مصارف کُد ۹۱ مطابق اهداف این کُد نبوده‌است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۴    ۱۳۹۸/۹/۳ کد خبر: 161032 منبع: پرینت

پس از نشر گزارش‌ها دربارۀ سه‌برابرشدن وجوۀ پولی در کُد ۹۱ و ۹۲ و اجرای مصارف گوناگون از این کُدها در سال گذشته، ذاهد همدرد، معین وزارت مالیه می‌پذیرد که در سال گذشته مصارف از کُد۹۱ مطابق به اهداف این کُد نبوده‌است.
آقای همدرد در یک گفتگو با طلوع‌نیوز، گفت که از این کُد در بخش امنیتی، پرداخت حقوق، بازسازی بازمانده‌های باستانی و خرید زمین در کشور مصرف شده‌است – که در اهداف این کُد نیست.

هزینه کردن پول‌های کُد ۹۱ از صلاحیت‌های رییس‌جمهور (۷۰درصد) و رییس‌اجرایی (۳۰درصد) است.
همدرد در اینباره اظهار داشت: «بدبختانه از این بودجه‌ها در بخش تقویت اداره‌های دولتی استفاده شده‌است؛ هرچند این مصارف مشروع است، اما بربنیاد اهداف کُد نبوده‌اند.»

بربنیاد سندهایی‌که از کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس رسیده‌اند، نشان می‌دهند که در سال گذشته، اضافه از تخصیص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دیگر در کُد ۹۱ ریخته شده‌است.
همین‌طور، در کُد ۹۲، اضافه از تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون افغانی، بیش از دوصد میلیون افغانی دیگر بدون تأیید مجلس به این کُد افزود شده‌است.

مهدی راسخ، عضو مجلس نمایندگان در اینباره گفت: «استفاده از کُدها... بسیار زیاد بوده‌است و به همین علت است که مجلس دو روز می‌شود تنها روی قطعیه کار می‌کند، اما دیده می‌شود که در مصارف بسیار خلاف ورزی‌ها صورت گرفته‌است.»
صدف کریمی، عضو دیگر مجلس نیز بیان داشت: «اینها از کُدها معاشات گزاف مشاوران را داده‌اند؛ چیزی که بسیار شفاف در حسابدهی نیست.»
شماری از نمایندگان مردم در مجلس، می‌گویند که وجود کُدهای احتیاط در بودجه - آنهم با مصارف بی‌رویه و غیرحسابده - هرسال دردسرهایی را بوجود میارد.

از میان ۲۹کُد احتیاط در سند بودجه، کُد ۹۲ به هدف وجوۀ پولی برای حالات اضطرار پیشبینی می‌شود. اما، شماری از نمایندگان مردم در مجلس، می‌‎گویند که هرسال بیشترین مصارف از این کُد، در بخش‌های اپراتیفی و پرداخت حقوق فوق‌العادۀ افراد و اشخاص صورت می‌گیرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کد 91
وزارت مالیه
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی یک کم زور ۵۰۰۰ افغانی را بدزدد به محکمه محول میشود.
حال که رئیس جمهور میلیارد ها یعنی هزاران ملیون افغانی را خرچ بی بی گل کرده هیچ کس پرسانش نمیکند.
دولت منتخب بعدی باید این کلمرغ را به محکمه بکشاند

>>>   در کشور های عقب مانده ، پلیس دزدان کوچک رو زندانی و از دزدان بزرگ پشتیبانی می کند، در کشور های با سواد دزدان کوچک تخفیف مدتی کوتاه زندان و دزدان برزگ باید زندان و همه دار و ندار آنها بدست دولت می افتد.

>>>   کد 91 وکد پول اپراتیفی که اهختطاف چیان امنیت نالی مصرف میکنند همه اینها کیسه بری از جیب مردم است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است