آیا این گپ راست است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۲    ۱۳۹۸/۸/۲۷ کد خبر: 160917 منبع: پرینت

در تراژدی افغانستان بزرگترین ضربات را اقوام و قبایل پشتون و افغان این سرزمین متقبل گشتند و می گردند که از نگاه حقوق بشری قابل توجه است.
در اشغال افغانستان توسط شوروی ۱۹۷۹-۱۹۸۹ و اشغال افغانستان توسط امریکا ۲۰۰۱ - الحال که اکثریت مردم شاهد زنده اند، بزرگترین صدمات را این مردم متحمل می گردند. در حالیکه هیچ بالغ و عاقلی از ظلم و جفای اشغالگران، در بعد خارجی، چشم پوشی نمی تواند ولی قوم پشتون و قبایل افغانی، قربانی تاریخ جعلی خویش و فرهنگ دور از مدنی خویش در بعد داخلی هستند. در معرفی تاریخ جعلی و فرهنگ غیر مدنی، زمامداران افغان در خدمت قدرت های خارجی و در راه تامین منافع خارجی ها نقش داشته اند.

در این روز ها اخبار گسترده از تجاوز جنسی بالای پسران لوگر، از ولایت و از قوم و قبیله غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان، بشکل محلی و بین المللی رسانه ای گشت. چون دسترسی مردان به زنان و دختران محدود است بناء رفع نیازمندی جنسی با استفاده از هر وسیله ممکنه میسر می گردد که یک امر طبیعی است. اما چیزی که این کار را بیشتر سبب گشت، پخش و آهنگ های تحریک آمیز در تعمیم فرهنگ بچه بازی از طریق هنرمندان افغان است!

اکثرا در گفتگوهای روزمره شنیده می شود که این یا آن گپ یا عمل در رگ و خون این یا آن آدم، از این یا آن قوم و قبیله، نهفته است. این گپ از بیخ و بن غلط است. درست و صحیح گپ این است که این یا آن گپ یا عمل، در فرهنگ و تاریخ این یا آن آدم از این یا آن قوم و قبیله نهفته است.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوگر
حقوق بشر
نظرات بینندگان:

>>>   لوگر ۹۲ لیسه دارد آیا در تمام مناطق هزاره نشین چند لیسه وجود داشته باشد ؟
در گزارش طلوع نیوز آمده است که در ولایت لوگر ۹۲ لیسه وجود دارد ، لوگر از نگاه نفوس کوچکتر از ولسوالی بهسود تقریباً مشابه به ولسوالی جاغوری است ، لوگر دارای نفوس تخمینی ۳۷۳۱۰۰ نفر است در حالیکه جاغوری دارای نفوس تخمینی ۳۵۰۰۰۰ نفر است ، ولسوالی بهسود دارای نفوس تخمینی ۴۳۲۸۰۰ نفر بزرگتر از ولایت لوگر است ، دایکندی دارای نفوس تخمینی ۷۲۳۹۸۰ نفر و بامیان دارای نفوس تخمینی ۴۱۸۵۰۰ نفر است .
انکشاف نامتوازن و تبعیض سیستماتیک علیه هزاره ها را در کجا است که مشاهده نمی کنیم وقت که حقیقت عینی را به قلم می آورم ده ها صدا بلند می شود که چنین نوشته نکنید که وحدت ملی صدمه می بیند با وجود این وضعیت که شاید در تمام مناطق هزاره نشین ۹۲ لیسه وجود نداشته باشد هنوز هم سهمیه بندی امتحان کانکور را به خاطر راه نیافتن هزاره ها در موسسات تحصیلات عالی وضع کرده اند .

>>>   اینرا همه مردم کشور ما حتا که خارجی ها بشمول امریکا درک کرده اند که اشرف غنی با وصف بیشتر از چهل سال در لبنان و امریکا با خانم لبنانی عیسوی مذهب اش زندگی کرده اما با انهم از تعصبات قومی و زبان را فراموش نکرده بلکه خشن تر از اسماعیل یون و خانم یون جنرال طاقت مسلمیار با اقوام غیر پشتون برخورد کرده و بخاطر فریب و اغوای مردم و جهان خارج دو معاونش را از قوم هزاره و فارسی زبان برگزیده و انهم بخاطر گرفتن رای از اقوام غیر پستون هم است اما وقتیکه با رای های جعلی و تقلبی بکرسی ریاست جمهوری دوباره دست پیدا کند مانند دوره قبل معاونین اش بی صلاحیت و بجای سخنگوی از انها استفاده میکند و اگر اندک مخالفت نشان دهند در مورد دسیسه سازی و توطعه علیه انها مانند جنرال دوستم بر میخیزد تا انرا مجبور به کناره شدن از کار گردد و صرف بنام باشد .

>>>   وضعیت مکاتب لوگر را از اشرف غنی بپرسید تا تجارب سال های کودکی خود را بیان کند.

>>>   خواه این گپ راست باشد یایک شایعه اما آنچه حقیقت دارد اینست که در تاریخ این کشور تا کنون چنین شایعه چرا از مناطق هزاره نشین پخش نمیگردد زیرا این مردم همواره ایمان قوی داشته و با وصف تمام مشکلات اقتصادی و محرومیت هائیکه دارند، با صبر، تحمل، زحمات ثمر بخش چنین لکۀ ننگ را بر خود و جامعۀ خود نزده اند.

>>>   تمام این فجایع از پشتون ها سر میزند آیا نکاح بچه به مرد در قندهار را غیر از پشتون ها کسی میکند ؟ نه خیر در لوگر نیز همچنین بالاخره باید اعتراف کنید که طارق غنی در امریکا معاون کسی است که هم جنس بازی را آزاد نمود بهتر نیست بگوئید واقعیت است که محرک تمام این مشکلات پشتون هاست اچر غنی از قانون الاهی اگاهی میداشت و مکافات و مجازات را اجرا میکرد حالا روزگار به این حالت نمیرسید و اولاد مشاورانش کسی را جرئت کشتن نداشتند و همچنان مشاورانش در تهکوی خانه خود استفاده جنسی از پسران اختتاف شده را نمیکرد پس بدانید که ریشه بد اصل است

>>>   بچه بازی هم در شمال و هم در جنوب افغانستان در گذشته ها رواج بود و حالا نمیدانم چطور است.
یکی از داستان های مشهور آن،در زمان هاشم خان صدر اعظم بود که یک بچه را بنام توره در دهن توپ بستند و با فیر توپ او را کشتند ،که داستان آن یک آهنگ جور شد و خواننده های محلی اًن را میخواندند و مطلع آهنگ چنین بود:
توپ اول صدا کرد.
توره ره وارخطا کرد.
توپ دوم صدا کرد.
توره ره از ما جدا کرد.
همچنان یک خواندن محلی دیگر نیر چنین است:
سر پل شبرغان.
میمنه شار کلان.
آباد باشی تاشقرغان.
شیر بچه هایت فراوان.

و یا خواندن دیگر چنین مطلع دارد:
از تنگی بالا سیاد.
تاشقرعان و نی آباد.
به جانم آتش زده.
بچه حسین خیاط.
در لغمان نیز طفل های خورد را رقص یاد میدادند ودبه زیارت با یزید روشان در لغمان میبردند و دعا میکردند که طفل شان رقصنده خوب شود و وعده میکردند که عاید رقص اول بچه شان را خیرات زیارت کنند.
قندهار خو جای گفتن ندارد که حتی همین خود گل آغا شیرزوی والی قندهار بچه نگاه میکرد.
اگر متوجه شده باشید،هم در قندهار و هم در جلال آباد در هنگام والی بودنش،مقبول ترین بچه ها را سخنگوی خود مقرر میکرد.
بنأ بچه بازی در اکثر نقاط افغانستان پیشینه تاریخی دارد.
بنأ دولت باید قوانینی وضع کند که این کار منحیث جرم پنداشته شود و مجرمین باید به مجازات برسند.

>>>   این فرهنگ عالی اصیل افغانی ماست خداکند که یهود ونصارا این فرهنگ پنجهزار ساله مارا از بین نبرند

>>>   این نظر دهنده که نوشته بچه بازی هم در شمال و هم در جنوب ، در مورد افوات از شکمش ریخته، در کجای لغمان دیدی که بچه را در زیارت میرقصانند، شرم باد به افوات گویان که هرچه از دهن گنده شان میاید میگویند و هرچه در شکمبه گنده شان میگردد مینویسند.

>>>   نمیدانم براران هزاره ماچرا در هر دوغ خود را مگس میسازند ،بچه بازی در افغانستان سابقه تاریخی دارد در شمال جنوب غرب افغانستان در هزاره جات ،مگر شیر غزنوی هزاره نبود برادران لطفا نام اقوام افغانستان را هیچکاهی بد. نکنید این عمل پلید در سراسر افغانستان رایج است چون در افغانستان هیچکاهی قانون حکمفرما نبوده و. در مقابل این عمل شیطانی کمتر عکس االعمل دولت های خاین افغانستان نشان داده ،این عمل ،کار قوم لوطاست که الله متعال به خاطر این عمل شان همه شان سرنگون کرد امید از خداوند متعال دا یم که فاعلان این عمل را ومفعولان این عمل شنیعی را به غضب خود. گرفتار نماید
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است