شورای نامزدان: به کمیسیون انتخابات اعتماد نداریم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۸/۹/۱ کد خبر: 160991 منبع: پرینت

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که در حدود ده دستۀ انتخاباتی عضویت آن را دارند، اعلام کرد که دیگر بالای کمیسیون انتخابات اعتماد ندارد.
اعضای این شورا، روز (پنج‌شنبه، ۳۰عقرب) در یک نشست در کابل، همچنان اعلام کردند که نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز نخواهند پذیرفت.
اعضای این شورا، ادعا می‌کنند که نتیجۀ انتخابات برخاسته از آرای تقلبی و مهندسی شده خواهد بود.

احمد ولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و عضو این شورا در این باره گفت: «نتایج انتخاباتی که به همین روال روان است، نه برای ما قابل پذیرش است، نه قانونی است، نه شرعی است، نه دیموکراتیک است، نه شفاف است، نه ارزشی است و نه انسانی است و به این نسبت، قابل پذیرش نیست.»

حکیم تورسن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و عضو دیگر این شورا نیز بیان داشت: «به هیچ وجه رآی غیربایومتریک؛ رأیی‌که با تخطی و تقلب باشد، برای ما مدار اعتبار نیست.»
اعضای شورای نامزدان، می‌گویند که روی طرح شکل‌دهی حکومت تازه به‌جای حکومت وحدت ملی و برگزاری دوبارۀ انتخابات ریاست‌جمهوری کار می‌کنند.
شهاب حکیمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و عضو این شورا اظهار داشت: «حکومتی را بوجود بیارد که این حکومت گرداننده‌گی انتخابات آینده را و پروسۀ مصالحه را به پیش ببرد.»

این در حالی‌است که در روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها ناظران دستۀ انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی به پیش می‌رود و ناظران در حدود دوازده دستۀ دیگر حضور ندارند.
در حدود دو هفته پیش، پس از آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری در حدود هشت‌هزار رأی را آغاز کرد، شماری از دسته‌های انتخاباتی و شورای نامزدان با این کار مخالفت کردند و این روند را تحریم کردند.
روند بازشماری در هفده ولایت پایان یافته‌است و در نُه ولایت دیگر ادامه دارد. به همین ترتیب، در نُه ولایت دیگر رود بازشماری ازسوی شماری از دسته‌های انتخاباتی معترض، متوقف است.

اختلاف اصلی بر سر ۳۰۰هزار رأیی‌ است که به گفتۀ دسته‌های انتخاباتی معترض، آرای بدون بایومتریک است و کمیسیون انتخابات این آرا را شامل بازشماری ساخته‌است.
این دسته‌های انتخاباتی، خواهان باطل شدن این آرا استند. بربنیاد طرزالعمل کمیسیون مستقل انتخابات، آرای بدون بایومتریک اعتبار ندارند.
شورای نامزدان ریاست‌جمهوری، می‌گوید که انتخابات از مسیر قانونی‌اش بیرون شده و رو به بحران است.
به گفتۀ اعضای این شورا، دستۀ انتخاباتی دولت ساز، به خریداری کارمندان کمیسیون انتخابات دست زده‌است.

اما، کمیسیون انتخابات این ادعا را بی‌بنیاد می‌داند و می‌گوید که نتیجۀ انتخابات بربنیاد آرای بایومتریک اعلام خواهد شد.
اورنگ زیب، عضو کمیسیون انتخابات اظهار داشت: «ما به اساس قانون انتخابات کار خودرا آغاز کردیم و به اساس قانون انتخابات لوایح و طرزالعمل‌های خودرا پیش می‌بریم – با شفافیت کامل، با استقلالیت کامل و با بی‌طرفی کامل.»

انتخابات ریاست‌جمهوری، به تاریخ ششم ماه میزان برگزار شد – حالا که در حدود دوماه از این زمان می‌گذرد، کمیسیون انتخابات با نقض مکرر جدول زمان‌بندی این نهاد، موفق نشده‌است که حتا نتیجۀ نخستین این انتخابات را اعلام کند.
با این همه، این کمیسیون می‌گوید که با ختم روند بازشماری آرا، نتیجۀ نخستین انتخابات اعلام خواهد شد – اما تاریخ آن مشخص نیست.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای نامزدان
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   بالای شما نه کمیسیون اهتماد دارد نه مردم ، احد ولی که در دبی برایش خانه وقصر ساخته برود همانجا زندگی کند ، اگر رای های که برای احمد ولی داده شده شمرده شود پنجهزار هم نمیشود
شماجز برای خود برای هیچکس دیگر قصد خحدمت ندارید ، با ئوجود شما فساد غصب اختلاس چوکس فروشی قانون شکنی واظطه بازی قوم جنگی همه همراه است درجریان سی سال شما جز ویرانی هیچ خدمتی برای مردم نکردیدوآیبنده هم نمیکنید ، اشرف غنی صدمرتبه بهتر از شماست شمارا نه مردم می خواهد نه جامعه جهانی مثالش یوناما،
بهتر است دست از ماجرا جوئی برداریدومنتظر باشید چی زمانی به محاکنمه کشانیده میشوید
ر

>>>   همین خود واضح نشان میدهد که تیم اشرف غنی در رای تقلبی که دیگر کاندیدان کشیدن ان از ارای پاک مردم هستند و تیم غنی با کمیسون انتخابات مشترک همین دو علیه خواست قانونی سایر نامزادان قرار گرفته مبین این حقیقت است کهتمام همین رای های غیر قانونی بنفع غنی احمدزی در صندوق ها جابجا شده و تعداد از اعضای کمیسون انتخابات همکار با تیم غنی است همچنان در هر جا که خلاف رای های تقلبی حرف و حدیثی به میان اید با تغیر رنگ چهره ستاد انتخاباتی غنی فورنا بدفاع ان قرار میگیرند این خود میرساند که تیم دولت باخت تابوت ساز غنی در رای های تقلبی پر شده در صندوق های رای به همکاری بعضی از کمیشنران کمیسون های انتخاباتی و در راس همه ریس دبیر خانه بنام ننگ در جابجایی ارای تقلبی دست دارند این چیزیست که خود شان واضح ساخته اند .

>>>   این ده نامزد مانند این مسئولین هستند ک
به نقل از سلام‌وطندار، منابع در ریاست سیلوی پلخمری گفته اند، در نشستی میان نهادهای کمک ‌کننده و مسئولان محلی بغلان 170 تُن گندم برای کمک به خانواده‌های نیازمند و بی‌جا شده‌گان به رئیس و اعضای شورای ولایتی بغلان سپرده شده است.
اما شماری از خانواده‌های نیازمند و بی‌جا شده‌گان بغلان می‌گویند، با آنکه چند بار برای دریافت گندم نزد مسئولان شورای ولایتی مراجعه کرده‌اند، اما تا کنون برای آنان گندم توزیع نشده است.
به گفتۀ آنان، اعضای شورای ولایتی بخشی از این گندم را به مخافظان ‌شان و قسمت دیگر را در بازار به فروش رسانده‌اند.

>>>   این یک شورای دزدان و شورای وطن فروشان است پس کمیسیون انتخابات ومردم باید به این خردجالان هیچ اهمیت ندهد همه جوالی خردوان لندغر و دزد در این شورا جمع شده اند

>>>   همیشه می گفتند: "یک سر صد سر را نگاه میکند مگر صد سر یک سر را نگاه کرده نمی تواند." علت اصلی این همه پرابلم ها خودتان هستید وقتی برادران مسعود بین خود جور آمده نمی توانند جمعیت چگونه یک پارچه شود استراتیژی عطا و عبدالله هم که اصلأ معلوم نیست، بعد از مزاری هزاره ها ۶ توته شدند، ازبک و ترکمن یکی در جان دیگر هستندو از همه بدتر هر یکی ازاینها با جاسوسان دولتی مانند کرزی، اتمر، احدی و...جورآمد می کنند بجای آنکه بین خود جور شوند. وقتی توافق سیاسی نباشد حتی اشرفک پچول هم می تواند یکه دو میدان شود.
آزاده

>>>   همه چیز وابسته به بی بی گل است
اگر توانست ترامپ را خوش و راضی کند غنی جیغه بیغرتی را بلند تر زده و حاکم ارگ میشود در غیر آن تورسن باید با بی بی گل ملاقات کند.

>>>   قصه همه نامزادان در کله پزی مفت است نه انتخاب است ونه اعلان حیف پول های بی جای که به مصرف می رسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است