قیصاری را آورده اند تا پروبال دیگران بکنند
ما دیدیم که برنده‌ترین زبان‌ها با آتشین‌ترین بیانات شان مسحور قدرت، مقام و ثروت شدند و ۱۸۰ درجه تغییر مسیر دادند. این بازی‌های نامتعهدانه، زیکزاکی و بی‌راهبرد سرانجام خوبی برای سران تاجیک‌تبار و هزاره‌تبار نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۲    ۱۳۹۸/۹/۱ کد خبر: 160993 منبع: پرینت

قیصاری را آورده اند تا پروبال دیگران را توسط او و اربکی‌هایش بکنند. او با دید استراتژیک سیاسی در بلخ آورده شده است تا بر نیروهای غیر مسؤول جمعیت و جنبش سایه افکند و توازن قوا را به‌هم بزند. برآیند کوته‌بینی‌های سیاسی همین است.

مرکزی‌ها می‌خواهند با یک تیر چند آماج را نشانه بگیرند و بازی‌های سیاسی چند پهلو کنند. زمانی بزرگ‌ترین دغدغه‌ی تاجیک‌های جمعیتی در بلخ این بود که از حضور اوزبیک‌ها و جنرال دوستم در این ولایت بکاهند و این خط سرخ آنان بود، اما حالا در برابر حضور قدرت‌مند قیصاری و نیروهای او حیران مانده اند. با تقویت، تجهیز و مانور او در بلخ می‌خواهند هم از بدنه‌ی نیروهای مردمی دوستم و اوزبیک‌ها بکاهند و هم جمعیتی‌های بلخی را در برابر تهدید و چالش جدی قرار دهند. بازی سیاسی را نباید محدود کنیم به منافع مادی و بسیار کوچک خودی و خانوادگی. با فربه‌شدن و روند روبه‌ رشد قیصاری در بلخ زنگ‌های خطر نواخته شده است و در آینده‌ی نزدیک احتمال بی‌ثباتی، روبارویی نظامی و حتا خانه‌جنگی در بلخ متصور است و رفته‌رفته مهارکردن او و نیروهایش بیشتر از پیش دشوار خواهد شد.

تجربه نشان داده است که آقای غنی هر وعده‌یی، که به آقای نور بدهد و هر تعامل سیاسیی، که با وی انجام دهد، در پای پیمان‌هایش نخواهد ایستاد. برای آقای غنی و حکومت او بزرگ‌ترین چالش و مانع، حضور قدرت‌مند آقای نور در بلخ است. او همواره خواهد کوشید تا با استفاده از ترفندها و نکات ضعف تاجیک‌های جمعیتی و سران نامتحد آنان یکی را علیه دیگر تحریک کرده هر دو را تضعیف و تخریب کند.

همین اکنون آقای غنی و حامیانش بسیار خوب بازی می‌کنند و در چند جبهه حریفان تاجیک‌تبار و جمعیتی خویش را آماج قرار داده اند و خوب پیش می‌روند. آنان هم انتخابات برده به رهبری آقای عبدالله و دسته‌ی ثبات و همگرایی را به چالش کشیده اند، هم فشارهای سیاسی بیرونی را بر آنان بیشتر می‌کنند و هم در حوزه‌های زیر نفوذ محلی آنان، نفوذ کرده، مهمانان ناخوانده‌ی خویش فرستاده اند. با دریغ هیچ یک از سران تاجیک تبار و هزاره دید استراتژیک ندارند و گرفتار سیاست روزمرگی و منافع و مقام‌های زودگذر اند.

ما دیدیم که برنده‌ترین زبان‌ها با آتشین‌ترین بیانات شان مسحور قدرت، مقام و ثروت شدند و ۱۸۰ درجه تغییر مسیر دادند. این بازی‌های نامتعهدانه، زیکزاکی و بی‌راهبرد سرانجام خوبی برای سران تاجیک‌تبار و هزاره‌تبار نخواهد داشت.

در حکومتی که غنی می‌خواهد و مانیفست‌اش است، هیچ جای‌گاهی برای سران سیاسی تاجیک، اوزبیک و هزاره نخواهد بود و روند پاک‌کاری دیگران از نهادهای دولتی از همین اکنون آغاز شده است. این روند در سطوح پایین قهرآمیز و با سیاست حذف انجام می‌شود و در سطوح بلند با محدودیت و فشار تا آن‌که خود شخص مجبور شود و کناره‌گیری کند. مصداق‌ روشن این ادعا نیز کناره‌گیری آقای ربانی و ادیب فهیم است. در صورت پیروزی آقای غنی روزهای بدی در راه است و سیاست حذف، سرکوب و حتا ترورهای زنجیره‌یی نخبه‌گان فکری این اقوام نیز فرا خواهد رسید.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قیصاری
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   فقط در چند روز آینده خواهید دید که بازی چگونه تغیر میکند.
امثال قیصاری ها چونان زنان فاحشه به هرکه پول بیشتر بدهد خدمات بیشتر ارایه میدهند.
هیهات بازی روزگار

>>>   سرنوشت عطامحمدنور درانتظار سرنوشت دوستم است دوستم از قدرت بالای مردمی برخوردار بودولی عطامحمدنور دربین تاجیکان خود به خائین ملی شهرت یافته است جای ندارد

>>>   Dawood Rahjo
چرا جلو فعالیت های " معدنی" قیصاری گرفته شود ؟
هرکس خواست های دارد یکی با زور خود مگیرد دیگری با زبان و سیاست خود. افرادی هم هستند که از راه های دیگری به " معدنی " شدن میرسند. پس آقای قیصاری نیز همین راه را انتخاب کرده بگذارید که او بگوید که کی است و چی میتواند انجام دهد.
از فضا طوری معلوم میشود که قیصاری راهی برای فرار ندارد سرنوشت اش سرانجام مرگ است و این مرگ میتواند از آدرس مخالفان سیاسی اش در شمال باشد ویا هم از سوی چهره های مطرح سیاست در داخل نظام .
آقای قیصاری خوب میداند که در آخر کار رسیده و برای فرار دست پا می زند تا به چنگ اش ریشه ی بی افتد و او با محکم گرفتن آن نیمه جان اش را نجات دهد ولی اینگونه نخواهد شد
باور دارم که آخر کار و آخر سفر همین است که او را سوار بر خر شیطان کردند.
حالا او گیر مانده که چگونه از بالای این خر پایان شود؟
بگذارید که او " معدنی " شود و فریاد کشد.

>>>   Dawood Rahjo
مگر قیصاری لشکر بزرگی را آماده ساخته که به زور حلقوم افراد که به اصطلاح شما خون خوار مردم را گرفته ؟
بند ساختن مسیر رفت و آمد مردم در یک بزرگ راه چی معنی میته ؟
ما تجربه های تلخ قیصاری و امسال آنها مانند ده ها پهلوان را داریم که چی گونه در زمان قدرت شان در شهر مزارشریف مستی میکردند و باور دارم تو هم از همان آب خور آب میخوری

>>>   به یاد شما نمی آید که استاد دانش وزثیرصاحب چگونه نماینده گی از اقوام هزاره وجامعه تشیع درحکومت میکنند هیچ صدای خود را بلند نمی کنند آیا نمیدانند ونمی بینند از بلند منزل های شان در شهرک حاجی نبی که مردم چی حال دارد.

>>>   اگر محتوای این مضمون واقعیت داشته باشد درانصورت ما مامردم تاجک صد فی صد از تمام کارکردهای اقای غنی حمایت خودرا اعلان میکنیم بخاطریکه مامردم ازین رهبران مفسد تاجک که همه شان جنایتکاران جنگی هستند به بینی امدیم و دعا میکنیم که خداوند متعال هرچه زودتر این جنایتکاران را از مابیگیرند
رحمانی از شهرمولاعلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است