بانک مرکزی افغانستان احتکار میکند
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۰    ۱۳۹۸/۸/۳۰ کد خبر: 160985 منبع: پرینت

وحید نوشیر، سرپرست بانک مرکزی، میگوید که ذخیره پولی بانک مرکزی کشور به ۸.۶ میلیارد دالر رسیده است.
او می افزاید که "هیچ‌کس به این پول‌ها رسیده نمی‌تواند چون ما تمام آن را در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و از این طریقه ماهانه و سالانه عاید به افغانستان می‌آید."

در کشوری شدیدآ عقب مانده مانند اففغانستان که مردم از فقدان زیربناهای اقتصادی، راه های مواصلاتی، شفاخانه ها و سایر خدمات عمومی، فرار سرمایه های خصوصی به کشورهای دیگر (به این تازگی ها به ازبکستان)، فقر، بیکاری مزمن، بویژه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها، پایین بودن بیحد تولید صنعتی، نیاز مبرم به برق در سرتاسر کشور و... به نظر شما وظیفه بانک ملی باید سرمایه گذاری در خارج کشور در بدل مقدار سود کمک به رشد و انکشاف اقتصادی دیگر کشور ها باشد؟ یا سرمایه گذاری در داخل افغانستان، نه تنها از طریق تعیین نرخ بهره، بلکه از طریق وام ها و کمکهای دولتی به سرمایه داران، مالکین کارخانجات تولیدی که هم زمینه اشتغال جوانان تحصیلکرده را فراهم میسازد و هم وابستگی کشور را در کوچکترین مواد مصرفی به پاکستان و ایران تقلیل میدهد؟

واقعآ در این مملکت قبل از هرچیزی به یک پرسونل سیاسی میهن پرست نیاز داریم.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بانک مرکزی
پول
نظرات بینندگان:

>>>   فعلاً زمان ثبات برای سرمایه گذاری نرسیده و مثل دهها میلیارد دیگه ضایع خواهد شد. در افغانستان پولهای بلا استفاده زیاد است اگر شرایط سرمایه گذاری فراهم شود. از او کرده در اروپا درآمدزا باشد چون پشتوانه خوبی برای ثبات مالی افغانستان خواهد بود.
استاد اقتصاد

>>>   براستی میدانی که احتکار چه معنی دارد؟

>>>   این وظیفه صندوق بین المللی پول است که ذخایر ارزی کشور ها را کنترول کند و نگذارد که از طرف مسؤلین دولتی کشور ها.حیف و میل شود و سؤ استفاده شود و یا در جاهایی که مفاد ندارد و یا خطر از بین رفتن این ذخایر در معاملات تجارتی و پولی میشود،جلوگیری کند.
زیرا در صورت از بین رفتن این ذخایر،خود صندوق بین المللی پول تحت فشار قرار میگیرد و مجبور است غرض رفع بحران مالی این کشور ها،صندوق بین المللی پول به این کشور ها،بخاطر احیأ دوباره سیستم مالی شان،پول قرص بدهد.

>>>   اگر در داخل پول سرمایه ملت بکار انداخته شود درست است که نفع ان بکشور و مردم میرسد به فاشیست های شاید کمتر نفع رسد اما در خارج کشور که از انظار عامه بدور است و مافیای فاشیست کشور ما به مافیای دیگر کشور ها سود شخصی انها بیشتر باشد به همین لحاظ بانک مرکزی پول ملت را در خارج از کشور و دور از انظار عامه و نماینده گان مردم انرا در خارج کشور انتقال داده اند تشویش بیشتر اینست که نشود مانند کابل بانک با انتقال پول بخارج بانک مرکزی سپرده های مردم را برباد نکنند و پول انتقال شده به یغما نرود امکان خطر این هم است.

>>>   این چپاول گران تکنوکرات و دزدان بین المللی را با جیب هایی خالی از کشور تان بکشید همه چیز روبراه می شود.
آزاده

>>>   خوب
درآمد ماهانه یا سالانه این سرمایه چند است و در کجا به مصرف میرسد.

رییس بانک جمهوری اسلامی افغانستان
آیا این در آمد همان سودی نیست که در اسلام حرام است چون اصل پول در جایش است و هیچ نوع شراکت یا مضاربتی در کار نیست.

کمیسیون امور دینی مجلس
شورای علما
ملا ها و مولوی ها
مشاورین امور دینی و مذهبی ارگ

فتوای شما چیست.

اگر مفاد اینچنینی حلال است پس سودی که در قرآن حرام گفته شدا کدام است؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است