بیشتر از مولانا عبدالله، یونوما مجرم است
آیا یونوما در افغانستان رسالت دارد که به امنیت، آرامش و صلح یاری رساند یا در امور قومی و اجتماعی افغانستان مداخله و موجب آتش زدن به اختلافات قومی شود؟ یونوما حق ندارد اخلافات قومی و مذهبی را دامن بزند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۶    ۱۳۹۸/۸/۲۰ کد خبر: 160855 منبع: پرینت

یونوما حق ندارد اخلافات قومی و مذهبی را دامن بزند.
اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان و دشنام ها و هتاکی های زشت و خصمانه افراد غیر مسوول یک قوم را علیه قوم دیگر که رواج دارد اگر جمع کنیم یک مجموعه بزرگ میشود. برای من معلوم نیست که مولانا عبدالله، نماینده تیم ثبات و همگرایی به یک همکار دیگرش (هزاره) توهین کرده یا نه. نمیدانم کیست و طرز تفکر و درجه اعتلای فرهنگی وی در چه حالت است. همانطوریکه وی درخواست نموده باید تحقیق و پیگیری شود.

سه موضوع بعد از خبر رسانی نامه یونوما توجه را جلب میکند :
۱ ـ از عقل بدور است که نمایند تیمی که عمده ترین پایگاه انتخاباتی اش را هزاره ها تشکیل میدهند، چنین برآمدی و آنهم در حضور یک جلسه عمومی، داشته باشد. مگر اینکه وی کاملآ "دیوانه و بدون عقل" باشد.
۲ ـ هزاره های طرفدار تیم دولت ساز با سرعت به جان هزاره های تیم ثبات و همگرایی و برعکس این به آن افتاده. این هم چیز تازه ای است. هزاره ها نقطه صفر آگاهی سیاسی در افغانستان اند.
۳ ـ آنچه که بیشتر قابل توجه است و در این مورد باید پیگیری شود که آیا یونوما در افغانستان رسالت دارد که به امنیت، آرامش و صلح یاری رساند یا در امور قومی و اجتماعی افغانستان مداخله و موجب آتش زدن به اختلافات قومی شود؟

به نظر من حضور یونوما در جلسه کمیسیون انتخابات کنترول کلمات و الفاظ این یا آن نیست. وی فقط و فقط سهم خود را در شفافیت روند شمارش آرا انجام بدهد و بس. نسل دولتمردان کنونی که همه بدون استثنا محصول برکت یک یا چند قدرت خارجی هستند (نظام کنونی محصول حمله یک قدرت خارجی است)، میل طبیعی دارند که به "خارجی" بیشتر اطمینان و اعتماد و باور داشته باشند. این خارجی یا دولت ها هستند یا سازمان های بین المللی یا سازمان ملل. این طرز تفکر مآدون بودن و عدم اعتماد به نظام خود تا حدیست که دو ناظر خارجی را گماشته اند که در مورد اصالت روند انتخابات نظارت کنند.

سازمان ملل یک واحد حقوقی بین المللی مستقل از دولتهای عضو باید عمل کند. ولی در واقع بدون دولتهای عضو سازمان ملل وجود خارجی ندارد. ۵ کشور بزرگ عضو دایمی شورای امنیت کلید جنگ و صلح را در دست دارند و همین ها هم که تمویل کننده گان مهم آن هستند در ترکیب و سیاستهای آن نقش عمده دارند. از این جهت است که سازمان ملل نمیتواند خلاف اراده ۵ عضو شورای امنیت کار مهمی انجام دهد.

از سوی دیگر سازمان ملل هزاران کارمند دارد، همه آنها باید سیاست بیطرفی و عدم مداخله در امورد داخلی کشورها را مراعات کنند، همه نمیکنند. از همین سبب است که بارها کارمندان سازمان ملل که در وظایف خود تخلفی انجام داده اند از طرف یک کشوراخراج شده و یا از طرف خود سازمان عزل گردید. همین دو هفته قبل ایران یکی از کارشناسان سازمان ملل را که از وظیفه خود برای کنترول تآسیسات اتومی ایران تخلف و احتمالآ به یک عمل غیرقانونی (جاسوسی؟) دست زده بود موقتآ مانع خروج وی از ایران شده بود.

افغانستان اگر کشور مستقل میبود هیچ مملکتی و هیچ سازمان بین المللی نمیتوانست در امور داخلی و بویژه به اختلافات قومی و مذهبی دامن بزند. این کارمند سازمان ملل باید به حیث شخص نان گراتا (persona non grata ) اخراج شود. حکومت باید کواستار بیطرفی آنها در مسایل درونی افغانها شود.
ولی چنین امری از یک حکومت وابسته ممکن است ؟

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
یوناما
نظرات بینندگان:

>>>   اول باید گفت که این یک دسیسسه سازمانداده شد علیه عبدالله کمیشنر انتخابات توسط یوناما و تیم دولت باخت غنی است دلیلش هم واضح است که از تقلب در انتابات بنفع تیم غنی جلوگیری کرده و از انجام تخلفات و تقلبات صورت گرفته توسط تیم غنی و به همکاری ریس دارالانشاهبنام ننگ و همچنان از باز شدن قفل دروازه توسط دو تن از کارمندان کمیسون انتخابات و تعداد دیگری پرده برداشت موجودیت عبدالله کمیشنر که مانع و سد رای تخلفات و تقلبات به نفع غنی پنداشته میشود حال با چنین دسیسه و توطعه میخواهند انرا از صحنه دور کنند و ازادانه وبی حراس تقلبات و تخلفات را به نقع غنی احمدزی انهام دهند دیگر اینکه همین یوناما ارتباط مستقیم با طالبان دارد و طالب ساز است یوناما بیطرف در قضایای انتخابات و سایر موارد دیگر نیست بلکه بیطرف در تماس و وابستگی خاص خود را دارد صدای خانم شینکی کروخیل عضو پارالمان را که از جمله هواخواهان و طرفداران غنی است صدایش ضبط و ثبت گردیه بود همه شنیدند که بنفر دیگر خود میگوید بروید در یوناما من تماس گرفته بود و شما تماس بگیرد و علیه تیم ثبات و همگرایی کاری کنید در غیر ان ضرر انتخاباتی برای ما وتیم ما خواهد رسید تماس تیم غنی با یوناما از جانب تیم غنی باعث گردیده است که علیه عبدالله کمیشنر انتخابات توطعه سازی بنفع تیم غنی از جانب یوناما صورت گرفته است با این توطعه از یکطرف میخواهند که عبدالله را از سر رای انجام و افشای تقلبات بنفع غنی دور کنند و از جانب دیگر در بین تیم ثبات و همگرایی شق و شکست ایجاد کنند و از سوی دیگر داکتر عبدالله برنده انتخابات را ناکام انتخابات اعلان کنند و اشرف غنی تقلبکار را برنده با رای های ساختگی و تقلبی اعلان کنند .

>>>   اگر جناب مولانا عبدالله چیزی خلاف و یا تبعیض آمیز گفته در قدم اول مسوولیت کمیسیون انتخابات است تا در درون خود این کمیسیون به این قضیه بپردازد.
وظیفه مشاورین یوناما نظارت بر گفتار و کردار مسوولین کمیسیون انتخابات نیست بلکه ارائه مشاورت های فنی و تخنیکی برای سرعت و شفافیت در انتخابات است.
تا جاییکه دیده میشود مشاورین یوناما در کار اصلی خود ناکام هستند و در عوض به خبر چینی و گذارش دهی از مسائل داخلی کمیسیون میپردازند که این عمل شان خلاف شان سازمان ملل است.

اگر آقای عبدالله عمل خلافی را مرتکب شده در قدم اول طرف مقابل حق دارد که اعتراض کند و از آقای عبدالله بخواهد که معذرت خواهی کند در غیر آن مراحل بعدی را در پیش گیرد مگر در همه حال هیچ ربطی به یوناما ندارد.

>>>   مولانا عبدالله: تهمت علیه من کار چینل ایجادشده در یوناما است

مولانامحمد عبدالله، عضو رهبری کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تهمت و برچسپ بر علیه از سوی «چینل» ایجادشده در یوناما انجام شده است.

آقای عبدالله امروز(دوشنبه-۲۰ عقرب) در یک نشست خبری کابل گفت: چینل‌های ایجاد شده در یوناما که چندی پیش در صفحات مجازی همگانی شد، این تهمت‌ و برچسپ از سوی همان شبکه است.

اشاره او به نوارصوتی از صحبت های شینکی کروخیل عضو مجلس و تیم دولت ساز است که در آن از ایجاد یک چینل در دفتر یوناما یاد کرده است.

آقای عبدالله افزود که مجبور است از طریق مراجع زیربط؛ چه داخلی و چه بین‌المللی، اقامه دعوا کند که این ادعا علیه او که با تقلب مبارزه می‌کند، چرا نشر شده است.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، علی بشیر، مسئول مرکز معلومات این کمیسیون را "اهانت مذهبی و قومیتی" و "تهدید به مرگ" کرده است.

در نامه‌ای که یوناما به حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان فرستاده، و نسخه‌ای از آن امروز در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد، آمده که مشاوران فنی پروژه حمایت از انتخابات سازمان ملل در یک جلسه شاهد این رفتار آقای عبدالله بوده‌‎اند.

تاکنون یوناما و سایر اعضای رهبری کمیسیون انتخابات این موضوع را به گونه رسمی تایید نکرده اند.

>>>   آیا مولانا عبدالله کارمند سازمان ملل است ویا منظور کدام کسی دیگر مباشد

>>>   حال بکلی درک کردم که در وطن مان دیگر چیزی به نام استقلال وازدادی وجود ندارد بللکه مستعمره مطلق ایم یونما یک اداره خارجی تقاضا عزل یک مامور عالیتربه را میکند ایااین وطن ریس جمهوری منتخب ندارد افسوس وصد افسوص به ملت که هیچگاه بیدار نشد هیچگاه از گذشت روزگار نه اموخت بیاد داشته باشید که اعضای کمیسیون انتخابات با استناد همین نامه ارسالی اداره مداخله گر یوتما عزل اقای مولانا را تایید مینماید
قیام

>>>   یونوما طرفداراشرف غنی نوکر است. اصل گپ را مانده به فکر گپ های کوچک و دروغین افتاده است.
شما نویسنده محترم کاملاً دقیق تبصره کرده اید و قابل قدر است.
شاهین شمالی

>>>   او ای غنی چه رقم انسان است بخاطر قدرت چه چه کارای که نمکند فقط دسیسه توطعه دیگر کاری ندارد .افرین به مولانا عبدالله شیر مادرت حلالت . غنی فکر کرد که این هم مثل غلام صالح است نی اشتباه نکن مولانا عبدالله حلالی است .
افغان

>>>   گلمرجان و حامیان شان فیصله وکارکرد کمیسوون درملوک ملل متحد ومردم افغانستان را قبول نه دارد پس کدام مرجع باشد که به ګلمرجان قناعت دهند الله می فهمند بی خبر

>>>   نجیب بارور
یونانما در افغانستان یک بخش کوچک سفارت آمریکاست، این منفعل‌ترین نهاد در جنایات چه شد که یکباره دعوای دو کارمند کمیسیون انتخابات را جدی گرفت؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است