نمایندگان مجلس بر سر نتایج انتخابات بجان هم افتادند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۲    ۱۳۹۸/۹/۳ کد خبر: 161031 منبع: پرینت

تآخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش‌هایی زیادی را به‌همراه شده‌است.
موضوع داغ بحث روز (شنبه، ۲قوس) نمایندگان در مجلس نیز در این باره بود که تنش‌های لفظی را نیز به‌‎همراه شد.

این تنش‌ها، پس از آن بالاگرفتند که شماری از اعضای مجلس، شماری از سیاستگران و دسته‌های انتخاباتی را به «گروگان‌گیری» نتایج نُخستین انتخابات ریاست‌جمهوری متهم ساختند.

عبدالستار حسینی، یکی از این نمایندگان گفت: «هفت ولایت، به گروگان گرفته شده‌است؛ این‌ها از هر تیمی‌که است لطفأ اجازه بدهید که بازشماری صورت بگیرد.»
سید احمد خادم، نمایندۀ دیگر نیز افزود: «در میان سیاسیون ما، بعضی شان از طالب و داعش به این کشور بدتر است.»
اما، اظهارات این نمایندگان، واکنش شماری از نمایندگان دیگر را برانگیخت.

انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم ماه میزان برگزار شد. اما حالا که نزدیک به دوماه از این زمان می‌گذرد، کمیسیون انتخابات موفق نشده‌است که حتی نتیجۀ نخستین این انتخابات را اعلام کند – و معلوم نیست که چه زمانی این نتایج اعلام خواهد شد، چون کمیسیون تاریخی دقیقی را در این باره اعلام نکرده‌است.

کمیسیون انتخابات، اعلام کرد که جنجال‌ها بر سر چگونگی بازشماری آرا و نیز مشکلات تخنیکی باعث تأخیر در اعلام نتایج شده‌اند.
به گفتۀ این کمیسیون، هم‌اکنون هفت ولایتی نهاد بدلیل مخالفت‌های شماری از دسته‌های انتخاباتی با روندبازشماری آرا، بسته‌ استند.
ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت: «مردم افغانستان، شاهد این وضعیت است. کمیسیون، همواره تلاش نموده‌ تا براساس آرای مردم نتیجۀ ابتدایی را اعلام کند.»

دسته‌های انتخاباتی معترض، اعتراض دارند که کمیسیون انتخابات ۳۰۰ هزار رأیی‌که به گفتۀ این دسته‌های انتخاباتی بایومتریک نیستند، شامل روند بازشماری کرده‌است.
هیات اداری و نیز شماری دیگری از اعضای مجلس نمایندگان نیز امروز تأکید کردند که تنها آرای ثبت شده در دستگاه‌های شناخت بایومتریک باید برای اعلام نتایج انتخابات مدار اعتبار باشند.

خان آغا رضایی، عضو مجلس گفت: «کمیسیون‌های انتخابات به مردم افغانستان، به احزاب، به کاندیدها تعهد دادند که رأیی که بربیناد آن نتیجۀ انتخابات اعلام می‌شود، مطابق آرای بایومتریک است.»
امیرخان یار، عضو دیگر مجلس نیز بیان داشت: «انتخابات که شده، نتیجه‌اش باید مطابق قانون شفاف و بایومتریک اعلان شود.»
به گزارش طلوع، شماری از شهروندان کشور، با انتقاد از اعلام نشدن نتایج انتخابات می‌گویند که چالش‌های انتخاباتی اثرهای منفی بر زندگی آنان گذاشته‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   اگر نتایج نخستین تقلبات هم اعلان شود وحکومت تقلب برامده ازین تقلب هم تشکیل گردد واگر بجای ۴۶ کشور دوصدو چهل وشش کشور در وطن عزیز خیمه بزنند و... در زندگی روزمره ای این ملت هیچ گونه بهبود وتحسن رونما نمیگردد واین کشور همچنان صحنه ای کشمکش های بین المللی باقی خواد ماند وقتل وکشتار وتهجیر وترهیب ازین دیار رخت نخواهد بست وقتل وکشتار در سرنوشت این ملت محتوم گردیده بد بختی وسیه روزی لازیمه ای حیات وزندگیشان میباشد انگلیس ها وروسها از کشته های سربازان شان انتقام میگیرند انهم ازکسانی که در قتل فرزند های انهاهیچ رول ندارندودیگران هم نمیخواهند این ملت با غرور وسربلند وبا شهامت باقی بماند ومیخواهند غرور وعزت این ملت سلحشور وپر افتخار راپامال نمایند چون برنامه های وسیع ودراز مدت اشغال وتجاوز را ادامه می دهند وتا دیر بازدارای های مادی ومعنوی این مرزوبوم را تاراج وچپاول می نمایند درد اور تر این که مردم بیچاره ای مارا باسراب دموکراسی ومبارزه با مواد مخدر ومحو تروریزم فریب داده در واقع هرسه پدیده راانکشاف وبیشتر ترویج میدارند وانچه به مصایب بزرگ ملت بلاکشیده ورنج دیده می افزاید انست که بزرگان ورهبران مزدور واجنت جای رهبران واقعی را احراز نموده به ملت اجازه نمیدهند تا افغانها رهبران واقعی ودلسوز وملت پرور را انتخاب وسرنوشت خود را خود رقم زنند هرانکه را مجلس خبرگان از لندن وواشنتن انتصاب نمایند <کرزی غنی وحکمتیار وعبدالله>فقط همینها باید برگزیده شوند چون در اختیار اینها امکانات مادی وپشتوانه ای سیاسی را قرار میدهند وازینها هم هرکدام بیشتر وپیشتر غلام ونوکرباشد باید بیاید ودر ارگ ریاست غلامان راه بیابدنتیجه این که اه وناله وقریاد این مردم را بجز خداوندمنان کسی نخواهد شنید وبجز امام زمان عجل الله فرجه الشریف کسی به فریادشان نخواهد رسید.
معلم محمد داود از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   ما که یک ادم خارج از نظام وحکومت هستیم و اینقدر می فهمیم که باعث همه این هرج و مرج غنی است چرا این نمایندهگان باشهامت کار کرد و مداخله غنی را تقبح نمیکنند و از کمیسون نمخواهند که بر طرزوالعمل و قانون انتخابات عمل کند و این طرفداری از غنی را کنار بگذارد و به مردم برگردد. ....بر غنی ملک را تباه کرد.
افغان

>>>   با سلام هر شخصی که ریس جمهور میشود شود فقط اشرفغنی نکبت ریس جمهور نشود که که مردم بسیار خاطره های دردناک دارند از حکومتش حالا پشتون شود یا تاجک شود ما هیچ اعتراضی نداریم ولی اشرفغنی نشود چونکه همه مردم را داغدار ساخته این انسان احمق ودر ضمن زنش مسلمان نیست و میخواهد که مردم را از راه دین خارج کند خانمها را به مسیحیت و فحشا تشویق میکند که این کار حتی خود قوم پشتون هم قبول ندارند...
محمدصادق

>>>   مردم ما بسر عقل ایند ایا قبل ازین زندگی مردم خوب بود که حال میگویند عم اعلان نتایج انتخابات اثر منفی بر زندگی مردم وارد کرده اشخصی که چنین سخن را میزنند پیش کرده ها و هوا خواهان تیم غنی بابای فراری هستند با این نام میخواهند رای های جعلی و تقلبی شانرا به رای واقعی به همکاری بعضی از کمیشنران کمیسون انتخابات بنفع غنی به اتمام رسانند چیزی که مخالف قانون و حتی جرم انتخاباتی است همهکاندیدان یکطرف و تیم دولت ساز با کمیسون انتخابات بیک نظر هستند ایادیگران که اکثریت هم هستند دروغ میگویند تنها همین دو تیم غنی و کمیسون انتخابات راست گو و حقیقت گو هستند به هیچ وجه نیستند ریگ در کفش دارند که بخواست اکثریت نه جواب قناعت بخش دارند و نه بخواست قانونی انها تمکین میکنند مقصر همین دو غنی و ریس کمیسون انتخابات با تعدادی از هکانش هستند که نمی خواهند شفافیت و قانون بصورت درست تطبیق گردد.

>>>   قبول نداریم تا یک دیگر را شکم-لغت نکنند. آنگاه قبول خواهیم کرد که اولاد حقیقی کشور اند و برای مردم خویش یک دیگر را پایمال کردند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است