون نفری اش،نمیداند که در صورت اجرایی شدن راه ابریشم،چگونه در مقابل یک و نیم ملیارد نفوس چین در منطقه مقاومت کند.
درست است که شاید روسیه فعلاً از نقطه نظر نظامی در منطقه برتر باشد.اما تنها برتری نظامی همه چیز بوده نمیتواند.
چند وقت پیش هنگامی که رییس جمهور چین در تاجکستان شصت و شش سالگی خود را تجلیل کرد،از بس که ولادیمیر پوتین را زور داده بود،تحفه سالگره او را که عبارت از آیسکریم بود،برایش داد.
هرچند این کار رییس جمهور چین در مقابل کار ولادیمیر پوتین در چین بود که هنگامی که خانم رییس جمهور چین در تالار کنفرانس خنک خورده بود،ولادیمیر پوتین،کرتی خود را در سر شانه های خانم رییس جمهور چین انداخت.
مقصد شما فکر نکنید که در میان اعضای پیمان شانگهای هماهنگی خاص و دایمی وجود خواهد داشت.

>>>   عبدالله آفرین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است