جامعه مرده، مرده پرور و‌ جامعه زنده، زنده پرور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۳۹۸/۸/۱۳ کد خبر: 160781 منبع: پرینت

رفتگان و مرده ها به ویژه سیاست مداران و مبارزین که دیگر سالها است نیستند و‌ حضور فیزیکی ندارند، در ساختن یک جامعه زنده در شرایط معین و تاریخی خودش هیچ نقشی ندارند، حتی اگر شخصیت های شاخص دوران خودشان هم بوده باشند. زیرا جامعه در سکون باقی نمی ماند، نسل های امروز و فردا شخصیت شان در جامعه ی شکل می گیرد که عملن در آن زیست می کنند و یادمردگان برای شان جز نوستالژی تاریخی معنای دیگر ندارد.

مبارزین زیادی در تاریخ آمده اند و‌رفته اند، از گاندی تا ارنستو چگوارا تا ماندیلا و مسعود ‌دیگران، همه نقش شان را در زمان زیست شان آنگونه که فکر می کردند ادا کردند، امروز این شخصیت ها تنها در قبر های شان خوابیده اند و در اطراف شان جهان طوری دیگری می چرخد، حتی فرزندان شان هم مانند آنها فکر نمی کنند چه بسا که جریان سیاسی از آنها پیروی کنند. مسعود دیروز اشغال را نمی پذیرفت، امروز پسرش و برادرانش و هواخواهنش در زیر چتر اشغال با افتخار زیست می کنند و از مسعود سال یکبار گاو شیری می سازند و بس، امروز کسی در هند مانند گاندی نمی اندیشد و صد ها نقد درهند بر او وارد است و سیاست اقتصادی او را بعضی ها به هند فاجعه بار می خوانند.

بکوشید در زمان خود تان سیاست کنید، همان گونه که دیگر به سبک مولانا و بیدل کسی شعر نمی سراید بکوشید شعر سیاسی خود را بخوانید و بنویسید.
ما در میان زندگان زیست می کنیم هیچ مرده ی زندگی ما را تغییر نمی دهد، حتی مرده ها را الگو ساختن انسجام بار نمی آورد. اندیشه های رفتگان هیچگاه مطلق نیستند، قابل اصلاح، نقد و دگرگونی اند.
تلاش کنید مرد و زن زمان خود باشید.

نجیب سلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جامعه
زندگی
نظرات بینندگان:

>>>   من با نوشتن تان تا جايى موافق هستم إلى مسعود را در رده اوردن با گاندى و منديلا!
انها به وطن خود خدمت كردن نه قتل و غارت گرى و تعصب!! انها شخصيت فرا منطقوى بودن كهدوستدارانشان را مى توأن در ديگر ممالك دريافت أما مسعود را قبرش بعد از مردنش مردم معكمه اشرا مى خواهند و او مرحوم از قريه خود فراگير نشد!!و لقب قهرمان و همه القاب جهلى را به كمك اشغال وقت دريافت اگر روس بود يا امريكا! بيا كه واقع بين باشيم نه مرده پرست!!!

>>>   شاید برای نجیب سلام هم چیزی نرسیده که ناراض است ومانند طالبان اشغال می خواند،
فرا اگر یک چوکی خوب پر درامد برایش بدهند دیگر نه اشغال است نه مثقال ،

>>>   بقول شاعر: پشت نام پدر چی میگردی
پسر خویش شو اگر مردی
ع-ب-کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است