معامله زندانیان طالبان فریب بود
دولت آمریکا میتوانست در برابر آزادی دو اتباع خویش از نزد طالبان حتی چند صد میلیون دالر بپردازد به عوض اینکه سه جنایت کار جنگی و ضد منافع ملی افغانستان را توسط دولتمداران افغانستان آزاد سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۳    ۱۳۹۸/۸/۲۲ کد خبر: 160879 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی، اعلام کرد که سه عضو ارشد گروه طالبان (انس حقانی، حاجی مولوی خان و عبدالرشید عمری) در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی آزاد می‌گردند.
این گفته آقای غنی که بیش از هشتاد فیصد مردم ، در یک همه پرسی، مخالف این تصمیم اند، نشان دهنده گردن خم کردن به خواست دولت آمریکا و هتک حرمت به خواست ملت و پا گذاشتن روی خون ریخته شده بیش از یکهزار شهید است که توسط همین گروه جنایت کار و تروریستی، مزدوران استخبارات آی اس آی در شدید ترین و پر قربانی ترین حملات بمگذاری و تروریستی ارتکاب یافته است.

از نظر تیوریسن ها و سیاسیون دروغگو و حقه باز همین آمریکا به اصطلاح سمبول آزادی و حقوق بشر یکبار جنایت کاران را در لیست سیاه قرار میدهند و فردا دوباره از لیست های سیاه خارج میسازند، یکبار صدای دروغین جنایات جنگی و ضد بشری را مطرح میکنند و فردا آنان را با زور و فشار بالای حکومت های وابسته، دهن پر آب و مزدور رها میکند.

اکنون با فریب و خاک در چشم زدن ادعا میشود که "با نمایش حس بشر دوستانه دولت و ملت افغانستان تصمیم گرفتیم که سه تن از زندانیان طالب را که از کشورهای بیرون در همکاری نزدیک و همه جانبه شرکای بین‌المللی ما دستگیر گردیده و از مدتی بدین سو در توقیف خانه بگرام زیر نظارت دولت افغانستان بودند، به طور مشروط از بند رها سازیم". جالب تر از همه که سفیر کبیر آمریکا این عمل دولت افغانستان را که در واقعیت اجرای امر است، اقدام شجاعانه خواند.

دولت افغانستان هنوز به این سوالات برحق مردم افغانستان جواب نداده و در وافعیت جوابده است که: این سه جانی خطرناک در توقیفخانه، تحت نظارت نبوده بلکه بعد از حکم دادگاه به اشد مجازات که در اول اعدام بود و بعدن به حبس طویل تبدیل شده بود. تحت نظارت معنی حقوقی مجازاتی برای کسان گلفته میشود که هنوز در پروسه عدلی و قضایی و در انتظار حکم نهایی محاکم قرار دارند.
در صورت محکومیت حبس، میعاد یا دوره تحت نظارت در حبس تنفیذی محاسبه میگردد.

سخنگوی ریاست جمهوری قبلا گفته بود که دولت افغانستان در این مورد در روشنی قوانین ملی خود عمل میکند، بدین معنی که منافع ملی و ارجحیت منافع ملی مقدمترین وظیفه رییس جمهور است. اما اکنون خلاف آن وعده، عمل صورت گرفته است.
آقای رییس جمهور واضیح نساخته است که رهایی مشروط به کدام مفهوم و شرایط پیشبینی شده خواهد بود. باید این شرایط برای ملت وضاحت پیدا کند، در غیر آن یک افاده فریب گونه است.

این سه زندانی طالبان مربوط گروه حقانی مرتکب جرایم شدید جنگی و ضد بشری شده اند و نظر به قانون جزای افغانستان جرم این سه شخص در حکم جنایت بر ضد امنیت ملی افغانستان تلقی گریده که حکم اعدام بدین جنایت پیشبینی شده است. آیا این لک بخشی رییس جمهور و آزاد ساختن سه مجرمین ضد امنیت ملی افغانستان عدول از صلاحیت رئیس جمهور مبنی بر تقدم منافع ملی نیست؟

دولت آمریکا میتوانست در برابر آزادی دو اتباع خویش از نزد طالبان حتی چند صد میلیون دالر بپردازد به عوض اینکه سه جنایت کار جنگی و ضد منافع ملی افغانستان را توسط دولتمداران افغانستان آزاد سازد.
باید بدین نکته انگشت تآکید و تایید گذاشت که محکوم کردن این عمل رییس جمهور توسط بیش از هشتاد فیصد مردم قابل درک و یک حق مدنی مردم افغانستان است.

امریکا در تمکین به تطبیق کنوانسیون های بین المللی مبنی بر مجازات مجرمان جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت صادق نیست، بخاطر منافع خویش همه این ارزش های بین المللی را زیر پا میکند.

مردم افغانستان حق دارند علیه این اقدام با عجله و بدون کدام پیش شرط رییس جمهور غنی از خود با ابراز محکومیت، نفرت و نا رضایتی شدید عکس العمل نشان دهد. من هم برای خود این حق را محفوظ تلقی مینمایم و مقامات دولت افغانستان و آمریکاییان باید از این احساس ما درک داشته باشند.

بصیر دهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانیان طالبان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   درهرمورد مفاد وکریدت از پاکستان ، ضرر وسرافگندگی از افغان های باغیرت !
درهمین معامله پاکستان هم امریکارا راضی ساخحت وهم به مزدورانش ثابت ساخت که شما هرجنایتی انجام دهید پاکستان شمارا از مجازات نجات میدهد
ر

>>>   اشرف غنی برای دوام قدرتش در ارگ از هیچ نوع معامله و روسیاهی دریغ نکرده و نمیکند لعنت بر همچو ریس جمهور که خون شهدای ملکی و نظامی کشور اش را فدای چوکی و قدرت خود کند چون غنی درک کرده که درین انتخابات ناکام است با اینکار وعده اعلان پیروز اش را در اعلان نتایج نهایی از جانب کمیسون انتخابات توسط امریکا تظمین گردد بدین اساس حاضر به چنین خیانت بزرگ گردیده است و از خجالتی در برابر ملت به دو طرف خود روسیاه های طرفدار خودش را صف بسته بود لعنت بکار شیطان نتیجه رهای این سه تن ترورست رها شده غنی انفجار امروز است که چندین هموطن ما را شهید کردند و چند تن را زخمی ساختند مسولیت این نه تنها به ترورستان جاسوسان کشور بیگانه پاکستان است بلکه مستقیما بدوش غنی احمدزی هم است و شریک درین جنایت است .

>>>   اكر اين سه نفر خونى و جانى اند؟؟ پس دوستم، سياف، شوراى نصوار، محقق، كريمى و بسيارى قاتلين مردم كه همه انهارا مى شناسندايا همه اينها فرشته هستند؟؟ عجب قضاوتى؟؟

>>>   به : اكر اين سه نفر خونى و جانى اند؟؟
اینها هرچه کردند گذشت حالا نمیکنند ،
تو همان مزدوران آی اس آی را هم بگوبیایند وآدم شوند !

>>>   برادر نوشته گر از اسمت معلوم است که خود با توانایی مقید فکری به سر میبری .
شما قهرمان های لاف و پطاق همیشه انگشت انتقاد را بیجا و بدون یک لحظه فکر بلند کرده اید ، آیا شما ارسطو های زمان که هر روزه ناله و وویلا را به راه انداخته اید کدام بدیلی برای رسیدن به صلح دارید ، اگر بلی پس ارائه کند .

>>>   نمیدانیم کدام یک را باور نمایم یک بار ریس جمهورمنتخب!!!می ایداز ناحیه ای انسان دوستی !!! انس حقانی را رها مینماید واعلان میگردد که انها به دوحه ای قطر رسیده اند وباز همین امروز گفتند که طالب ها شرایط تبادله را رعایت نکردند وحقانی هنوز در زندان است اول این که کسی باور ندارد طالب هزار در صد زیر فرمان خارجی ها نباشند ودواستاد امریکای به اساس برنامه ای از قبل تهیه شده به کابل می ایند وطی عملیات طالب ها اسیر میشوند وباز در مقابل سه مجرم بسیار خطرناک که هرکدام هزار ها افغان را کشته اندرها میشوند اگر خون افغان نزد خارجی ها ارزش ندارد شما که ریس جمهور منتخب!!! هستید وقبل از اعلان نتایج از روی تقلب های گسترده خودرا منتخب ملت اعلان مینمایدباید ولو از روی ریا کاری هم که شده به خون این کشته شده ها ترحم نماید امروز اقای ترامپ دوامریکای که در جنگ های افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده بودند را بخشید وعفو نمودمعلوم است که حقوق بشر وخون هزار ها انسان نزد انها به پشیزی نمی ارزد ولی خارجی ها وداخلی هایعنی مزدور وارباب هردو دچار مغالطه وضد ونقیض گوی شده مانند دروغ گویان حافظه ای خودرا از دست داده اند یکروز یک بیان میدهند وبعد انرا تکذیب مینمایند درین میان ملت افغان در اتش جنگ ونفاق وجنگ های منطقوی میسوزند
معلم محمد داود از لیسه ای صمیم سانچارک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است