غنی نوکری خود را به آمریکا ثابت می کند
از گفته های اشرف غنی به وضوح برداشت می شود که آمریکایی ها دستور دادند تا سران طالبان آزاد شوند و استادان آمریکایی در بند طالبان، بهانه آزادی فرماندهان ارشد طالبان گردیده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۸/۸/۲۱ کد خبر: 160864 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) اشرف غنی در یک نشست خبری اعلام کرد که 3 نفر از زندانیان طالبان از جمله «انس حقانی» برادر «سراج‌الدین حقانی» سرکرده شبکه حقانی و «حافظ رشید» برادر «ملا نبی عمری» از زندان آزاد شدند.
اشرف غنی گفت که رهایی این زندانیان طالبان با مشوره های شرکای جهانی به ویژه آمریکا صورت گرفته است.
به گفته آقای غنی، در برابر رهایی این سه زندانی طالبان، استادان دانشگاه آمریکایی در بند طالبان رها و به خانواده های شان باز خواهند گشت.
اشرف غنی گفته است که رهایی این زندانیان سبب تقویت صفوف دشمن یا ضعف نیروهای امنیتی نخواهد شد.

این گفته های اشرف غنی پس از آن گفته می شود که رییس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در یک سفر غیر مننتظره به کابل آمد و با اشرف غنی دیدار کرد.

دولت افغانستان در حالی این زندانیان را آزاد کرده است که پیش از این مقامات افغان همواره تاکید داشتند که دولت هیچ برنامه‌ای برای آزادی این زندانیان ندارد و پرونده آن‌ها به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع داده شده است.

همچنین زلمی خلیلزاد درباره تبادل دو استاد دانشگاه آمریکایی با شماری از زندانیان طالبان از جمله انس حقانی و حافظ رشید سخنانی را ابراز داشته بود اما سخنگوی ریاست جمهوری تصریح کرد که برای آزادی انس حقانی هیچ توافقی صورت نگرفته است.
گفته می شود که این زندانیان تحت نظارت آمریکایی‌ها به قطر فرستاده می‌شوند.

هنوز چند روزی از اعلامیه ها و بیانیه ها و گفته های اشرف غنی مبنی بر اینکه آزادی سران طالبان "خط سرخ" حکومت است، نمی گذرد که جناب غنی با چرخش کامل اعلام می کند که از "خط سرخ" خود و حکومت گذشته و سران طالبان را رها می کند.

از گفته های اشرف غنی به وضوح برداشت می شود که آمریکایی ها دستور دادند تا سران طالبان آزاد شوند و استادان آمریکایی در بند طالبان، بهانه آزادی فرماندهان ارشد طالبان گردیده اند.

قبلا نیز در زمان ریاست جمهوری اوباما بر آمریکا، چندین مورد معامله و یا تبادله میان اسیران آمریکایی در بند طالبان با زندانیان طالبان گرفتار شده در دست حکومت افغانستان صورت گرفته است، اینگونه که یک سرباز عادی آمریکایی در برابر تعدادی از زندانیان طالبان مبادله شده است.

واقعیت قضیه این است که گرفتاری و رهایی هم آمریکایی ها در بند طالبان و هم طالبان در بند آمریکایی ها و یا دولت افغانستان، همه بازی بیش نیست تا افکار و اذهان عامه درگیر موضوعاتی خارج از اهداف برنامه ریزی شده گردیده و آمریکایی ها در پناه این مشغولیت های ذهنی عامه، به غارتگری و دیگر اهداف از پیش تعیین شده شان به راحتی رسیدگی کنند.

هرچند تا کنون رهایی طالبان چه بصورت مبادله و یا یکطرفه از جانب آمریکایی ها و یا حکومت افغانستان، هیچ نتیجه مثتبی نداشته بل بیشتر باعث ناامنی و تقویت مخالفان مسلح شده است و بارها دیده شده که طالبان رها شده از بند، دوباره به صفوف طالبان در میدان های جنگ بازکشته اند، اما گویا کسی نمی خواهد به این قسمت توجه کند و فقط دنبال رهایی طالابن هستند.

تا کنون نه آمریکایی ها و نه حکومت افغانستان هرگز دنبال رهایی اسیران افغانستانی از چنگال طالبان نبوده اند، اما همه شان یکصدا فریاد زده اند و پیگیر بوده اند تا اسیران طالبان را آزاد کنند و این کار را به کرات انجام دادند بدون اینکه نفعی به حال این ملت دردمند و بیچاره ما داشته باشد.

تصور کنید که هرکدام از اسیران طالبان به بهای کشته و زخمی شدن و بی خانمان گشتن ده ها و صدها نیروی امنیتی و مردم متوهم ما اسیر شده اند اما اینها به راحتی آنها را رها می کنند در حالیکه یقین دارند که این رها شدگان دوباره به صفوف جنگی مخالفان مسلح باز می گردند.

بگذریم!!!
شنیده می شود که یکی از شرایط آمریکایی ها برای حمایت مجدد از اشرف غنی، قبول کردن رهایی سران طالبان بوده است و اشرف غنی در معامله با آمریکایی ها، تداوم حکومت خود را تضمین می کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سران طالبان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   غنی برای بقا حاضر است تا دخترش و خانمش را هم معامله کند اگر کسی شک دارد دا گز و دا میدان بیایید تضمین بقای غنی را در قدرت بکنید و زن و دختر ببرید.....

>>>   تبادله اسرا بین حکومت و طالبان یک اقدام نیک بودم مردم افغانستان از ان حمایت قاطع میکنند
کمالپوری ازهالند

>>>   ......بر غنی دشمن ملت افغان و دوست و کاسه لیس امریکا و پاکستان.
افغان

>>>   تاپشتون عضوی بازی سیاسی در کشور است ، بلاهت و هلاکت و تباهی است این مصیبت یک راهکار دارد و آن اینه که همۀ اقوام قبایل غیر پشتون دست در دست هم داده قدرت سیاسی و نظامی را به طور کلی از دست پشتون ها خارج نمایند آنگاه انتظار رشد و پیشرفت و ... دور از انتظار نخواهند بود و غیر پشتون ها واقعاً ننگ تان باد شما ها اینقدر فهم و شعور ندارید که این مسئله درک کنید و بدنبال آن یک گام جمعی برای آبادی کشور بر دارید ؟

>>>   حکومت وحدت ملی از زندانمرده گو خانه ساخته است،
اینه بخوان از گذلارشنامه:
زنان زندانی، هرشب هزار دالر کرایه داده می شوند

از وزیردفاع، داخله تا قدمه های بعدی ازین وضعیت مطلع اند و هیچ کاری از دست شان ساخته نیست.
راپور ویژه واصل شده به گزارشنامه افغانستان مشعر است که مقامات زندان پلچرخی، زنان و دختران زندانی را هر شب از اتاق های شان خارج کرده و بالترتیب به اتاق زندانیان ثروتمند وواسته به مافیای دولتی و شبه دولتی در بخش دیگر زندان داخل می سازند و هر شب هزار دالر امریکایی کمیشن می گیرند.

بحران بارداری در بین زندانیان زن در پلچرخی درحال افزایش است. برای کاهش این بحران مقامات وزارت داخله که سازمانده و مجری این سرگرمی های سود آور می باشند؛ مدتی تصمیم برآن شد که بخشی از زنان را همراه با کودکان شان به زندان بادام باغ منتقل کنند.
اما هیچ تغییری در وضعیت زنان و دختران نیامد. بعد از مدتی کوتاه گزارش های زنده و هر شبه از ادامه کارزار ارائه خدمات جنسی به متقاضیان از همین زندان بادام باغ بین مردم و مقامات دست به دست می شد و افتضاح درحال ترکیدن بود. از محافظان تا افسران همه درین حلقه متحرک شامل بودند. ناگزیر، زندانیان قربانی را دو باره به زندان پلچرخی منتقل کرده اند.
به شمول وزیردفاع و داخله، همه ارکان ارشد این سکتورهای قدرتمند درین چرخه می چرخند و به دلیل آن که همه دانه درشت ها و رفقا و مادونان شان درین مساله شریک اند، اوضاع بهتر نشده است.
من در نگارش این گزارش، از همان راپوری استفاده کردم که کاپی اصلی آن قبلاً به وزرای سکتوری امنیتی واصل گشته است.

>>>   حکومت وحدت ملی باید از دوستان بین المللی بخواهد در بمبارد عدالت را رعایت کنند وصرف درین مورد تقلب نکنتد عدالت طوری باشد که یکمراتبه طالب بمبارد شود یک مراتبه سربازان اردوی ملی،وپولیس ملی ،ویک مراتبه مکردم ملکی ودرعروسی ها یا مهمانی ها یا مجالس ،
فعلا چند مراتبه اردو وپولیس ملی ومردم ملکی بمبارد میشوند وصرف یک مراتبه طالبان، این عادلانه نیست،مثلا:
---در نتیجه حمله هوایی نیروهای حمایت قاطع بالای پوسته بازار خضر مربوط مرکز ولایت لوگر ۱۰ سرباز اردوی ملی کشته و زخمی شدند.
این رویداد هنگامی صورت میگیرد که طالبان ساعت ۸ شب گذشته بالای این پوسته حمله ور شده و نیروهای حمایت قاطع به هدف سرکوب طالبان به اشتباه !!!نیروهای خودی را هدف قرار می دهند.
ر

>>>   در نوکری و پابوسی غنی احمدزی کوچی این مغز متعفن قرن 21 هیچ شکی وجود ندارد ، ولی این ناصالح غلام بچه درباری و چای دار باشی ارگ و سخنگویان لافوک غنی فاشیست چی گفننی دارند به مردم و فامیل های نیرو های قهرمان امنیتی ما که جان های شیرین خود را بخاطر دوام این حکومت مافیایی ، فاسد ، بشدت تک قومی و بیکاره فدا کردند ، دارند ؟ واقعآ مه جان مردم بخاطر خوشنودی باداران غنی و صالح هیچ ارزشی نداشته است.
کوه کن

>>>   .....همراي دزد ها غر ها ادم كش ها تروريستها پشتيبان شان است انقدر به انها مهربان است يك هدف شان خطا نميره.

>>>   تا دیروز آزادی آنس حقانی برای اشرف غنی "خط سرخ" بود، و گفته بودم که اشرف غنی جرات اینرا ندارد که در مقابل باداران امریکایی‌اش نه بگوید. او یک مزدور است و مزدور خواهد بود. آقای امر الله صالح، اشرف غنی زود یا دیر نامت را کشمش میگزارد اینرا مطمین باش.

>>>   نوكر شايد كرامت خوبتر نزد امريكائي ها و غربي ها داشته باشد، غني دلاك كدام سر خمي بزرگتر دارد و صفت نوكر بلي صاحب را دارد، خداوند همين طالب را قدرت دهد تا اين بي عزت را روانه امريكا نمايند، در غير آن تعداد مرده گاوان ارگ بيشتر شده ميروند.

>>>   اشرف غنی احمدزی این شخص عوام فریب خود خواه قدرت طلب بخاطر دوام قدرتش در ارگ بهر معامله ای حاضر است ولو که کل مردم ما کشته شود و دارو ندار شان از بین بیرود بدست ترورستان طالبان همزبان غنی فاشیست با رهایی سه تن از اشخاص کلیدیشبکه حقانی و از جمله فامیل ان که انس حقانی برادر سراج الدین حقانی و دیگر اش مامای سراج الدین حقانی و سومی ان بمب ساز ماهر عضو شبکه حقانی هستند که غنی انرا بدون مشوره با نماینده های مردم و وارثین قربانیان حملات ترورستی این شبکه فرمان امریکا و دستور ریس ای اس ای و معاون وزارت خارجه پاکستان که یکروز قبل بدون اطلاع قبلی وارد کابل شده بودند و با غنی خصوصی حرف زدند و برگشتند و بفردای ان سه تن مجرم خطر ناک وابسته به باند ترورستی شبکه حقانی جاسوسان خاص و غلام حلقه بر گوش ای اس ای را بیدرنگ از زندان خلاف همه موازین حقوقی و انسانی از زندان رها کرد که تاریخ سیاه غنی را با اینکار اش سیاتر کرد و بیشتر مردم ازین عمل نامردانه و غیر قانونی فاقد صلاحیت غنی مردم نا رضایتی شانرا از کار غنی ابراز داشته اند ودر نظر خواهی تلویزیون طلوع 82% از اینکار غنی نا رضایتی شانرا ابراز داشته اند .

>>>   رهایی رهبران شبکه‌‌های تروریستی و برادران ناراضی به بهانه صلح هیچگونه توجیهی ندارد. اگر فکر می‌کنند با ردیف‌شدن سیاستمداران و روسای قوای سه‌گانه بار گناه و اشتباه خویش را کم می‌کنند؛ در اشتباه محض هستند. این‌ها باید به روند قضایی کشور سپرده می‌شدند تا حداقل ۱. روحیه سربازان و نظامیان کشور حفظ می‌شد و ۲. داغ دل مردمان رنجدیده و ستمدیده این ملک تسلی می‌شد. اما انگار در این برهه معاملات پیدا و پنهان با آمریکا و با آی_اس-آی و با گروه‌های تروریستی مخالف کشور ارزشی بیشتر از موارد فوق دارد.
ما مردم چه‌قدر ناتوانیم که نمی‌توانیم حتی جریان باج‌دهی یکطرفه حکومت خویش را به پرسش گیریم و حداقل واهمه پاسخ‌گویی را در دلشان بیفکنیم. اما خداوند آگاه است و آه مردم دامنشان را می‌گیرد.
صارمه افضلی

>>>   ‏رازق احمدیان‏
مگر رهایی (انس حقانی) خط قرمز رئیس جمهور غنی و از صلاحیت های محاکم عدلی و قضایی کشور نبود؟!
چگونه شد که این خط قرمز شکسته و صلاحیت های قانونی محاکم عدلی و قضایی کشور نیز؛ نادیده گرفته شده است؟!
متاسفانه رئیس جمهور غنی، برای ماندن در قدرت، خطوط قرمز و فیصله های قضایی کشور را نادیده گرفته و غرور نیروهای استخباراتی و امنیتی افغانستان را شکسته است.
ظاهراً رئیس جمهور غنی، بدون در نظر گرفتن منافع ملی و استراتژیک افغانستان، به وعده های داده شده از سوی قدرت های خارجی؛ دل خوش کرده است و با این تصمیم عجولانه؛ مرتکب خطای بزرگ سیاسی و خیانت ملی شده است!
ولی سئوال اینجاست که: چرا دستگاه عدلی و قضایی افغانستان از فیصله های محاکم خویش در مورد (انس حقانی) دفاع نمی کند و از دخالت ( اشرف غنی) در امور عدلی و قضایی کشور جلو گیری نمی کنند؟!

>>>   رهایی آدمکشان ازطرف خائنین تروریست دوست، نباید تعجب انگیز باشد. مگر این رها نمودنها سخن از ویژه گیهای حکومت های کرزی، وغنی ندارد؟.
نصیر

>>>   حقانی ، قاتل ملت به خاطر انسانیت رها می گردد ، اما زمان احمدی بامیانی به جرم نوشتن یک مقاله به ۱۸ سال زندان محکوم و در بند است.
فرمولی

>>>   این روز را به خاطر بسپارید :
روزیکه قاتلین صدها طفل معصوم ، مادران ، پدران ، محاسن سفیدان ، جوانان برومند ، شهدای قهرمان و‌گلگون کفن نیروهای امنیتی که قبلآ به حکم محاکم محکوم به اعدام شده بودند آبرومندانه از زندان رها شدند .
و اما موقف قوانین افغانستان در قبال رهایی محکومین جرایم تروریستی ، ضد بشری ، نسل کشی و جرایم جنگی :
۱- ماده ۳۵۰ قانون اجراات جزایی ( منع عفو و تخفیف محکومین قتل تازمانیکه ورثه مقتول ابراء نداده باشد)
۲- ماده دهم : ضمیمه شماره ۱ قانون اجراات درمورد جرایم تروریستی (مجازات محکومین جرایم تروریستی ، نسل کشی ، جرایم ضد بشری وجرایم جنگی ماده اول این ضمیمه عفو و تخفیف نمی گردد )
۳- ماده دوازدهم : ضمیمه شماره ۱ قانون اجراات درمورد جرایم تروریستی. ( احکام بدیل حبس ، تعلیق تنفیذ حکم ،رهایی موقت ، رهایی مشروط واعطای رخصتی درمورد محکومین جرایم تروریستی ، جرایم نسل کشی ، جرایم ضد بشری وجرایم جنگی مندرج این ضمیمه تطبیق نمیگردد )
احمد رفع نادری

>>>   عطا صفوی
به زبان عامیانه میگویند : "مالچه کردند"...!!
------------------------------------------
یعنی دواجنت را به سه تروریست معامله کردند فقط همین .!
این برای ما نباید کدام اگر ومگر وفریاد ها را درپی داتشته باشد ، منتهی بایک تفاوت که مال یک طرف اندکی با ارزشتر وگرانتر نسبت به جانب مقابل بود که به همین خاطر هم دو درمقابل سه معامله گردید . سفیر قصر سیاه درافغانستان آقایی «جان بس» گفت که کشورش هم از این معامله ننگین وتاریخی که دربین یک دولت اشغالگر و یک رژیم خونین صورت گرفته است استقبال مینماید.

>>>   Fahim Fetrat
طالبان از رهایی انس حقانی با کشتار مردم در کابل استقبال کردند!
انفجار در جاده قصبه کابل، جان ده‌ها انسان بی‌گناه را گرفت. کسانی که بر سرخون مردم معامله و جنایت کاران را از بند رها می‌کنند، شریک جرم و جنایت اند.
مردم یخن اشرف غنی را محکم بگیرند!

>>>   در مورد آزاد سازی انس حقانی!
۱. برای حکومت میتواند یک توافق با امریکای ها برای تضمین ریاست جمهوری آقای غنی باشد.
۲. این امتیاز برای طالبان یک دست آورد بزرگ و ایجاد مشروعیت در غالب یک گروه نظامی سیاسی برای ادامه جنگ یا صلح خواهد بود.
۳. برای امریکای ها؛ آزادی زندانیان آنها و استفاده تبلیغاتی ترامپ از این موضوع در انتخابات پیش رو در امریکا.

در نتیجه؛ به نظر میرسد در این کشتی طوفان‌زده سیاست در افغانستان؛ اشرف غنی حاشیه ای امن‌تر برای خود ایجاد کرده است.
قریشی

>>>   رهایی زندانی های شبکه های ترورستی توسط حکومت اشرف غنی فاسد وترورست توهین به خون شهدای نیروی های امنیتی وملت افغانستان میباشد.
هارون
افغان

>>>   علی شاه حکیمی
به یقین که این دوامریکایی بدستور خود آمریکا خودراتسلیم طالبان نموده بودند برای چنین روزی
که ترورستان اززندان به اینبهانه اززندان رهاشوند
چون یگانه خواست آمریکا جنگ در افغانستان است
واگرطالب هم به صلح راضی شود بازلشکر داغش را تجهیز میکند تابتواند تمام کشورهای منطقه را به آتش بکشد وناآرام کند این یگانه خواست آمریکا درکشورماست

>>>   محمد اکرام اندیشمند
پس از آنکه اشرف غنی روز گذشته انس حقانی را بصورت مشروط از رهایی اش خبر داد که موجب افزایش خشونت از سوی طالبان نشود، طالبان صبحگاه امروز اولین حمله ی انتحاری خود را در قصبه شهر کابل انجام دادند.
این حمله بسیار قوی بود و ستونی از دود و آتش از محل حمله بلند است. هنوز از تلفات و جزییات حمله گزارش نشده است.

>>>   سید راحل موسوی
آزادی انس حقانی «مشروط» بود؛ مشروط به این که او بلافاصله پس از آزادی، جان چندین هموطن ما را بگیرد. ولی این، اصلاً مهم نیست؛ مهم این است که اشرف غنی همچنان زندانی ارگ بماند؛ اگر به وسیلۀ رأی آزاد مردم نشد، با آزادی انس حقانی از زندان شود!

>>>   Anisa Pashai
این هم نتیجه مشروع رهایی انس حقانی
آقای اشرف غنی ریس جمهور متقلب ملی
آقای اشرف غنی پدر معنوی ترورستان بین المللی
آقای امرالله صالح و آقای دانش حقوق دان بین المللی
شما برای چی کنار ریس جمهور دولت وحشت ملی ایستاده
سخنان آن را دست بر سینه گوش دادند مگر جواب خون اینها
را کی می دهد بگوید آیا این ها اولاد آدم نبودن این ها مادر
و پدر نداشتن آیا تنها آقای انس حقانی مادر دارد
لعنت بر دولت مردان غلام و وابسته به بیگانه گان در افغانستان

>>>   ‫حکومت انس حقانی از خطرناک ترین و کلیدی ترین مهره های بازی را باخت.‬
‫به چه هزینه؟‬
‫من فقط در قلبم احترام و سکوت می کنم به همه سربازان که در آن عملیات با چه سختی او را به دام افگندند.‬
‫سیاست نه سرباز می شناسد و نه انسان.‬
‫سیاست هیولای چند سر بنام «منافع»است.‬
‫ ‏بله!
‏انس حقانی آزاد شد.تروریستی محکوم به بزرگ‌ترین و وحشتناک ترین حملات انسان کش در ⁧‫#افغانستان‬⁩
فرحنازفروتن

>>>   آقاي ریس جمهور!
شما چه کاره هستید که قاتل خون هزاران مظلوم این وطن را می بخشید، بگویید که این سه فرد گروه ارشد شبکه تروریستی فرزند شما، مادر تان، پدر شما، یا یکی از اقارب شما را در کجا کشته است که شما از خود گذری کردید و بخشیديد، می فهمید که خداوند بر خود اجازه نداده که حق یک بنده را ببخشد.
مگر جایگاه تو از خدا هم بیشتر است!

جناب! در وقت بخشش یکبار از کسانیکه جگر گوشه هاي خود را از دست دادند و هر لحظه درد می بینند از پیش شان می ‌پرسیدید که این ها را ببخشیم که چه می گفتن.
می آمدید از مادر این فرزند می پرسید که امروز عزیز دلش را تروریستان از بین بردند.
می رفتید از صد ها مادر داغ دیده و پدر مظلوم که دلبند و گوشه از قلبش را از دست دادند می ‌پرسیدید که آیا رهایشان کنیم!
می دید که در جواب شما چه می گفتن.

جناب عالی قدر!
این ها به خانواده شما آسیب نه رسانده بودند، این ها خودت را بی فرزند نه ساخته بودند، این ها فرزندان تو را بی پدر نساخته بودند.
خودت کي هستی که قاتل خون هزاران فرزند بی گناه این ملت را رها کردي؟
و مطمین باش که در آخرت از همه این اعمال و خیانت های خورد و کلان تان بلاخره جواب میدهید و عذاب می کشید.
شهید احمد فیاض یکی از قربانیان ایست که با آزادی انس حقانی و دیگر همفکران شان، امروز در مسیر راه مکتب به شهادت رسید. او جوان نیرومندي بود، آغاز جوانی اش بود، میوه سر حاصل خانواده اش بود، اما رفت و خانواده اش در سوگ و ماتم است، و همچنان وقوع این حادثه باعث رنجش چند خانواده دیگر از والدین شاگردان مکتب ما گردید و وجود خانواده هایشان خون می جوشد.

آقاي ریس جمهور!
آیا از درد و غم این مادران باخبرید!
میدانید که یک مادر در هنگام شهید شدن فرزندش چه حالت میداشته باشد؟
میدانید که نبود یک فرزند، نبود خواهر و برادر، نبود یک اقارب و نبود یک هم وطن چه دردی دارد، آدم چه حس ای میداشته باشد می فهمید؟

هرگز!
میدانم که شما نه حس دارین، نه درک دارین و نه وجدان اگر میداشتید اصلا کشور و ملت در این حالت نمی بود.
بیاد دارید گفته بودید حساب میدهیم و حساب می گیریم!
بیائید حساب بدهید که چرا فرزندان این وطن هر روز قربانی می شود و شما قاتلان شان از بند رها میکنید؟

فاضل آریایی

>>>   در ممالک پیشرفته وقایع سیاسی و اجتماعیی اتفاق میافتند که بنفع جامعه تمام میشوند. مثلن اگر قاتلی توسط مهارت وکیل مدافع، با استفاده از نقاط ضعف قانون, از بند رها میشود، جامعه صد دام دیگر را سر راهش قرار میدهد تا او همیشه دربد بختی و مصیبت زندگی کند و هیچگاه روی خوشی را نبیند. در بسا موارد زندانیهای خطرناک سیاسی را رها میکنند و بعد بنحوی از انحا آنانرا سر به نیست میسازند!
سوال: چون در افغانستان با تاریخ پنجهزار ساله و رهبران گلتخمی اش موضوعات مدهشی رخ میدهند, آیا انیس حقانی را بعد از رهایی اش از زندان تعزیز و تکریم میکنند و یا گروهی پیدا خواهند شد که انتقام خون بیگناهان را ازو بگیرند؟ آیا مردمانی پیدا خواهند شد که بطرف اشرف غنی, هر جا که میرود، بوت پرتاب کنند و یا پنج سال دیگر او را بر پشت مملکت سوار خواهند دید؟
سیداحمد بانی

>>>   Amanuddin Manavi
کسی‌که انس حقانی را تروریست خطرناک و مزدور پاکستان می‌خواند و گروه حقانی را قاتل مردم و نیروهای امنیتی کشور می‌دانست، برای رهایی همین تروریست خطرناک و مزدور دست به سینه به احترام ایستاد.

>>>   دنيا جان طفل ١٢ ساله و حديث جان طفل ٧ ساله فرزندان عبدالصبور " صمدي " در حادثه انتحاري صـــــبح امروز جام شهادت نوشيدند.

>>>   خاموشی مردم ما درقبال رهایی این جنوران وقاتلین مردم افغانستان مراسخت اندوهگین ساخت!
اما شرم سار تر آنکه دانش وصالح با عذاب وجدان وسرخورده گی درپهلوی پدر فاشیست ومتقلب طوری ایستاده شده بودند که انس حقانی برادر اینها باشد😒
تاریخ این معامله ننگین وبی عدالتی را هرگز فراموش نخواهد کرد....

>>>   Eqbal Sadeqi
دولت وابسته هیچ گاه نمی تواند بر اساس منافع ملی خود تصمیم بگیرد!
-------------------------------------------------------------------
فرق نمی کند که رئیس جمهور مملکت چه کسی باشد اما وقتی که ناتوان بودی باید از ارباب بیرونی وولی نعمت خود فرمان برده وطبق میل انها رفتار نمایید
ازادی انس حقانی موتور اصلی کشتارمردم بدون شک به ضرر کل افغانستان بوده وپشیمانی کلانی را درپی خواهد داشت تدوین شروط در قبال ازادی محور های خطر افرین امر ناسنجیده وغیر قابل تطبیق بوده وبیانگر اعمال قدرت اربابان خارجی می باشد با چنین وضعیت کشور افغانستان هیچ گاه توان بلند شدن از زمین را نخواهد داشت وهمچنان سالها باید قربانی های بیشتری داد وقتی که اقای اشرف غنی اعلام می کند که کشور از ظرفیت کلان ونهادینه شدن قانون صحبت می کند ووعده ای دوباره دستگیری خلاف کاران را می دهد نشانگر اوج فشار اربابان بوده که باید بر مظلومیت این خاک اشک ریخت وباید تجربه ای تکراری کسب نموده که یک قطره خون خارجی ها ارزشمند تر از سرنوشت یک کشور دیگر هست ازادی سه جانور خطر ناک درقبال چند نفر امریکایی وبعضی امتیازات دیگر سبب خواهد شد که درفرصت نه چندان دور مردم افغانستان درس ادب را از انس حقانی دریافت خواهد نمود بنا براین باید نقشه ای راه درست سنجیده شود تا از این ادم مرگی نجات یافته وبیش از حد دربرابر امر اربابان قد خم نکنیم شخصا ازادی سران تروریستهار ا خطای بزرگ واشتباه از سری ناچاری دانسته وپیامد ناگوار انرا پیش بینی می نمایم.

>>>   عزیزمحمد موحد رهايي اين سه تن از جنايتكاران حرفه اي كه دست شان به خون هزاران انسان بي گناه اين كشور آلوده است، از جانب امريكا يك اقدام شحاعانه خوانده شد. ما اين حركت شحاعانه ي سرقومنداني اعلي را ستايش مي كنيم و از او مي خواهيم كه براي به نمايش گذاشتن شحاعت و قهرماني بيشتر و عدم ترس از خدا و مردم افغانستان، تمام جانيان زنداني را رها سازند و دل پاكستان و رضايت شيطان بزرگ را كه در پس اين ماجرا ها دست هاي كثيف و پنهان او در كار است، به دست آورند.
به گفته ي منابع آگاه،، اين حركت شجاعانه ي غني مورد استقبال و ستايش نظاميان بلند پايه ي امريكا قرار گرفته و آنها به سرقومنداني اعلي وعده داده اند كه به هر ترتيب و تقديري شود، يا به زر يا به تقلب يا به زور بار ديگر وي را به قدرت برسانند!

>>>   Qasim Wassel
شیرزی صاحب گرامی
از این خود فروختگان نوکر هیچ چیزی جز خونریزی و ویرانی انتظار نمیرود
ارزش چند ملیون بیوه و یتیم برابر به آزادی یک امریکائیست
دقیقن که خون ما جهان سومی ها برابر به یک نفر جهان اولیست
حاکمان ما باید محکمه و برکنار شوند
راه چاره دیگر نیست

>>>   غيرت افغاني اوغانها همين است!
====================
اين همان غيرت افغاني است كه پشتونيست ها در كشور به خود مي بالند ميگويند: ما افغان هستيم! و در هر مراسمي هر جمعي كه داغ مي كنند اين جمله را با افتخار ياد مي كنند!
از همان غيرتي ياد مي كنند كه براي خارجي ها مي جنگند، همديگر را مي كٌشند، همديگر را مي فروشند و براي هر خارجي حاضرند قاتل هزاران نفر را ببخشند حتي اگر آن فرد فرزند خطرناك ترين وحشي ترين تروريست سرزمين مان باشد!

راستي بقيه مردم در اين سرزمين چكاره هستند؟
جنگ را بيشتر قوم پشتون مي كنند، انتحاري را قوم پشتون مي كنند،راهزني را بيشتر قوم پشتون مي كنند، نخوه صلح را قوم پشتون ارزيابي مي كند، حكومت را قوم پشتون قبضه كرده است، دستور زنداني كردن بخشيدن و آزاد شدن را رهبران پشتون مي دهند و...
آيا ديگران در اين سرزمين آفريده شده اند فقط براي اين قوم قرباني بدهند و هيچ حقي در سر نوشت مردم ندارند؟
آيا خون سه نفر آمريكايي و استراليايي از خون دها هزار هم وطني كه توسط شبكه حقاني كٌشته شده اند رنگين تَر پاكتر است؟ و...
گل امیری

>>>   Noor M Khurrami
شبکهٔ حقانی بازوی نظامی بخش افغانستان سازمان استخبارات نظامی پاکستان (آی .اس . آی) است. دیروز رئیس آی.اس . آی برای تحویگیری وانتقال انس حقانی وسایر افسران "افغانی"آن سازمان به کابل آمده بود ... آقتاب به دو انگشت پنهان نمی شود.... اشرف غنی خود در برابر آی . اس . آی تعهداتی دارد ... بیاد دارید اولین سفرش به پاکستان از زانو زدن به دفتر آن سازمان در راولپندی آغاز شده بود...
این یک حقیقت روشن است که پاکستان یک کشور پشتونی است تا افغانستان ! تمام پشتون های افغانستان برابر یک ثلث نفوس پشتون های پاکستان نیستند .. شهر های کراچی و پیشاور بیشترین تعداد شهر نشین های پشتون در منطقه را در خود جای داده اند !

>>>   دادفر اویانی بیاییم راست بگوییم!
اینهمه سمسور و ستور آدمخور و هزاران تروریست و قاتل های که از زندان های کشور آزاد میشوند، نزد فرمانروایی کشور، نیستند تروریست و قاتل و تبهکار؛ درست به مانند که گلبدین حکمتیار، نه قصاب آدم، بلکه امیر المومنین و نامزد رییس جمهور است.
چگونه میشود دیده بست بر این هویدا؟ که اینها همه افغان و سربازان و فداییان لشکر فاشیزم افغانسازی اند و برای پیشبرد "فصل نا تمام" تحمیل این فاشیزم، از زندان ها رها میشوند و تقدیر گردند و ... تا به کشتن ادامه دهند.

>>>   Nauroz Hamid
غنی تا کنون هرگز دنبال رهایی اسیران افغانستانی از چنگال طالبان نبوده، اما مدام پیگیر بوده، تا با بهانه و یا بی بهانه اسیران طالبان را آزاد کند و این کار را به کرات انجام داده، بدون اینکه کارش نفعی به حال ملت دردمند و بیچاره ی ما داشته باشد. رها شدگان دوباره به صفوف جنگی طالبان باز می گردند و دوباره مردم بی‌گناه، مسافران در راه و سربازان اردوی ملی را به مسلخ کشتار و زندان اسارت می کشانند. غنی اینبار هم با رهایی انس حقانی، مامایش مالی خان و حافظ رشید احتمالن می خواهد تدوام حکومت خود را تضمین کند. اگر این تحفه ی غنی از طرف طالبان طوری استقبال شود که آنها تمایل به گفتگوی با غنی نشان بدهند، احتمالن دولت ترامپ هم که به همه چیز از منظر منافع اقتصادی و سود حاصل از آن نگاه می کند و بتبع آن در پی اینست، تا از باتلاق مرگبار و پرهزینه و فاقد هرگونه چشم انداز پیروزی در افغانستان، بیرون برود، در مسير پيروزى تيم دولت ساز، با هر میزانی از تقلب هم که همراه باشد، مانعى ايجاد نخواهد كرد.

>>>   Qudsia Frotan
این درد ناامنی، درد ملت است، ملت با تمام وجود در این آتش جسم و روان سوز ناامنی می سوزد. زنده و مرده ملت افغانستان تا مغز استخوان این درد را درک می کند و هر روز قربانی می دهد. هیچ چیزی و واژه ی نمی تواند ما را یاری دهد تا تسلی خاطر بازماندگان قربانیان شویم.
تنها راه حل که در توان ملت بود، شرکت در انتخابات بود و حالا به انتظار، نتایج انتخابات نشستن است. دیده شود تا نتایج انتخابات در کشوری با حاکمیت دو سره افغانی_ ....، مداخلات سیاسی داخلی در روند پساانتخاباتی و پروسه صلح پیش رو در این کشور چطور خواهد بود. آیا همین نقش نیم بند ملت دردی را درمان خواهد کرد!؟
متاسفانه، سرنوشت ملت در این معاملات سیاسی همچنان در گروگان است!!

>>>   Sayed Nasim Abdali
ارزش ۳۵ میلیون افغان در مقابل ۲ نفر آمریکائی
نباید شکایت کرد که چرا وضع چنین است، چون خود ما لایق همین وضعیت هستیم، حکومتی که عزت داشته باشد، دیگران به این سادگی ها خلاف منافع ملی شان تصمیم گرفته نمی توانند.
با این همه وضعیت آشفته سیاسی و خیانت بی رویه رهبر نماها، تا چندین نسل بعد دیگر هم امیدی برای آبادی و امنیت نیست. ملت مظلوم افغانستان هم به اسیران چشم و دست بسته ی می ماند که لحظه به لحظه در انتظار مرگ به سر می برند، نه راه فراری و نه امید قراری.
مهم تصمیم بادار است که نان و فرمان میدهد، این همه آدم یعنی گله گوسفند.

>>>   Nooralhaq Nasimi
هموطنان گرامی
انتحاری و کشتار مردم بی گناه 20 سال است که ادامه دارد و ادامه خواهد یافت تا زمانیکه :
فقط به نوشتن در فیسبوک ابراز تسلیت نماییم.
مساجد و ملا صاحبان دهن شان را باز نکنند و مردم را در جهاد علیه طالبان دعوت نکنند.
ثانیآ : جامعه مدنی در داخل و خارج در برابر سفارت خانه های کشور های ناتو دست به تظاهرات داومدار نزنند.
ثالثآ بعد از بیست سال اگر بالای نماینده های خود در دولت فشار نیاوریم.

>>>   زندگی ملت صرف بوسیله تطبیق قوانین نافده کشوری که تصمین کننده حیات و زندگی این سرزمین و ملت است میتواند امکان پذیر باشد.
عدم رعایت و تطبیق قانون بدون شک ملت، خاک، استقلال ملی، تمامیت ارضی را دفن و گور خواهد کرد.

کشور ما یگانه کشوری شده است که تامین امنیت و مصونیت، حق رهبران و دولتمردان در کشور ما است. اگر مصونیت و امنیت حق ملت ما می بود حقانی و سایر طالبان که رها شدند هیچ تاثیری بالای پروسه صلح نداشته است. حقانی داعش و طالب خاینین کشور سر ملت مردم ما را توپ فوتبال ساخته میدانند که این کشور چهل سال میشود به معامله گرفته شده و دولت و حکومت ملت را به ساز خود در میدان سیاست میرقصانند.

میدان فوتبال خوست را حقانی انتحار کرد، متیقین بود که دولت افغانستان صلاحیت رهایی اش را ندارد حتی امریکا بلکه شخصیت سیاسی عادی نبود که رها نگردد.
این معامله رهایی حقانی و سایر طالبان باعث شرمساری شخصیت ها است که خود را بحیث رهبران دولتمردان بالای ملت مطرح کرده و مصونیت امنیت خود و خانواده خود را با زیری بایگار چک و پاسپورت ها سیاسی زندگی خود را به قیمت خون پاک ومقدس فرزندان مظلوم و غریب این ملت ستم کش میگیرند
دفاع از وطن وزنده گی ملت ما را حکومت وحدت ملی و امریکا به قمار گرفته اند افغانستان را به قمار خانه ها و کاپ شاپ ها مبدل نموده اند منافع علیای کشور در معراق توجه این رهبران دولتمردان حکومت وحدت ملی قرار ندارد خود سرانه بدون مصلحت ملی عمل مینمایند.

پاکستان فابریکه تولید داعش و طالب به کمک گشود ها دیگر تمویل تجهیز تربیه میشود به کشور ما فرستانیده میشود و حکومت وحدت ملی بدون در نظر داشت قانون جرایم امنیت داخلی و خارجی افغانستان رها میکنند قربانی این جنگ را تنها جان ملت و مردم را میگیرد نه شخص و فرد دولتمداران ارگنیشینان و سران حکومت وحدت ملی خداوند ملت و مردم را از این قصابان بی رحم و عاطفه ها نجات بدهد
ما باید دولت حکومت وحدت ملی کشور خود را در مسیر درست و منطقی رهنمانی و همکاری نمایم مبارزه ما بخاطر نجات کشور ما در چنین شراط حتمی و ضروری است نه باید خشونت جنگ و جدال بلکه مسالمت آمیز با حرکت ها سیاسی و مدنی باید اقدام به وقت وموقعی نمایم .

امینه وهابزاده

>>>   چگونه خظ ســـــــــــــــرخ به خظ ســـبز تبدیل شد ؟؟

>>>   نجیب بارور
از کسی پرسیدند که هوای شعر در کجا به سراغت می‌آید، گفت: ولا در تشناب سر کمود که می‌نشینم، هوای شعر می‌آید. کسی به شوخی گفته بود؛ خی تو «شعر زرد» می‌نویسی.
حالا خط‌های سرخ حکومت را که می‌بینم، همان «شعر زرد» به یادم می‌آید، بهتر است حکومت در آینده به جای خط‌سرخ، از خط زرد استفاده کند!

>>>   Shoja Mohseni
مردم بي تعهدي شده ايم. طرفداران تيم ثبات و همگرايي مي نويسند كه مولانا عبدالله به سيد بصير، از شيعيان لوگر اهانت مذهبي كرده. لايه و پيام پنهان اين متون، لوگري بودن و سيد بودن سيد بصير را برجسته مي كند.
مفاد اين است كه: او لوگري است. از مناطق مركزي نيست. تازه سيد هم هست و لازم نيست اهانت به او را اهانت به خود بدانيم.
نگاه ما به ارزش ها شديدا تنگ و محدود شده است.
كاري ندارم كه كدام يك ( غني يا عبدالله ) را امريكا به پاسباني منافع خود بر مي گزيند يا تيم دولت ساز از اين اتفاق بهره برداري سياسي مي كند.
سيد بصير هم مقصر است كه اهانت اين بي ارزش را بي جواب گذاشت. طوري بايد عمل مي كرد كه اين دهان متعفن ديگر براي اهانت به مقدسات ما باز نمي شد. اين مولانايِ ميان خاليِ كم سوادِ عقده اي و صد البته، كم ارزش، بايد عذرخواهي كند.

>>>   در دو روز من دو مصاحبه های را از تلویزیونهای داخل مملکت، از طریق انترنت شنیدم، که آموزنده بودند. یکی مصاحبه ی وزیر قبایل با یما بکتاش درباره ی واگذاری دند غوری به طالبان. قصه کوتاه که از شما میخواهم بر صورت مسئولین دولتی و ریش سفیدان دند غوری که خواهان این واگذاری بودند آب دهان پرتاب کنید. اینها همه مشتی خائن و احمقی بیش نیستند. اینها در داخل مملکت مملکت کوچک دیگری را عملن ساختند. و اگر این پروسه ادامه یابد ما شاهد تشکل صد ها ممالک خرد و ریز در قلمرو افغانستان خواهیم بود، که همه زیر یک بیرق طالبانی فعالیت خواهند کرد.
دوم: مصاحبه ی تلویزیونی با جوانی از برادران هزاره که با اسناد ثابت میساخت، زمام امور دولتی بدست نود درصد فرزندان و وابستگان وزرا و قلدران راس دولت است، که حتی دیپلم های مکاتب شان هم جعلی اند. و بیشتر این گماشته شدگان بی کفایت و بیسواد به درخواست داکتر عبدالله و داکتر غنی و نمیدانم کی و کی مقام های مهم دولتی را صاحب شده اند.
خوب وقتیکه مملکت توسط همچو گوساله های اداره شود، آیا توقع ندارید که طالبان جویهای خون براه اندازند و اگر تصادفن زندانی شدند ، باز آزاد شوند و باز خونریزی کنند؟من فکر نمی کردم که افغانها توسط گوساله های بی معرفت اداره میشوند. چندی پیش کسی نوشته بود که آی اس آی سفیر افغانستان را به دفترش خواسته و سفیر آنجا رفته و مورد باز جویی قرار گرفته و هم با او بدرفتاری شده! این سفیر کودن، بیسواد، احمق مگر نمیدانسته که تنها رئیس دولت پاکستان و وزارت خارجه صلاحیت خواستن سفیری را بدفتر شان دارند و نه یک سازمان جاسوسی فاقد صلاحیت دیپلوماتیک؟ خوب این هم ثبوتی برای این گفته است که مملکت توسط گوساله های بیمعرفت اداره میشود.
حیف خون های ریخته شده ی بیگناهان. حیف، حیف، حیف!

سیداحمد بانی

>>>   دريك كشور كه صلاهيت به كيفر رساندن قاطل خود رانداشته باشد انتخابات يك فكايى طفلانه است فقت ما شهيد پرور باشيم اولاد كلان كنيم تا شهيد شود

>>>   توجیه غنی برای آزادی سردسته تروریست ها
دکترغنی در توجیه رهایی سه سر دسته تروریزم گفت که آن ها را به امید تأمین صلح سراسری و «مشروط» رها می کند. این مشروط را نفهمیدم. اگر یک معنایش این است که در صورت به دست نیامدن نتیجه ( تامین صلح) از رهایی سایر زندانیان طالبان احتراز خواهد شد. این «مشروط» گفتن نمادی از بی اخلاقی کامل سیاسی و دست کم گرفتن شعور اجتماعی است. در سطح عرف عوام الناس اگر این مساله را بررسی کنیم می توان گفت که عین همان اریکین گرفتن کدام بنده خدا برای دزدی است که هم دزدی کرده و هم هنگام تجاوز جنسی زنده به زنش، به صاحب خانه امر می کند که اریکین را صحیح بالا بگیر که گفتمت!
صاحب خانه چنین کرد. بعد از رفتن دزد متعرض، صاحب خانه با غرور و خشم از بهر توجیه اریکین گیری اش گفت: ضربه سختی به دزد زدم!
گفتند چطور؟
گفت: دزد هرچه گفت اریکین را بالا نگهدار که خوب روشنی کند؛ من آن را پائین گرفتم و فرمایش او را عمل نکردم!

>>>   محمد عمر داوودزی در تلویزیون آشنا:
اداره امور به تیم داکتر عبدالله اجازه گردهمایی در خیمه لویه جرگه را نداد اما داکتر عبدالله با استفاده از ۳۰۰ محافظ‌اش، به زور دروازه‌های خیمه را باز کرده و‌داخل شدند.
پی‌نوشت: اداره امور هیچ گونه صلاحیت ندارد تا از ابزار های دولتی علیه رقبای سیاسی و انتخاباتی خود و در جهت منافع تیمی اش استفاده کند.

>>>   الهي اشرف غني و بي بي گل را همين گونه بالاي گليم غم اولاد شان بنشاني تا از دل اين مادر بي نوا بيايند.
امين

>>>   ب امین بیگزاد
آرین یون: از آزادی اَنس حقانی حمایت می‌کنم، و آرزو دارم که (افغان) های دیگر نیز که به نام‌طالب زندانی اند آزاد شوند، کسانی که مخالف آزادی زندانی های طالب هستند نام شان در تاریخ به رنگ سیاه نوشته شده آنان رقص مرُده برما نشان دادند و به فرق مردم میخ کوبیدن!

>>>   چند نشست مخفی بین یوناما و تیم ارگ در خانه کروخیل صورت گرفته بوده بعد از تفاهم پول به اعضای یوناما داده شده تا رای سیل آسا.

>>>   ارگ‌ می خواهد روان‌مردم را مدیریت کند انس در دوحه رسیده با خانواده اش بخاطر فشار افکار عمومی دروغ دیگری گفتند که انس در بگرام ا

>>>   Amanuddin Manavi
اگر قرار بود که حقانی دوباره برگشتانده شود، چرا کسانی را در رهایی‌اش دست‌به‌سینه به احترام ایستاد کردید؟

>>>   عمر داود زی!
تو که یک دلال معلوم الحال هستی
از کمیته سویدن گرفته تا حالا
مگر تو نبودی که پول ناف چربی کرزی خیل را از ایران انتقال می دادی و در ضمن ناف خودت را نیز چرب میکردی
شرم و حیا خوب است
فرض کنیم کل مرغ غنی باز در ارگ ملک شد و تو پایدو چه تغیر میکند ؟ هیچ.
جوهر مردی و انسانیت و اسلامیت که در تو نیست نیست اگر با کرزی باشی یا با احمد زی همان کیسه مالی و همان توجیح گر
شرمت باد و نفرین خدا بر تو باد.

>>>   آیا خیمه لویه جرگه از نه نه اداره امور است یا یک ملکیت ملی و برای مردم؟
اگر از بی بی گل است که در آن کار های آنچنانی کند هم بگوئید و اگر دارایی ملت است پس باید مطابق قانون در دسترس همه اقشار این ملت در مقابل اجرت معین و شرایط سهل قرار بگیرد.

>>>   رولاغنی خانم رییس جمهور غنی در مورد بازگرداندن انس حقانی به زندان بگرام سخن گفت. او در امریکا که در یک انستیوت صلح سخرانی داشت اظهار کرد که رهایی انس حقانی و دو طالب دیگر برای صلح در افغانستان یک فرصت بود، اما این فرصت از دست رفت.
رولا غنی می گوید که یک طرف به وعده اش عمل نکرد که اشاره به طالبان داشت. او رهایی انس حقانی را یک موضوع پیچیده خواند.
هنوز جزییاتی در این مورد به رسانه ها درز نکرده و برخی گزارش ها حاکی از آن است که انس حقانی را با مولی و حافظ رشید، امریکایی ها از قطر به زندان بگرام برگردانده اند.
به نظر می رسد که رولا غنی بیشتر از حکومت افغانستان در مورد این موضوع اطلاعات دارد، چون کار انس حقانی و بردن و برگرداندن او به زندان بگرام در دست امریکایی ها است.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   کمالپوری شخص که دوم کامنت گذاشتی پس در هالند چی میکنی ؟ اکثر نواسه های بی بی گل در کشورهای خارج هستند نمیدانم اینها شعور ندارند که از دور از نظام فاشیستی و متعصب غنی دفاع میکنند یا که عقل ندارند بیا از داخل حال مردم را نگاه کن پول مفت گرفته و مهاجر و دربدر هستی هنوز هم حیا نداری همین قوم گرایی های شما باعث شده است که اول خودتان سرگردان در کشورهای خارجی باشید بعد وقتی رسیدید همان تعصب و همان قبیله گرایی است.

>>>   حکومت دست بی بی گل است
این آغای گل احمدزی فقط دستورات بی بی گل را انجام میدهد.
حال اینکه بی بی گل از کجا دستور میگیرد کس نمیداند.

>>>   عمر داودزی همان دلال اوغان است که در خریطه های سیاه آشغال از ایرانی ها پول سرخمی میگرفت۰

>>>   بابایم باکاکاعبدالله ام منتظر بوجی رای هستن که از آمریکایا انگلیس بخیربرسد
خدا کند کسی بوجی رای را ده راه دزدی نکنند🙄
راضیه اختری

>>>   هر کس به نوکری غنی شک دارد عقلش از خر هم بدتر است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است