فیلم پانی پت از نگاه شخصیت های کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۸/۸/۱۵ کد خبر: 160811 منبع: پرینت

فلم پانی پت از نگاه شخصیت های کشور:

حکمتیار: پانی پت توسط ایادی خارجی ساخته شده است و دیدن آن گناه است و لشکرکشی به هند ضرورت مبرم جهان اسلام است.

حامد کرزی: گر ندانی غیرت افغانی ام چون به لندی کوتل آمدی میدانی ام. پاکستان لازم است در این مورد اجراات کند.

داکتر عبدالله: از آنجاییکه که فامیل محترمم در هند تشریف دارند، با این فلم مشکلی ندارم، باید احمد شاه درانی در زمان لشکرکشی به هند این روزها را هم فکر میکرد که در موردش فلم میسازند.

رحمت الله نبیل: از نگاه استخباراتی بانی پت یک سرنخ است برای ریاست امنیت ملی تا سنجیدت را بعنوان مظنون اول حملات فرهنگی در هماهنگی با شورای بنگلور مورد بازجویی قرار دهند.

حکیم تورسن: بخیر هفته آینده که رییس جمهور شدم اول اقدام من این است که سینما را عمومی کنم، بعد فیلم پانی پت را به نمایش بگذارم و بعد فیلم های
سلیم شاهین را به ضد بالییود به نمایش بگذارم تا بدانند در مقابل ما نفس کشیده نمیتوانند.

سرور دانش: سنجدیدت را زمانی در دوران طلبگی در قم و در حجره ملاقاسم میشناختم، خوب فلم پر میکرد اما حالا که اشرف غنی در این مورد قهر است من هم قهر هستم و چون من قهر استم این فیلم مطابق قانون بر خلاف امنیت ملی شهرک دوازده امام است.

امرالله صالح: سنجدیدت به هیچ عنوان نمیتواند ما را پارچه پارچه بسازد، احمدشاه بابا سمبول وحدت ما و ساکنین کره مریخ است، ما فردا جواب دندان شکنی به هند خواهیم داد.

اشرف غنی: سنجدیدت سر از فردا از وظیفه بازیگری در سینمای هند منفک است، بچه خر تو اصلا میفامی چی میکنی؟ نانت کم، آبت کم، اوففف که حالی بی بی گل نمی ماند در غیر آن سر از صبا نمیگذارم در وزارت خارجه کار کنی...

محمد محقق: همی سنجدیدت زمانی در قریه خداداد گنگس چوپانی میکرد، حالی آمده وضع سیاسی ما را خراب کرده؛ قواره ره سیل کنی آدم یاد قنار نجاست میفته، ما به هند و سینمایش کاری نداریم همی سنجیدت هیچ د رنگم نشیشت.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طنز
فیلم پانی پت
نظرات بینندگان:

>>>   اقای ثاقب!
دستان مبارکت را میبوسم.
من طنزنویس نیستم٫اما همینقدر میدانم طنز اینطور نیست.
عاقل

>>>   تاريخ ثابت كرده هر كشوري كه قدرت داشته باشه به كشورهاي ديگه حمله ميكنه و دست به جنايت و نسل كشي ميزنه مردم اون كشور هم خوشحال از قدرتمندي خود زماني كه.حمدشاه دراني تو افغانستان قدرت داشت به هند حمله كرد نسل كشي كرد دست به جنايات وحشتناك زد اما مردم افغانستان به اين تاريخ افتخار ميكنن حالا كه پاكستان قدرت داره و تو افغانستان دست به كشتار ميزنه مردم افغانستان همه جور توهيني به پاكستاني ها مي كنن. مثل دالخور چركستان

>>>   بیایید که از قهر و ناز بگذریم
دانش آموزان رشته تاریخ و جغرافیا و علوم اجتماعی و جامعه شناسی چه در مقاطع دانشگاهی و یا هم پروگرام های ماستری و دکترا جدا از هم بیایند و دوران احمد شاه درانی را به گونه های مجزا چه در بخش داخلی و چه هم لشکر کشی های خارجی از نظر علمی به بررسی و پژوهش بگیرند و ریشه ها و عوامل همه مسائل را بازیابی کنند و ببینند که آیا نیاز به این همه لشکری بوده یا نه اگر بوده چرا و اگر نبوده چرا و دست آورد های این همه مسائل چه بوده.

وقتی قضایا را در یک جغرافیای کلان به بررسی بگیریم گاه معلوم میشود که بعضن نیرو های محرکه جنگ ها از بیرون و برای اهداف بیرونی میباشد و یک مجموعه و یا یک کشور بدون اینکه خودش بداند درگیر یک جنگی میشود که نفع آن برای یک کشور سوم است.

در ارتباط جنگ پانی پت هم موجودیت و آغاز کمپانی هند شرقی و اهداف بعدی اش باید به بررسی گرفته شود.
این قضیه تاریخی است و نباید ناموسی و حیثیتی شود بلکه علمی و تاریخی باید بررسی شود.

>>>   سنجی دت پسر نرگس و سنیل دت است.
نرگس یکی از ستاره های مسلمان سینمای هندی بود.آنوقت هنوز سینمای هندی بنام بالیود نامگذاری نشده بود.
نرگس در چند فلم با راجکپور هم بازی بود و روابط عشقی و نامشروع پیدا کردند.
ازین روابط نا مشروع یک دختر نا مشروع پیدا شد که به یک خانواده هندی به شکل فرزندی داده شد.
نرگس بعداً با سنیل دت عروسی کرد که حاصل این عروسی،همین سنجی دت.فرزند ترگس و سنیل دت است.
دختر نرگس که به فرزندی داده شده بود،بعداً بزرگ شد راجگپور او را در اولین فلم ساخته خودش که بنام بابی یاد میشد،منحیث هیرویین فلم در مقابل پسر خودش که رشی کپور بود،وارد سینما ساخت.این دختر فلم که آنوقت شانزده ساله بود عبارت از دمپل کپادیا بود.
رشی کپور میخواست با این دختر عروسی کند.اما پدرش مانع این کار شد،چون او دختر ناجایز خودش بود و نمیخواست دختر ناجایز اش با پسرش عروسی کند.
راجش کهنه که فلم بابی را دید،عاشق دمپل کپادیا شد و یک مهمانی برپا کرد و از او دعوت کرد که در مهمانی اش بیاید.
راجیش کهنه به موظف دهن دروازه وظیفه داد که هر وقت او آمد،او را در مهمانی نگذار و مرا خبر کن.
نگهبان نیز این کار را کرد.
راجیش کهنه با قهر و غضب آمد و نگهبان دهن دروازه را چند سیلی محکم زد که این مهمان خاص من است و تو چرا او را نگذاشتی داخل بیاید.
بدینصورت راجیش کهنه دمپل کپادیا را لا احترام زیاد به داخل خانه برد و از او به گرمی استقبال کرد.
دمپل کپادیا را این کار راجبش کهنه خوشش آمد و بعداً با وجود تفاوت سنی،با او ازدواج کرد.
نتیجه این ازدواج ترینکل کهنه بود که با اکشی کمار ازدواج کرد.
روابط راجیش کهنه و دمپل بعداً خراب شد و هردو از هم جدا شدند و دمپل دوباره به جهان سینما روی آورد و راجیش کهنه در تنهایی نظر به مریضی که عاید حالش شد.جهان فانی را ودا گفت.

>>>   پانی پت !
امروز این واژه در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود و شهروندان سرزمین خداداد افغانستان هم تا جاییکه تاریخ خوانده اند و جای داد دارد مقاله ها ، دیدگاه ها و نوشته ها پیرامون این واژه ( پانی پت ) دارند . خواستم ازین بزکشی پس نمانم و چند سطری را هم در برگه سپید خود سیاه کنم تا باشد بزی را به دایره حلال برم .
اینکه ( پانی پت ) چی بوده ، چیست و چی رویدادی در آنجا واقع شده ، تاریخ نویسان و تاریخ خوانان خوب می دانند . شوربختانه شهروندان افغانستان درین گیر و دارِ ( پانی پت ) دو بخش شده اند ، یک بخش پانی پت را تقبیح کرده آنرا جنایت بشری می خوانند و بخش دیگر افتخار می دانند که این امپراتور یک افغان غیرتی بوده است . سازمانده اصلی ( پانی پت ) احمد خان ابدالی است ، همانی که امپراتوری بزرگی را بعد مرگ نادر افشار راه انداخت اما به چی قیمتی ، مهم نیست . آن زمانه های دور همه با جنایت و کشتار امپراتوری ها می ساختند و سیطره پادشاهی و زمامداری خود را بر کشور های مفتوحه تحمیل می کردند . بلی ( پانی پت ) فرآورده و محصول ، جنایت ، بربری و انسان کشی امپراتور افغانی است که تاریخ ها آنرا نکوهش نموده و تقبیح نموده اند . آنهایی که این جنایت بشری شاه افغان را نکوهش نموده تقبیح می کنند ، انسان های دور اندیش ، انسانیت و مدنیت خواه و آزاده یی هستند که نمی خواهند جنایت یک امپراتور بی احساس ، آدمکش و هرزه را به منظور اینکه او هموطن افغان ما بوده ، پرده پوشی کنند .
اما برای تعداد دیگری که احمد خان ابدالی را لقب بابا داده و امپراتور غیرتمند افغان می خوانند ، یا تاریخ نخوانده اند و یا برای شان مهم نیست که درین ( پانی پت ) چی جنایاتی بشریی توسط بابای شان روی داده است . برای این تعداد مردم خواننده و بی سواد افغان ، فقط قدرت و امپراتوری مطرح است ، فقط پیدا نمودن زور و پادشاهی بر دیگران قابل پذیرش است . اینکه چگونه به دست می آید مهم نیست .
در جستار ( پانی پت ) تقابل دو فرهنگ کاملا متضاد رو در روی هم قرار گرفته اند و هر کسی میخواهد به گونه یی این ( پانی پت ) را مطرح نماید ، یکی جنایت بشری و دیگر فخر و افتخار . اینک مربوط احساس انسانی ، عاطفه و برداشت هر شخص می شود که چگونه می تواند ازین جنایت بشری شاه افغان در ( پانی پت ) برای خود نتیجه گیری نماید .
دیدگاه من حقیر فقیر پیرامون ( پانی پت ) این ننگ نامه تاریخ بشریت ، مانند هلوکاست یهودیان توسط هیتلر اینست که باید رهبران سیاسی افغانستان از مردم هندوستان بابت یک جنایت تاریخی بابای خود رسمی پوزش بخواهند اگر تاوان آنرا داده نمی توانند . همانگونه که جرمن ها از یهودیان رسمی پوزش خواستند و تا حدودی تاوان مالی دادند . باور کامل دارم مردم هندوستان با دیانت سرشار انسانی و عاطفه بی انتهای بشری خود آنرا پذیرفته در استحکام دوستی خود با افغان ها کمی و کاستی نخواهند کرد .
منصور بدری

>>>   نام اوغانستان استفراغ آور شده است. آدم پیش خودش از خجالت آب میشود که به چه یک کشوری تعلق دارد. حق ماست که از شرم بمیریم. ریشخند ترین کشور روی زمین است اوغانستان. همه چیزش مایه شرمساری.

>>>   Qaderi
احمدشاه ابدالی هچ خدمت برای کشور امروزی نکرده است.
اولا که پادشاه خراسان بود نه افغانستان و تا افضل خان سکه بنام شان موجود است عبدالرحمن خان موسس افغانستان امروزی است و حدود اربعه کشور را مشخص نمود.
احمد شاه متولد ملتان میباشد و تمیور شاه متولد مشهد امروزی است.
امروز به تاریخ کیهان چشن گرفت ، که نهند تاج بر سر شاه خراسان تمیو نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ این هم سند.
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد
این شعری فارسی دری روی سکه های دوره امیر محمد افضل خان، پدر امیر عبدالرحمن خان نوشته شده، او را با نام امیر ملک خراسان یاد کرده اند. ر. سکه محمد افضل نیز موجود است.

>>>   دست و پاچه شدن افغانان به خاطر رسوایی و حقایق تلخ تاریخی.

یک دیپلومات پشتون در هند:
شش ماه میشود که با سنجی دت در تماس هستیم تا در کارگردانی فلم "پانی پت" که نقش احمدشاه ابدالی را خود سنجی دت بازی میکند، به احمدشاه ابدالی توهین نشود.

پ،ن؛ تاریخ را که حاکمان افغان تقلب کردند، کشورهای دیگر حقیقت را معامله نمیکنند. لشکر کشی های احمدشاه ابدالی برای گرفتن باج و قتل عام هندوها حقایق تاریخی است و ربطی به روابط دیپلوماتیک امروز ندارد.

>>>   Shafaq
"پانی پت" دروغ است!

اصلن هندی ها غلط می کنند که سیاحت های علمی احمدشاه جان ابدالی و همراهان معصوم و دانشمند اش را تجاوز جلوه می دهند! آ مسلمانا، این چه گونه همسایه داری است که هندی ها یک بخش تاریخ پر افتخار ما افغان ها را طوری تحریف می کنند که گویا پدران ما برای غارت و چور و چپاول به هندوستان می رفتند. این دگر در کدام "پته پانی پت" آمده است؟
مگر هندی ها فراموش کرده اند که از خیرات سرِ کی امروز قدرت اتمی هستند؟ مگر فراموش کرده اند که این همه متخصص در رشته های کامپیوتر و باقی علوم را از کجا کرده اند؟ طبعن که همه اش از خیرات سر احمدشاه جان ابدالی و همراهان دانشمند اش است که هر سال بر اساس یک پروژه ی دوامدار تعلیماتی و بشردوستانه به هندوستان می رفتند و کورس های تعلیمی، آنهم به صورت رایگان، دایر می کردند.
مگر همین ما افغان ها نبودیم که در سفر علمی مشهور به "پانی پت" باعث شدیم که بعد متخصصین انگلیسی بیایند و برای هندی ها زبان انگلیسی را تدریس کنند؟
گذشته از این، اگر پدران ما به ریاست احمدشاه جان ابدالی واقعن چور و چپاول می کردند، پس کو دو تا قصر یا حد اقل دو تا ساختمان مجللی که برای خود ساخته باشند؟ هندی ها بروند و در تمام قندهار بگردند، به نام خدا اگر با ذره بین چیزی بیابند که نمایانگر ثروت احمدشاه جان باشد، یعنی نه قصری، نه ساختمان جالبی، نه مکتبی، نه مجسمه یی، نه هنری، نه حتی مسجد جالبی، نه یادگاری از شعر و ادب، مخصوصن ادب، حتی یک کافی شاپ در حد کافی شاپ های هالند نمی بینی با وجودی که اکثریت دود می کنند . . . اصلن تا چشمت کار می کند چیزی نمی بینی، هیچ، مطلقن هیچِ در هیچ! مگر هندی ها کتاب های تاریخ مکتب ما را نخوانده اند که واقعیت تاریخ پر شکوه ما را بدانند؟ حتمن خوانده اند اما زور شان داده و خود را به کوچه ی پانی پت می زنند.
خب، با وجود این همه اسناد معتبر، حالا هندی ها می خواهند بر احمدشاه جان ما تهمت ببندند که گویا به هند رفت و چور و چپاول کرد و حتی بسیار کشتار کرد و دزدی کرد. عجب مردم تهمت گر بودند این هندی ها. حتمن همه شان جاسوسان ایران هستند.
اگر واقعن احمد جان ما آن قدر دزدی کرد، کو؟ چه شد آن همه سرمایه؟ وقتی در دیگر کشور ها می رویم، به وضاحت می بینیم که دزدان شان چه قصر ها و ساختمان ها و شهر هایی به یادگار گذاشته اند اما از همین احمد جان ما و اولاده اش چه به یادگار مانده است؟ هیچ! واقعن هیچِ در هیچ!
پس نتیجه می گیریم که احمد جان ما اصلن دزدی نکرده، دست سخاوتمند اش به خون یک گنجشک هم آلوده نشده و با اسناد معتبر ثابت کردیم که یک پول هم سرمایه نداشت، نه سرمایه ی مالی و نه هم حتی از آن دیگر اش.
حالا باید ما افغان های هنرپررو هوشیار باشیم و فیلم مستندی به جواب فیلم "پانی پت" هندی های تهمت گر بسازیم تا جهان واقعیت را بداند، در غیر آن همین هندی ها فردا فیلم دیگری خواهند ساخت و تمام سیاحت های علمی و بشردوستانه ی محمود جان غزنوی ما را نیز تجاوز و غارتگری و قتل و کشتار و چور و چپاول معرفی خواهند کرد.
بس است دگر، نیکی و گذشت هم یک حد و اندازه دارد، تا چه وقت صبورانه بگوییم: "تو نیکی میکن و در دجله (1) انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز". ریشخندی خو نیست!
.
(1) دجله یعنی بحر هند

>>>   یک دلخوشی به دوستان اوغان ؛
احمد شاه درانی ( ملتانی) خود را شاه خراسان می خواند و در آن وقت سر زمینی بنام افغانستان وجود نداشت ، برای همین جنایات احمد شاه ابدالی به پای خراسان ختم می شود ، اینرا برای رفع تشویش تان می نویسم ، هر گاه سنجیدت از عبدالرحمن غدار فلم ساخت آنگاه تشویش کنید زیر ا تاریخ افغانستان از همین جا آغاز می شود .

>>>   پنج‌هزار سال تاریخ را برایش جغرافیای پنج‌هزار ساله نیز پیدا کنید.
تاریخ بدون جغرافیا نمی‌شود!

>>>   خوب راز "پُته پانی پت" افشا شد!
ببینم که اصل"پُته خزانه" چه وخت رونمایی میشود.

>>>   صبر کنیم این فیلم تاریخی و تراژدی سومین نبرد پانی پات به تاریخ 16 دسامبر 2019 در پرده سینما به نمایش گذاشته می شود.
در این فیلم امید است نقش احمد خان ابدالی را در این جنگ واقع‌بینانه به تصویر کشیده شده باشد و خوب نشان داده شود. این شخص جنایتکار باید به عنوان قاتل بشریت نشان داده شود که چگونه ظالم بود و دارای های هند را چگونه ربود.

>>>   عاقل!
از عقل فقط همین صفت عاقل را داری مگر میان تهی

>>>   نسل کشی کار پشتون ها در طول تاریخ بوده است نسل کشی پشتون تنها به پانی پت منحصر نشده و نمی شود در داخل کشور چندین برابری پانی پت جنایت کردند .

>>>   کاش ما هم یک مثل یک شرکت فلم ساز مثل هالیوود میداشتیم و قتل عام های قوم سدوزایی ها بر علیه اقوام ساکن شمال کشور (غیر پشتون)را بنمایش میگذاشتیم.
نسرین

>>>   فیلم جدید سینمای هند به اسم «پانی پت» که قرار است در تاریخ 6 دسامبر 2019 به نمایش گذاشته شود، در میان افغان‌ تباران یا پشتونها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. این نگرانی ها و تشویش ها زیادتر از فیلم کتاب خالد حسینی که در تمام جهان به پرده سینما و تلویزیون در آمد و در داخل کشور افغان ستان که پشتونها خود را اکثریت می پندارند ممنوع اعلام شد و حتی در تمام کشورهای جهان پشتونها نه تنها مخالفت و انتقاد و پیغار و گله کردند بلکه دست به اعمال خشونت و سرکوب مخالفین زدند.
کارگردان فیلم پانی پت: آشوتوش گواریکار، سانجی دات: نقش احمد خان ابدال
آرجون کپور:نقش سداشیوراو باو (فرمانده کل ارتش مارات‌ها) ظاهر خواهد شد.
کریتی سانون: هم نقش پرواتیبای، همسر دوم سداشییوراو را بازی خواهد کرد. کسی که در این جنگ همیشه از همسرش حمایت می‌کند و حتی در جنگ با او می‌رود.
این سه هنرپیشه سینمای هند نقش‌های اصلی این فیلم را بازی‌ کرده اند. به گونه که هویداست در این فیلم بازیگران مشهور که گذشته تباری پتهانی و روهیله ای و پختونی و پشتونی و یا افغانتباری و با لقب خانی باشد در این فیلم مبنی بر دلایل گوناگون منجمله پیروزی خان پشتون در قصابی و کشتار پانی‌پت در نقش اصلی و اساسی و شاید در نقش فرعی و عقبی این فیلم نداشته باشند. دولت افغانستان نگرانی خود را بوسیله کانال دیپلماتیک یعنی توسط آقای پشتون شریفی قونسل مومبای در هند در میان گذاشته است.
قرار صحبت با صدای امریکا نسیم پشتون شریفی، دولت افغانستان چرا این قونسل را به این کار گماشته است و با بدون اطلاع و فرمان کابل.
در این مورد با سنجی دات از طریق تیلیفون صحبت کرده و این بازیگر کارکشته برایش اطمینان داده است که «اگر نقش احمد شاه ابدالی نامناسب می‌بود، من آنرا بازی نمی‌کردم». البته که نقش خوب است و هنرمند بازیگر کار کشته در نقش های خیانتکارانه و جنایتکارانه و زورمندانه هم بسیار عالی بازی کرده و موفق هم در نقش جنایتکاران و خیانت کاران بوده است و کارگردان فیلم وی را هنرمند شایسته دانسته است.
گواریکار در بیانیه‌ای که در رسانه‌های هندی منتشر شده گفته است که تجربه کار با سانجی دات در فیلم "نام" دارد و خوشحال است که کارگردانی فیلمی با نقش‌آفرینی این "بازیگر فوق العاده با استعداد" را به عهده خواهد داشت.
و اما کار قونسل افغانستان و تماس و مداخله اش از دیگاه دیپلوماسی سیاسی مداخله بوده و آزادی هنری و فرهنگی و سینمایی در یک دموکراسی را نقض کرده و آزادی بالاتر از نگرانی بینندگان و آنهم در آینده یک فیلم است.
درباره خان پشتونخواه و سرگذشت آن در هندوایران در انترنت و غیره کتابها از آن معلومات نگاریده شده که احمدخان از سال 1736 میلادی تا به مرگ حامی خود نادرشاه افشار در سال 1747 در حملات علیه هندوستان و فتوحات و رباییدن زر و سیم هندوستان به عنوان سرباز و سردار سپاه شاهنشاهی ایران در پایتخت خراسان ممالک ایران سهیم بوده است. وی سردار (ارتشبد اکنون جنرال) سپاه چهار هزار نفری و به گفته یگان تاربخ نگار چهل هزار سرباز نفری بوده اش. برادر اش ذولفقار فرمانده کل ستان مازندران بود. نام بخش غربی شهر کابل افشار بالا و افشار پایین ماننده شد زیرا یک ضرب سکه قران نادر افشار در کابل زده شد و خطبه نماز به نام سکه زد نادر افشار صاحب قران شاه گیتی جهان نادر ایران زمین.
به نظر می‌رسد که حاکمان دولت افغانه زندگینامه این شخص سیاسی تاریخی نقش ایکه احمدخان ابدالی در دربار افشاریان بازی کرده است را کتمان و پنهان می نمایند و فقط نقش اش را از سالمرگ حامی اش نادرشاه افشار 1747 آغاز نموده که سلطنت درانی را تاسیس کرد اما نام کشور هنوز "افغانستان" نبود و در جغرافیای دنیا و اطلس و یا جهان نمای تاریخ چلبی و ابراهیم متفکریان از نام افغانستان خبری نبوده در جهان نما آلمان نیمه اول قرن نوزده نقشه بنام افغانستان کدام کشور وجود نداشت. اولین بار نام کشور افغانستان در نقشه آآلمانی 1845 از گوتا در دوران قاجار بیرون کشیده شد. رمانیکه انگلیس ها بخش ایران را اشغال و اخراج عساکر خود را به با رسمیتشناختن مرزهای اجباری ایران توسط انگلیس نمود و در زمان ناصرالدین شاه قاجار پیمان پاریس در سال 1857 در دوازده ماده امضا شد.
سانجی دات که قرار است نقش احمدشاه ابدالی بازی کند. احمد خان ابدالی که در تاریخ وی را متولد ملتان و سلطان دکان هند نامیده اند گرچه پدرش زمان خان ملتانی است ولی زاده سال 1722 در هرات است. چون پدراش از سوی حاکمان هند به عنوان حاکم هرات تعیین شده

این فیلم که نام کاملش "پانی‌پت، آن خیانت بزرگ" است، بر جنگ سوم پانی‌پت که در سال ۱۷۶۱ میلادی میان احمد شاه درانی، پادشاه افغان و پشتون و ارتش امپراتوری مارات‌های هند در شهر پانی‌پت رخ داد، تمرکز خواهد داشت. در این جنگ که به پیروزی احمد شاه درانی انجامید، شاه افغان از سوی دو گروه هندی: روهیله ها، افغان‌های منطقه دو‌آب و شجاع‌الدوله حمایت می‌شد.
نظر به متون تاریخی در این جنگ ده‌ها هزار نفر کشته شدند و یکی از بزرگ‌ترین و پرماجراترین جنگ‌های قرن هجدهم در تاریخ هند و دولت افغان ها یا پشتون ها به شمار می‌رود.
همین مناطق را پشتون ها یا افغان تباران " افغانستان " می نامند. اما نام افغانستان یا افغانلند را مونت استوارت الفنسيتون در کتاب سلطنت کابل گذاشت و نوشت. نقل قول باز: همین مناطق خراسان که در آن خانات تورکتباران و تورکمن ها و هزاره ها و پختونخواه را که من معرفی می کنم همین مناطق را من افغانستان می نامم. زیرا افغانها یک نام عمومی برای کشور خود ندارند.

سانجی دات/سنجی‌دت با انتشار پوستر فیلم در توییتر نوشته است:"مشتاقانه منتظرم که بخشی از فیلم پانی‌پت باشم.
فیلم هندی «پانی پت» داستان حمله احمدشاه ابدالی حاکم سلطنت درانی به هند است. آیا سینمای هند از شخصیت‌های افغان همواره در نقش منفی استفاده می‌کند؟
این در حالی است که سنجی دات 3 نوامبر در صفحه رسمی توییترش با نشر پوستر این فیلم نوشت: «هرجایی ‌که سایه احمدشاه ابدالی می‌رود، آنجا مرگ نازل می‌‌شود».

پانی پت اسم شهری در شمال هند است که در تاریخ هند از آن به عنوان شهری «مقدس» یاد شده است، پانی پت سه بار مورد حمله حاکمان خارجی قرار گرفت و در جنگ سوم پانی پت، احمدشاه ابدالی مراتهه‌ها را که دهلی را اشغال کرده بودند عقب رانده و این منطقه را تحت تصرف خود درآورد.

شخصیت‌های معروف افغان «شخص منفی» در فیلم‌های بالیوود قبل از این نیز فیلم سینمای هند به اسم «پادماوات» که در 25 ژانویه 2018، به اکران سینماهای داخلی و خارجی منتشر شد جنجالی شده بود. این فیلم داستان واقعی «علاءالدین خلجی» پادشاه خلجیان فارس که به اسکندر ثانی مشهور است و ملکه هند «پادمینی» را نشان می‌دهد.

در فیلم «پادماوات» سلطان علاءالدین به حیث یک شخصیت خون‌خوار، چپاولگر، عیاش و دوجنس‌گرا معرفی شد که این برای برخی از مردم هند قابل قبول نیست، آنان سلطان علاءالدین را یک شخصیت خوب، قدرت‌مند و شجاع می‌دانند. از سوی دیگر بیشتر فارس زبانان بخصوص افغان‌ها، نسبت به این فیلم واکنش نشان داده و آن را غیر واقعی عنوان کرده اند.
سینما هند از تیموریان و بابریان گرگانی یعنی مغلهای بزرگ و کوچک و به ویژه از جلاالدین اکبر با جنبه‌های انتقادی در کل از نقش سازنده شان در آبادانی و شگوفای و هنری و ساختمانی و معماری و ادبی و فرهنگی و نظمی و موسیقی کشور هند یکی از درخشانترین دوران هندوستان می باشد.
افغانیه همان نوآر پختونخواه با مناطق پشتونشین باید بدانند که حاکمان پشتون افغان در سلطنت درانی هم کدام آبادانی نکرده اند که شروندان اش به آن ببالند و یا باعث سرفرازی و یربلندی شان باشد.
حملات و اشغال برای آبادی و شگوفای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی هند نبود بلکه به غارت و چپاول و نعمت های گوناگون هند بود.
درانی و خاندان طلاهی نام های پستون ها است که این نامها با پرهای هندوان و هندیان به کلای پشتون زده شده است. تاج محل سمبول هندوستان است و آنرا شله جهان برای بانو خود ساخت. نام عروس بابر حمیده بانو دخت ایران زمین بود.
مردم هند قابل احترام است و از شیرشاه سوری پشتونتبار به خوبی یاد می کنند که این بزرگمرد شاهراه بیهار (بهار تولدی دیگر) را ساخت و این شاهراه شمال و جمول هند را پیوند نمود. این شاهکار تجارت جنوب و شمال هند را رونق داد.

>>>   ابدالی در هند هیچ پدیده مثبت را معرفی نکرده بلکه فقط دزدی چور و چپال کرده و مثل دزد ها یا همان داکو های خبیث و وحشتناک بعد از جنایاتش با غنایم دزدی کرده اش دوباره به قندهار گریخته۰ کجای این کار افتخار دارد۰
ابدالی به عوض آنکه زراعت یا صنعت کشور را ترغیب کند و مردم را به علم دانش کار و زحمت تشویق کند یک شمشیر را در دست مردم داده آنها را برای دزدی وحشت و چور به خانه همسایه حمله ور ساخت و فرهنگ وحشت را به آنها ترغیب نمود۰

>>>   ابدالی در هند هیچ پدیده مثبت را معرفی نکرده بلکه فقط دزدی چور و چپال کرده و مثل دزد ها یا همان داکو های خبیث و وحشتناک بعد از جنایاتش با غنایم دزدی کرده اش دوباره به قندهار گریخته۰ کجای این کار افتخار دارد۰
ابدالی به عوض آنکه زراعت یا صنعت کشور را ترغیب کند و مردم را به علم دانش کار و زحمت تشویق کند یک شمشیر را در دست مردم داده آنها را برای دزدی وحشت و چور به خانه همسایه حمله ور ساخت و فرهنگ وحشت را به آنها ترغیب نمود۰

>>>   باور من این است که همین احمد ابدالی که حتی دوست ندارم بدای وی لفظ(شاه) گویم نه تنها باعیث گسترش اسلام نشد بلکه با جنایت های خود در هندوستان موجب بدبینی و نفرت مردم از اسلام شد اسلام که به ذات خود پاک و بی عیب و عزیز بود توسط اوغان ها در اذهان عامه مردم هندوستان بد جلوه گر شد چون اوعانهایی که ادعای اسلام داشتند خودشان از مسلمانی هیچ یاد نداشتند و هیچ طبق اصول اسلام و سنت پیامبر عمل نمیکردند بلکه سنت ها و عنعنات پشتونی لوحه و سرمشق ایشان بود متاسفانه با جنایات اعمال زشت خود مانع رسیدن حقیقت اسلام به قلب مردم هند شدند.ایکاش ای شخص پاک جای او میبود که از موقعیت خوب استفاده میکرد و حقیقت اسلام را با مهربانی و لطف و کرامت به مردم هند تحفه میداد. مسلمانان هند که امروز حدود ۱۴ فیصد جمعیت هند را شامل میشوند نه از روی ضرب شمشیر بلکه با تعامل با تجار مسلمان و رفت و شد با مسلمانان و ملاحظه اخلاق و آداب نیکو و دستورات پاک اسلام مسلمان شدند بناً این اوغانها بودند که در دوره احمد ابدالی با رفتار زشت خود قلوب هندیان که آماده پذیرش اسلام شده بود را از اسلام بری کردند!
حق گو

>>>   من یک پشتون هستم که بشدت با اشرفغنی مخالف هستم و معتقد هستم این شخص ازسوی سازمان جاسوسی امریکا مامور است تا کشور را به سوی اختلاف و تجزیه هدایت میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است