فهرست شرکت کنندگان نشست چین نهایی شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۸/۸/۱۶ کد خبر: 160815 منبع: پرینت

فهرست نام‌های شرکت کنندگان نشست چین را نهایی شده‌است.
صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور خبر نهایی شدن این فهرست را به طلوع‌نیوز تأیید کرد، اما او دربارۀ این‌که نام‌های چه کسانی در این فهرست جا داده شده‌اند، چیزی نگفت.
صدیقی اما، این نشست را برای زمینه‌سازی به نشست میان حکومت و طالبان مهم خواند: «این نشست می‌تواند یک زمینۀ دیگر را برای ایجاد تفاهم و این‌که طرف افغانستان گفت‌ و شنودی را با گروۀ طالبان داشته باشد [فراهم بسازد] تا بالاخره به یک پروسه‌ای برسیم که زمینه را برای یک مذاکرۀ میان دولت و گروه طالبان فراهم بسازد.»

قرار بود نشست میان افغانان در چین، به روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه اکتوبر سال جاری میلادی برگزار شود، اما این نشست به علت‌های ناروشنی به تأخیر افتاد. تاکنون اما مشخص نیست که چه زمانی این نشست برگزار خواهد شد.
اما، ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهور غنی و وزیرخارجۀ چین در گفت‌وگوی تلفونی که داشته‌اند، دربارۀ چگونگی برگزاری این نشست به توافق رسیده‌‎اند.
پیش از این طالبان نیز گفته‌اند که یک هیات دوازده نفری این گروه به این نشست حضور خواهد یافت.

با این همه، معاون شورای صلح می‌گوید که در فهرست شرکت کننده‌گان این نشست باید نام کسانی باشند که دربارۀ صلح آگاهی داشته باشند.
هرچند حکومت افغانستان می‌گوید که نشست میان افغانان در چین بسیار مهم است و به همین دلیل روند گزینش شرکت کنندگان آن، به دقت صورت گرفته‌است، اما پیش از این گزارش‌هایی نشر شدند که رییس‌جمهور غنی و حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین در این باره اختلاف‌هایی داشته‌اند.

شماری از فعالان سیاسی، از رهبران حکومت و سیاسیون می‌خواهند که اختلاف‌های شان را کنار بگذارند و برای رسیدن صلح واقعی در کشور گام بردارند.
احمدالله علیزی، فعال سیاسی اظهار داشت: «من از حکومت و سیاسیون می‌خواهم که اختلافات شان را کنار بگذارند و روی لیست به یک توافق برسند، چرا که اختلافات در این زمینه برای رسیدن افغانستان به یک صلح پایدار کمک نمی‌کند.»
حاجی دین محمد، رهبر حزب اسلامی صلح و ترقی افغانستان نیز بیان داشت: «واقعأ که اگر اینان می‌خواهند که با طالبان به یک توافق برسند و مسایل شان را حل بکنند، کسانی را انتخاب کنند در این لیست که دربارۀ مسایل هم آگاه باشند و هم مخلص باشند برای صلح و من یقین دارم که نتیجه خواهد داد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فهرست
چین
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی معطل است که نتیجه انتخابات معلوم شود و او دوباره رییس جمهور شود و از موضع قدرت بالا با طالبان وارد مذاکرات شود.
اما خلیل راد ودبعضی افراد دیگر میخواهند که مذاکرات همین حالا صورت بگیرد.
روی همین موضوع اعلان نتایج ابتدایی انتخابات نیز به دستور بعضی مقامات داخلی و خارجی به تعویق افتاد.
قبلأ نیز با وجودی که اشرف غنی اعلان کرده بود که انتخابات ریاست جمهوری به موقع دایر میشود،اما کمیسیون انتخابات قبلی ازین موضوع سرباز زد و گفت که ما اًماده گی کامل نداریم که برای دو انتخابات یعنی انتخابات مجلس نمایندگان و انتخابات ریاست جمهوری یکجا آمادگی بگیریم.
روی همین موضوع اشرف غنی کارمندان قبلی کمیسیون انتخابات را متهم به تقلب و رشوه ستانی در انتخابات مجلس نمایندگان کرد و آنها را به سارنوالی معرفی کرد.
حالا کمیسیون فعلی انتخابات نیز تحت فشار از طرف مقامات داخلی و خارجی است، تا نتیجه انتخابات را قبل از توافقات صلح،اعلان نکند.

>>>   همه از تیم فاشیسم قبیله و بله گویک هایشان
جنگ بین پشتون ها است و رفتن به چین نیاز نیست
اوغان ها با هم بر سر سر قبیله شدن به توافق برسند و از نوکر شدن به بیگانه توبه کنند مشکل حل است.

>>>   باید فرمول نواستعماری بی آزرمانه و ننگین
"پشتون اوغان امریکایی گماشته شده از سوی کاخ سفید"
به زباله دانی تاریخ افکنده شود.
نباید اجازه داد که پس از این امریکا برای ما رییس جمهور برگزیند.
هرگاه قرار باشد رییس جمهور ما پیش از پیش از سوی کاخ سفید بر اساس فرمول یک پشتون افغان دارای پاسپورت امریکایی گماشته شود، انتخابات به یک واژه پوچ و میان تهی و نمایشی مسخره و مضحکه مبدل خواهد شد.
بیایید انتصابات را به انتخابات تبدیل نماییم و خود را از شرمساری و آبرو ریرزی بزرگ تاریخی نجات دهیم!

>>>   طرح صلح با جابه جایی و تعویض اشخاص و گروه هاو تقسیم کرسی ها سودی ندارد. باید ساختار نظام دگردیسی یابد.

>>>   Khalid
قابل توجه تجاران - مغازه داران و علاقمندان جلغوزه
بعد از این برای خرید عمده و پرچون جلغوزه با سفارتخانه افغانستان در کشور های که زندگی دارید در تماس شوید
خرید کنید در رونق این تجارت با سفارتخانه هایتان همکاری کنید قبل از انکه غنی قهر شود و از کارمندان سفارتخانه ها بکاهد. جلغوزه بخرید تا کارمندان سفارتخانه به کار های خویش ادامه بدهند و از کار اخراج نشود

>>>   وطن که رهبران احزاب ان حاجی دین محمد.ملا خرکس اله ٫مولوی احمق الدین واخوندعبدالبویناک باشد به جایی نمیرسد.
عاقل

>>>   مخلص به گفته دین محمد یعنی از تیم حکومتی باشد

>>>   درمورد صلح بلدیت داشته باشد یعنی از بخش صلح دکترا یا دیپلوم داشته باشد

>>>   تمام وقت افغانستان در نشست گدشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است