سیاست کردن با دکان‌داری فرق دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۸/۸/۲۷ کد خبر: 160938 منبع: پرینت

سیاست کردن با دکان‌داری فرق دارد. در سیاست منافع جمع مطرح می‌شود، دغدغه‌های فکری اولویت پیدا می‌کنند، اما در دکانداری سود شخص ارزش‌مند است، دغدغه‌ها و ارزش‌ها فروخته می‌شوند و منافع جمع به توت ارزش نمی‌یابد.

در افغانستان گروه اول برای بقا، گسترش و تداوم قدرت خویش داعیه حفظ قدرت قومی دارند، به برتری طلبی قومی می‌اندیشند، به مهاجر خواندن غیر خودی ایمان دارند، قدرت را مال پدری خود می‌دانند، برای بدست آوردن آن از هیچ چیزی فروگذاشت نمی‌کنند، تقلب، جعل، تزویر، دروغ، فریب، نیرنگ و هر اقدام که بتواند آنان را برای رسیدن به هدف نزدیک کند، استفاده می‌کنند.

گروه دوم، دکانداران سیاسی‌اند، جمعی به ظاهر شیک، ولی خالی کله، خیله‌خند و موج سوار که هیچ بهای به ارزش‌ها و دغدغه‌های مردم قایل نیستند، ماموریت را فدای قانونیت می‌کنند، برای فایده شخصی حاضر به هر خفت و حقارت می‌گردند، علیه قانون می‌ایستند و به روی مردم تف می‌اندازند.

انتخابات یک فرایند دموکراتیک است. مردم افغانستان کم یا زیاد متناسب با شرایط امنیتی و بی‌باوری شان نسبت به تامین شفافیت به پای صندوق‌های رای رفتند به دموکراسی رای دادند، نیاز است که مجریان قانون مطابق قانون عمل کنند، در قانون انتخابات تمام مسایل جنجالی فعلی وضاحت دارد و ضرورت به کله شقی ندارد، اگر کسی به قانون تمکین داشته باشد که روشن است، ندارند.‌ وقت قانون پذیرفته نمی‌شود، جعل و تقلب بر شفافیت چیره می‌گردد، مسخره است که چنین گروهی را از قضاوت تاریخ ترساند.

حمایت از قانون، حمایت از احمد و محمود نیست، اگر می‌خواهیم دیگر انتخابات به بحران نرود، عدالت، قانونیت، شفافیت تامین شود و نسبت به مردم‌سالاری باور ایجاد گردد همه باید از دموکراسی حمایت‌کنیم و نگذاریم متقلبان تا قاف قیامت ما را از بحران بترسانند، بحران که در دل آن زندگی می‌کنیم، ولی از آوازه آن می‌ترسیم.

امین کاوه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست
دکان داری
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانی که غنی احمدزی این قومگرای خاین دروغگوی از ارگ بیرون انداخته نشود و با تقلب و رای های جعلی به کمک بعضی از کمیشنران خاین خود فروخته شده بر چوکی قدرت تکیه زند هرگز مردم ما نه روی خوشبختی و ترقی را خواهند دید ونه از جعل و تقلب خاینین در همه امور در امان خواهند ماندند ریس کمیسون معامله گر شناخته شده است و ریس دبیر خانه بنام ننگ که اصلا با عملکردش این تخلص برایش سازگاری و همخوانی ندارد شخص غنی احمدزی انرا بخاطر جعل و تقلب رای بنفع خودش در غیاب کاندیدان مقرر کرده است چنانی که زازی بیدار را قبل از انتخابات پارالمانی وتعین شدن ریس پارالمان بصفت ریس دارالانشاه خلاف طرز العمل مقرر کرده است این شخص شکم بزرگ گردن کلفت جعلکار و تقلبکار حرفوی را بحیث ریس دبیر خانه کمیسون انتخابات مقرر کرده تا بنفع غنی گک کار را انجام دهد که در این راستا هم به نفع غنی از جعل و تقلب کار گرفته در نظر دارد با همین جعل و تقلب غنی را ویروز انتخابات اعلان کنند .

>>>   کسی می گفت: درامریکا قرار شد یک روز بنام لوتر کینگ درسال یک مراتبهد تعطیل اعلان شود این موضوع غوغای زیادی درسنا بپا کرد هم مخالفین داشت هم موافقین ،بالاخره تائید شد که روز تولد نه روزمرگ مارتین لوتر کینگ رخصتی عمومی اعلان گردد
همزمان با این ماده دیگری درقانون درهمان حلسه افزود گردید که دیگر هیچ روز تعطیلی درتقویم اضافه نگردد ، چون صد ها ملیون دالر خساره عاید دولت میشودچون کارگران بالای کارنمیروند دفاتر رسمی مسدود است
اما دریک کشور اسلامی نیمی از سال تعطیل است امروز برای مرگ آن عرب ، فردا بخاطر کشته شدن آن عرب دیگر، پس فردا بخاطر مردن یک عرب دیگر ، همینطور نیم از روزهای سال ماتم است
ر

>>>   از این وضعیت نا به سامان کرده بحران بهتر است.
آنکه در بحر قلزم است غریق
چه تفاوت کند ز بارانش

>>>   میگفتند سیاست بیان فشرده اقتصاد است. خوب دکانداری خود اقتصاد است.
آزاده

>>>   تا که زندگی مشترک با اوغان ادامه دارد همه این بدبختی ها هم ادامه دارند.
کدام قومی و کدام گروهی مگر بستر مناسب برای تقلب خیانت دزدی انتحار انفجار زورگویی تعصب تمامیت خواهی و عقبگراهی را بیشتر از همه مساعد ساخته است؟ جواب واضع است، اوغان. اصلاح شدنی هم نیستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است